Ja mitä tekee kotiäiti?

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Meidän 9kk ikäinen sotkee samaa vauhtia kun siivoan, eli pienen lapsen kanssa näin. Sellaisessa perheessä missä lapset yli 3v, en ymmärrä ainaista sotkua!!

Jaa. Itse ymmärrän paremmin useamman yli 3v kodissa sotkun kuin 1 kapple 9kk ikäinen. Ei meillä ollut edes mitään tavaraa kun esikoinen oli pieni. parisänky ja sohva, joku matto. paikat kiilsivät puhtauttaan aina

nyt kun lapset isompia on leluja, vaatteita, harrastusvälineitä ym. neljällä hengellä sellainen määrä, että säilytystila ei riitä ja irtotavara kerää pölyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Aloitusviestisi perusteella tämä asia ei Sörhis ole sinulla kauhean pieni. Mutta todellakin: Luoja sinua varjelkoon kamalalta kotiäitiydeltä, toivottavasti et enää ikinä joudu näkemään mitään niin kamalaa kuin tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Ja mitä tekee äiti?
Kun ei ehdi kodistaan huolta pitämään.

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen äiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että äitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on äitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties äitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta äitiydeltä varjelkoon.

Tää kuulostaa jo paljon siedettävämmältä. :) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Tarviiko sitten näin pientä asiaa ihmetellä täälläkin? :D

Kunhan huvikseni ihmettelen :D.

Mie arvostan enenpi sellasia äitejä ketkä viettää aikaa lastensa kanssa ja osaavat oikeasti hypätä leikkeihin mukaan ja pystyvät jättämään siivoushommat kesken!! Rajansa tietty kaikella, en miekään ymmärrä älytöntä sotkua. Mut asiathan ei ole niin mustavalkoisia, riippuu lapsista, monta niitä on ja osallistuuko mies jne.. Voihan sitä sit tietty olla vaan pelkästään laiska, mut se nyt ei koske vaan kotiäitejä!

Aloitusviestisi perusteella tämä asia ei Sörhis ole sinulla kauhean pieni. Mutta todellakin: Luoja sinua varjelkoon kamalalta kotiäitiydeltä, toivottavasti et enää ikinä joudu näkemään mitään niin kamalaa kuin tänään.

En mä tänään oo mitään kamalaa nähnyt :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ne vaan istuu kaiket päivät ja illat netissä.

Mä luulen kans :D

Samoin :D Aina kun tällä palstalla tulee töistä puhetta, nostetaan kotiäiteys kyllä hyvinkin kovaksi työksi. Mielenkiintoista siinä mielessä, ettei kuitenkaan siellä kotona juuri mitään tehdä. Tällä en todella yleistä, että kaikki olisivat tällaisia, mutta nyt poikkeuksena Sörhikseen, ihan työn puolesta huomioinut useastikin.

Mun on vielä pakko kommentoida tähän, että mulla on yks kaveri, jolla 3 alle 5-vuotiasta kotona ja kämppä on aina sen näköinen, että ei olisi lapsia edes :( On kallista tavaraa hyllyillä ja pöydillä jne ja anteeksi oonko mä outo, mutta musta se kämppä on just sen näköinen, että siellä talossa lapset ei saa olla lapsia :(

mäkin tunnen tällasen kolmilapsisen perheen ja heidän lapsensa ovat kyllä hyvin ihania, terveitä ja tasapainoisia lapsukaisia, joilla on oma huone ja pihamaa temmellyskenttänä.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Meidän 9kk ikäinen sotkee samaa vauhtia kun siivoan, eli pienen lapsen kanssa näin. Sellaisessa perheessä missä lapset yli 3v, en ymmärrä ainaista sotkua!!

tähän mä voin sanoa, että TULET YLLÄTTYMÄÄN :whistle:

Kyllä meillä on 2 vuotiaasta asti ollut lapsille aivan selvää että tavarat laitetaan paikoilleen, lelut raivataan kun leikit on leikitty jne. Lapset nyt 3,5v ja 5v 4kk ja omat astiat vievät syönnin jälkeen pöydästä, likaiset pyykit vievät itse pesuun, ulkovaatteet naulakkoon, kengät kenkätelineeseen jne. Kun jokainen hoitaa oman osuutensa, jää kaikille enemmän aikaa yhdessäoloon ja muuhun kivaan.

jos sinä kotona ollessasi (en tiedä edes olitko ja miten kauan, ilmeisesti et kovin kauan) olisit siivonnut samaan tahtiin kun lapset levittelee niin siinä kuule tulee pitkässä saatossa hulluksi. Meillä siivotaan ennen ruokaa eli iltapäivällä päivät jutut pois ja ruoan päälle tehdää jotain rauhallista tai ulkoillaan ei enää rakennella legoilla tai majoja jne.

Mä en aidosti ymmärrä miten sä edes kuvittelet että kukaan tervejärkinen äiti tai isä siivoisi lasten perässä koko ajan huushollia. Onhan se hitto sentään lastenkin koti.

Tosin teillä se ei sun kuvista päätellen ainakaan näy, että teillä muksu olisi ja se on sun niuho tyylisi. ELÄ ja anna toisenkin elää (me oikeasti eletään ja nautitaan kotiäitiydestä) lällälälää.

Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Tarviiko sitten näin pientä asiaa ihmetellä täälläkin? :D

Että saat tääs vähän palstan kohiseen, niinkö? Musta ens kerralla voisit jo sitten vaikka keksiä ihan uuden aiheen. Sä oot alkanu oleen aika "tylsä" palstalainen jo.. :saint: :)

Ja mitä tekee äiti?

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen äiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että äitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on äitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties äitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta äitiydeltä varjelkoon.

Musta tilanne on eri, jos kolmen pienen lapsen äiti käy töissä. Eli kyllä se pointti on nyt nimenomaan siinä KOTIäitiydessä - ihminen on kotona päivät pitkät, korostaa kodin- ja lastenhoidon olevan työ ja ammatti siinä missä kodin ulkopuolisetkin työt - eikä silti saa pidettyä kotiaan edes siedettävässä kunnossa. Ja kannattaa huomata, että mä en puhu nyt mistään absoluuttisesta siisteydestä ja puhtaudesta; totta kai lapset sotkee eikä turhista kannata pingottaa... mutta nuo, no, vaikeaa sanoin kuvailla, miltä näissä kodeissa näytti.

En mä mitään poroja nekkuun vetänytkään, kunhan kyselin. Aika hassua vaan minusta märistä täällä että "kun ei kukaan tykkää, mun alotuksiin ei vastata ja aina mua morkataan", ja sitten itse haukkuu muita. No, kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Jaa. Itse ymmärrän paremmin useamman yli 3v kodissa sotkun kuin 1 kapple 9kk ikäinen. Ei meillä ollut edes mitään tavaraa kun esikoinen oli pieni. parisänky ja sohva, joku matto. paikat kiilsivät puhtauttaan aina

nyt kun lapset isompia on leluja, vaatteita, harrastusvälineitä ym. neljällä hengellä sellainen määrä, että säilytystila ei riitä ja irtotavara kerää pölyä.

ja tuskin 9 kk ikäinen ravaa ovissa päivän, ensin hiekkalaatikolla tai ulkona vaan ja sitten likaisin käsin valkoisiin oviin kun tulee vessaan tai hakemaan jotain.
siis eihän yhden 9 kk ikäisen kanssa voi olla sotkuista/likaista, mutta isompien kanssa duuni on toivoton.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpä:
jos sinä kotona ollessasi (en tiedä edes olitko ja miten kauan, ilmeisesti et kovin kauan) olisit siivonnut samaan tahtiin kun lapset levittelee niin siinä kuule tulee pitkässä saatossa hulluksi. Meillä siivotaan ennen ruokaa eli iltapäivällä päivät jutut pois ja ruoan päälle tehdää jotain rauhallista tai ulkoillaan ei enää rakennella legoilla tai majoja jne.

Mä en aidosti ymmärrä miten sä edes kuvittelet että kukaan tervejärkinen äiti tai isä siivoisi lasten perässä koko ajan huushollia. Onhan se hitto sentään lastenkin koti.

Tosin teillä se ei sun kuvista päätellen ainakaan näy, että teillä muksu olisi ja se on sun niuho tyylisi. ELÄ ja anna toisenkin elää (me oikeasti eletään ja nautitaan kotiäitiydestä) lällälälää.

Silläpä on lapsi siivonnut vauvasta asti omat sotkunsa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Katsos kun kotiäideillä on ne kullannuput sotkemassa siellä kotona päivät pitkät, töissä käyvillä äideillä ei ole ketään kotona sotkemassa päivän aikana.

Kyllä mä tuon ymmärrän. Mutta onhan ne äiditkin kotona päivät, eli aikaa siivoamiselle ym. kodinhoidolle on paljon enemmän kuin työssäkäyvällä. Eli musta ilmiö ei selity tällä.

Siivoaminen tuon meidän taaperon kanssa vaatii kahden ihmisen läsnäoloa. Toinen hämää, kun toinen siivoaa. Muuten ei onnistu. Jos lapsi, minä ja mies olisimme kaikki päivät muualla, ei täällä kukaan levittelisi leluja ympäriinsä, tiskiä ei tulisi, ja keittiön lattiaa ei tarvitsisi pyyhkiä montaa kertaa päivässä. Tiskiäkin meillä olisi vähemmän ja hiekkaa ei varmasti kantautuisi sisälle yhtä paljon kuin nyt.

Sinulla on joku siivouspakkomielle? Olet aika usein haukkunut toisten koteja epäsiisteiksi, vaikka ne eivät oikeasti edes sellaisia ole olleet. Mikä näissä kodeissa oli epäsiistiä? Oliko siellä suorastaan likaista, vaiko vain sinun mielestäsi epäjärjestys?

Ja mitä tekee äiti?

Musta tilanne on eri, jos kolmen pienen lapsen äiti käy töissä. Eli kyllä se pointti on nyt nimenomaan siinä KOTIäitiydessä - ihminen on kotona päivät pitkät, korostaa kodin- ja lastenhoidon olevan työ ja ammatti siinä missä kodin ulkopuolisetkin työt - eikä silti saa pidettyä kotiaan edes siedettävässä kunnossa. Ja kannattaa huomata, että mä en puhu nyt mistään absoluuttisesta siisteydestä ja puhtaudesta; totta kai lapset sotkee eikä turhista kannata pingottaa... mutta nuo, no, vaikeaa sanoin kuvailla, miltä näissä kodeissa näytti.

emmie kyllä muuta osaa sanoa kuin että sinä vaikutat kyllä harvinaisen epämiellyttävältä ihmiseltä.
:snotty:

En jaksa lukea ketjua. Ap:n kirjoiutksen ja oman kokemuksen pohjalta väitän, että sotku johtuu siitä, että perheen mies ei tee mitään kotitöitä. Äidin jaksaminen on tiukassa, jos täytyy pitää huolta sekä lapsista että kodista 24h. Perhepäivähoitajillakin on yleensä ilta helpompi, mutta kotiäidillä se on usein aamuakin rankempi. Kotiäidin koti on siisti, jos istuttaa lapsia videoiden ääressä, tai jos mies vaikkapa ulkoilee lasten kanssa sen ajan että saa nopeasti ja hyvin siivotuksi. Jos mies elää kuin sinkku tekemättä mitään, ei äiti yksinkertaisesti ehdi ja jaksa tehdä kaikkea yksin. En ainakaan minä jaksanut.

Ja mitä tekee äiti?

Mut onhan se ihan eri asia jos käydään töissä, kun lapset ei ole sotkemassa koko päivää. :) Päivän aikana me ainakin ehditään jos jonkinmoista ja jälkikin on illalla sen näkönen. Tosin, mulla on kyllä vielä energiaa ne jäljetkin siivota.

Sä haluat vaan palsta-aikaa. :D Mutta nyt minä saavuin TAPPAMAAN TÄMÄN KETJUN! :D

No juu. Meillä sen ehto, että saan siivottua, on kyllä se, että lapset jossain muualla sotkee. Ja kun meillä ei koskaan ole lapset muualla kuin kotona jollen minä ole mukana niin niitä mahdollisuuksia siivota kunnolla on tosi vähän. :ashamed: Meillä EI ole siistiä. Lisäisin vielä kotiäitien eduksi, että on oikeasti raskasta olla lasten kanssa 24/7, varmaankin se jopa laiskistaa välillä. Jos välillä pääsis virkistymään niin jaksais innostua siivoamisesta..

Ja toisaalta.. mä olen ajatellut, että mun kotihan tää on. Jos jotakuta häiritsee että on siivotonta, niin luuta käteen vaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

tähän mä voin sanoa, että TULET YLLÄTTYMÄÄN :whistle:

Kyllä meillä on 2 vuotiaasta asti ollut lapsille aivan selvää että tavarat laitetaan paikoilleen, lelut raivataan kun leikit on leikitty jne. Lapset nyt 3,5v ja 5v 4kk ja omat astiat vievät syönnin jälkeen pöydästä, likaiset pyykit vievät itse pesuun, ulkovaatteet naulakkoon, kengät kenkätelineeseen jne. Kun jokainen hoitaa oman osuutensa, jää kaikille enemmän aikaa yhdessäoloon ja muuhun kivaan.

kyllä meilläkin tuo nyt 5vuotias on pienestä asti autellut ja siivoo todellakin itse huoneensa ja auttelee muutenkin kotihommissa ja siivouksissa. mutta kyllä tuon ikänen jo ihan eritavalla myös osaa sotkea. johan sillä on lelujakin jo miljoonasti enemmän kuin esim. meidän puolivuotiaalla .
siis mun kokemus on, että yksi alle yksi vuotias sotkee taatusti vähemmän kuin isompi lapsi. no , sotkunkin voi tietty mieltää kukin eri tavalla =)

Jaa, mitähän mä sitte teen väärin mut ei mulla ole aikaa päivisin siivota. Siivoaminen jää meillä 21-24 välille jolloin oikeasti siivotaan pari tuntia. Kun yhden saa tyytyväiseksi, toinen jo huutaa ja kun hänet saan nukkumaan niin kolmannella onkin sitten jo kakka... kyllä mä äkkiä ehdin ehkä astianpesukoneen päivisin täyttää ja pyykkiä pestä mut en tosiaan ehdi kunnolla täällä siivoamaan sen lisäksi että väännän lapsille aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja lisäksi ulkoillaan sen pari krt. Siitä ei tule kyllä yhtään mitään jos päivisin yritän siivoo. Ja meillä täällä kolme alle 5-vuotiasta.

Se on katsos helppoa heivata se yks kullanmuru sinne päiväkotiin aamupuurolle ja hakea se sieltä kotiin kun se on syönyt siellä aamupalan lisäksi lounaan ja välipalan. :) Eihän se nyt millään edes ehdi sotkea, kun tulee kotiin ja käy nukkumaan. ;)