Ja mitä tekee kotiäiti?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Kun ei ehdi kodistaan huolta pitämään.

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta kotihoidossa. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen kotiäiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että kotiäitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on kotiäitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties kotiäitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta kotiäitiydeltä varjelkoon.

tostahan vois suoraan ottaa ton "koti" sanan edestä pois. mut sie halluut vaan provoilla taas että pääset itkemään elämän (palstan) epäoikeudenmukaisuutta. taps taps, selälle sinuva :hug:

No se on kanssa lapsista kiinni. Ja tietty äidistäkin. Mulla on kaveri, joka viettää kaiken aikansa lasten kanssa. Se tosiaan leikittää niitä kellon ympäri. Eivät nuku samaan aikaan päikkäreitä niin siivoaa sitten iltaisin, jos jaksaa.

Ja voin vielä kertoa, että mun kämppä on kuin hävityksen kauhistus yhdessä päivässä. Muksun takia tiskejä ei voi laittaa muuta kuin silloin, kun se nukkuu eli ne on tiskipöydällä koko päivän. Samoin roskat, kun roskakaappi on pidettävä lukossa... Että mä olen kyllä todella siisti, mutta täällä on siistiä tasan sen 5 minuuttia lasten hereillä ollessa.

Kotiäitiyden, työäitiyden, yh:n, lapsettoman ja aivan kaikkien muidenkin yhteiskunnan joka lokeron ihmisen.
Joka eri lokerosta löytyy ihminen joka ei osaa siivota jne.. Elämä on. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja no kokeile itse:
mitä sulle toisten läävät kuuluu? pakkoko sinne on tunkea?
luuletko itse asuvasi palatsissa? ja sulla tietysti yksi lapsi?

No ei kuulukaan, kunhan ihmettelen. Ja kyllä, kaikki käynnit olivat ns. viran puolesta (ei tosin leipätyön). Ei, en asu palatsissa vaan siistissä kodissa. Ja sitten - mitä teet sillä tiedolla, montako lasta minulla on?

oon huomannu sun jo muutamana päivänä valittelevan, ettei sun alotuksiin vastata.

taidat tosiaan olla asian suhteen epätoivoinen, kun jaksat vääntää näinkin provosoivan aloituksen :)

Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Kyllä meilläkin suht siistiä on, vaikka oonkin laiska. Ainakin riittävän siistiä mulle. Ennemmin vietän aikaa lasten kanssa kuin puunaan kotia :) Villakoirat välillä juoksee ja koirankarvat varsinkin nyt keväällä. Lapsille en kyllä paljoa huuda, paitsi jos ovat oikein villillä päällä kaikki (neljä alle kouluikäistä).

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
oon huomannu sun jo muutamana päivänä valittelevan, ettei sun alotuksiin vastata.

taidat tosiaan olla asian suhteen epätoivoinen, kun jaksat vääntää näinkin provosoivan aloituksen :)

:laugh: Sille ei vaan voi mitään, et palsta uusiutuu ja vanhat "ilkeet" jää huomaamattomiksi..

Meidän 9kk ikäinen sotkee samaa vauhtia kun siivoan, eli pienen lapsen kanssa näin. Sellaisessa perheessä missä lapset yli 3v, en ymmärrä ainaista sotkua!!

MUOKS!!! Meillä siis on kaksi lasta, 9kk ja kohta 4v :xmas: :xmas: :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja no kokeile itse:
mitä sulle toisten läävät kuuluu? pakkoko sinne on tunkea?
luuletko itse asuvasi palatsissa? ja sulla tietysti yksi lapsi?

onko siihen joku lapsimääräraja olemassa jolloin koti siis on ok näyttää läävältä ? :xmas: siihenkö viittaat ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sitten sä Sörhis vielä ihmettelet että miksi sulle täällä aina avaudutaan jne., kun itse istut illat pitkät vain arvostelemassa muita! Mitä se sulle kuuluu jos joku ei jaksa koko ajan kuurata tai haluaa laittaa vaunuihinsa nimirekkarin? Elä ja anna toisten elää...

Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Meidän 9kk ikäinen sotkee samaa vauhtia kun siivoan, eli pienen lapsen kanssa näin. Sellaisessa perheessä missä lapset yli 3v, en ymmärrä ainaista sotkua!!

tähän mä voin sanoa, että TULET YLLÄTTYMÄÄN :whistle:

Ja mitä tekee äiti?
Kun ei ehdi kodistaan huolta pitämään.

Oon kevään aikana vieraillut kolmessa eri kodissa, joissa kaikissa kolme alle kouluikäistä lasta. Kaikki suoranaisia lääviä: tavarat hujan hajan, lattiat likaiset, tiskiä ja pyykkiä kaikki paikat täynnä. Lapset - äideistä puhumattakaan - likaisia ja vaatteet päällä mitä sattuu; kommunikointi lasten kanssa huutovoittoista.

Ihmetyttää vaan, että mitä tekee päivät pitkät sellainen äiti, jonka koti näyttää tällaiselta. Kun kuitenkin mainostetaan, että äitiys on työ ja ammatti ja vaikka mitä. En tuollaista ihmistä palkkaisi kuunaan, joka noin huonosti pestinsä hoitaa.

Tiedän, että tämä on yleistys. Tietenkin on äitejä, jotka hoitaa hommansa hyvin - koti on siisti ja viihtyisä, lapset hyvinvoivia ja iloisia. Mutta ovatko nuo kolme oikeasti ikäviä sattumia, vai kenties äitiyden yksi - surullinen - kuva? Oli nimittäin ahdistavaa nähdä, missä jamassa ihmisen koti ja perhe voikaan olla. Luoja minua tuollaiselta äitiydeltä varjelkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei se mulle kuulukaan? Kunhan ihmettelen :D. (Ei kannata vetää hernettä nenään näin kauhean pienestä asiasta - eihän?)

Tarviiko sitten näin pientä asiaa ihmetellä täälläkin? :D

Mulla on päinvastaista kokemusta. Äiti ja isä ovat paljon työssä ja ulkomailla ja lapsi hoidatetaan isovanhemmilla aika suurkeksi osaksi. Koti on aina tip top, samoin äiti ylpeän ja koristeellisen naamansa kanssa. Sen sijaan pojalle ei ole aikaa. Plekkarit löytyy ja merkkivaatteet tietenkin. Poika on nyt ekalla. Saa vain nähdä, miten lapsi raukka alkaa oireilla vanhempien läsnäolon puutteessa myöhemmin. Kyllä kotiäitiys ja äitiys ylipäätään on paljon muuta - ellei kaikkea muuta - kuin siivoamista. Se on lapsen kanssa olemista ja lapsen kasvattamista. Tietty sen olisi hyvä sisältää vähän siivoamistakin... ylipäätään kaikkea normaalia arkea.

Mun on vielä pakko kommentoida tähän, että mulla on yks kaveri, jolla 3 alle 5-vuotiasta kotona ja kämppä on aina sen näköinen, että ei olisi lapsia edes :( On kallista tavaraa hyllyillä ja pöydillä jne ja anteeksi oonko mä outo, mutta musta se kämppä on just sen näköinen, että siellä talossa lapset ei saa olla lapsia :(

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Katsos kun kotiäideillä on ne kullannuput sotkemassa siellä kotona päivät pitkät, töissä käyvillä äideillä ei ole ketään kotona sotkemassa päivän aikana.

Kyllä mä tuon ymmärrän. Mutta onhan ne äiditkin kotona päivät, eli aikaa siivoamiselle ym. kodinhoidolle on paljon enemmän kuin työssäkäyvällä. Eli musta ilmiö ei selity tällä.