Ja minä voisin kysyä että miten saada päiväkodin väki ymmärtämään ettei lasta saa laittaa päiväunille?

30.11.2008
164
0
16
Meillä lapsi (4,5v) noin kerran - kaksi kuussa päiväkodissa sen yhden päivän ja joka kerta siellä laittavat lapsen päiväunille. Kyllähän se lapsi nukahtaakin ja nukkuu 2-3 tuntia mutta sitten illasta ei saada nukahtamaan ennen kuin puolenyön jälkeen.
Kotona ei ole nukkunut päiväunia enää kahteen vuoteen ja hyvin on jaksanut päivät touhuta ilmankin.

meillä oli taas lapsen oma halu, ettei halua nukkua, vielä 6v laitettiin väkisin nukkumaan. toinen huusi ja parkui. lopputulos oli että irtisanouduin työstäni ja jäin kotiin sossunrahoille. lapsen etu ennen kaikkea muuta!

Olen töissä päiväkodissa ja kaikki kyllä menevät unille, mutta ei meillä nyt 2-3h nuku kukaan...Nukkumassa ollaan n.12.30 ja siinä satua yms ja herätys viimeistään 14.00

Olen töissä päiväkodissa ja kaikki kyllä menevät unille, mutta ei meillä nyt 2-3h nuku kukaan...Nukkumassa ollaan n.12.30 ja siinä satua yms ja herätys viimeistään 14.00

Onko yhdestä kahdesta päivästä (illasta) taas mitään haittaakaan?

Aikoinaan kun meidän lapset oli ryhmiksessä niin riitti kun sanottiin kerran että esikoista ei tarvi laittaa päikkäreille (oli silloin n.3 vuotias), juurikin samasta syystä.
Sai sitten piirtää/askarrella sen aikaa kun pienemmät oli päiväunilla.
Selitin asian hoitajille siten että mielestäni pitkät yöunet on pienelle kasvavalle lapselle huomattavasti tärkeämmät kuin päiväunet ja lyhyet yöunet.

Oletko sanonut kuinka monta kertaa tuosta että jos nukkuu päiväunet ei nukahda ajoissa illalla?

Meillä kaikki menevät jo senkin takia ainakin lepäämään, että hoitajat saisivat edes sen yhden tauon päivässä! (se on ihan lakisääteinen, mutta muulloin päivän aikana sitä on mahdotonta pitää. ) Itse työskentelen pienten ryhmässä, mutta siellä kunnioitetaan kyllä vanhempien toiveita, jos lapsi saa nukkua esim. vain yhteen. Mutta se n.45min on kaikkien oltava sängyissä.

Mutta vielä sen verran järjestelyistä, että kyllä kaikkien on oltava siellä nukkumahuoneessa kun silloin on ruokatauot/ palaveriajat/suunnitteluaika muilla työntekijöillä

meidän pk:ssa kaikki lepää ½h sitten pääsee pois jossei nukuta, mutta kenenkään ei ole pakko nukkua. ja mikäli ilta menee kukkumiseksi päikkäreitten takia niin pk:n kanssa voi sopia että nukkuu maksimissaan tunnin tms.

niin mitä sulle on sanottu kun oot heille kertonu et lapsi ei saa nukkua?
kai sä ymmärrät et ei sitä yhtä lasta voida vahtia kun päiväunien aikana on muuta hommaa mitä järjestellä jne.

ja missään p'äiväkdissa ei voi nukkua noin kauaa!!!

siis 1-2 päivää kuukaudessa? eihän tossa ole mitään järkeä pitää tolleen hoidossa. Ja anna sen nukkua, kai se tarvii kerta nukathaa mutta käske niiden herättää vaikka tunnin päästä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kaikki menevät jo senkin takia ainakin lepäämään, että hoitajat saisivat edes sen yhden tauon päivässä! (se on ihan lakisääteinen, mutta muulloin päivän aikana sitä on mahdotonta pitää. ) Itse työskentelen pienten ryhmässä, mutta siellä kunnioitetaan kyllä vanhempien toiveita, jos lapsi saa nukkua esim. vain yhteen. Mutta se n.45min on kaikkien oltava sängyissä.

PEESI Tätä eivät monetkaan vanhemmat tajua ja se ärsyttää toisinaan kovasti....

kyllä muakin **tutti päiväkodissa kun olin 5v ja piti nukkua päiväunia. aina vaan peiton alla odotin että sais nousta mutten nukkunu. tylsää sellanen odottaminen että pääsis leikkimään. edes tyynyä ei saanu olla vaikka satuhetkissä oli tyyny jokaisella. stainerpäiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja SattumanSanelema:
Meillä lapsi (4,5v) noin kerran - kaksi kuussa päiväkodissa sen yhden päivän ja joka kerta siellä laittavat lapsen päiväunille. Kyllähän se lapsi nukahtaakin ja nukkuu 2-3 tuntia mutta sitten illasta ei saada nukahtamaan ennen kuin puolenyön jälkeen.
Kotona ei ole nukkunut päiväunia enää kahteen vuoteen ja hyvin on jaksanut päivät touhuta ilmankin.

No herääkö se lapsi niinä päivinä aikaisemmin ku yleensä? Meilläki nukkuvat pk:ssa kun menevät seittämäksi, mutta eivät silloin ku menevät kymmeneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
kyllä muakin **tutti päiväkodissa kun olin 5v ja piti nukkua päiväunia. aina vaan peiton alla odotin että sais nousta mutten nukkunu. tylsää sellanen odottaminen että pääsis leikkimään. edes tyynyä ei saanu olla vaikka satuhetkissä oli tyyny jokaisella. stainerpäiväkoti.

***tuttaa tai ei niin kyllä meidän kotihoidossa olevakin lapsi pitää lepohetken sängyssä vaikkei nukukkaan...teki hyvää varmasti myös sinulle :D

Meillä lapset 4v ja 5½v ja oli sama ongelma. Paitsi että ovat kokopäivähoidossa, joten päivittäistä piinaa. Lepohetki on pakollinen kaikille. Ok, ymmärrän - pitäähän niiden hoitajienkin päästä kahville. Mutta se ei ole pakollista että silitellään lasta ja sanotaan että nyt pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Sanoin että nukuttamisen on loputtava tai saavat tulla meille kotiinkin nukuttamaan iltaisin. Nimittäin päiväkodissa nukkuneet lapset eivät ennen klo 23 nuku kotona ja heräävät sitten aamulla viideltä. Ei paljon naurata kun omat yöunet jäävät lyhyiksi ja lapset ovat kuitenkin kiukkuisia ja väsyneitä jo päiväkotiin viedessä, joten takuuvarmasti nukahtavat lepohetkelle ja nukuttuaan 2-3 tuntia jaksavat taas olla hereillä iltamyöhään.

Ennen ryhmän henkilövaihdoksia asia olikin mennyt perille ja toimi loistavasti. Nyt ryhmässä on yksi työntekijä joka on sitä mieltä että meidän lapset on niin pieniä että niiden pitää nukkua päiväunet ja kauhisteli että eikö tosiaan viikonloppuisin nuku päiväunia.

Ei nukuta ei, nuorempaa ei saanut kotihoidossa nukkumaan päiväunia enään kun tuli 2 vuotta mittariin. Mutta molemmat nukkuvat pitkät hyvät yöunet (11-12h) jos eivät ole nukkuneet päiväunia. Ja virtaa riittää.

Mikä siinä on ettei päiväkodin ihmiset voi tajuta että kaikki lapset eivät ole samanlaisia??? Jotenkin sitten suhtaudutaan asenteella että ahaa, teillä saa lapset päättää ja määrätä "haluaako" ne nukkua päiväunet vai ei vaikka kyse ei ole siitä.

Jokatapauksessa kova kovaa vasten vaan. Itse sanoin tälle uudelle valveuteneelle hoitajalle että meidän lapset eivät tarvitse päiväunia. Lepo on ok, kunhan ei kestä kauaa. Ja jos sitten sattuvat nukahtamaan, ei saa antaa nukkua kuin vajaan tunnin. Ja vinkkasin myös että kovasti kertovat kotona jos on käsketty nukkumaan :D

Sieltä on sanottu että jokainen menee lepäämään ja jos nukahtaa niin antavat nukkua :/
Kun sitten olen pyytänyt herättämään puolentunnin - tunnin päästä niin ei kuulema onnistu kun sitten moni muukin herää. Että sinne huoneeseen ei sitten kesken toisten unien voi enää mennä.
Pitänee keksiä jokin toinen hoitopaikka.

Hoitajat voi pitää kahvitaukoa vaikka osa lapsista ei nukkuisikaan. Harva 5-6v kuitenkaan tarvitsee muuta kuin sen satu-ja lepohetken. Tuntuu järkyltä et lapset joutuu väkisin jossain pimeässä huoneessa makoilemaan kun aivan hyvin voivat muovailla, askarella tai piirtää kun hoitajat juo kahvia.

Sieltä on sanottu että jokainen menee lepäämään ja jos nukahtaa niin antavat nukkua :/
Kun sitten olen pyytänyt herättämään puolentunnin - tunnin päästä niin ei kuulema onnistu kun sitten moni muukin herää. Että sinne huoneeseen ei sitten kesken toisten unien voi enää mennä.

jos vaan 2 pvä kk hoidossa, oisko hyvä idea ottaa kotiin hoitaja?

ja haluaisin vaan tietää miten on mahdollista et lapsi nukkuu 2-3 h päiväkodissa, nukkuun mennään ainakin mun lasten päiväkodissa 12 ja herätään 13.30 -14.00 tuskin sun lapses ihan saman tien 12 aikaan nukahtaa ja jos nukahtaa niin on luultavasti oikeesti väsynyt!

Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja itsekin:
Hoitajat voi pitää kahvitaukoa vaikka osa lapsista ei nukkuisikaan. Harva 5-6v kuitenkaan tarvitsee muuta kuin sen satu-ja lepohetken. Tuntuu järkyltä et lapset joutuu väkisin jossain pimeässä huoneessa makoilemaan kun aivan hyvin voivat muovailla, askarella tai piirtää kun hoitajat juo kahvia.

Riippuu varmaan sittä miten iso lauma niitä lapsia sitten on. Meillä on tätä kokeiltu käytännössä j ei toiminut. Nyt kaikki menevät päivälevolle sadun ajaksi, jota luetaan noin 30 min, minkä jälkeen ne jotka ovat hereillä voivat siirtyä hiljaisiin leikkehin. nämä leikit tarvitsevat hoitajan valvomaan, koska yleensä ilman valvontaa seurauksena ovat riidat ja riehuminen ja sitten herää jo loppu porukkakin.

No onhan siellä huoneessa joku valvomassa lasten unta.

mä väänsin tästä samasta asiasta kättä päiväkodissa.

täällä on kaksi ryhmää, suomen- ja saamenkielinen.

isompi tyttö oli suomenkielisessä ryhmässä ja siellä kaikki menevät unimaahan. Tästä ei ole poikkeuksia.

kun taas saamenkielisessä ryhmässä alle kolmevuotiaat menevät nukkumaan, isommat sitten tarpeen mukaan, tai varmaan vanhempien toiveen mukaan. Muuten ne jotka eivät nuku, lepäävät 45min patjoilla kuunnellen satua, lueskellen tms.

kyllä meinas järki loppua muutaman kerran kun pk:n täti onnellisena hymyilee ja kehuu miten sai tytön nukkumaan ja mä kirosin mielessäni :kieh: kiva kierre kun lapsi herää vaikka klo 8 pk-aamuna, sitte nukkuu päiväunet siellä päiväkodissa ja illalla ei nuku ennen puoltayötä. Sitte onki kiva repiä toista sängystä ylös kesken unien kun on nukahtanut niin myöhään.

kun kotipäivinä saa nukkua pidempään, ei päikkäreitä ja unikin tulee illalla ajoissa.

ja kyseessä oli siis 5v lapsi.

Yhteistyössä