Ja minä voisin kysyä että miten saada päiväkodin väki ymmärtämään ettei lasta saa laittaa päiväunille?

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Alkuperäinen kirjoittaja SattumanSanelema:
Sieltä on sanottu että jokainen menee lepäämään ja jos nukahtaa niin antavat nukkua :/
Kun sitten olen pyytänyt herättämään puolentunnin - tunnin päästä niin ei kuulema onnistu kun sitten moni muukin herää. Että sinne huoneeseen ei sitten kesken toisten unien voi enää mennä.
Pitänee keksiä jokin toinen hoitopaikka.

jos vaan 2 pvä kk hoidossa, oisko hyvä idea ottaa kotiin hoitaja?

ja haluaisin vaan tietää miten on mahdollista et lapsi nukkuu 2-3 h päiväkodissa, nukkuun mennään ainakin mun lasten päiväkodissa 12 ja herätään 13.30 -14.00 tuskin sun lapses ihan saman tien 12 aikaan nukahtaa ja jos nukahtaa niin on luultavasti oikeesti väsynyt!

Tuolla mennään sänkyihin klo.11.30 ja luetaan satu. Kun olen mennyt kolmelta hakemaan niin olen itse saanut lapseni siellä herätellä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Sieltä on sanottu että jokainen menee lepäämään ja jos nukahtaa niin antavat nukkua :/
Kun sitten olen pyytänyt herättämään puolentunnin - tunnin päästä niin ei kuulema onnistu kun sitten moni muukin herää. Että sinne huoneeseen ei sitten kesken toisten unien voi enää mennä.

No onhan siellä huoneessa joku valvomassa lasten unta.

Ei ole!

meidän nuorempi, 2v, on tuossa saamenkielisessä ryhmässä ja siellä laitetaan nukkumaan lapsen oman rytmin mukaan. Muistan kun tyttö oli pienempi ja nukkui vaunuissa, hän väsähti usein ennen lounasta joten hän meni nukkumaan ennen muita, ulos, ja söi ruokaa sitten kun heräsi unilta. Ja nukkua sai niin kauan kuin nukutti, jossain vaiheessa aloin pyytämään että herättävät viimeistään klo 15 ettei ilta venähdä.

Nyt hän ei nuku ollenkaan päikkäreitä kotona, mutta päiväkodin tohinoissa unet vielä maistuvat. Kun tulee se kolme vuotta mittariin niin tuskin väkisin siellä häntä laittavat unille, niinkuin tuossa toisessa ryhmässä :kieh:

ja siellä ei kyllä ymmärretty suomea sen enempää kuin mitään muutakaan kieltä. Kaikki vauvasta viidenvanhaan menivät unille ja sillä hyvä. Että oli ärsyttävää.

Meillä on ryhmis, 3 hoitajaa ja 6-10 lasta. Riippuen päivästä.

Elokuussa alotettiin ja muutenkin kotihoidosta ryhmään siirtyminen oli vaikeaa. Mun tytär on reilu kolme vuotias, ja päikkärit lopetti 2veenä. Ekat kolme kuukautta oli kammottavaa aikaa kun hoidossa nukkuin päiväunet n.2h ja iltasin meni nukkumaan 23 jälkeen. Ja aamulla sai klo 7 repiä sängystä ylös.

Hoitajat oli tosi nihkeenä päikkäreiden lopettamisen suhteen ja aina vaan "unohtui" et ainiin sen ei saanukkaan nukkua. Ja siirrettiin alakertaan kun tarpeeks kauan siitä vatvoin, meidän arjesta ei tuu mitään. Sitten tyttö "vahingossa" nukahti alakertaan aina vaan, no kainny kun oli patja, tyyny ja peitto lattialla! Kerran hain 14.30 niin oli pikkarit jalassa just heränneenä.

Varasin ajan kehityskeskusteluun tän meidän "omahoitajan" kanssa jonne pyysin myös ryhmiksen johtajan. Senkin uhalla et meidän perhe leimataan hankalaksi :D Nyt kaksi viikkoa on mennyt ilman päikkäreitä ja tyttö menee 20.30 JOKA ilta omaan sänkyynsä nukkumaan ja kuorsaa aamuun asti.

Kiukuttelut on loppunut lähes kokonaan, syö kunnolla ja on kaikin puolin pirteä ja reipas verrattuna aikasempaan.

Meillä kävi näin kun muutimme päiväkodissa päiväunikäytäntöä: Erään perheen 3 lasta tulivat vasta klo9 hoitoon, nukahtivat samantien päiväuniaikaan mutta vanhempien toiveesta jätimme heidät leikkitilaan kun eivät kuulema nukahda sitten illalla klo19.30 kun on nukkumaanmenoaika. Meni muutama päivä ja toinen perhe teki saman toiveen. Kohta tuli kolmas ja neljäs perhe ja tässä vaiheessa selvisi että lapset olivat itse alkaneet kotona vänkäämään päiväunista kun sen ja sen ei tarvitse mennä nukkariin jne. ja vanhemmat olivat menneet mukaan. Seurauksena oli lauma väsähtäneitä lapsia joita oli hankala pitää hiljaisina ja sopuisina päiväuniaikaa. Siinäkin mielessä tilanne oli vaikea, että aamuvuorolaiset lähtevät kotiin ja hoitajia vähemmän eli palaverit ja hoitajien tauko ja seuraavan päivän töiden valmistelu siirtyi tehtäväksi joko kotiin omalle ajalle tai tekemättä kokonaan. Mutta! puhumalla asiat yleensä selviää ja moni asia on järjestely kysymys. Nykyään meillä menee ikävuosien mukaan eri huonseissa päikkärit, kaikki, niin ei tarvitse kenenkään kadehtia toisen päiväunettomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No onhan siellä huoneessa joku valvomassa lasten unta.

Ei ole!

en todellakaan usko!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mn:

jos vaan 2 pvä kk hoidossa, oisko hyvä idea ottaa kotiin hoitaja?

ja haluaisin vaan tietää miten on mahdollista et lapsi nukkuu 2-3 h päiväkodissa, nukkuun mennään ainakin mun lasten päiväkodissa 12 ja herätään 13.30 -14.00 tuskin sun lapses ihan saman tien 12 aikaan nukahtaa ja jos nukahtaa niin on luultavasti oikeesti väsynyt!

Tuolla mennään sänkyihin klo.11.30 ja luetaan satu. Kun olen mennyt kolmelta hakemaan niin olen itse saanut lapseni siellä herätellä.

no just joo, mä voi kuvitella et toi tilanne pitää paikkaansa. kolmelta ollaan yleensä jo pihalla!!!

poika oli ryhmiksessä missä oli pakkonukutus...huoh,hirveetä oli se aika kun pikkujäpä ei nukkunut ennen puoltayötä ja itellä herätys 4.45 että ehtii 6.00 työt aloittamaan...totta hitossa hyvin nukahti ja hyvin nukkui,ei sitä "hennottu" herättää ,kun oli niin lyhyet yö-unet nukkunut...mistään pyynnöistä ei ollut apua,siellä ei yksikään lapsi nukkarista tullut ulos ennen klo14,herättäminen "unohtui" aina.
vanhenpien jaksamisesta viis,aloin olla niin väsynyt,että itsaria suunnittelin.

Päiväkodit, ryhmikset tms. on aikatauluiltaan hyvinkin erilaiset. Riippuen minkäkokoisia ryhmiä ja minkälaisia hoitajia. Meillä on aamiainen 7.30- 8.30 mennään ulos 9.30-11, syödään 11.30-12 ja lepo/päiväunet 12.30-14 riippuu miten kukakin nukkuu. Välipala 14.30 ja ulos 15.30 tai 15.45.

Yhteistyössä