Ja joku muka sanoi että akvaario harrastus on HALPAA !!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuklaaMousse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuklaaMousse

Aktiivinen jäsen
26.05.2004
8 646
0
36
Meinaan uusia tuon sisustuksen...
neljää kasvilajiketta ja 2 isompaa koristetta...
ja hinta pomsahti 70e eikä siinä oo ees postikuluja :ashamed:

hiekan oon ostanu jo kesällä talteen..siihenkin paloi yli 30e...
sit kelpuutan muutaman vanhan kasvin ja koristeen... tosta akvaariosta...
ennen joulua pitäs muutoksen olla valmis... :D
 
Akvaario ois tosi ihana ja mulla ois sille tuossa vapaa paikkakin, mutta tosi kallista se tuntuu kuitenkin olevan ja se akvaarion siivous. Mikä homma :o

Onhan koirat sun muutki melko kalliita, mutta toi akvaario on kuitenki jotenki kiehtova. Siskolla on ja ihana katsella niitä kaloja. Joskus viihdyttävämpää ku mitä telkusta tulee...
 
Akvaario maksoi kirpparilla 10 euroa, kalat poika sai kaverilta ja akvaario kuhisee kotiloita, vaikka kukaan ei niitä sinne ole laittanu :D Vettä lisätän kannullinen muutaman kerran viikossa ja koristeena on kaikenlaista matkoilta tuotua meriperäistä. Ostin mä sinne joskus liikkeestäkin yhden kelluskasvin, mutta se kuoli.
Tuolla se seisoo keittiön nurkassa ja mahtaisikohan kuluttaa 10 euroa vuodessa? Kalat ja kotilot lisääntyy ja vesi on kirkasta ja äiti tuijottaa joskus kalavisiota ja katsoo kun kotilo siirtyy 15 senttiä :saint: Halvin ja hellppohoitoisin elävä mitä meiltä löytyy =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Akvaario maksoi kirpparilla 10 euroa, kalat poika sai kaverilta ja akvaario kuhisee kotiloita, vaikka kukaan ei niitä sinne ole laittanu :D Vettä lisätän kannullinen muutaman kerran viikossa ja koristeena on kaikenlaista matkoilta tuotua meriperäistä. Ostin mä sinne joskus liikkeestäkin yhden kelluskasvin, mutta se kuoli.
Tuolla se seisoo keittiön nurkassa ja mahtaisikohan kuluttaa 10 euroa vuodessa? Kalat ja kotilot lisääntyy ja vesi on kirkasta ja äiti tuijottaa joskus kalavisiota ja katsoo kun kotilo siirtyy 15 senttiä :saint: Halvin ja hellppohoitoisin elävä mitä meiltä löytyy =)

En tiedä sitten, mutta kyllä siskolla on tapana kaivaa niitä kotiloita sieltä pois? ja vedenkin vaihtaa jokseenkin niin, että se laitetaan edellisenä päivänä sankoihin joihin sitä ainetta ja sitten vaihdetaan sitä vettä, ei pelkästään lisäillä..? Onneks mulla ei oo akvaariota, jos olen näin hakoteillä :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Mä oon kans miettinyt, mut jotenkin ällöö se "limainen vesi", ja kun se haisee :x

Mikä limainen vesi? =) Ei meillä ainakana limaista vettä ole, eikä akvaario haise.

Mutta totta on, että ei se halpa harrastus ole. Meillä melko iso akvaario ja mies teki ison siivouksen siihen. Ostettiin kasveja, uusia kaloja ja "sisustusjuttuja" ja kyllähän tuo rahaa söi :/ Mutta on se muuten vaan niin kiva :) Lapset tykkää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Akvaario maksoi kirpparilla 10 euroa, kalat poika sai kaverilta ja akvaario kuhisee kotiloita, vaikka kukaan ei niitä sinne ole laittanu :D Vettä lisätän kannullinen muutaman kerran viikossa ja koristeena on kaikenlaista matkoilta tuotua meriperäistä. Ostin mä sinne joskus liikkeestäkin yhden kelluskasvin, mutta se kuoli.
Tuolla se seisoo keittiön nurkassa ja mahtaisikohan kuluttaa 10 euroa vuodessa? Kalat ja kotilot lisääntyy ja vesi on kirkasta ja äiti tuijottaa joskus kalavisiota ja katsoo kun kotilo siirtyy 15 senttiä :saint: Halvin ja hellppohoitoisin elävä mitä meiltä löytyy =)

En tiedä sitten, mutta kyllä siskolla on tapana kaivaa niitä kotiloita sieltä pois? ja vedenkin vaihtaa jokseenkin niin, että se laitetaan edellisenä päivänä sankoihin joihin sitä ainetta ja sitten vaihdetaan sitä vettä, ei pelkästään lisäillä..? Onneks mulla ei oo akvaariota, jos olen näin hakoteillä :laugh:

Akvaario on pieni ja pöydän alla aina kanullinen vettä hapettumassa. Joku kippaa sen akvaarioon, kun sattuu muistamaan ja joskus harvoin joku jopa koukkaa vanhaa vettä pois. Kerran oli suodatin muutaman päivän rikki ja sen jälkeen piti muutaman kerran pestä isommat kivet ja kotilon kuoret yms. sälä pohjasta, kun ne levästyi.
Se miten pitää hoitaa riippuu myös lajeista mitä siellä on. Miljoonakalat on helppoja. Kotilot puhdistaa sitä, mutta jossain varmaan menee raja, koska niitä pitää poistaa. Eiköhän se sitten näy jotenkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Eipä se vedenvaihtokaa edullista oo ainakaan omakotiasujalle, eri asia on jos vesi kuuluu jotenkin vuokraan tai on joku tietty sama maksu vaan joka kk.

Miten iso akvaario sulla sit oikein on?! :o Meillä on 120 litraa ja vesi maksaa (puhdas + jätevesi ) noin 7 eur / kuutio ( 1000 litraa ) eli yhden akvaariollisen veden hinta on 84 senttiä jos piripintaan asti täytetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Teillä osalla on akvaariohoito rutiinit aivan hakoteillä.

Ja miljoonakaloille tulee kovettaa vettä jos ei halua kasvattaa epämuodostuneita yksilöitä.

Pitääkö niitä kotiloita sit ottaa sieltä pois? Ja onko se kovike sitä ainetta, mitä siihen veteen laitetaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Teillä osalla on akvaariohoito rutiinit aivan hakoteillä.

Ja miljoonakaloille tulee kovettaa vettä jos ei halua kasvattaa epämuodostuneita yksilöitä.

Pitääkö niitä kotiloita sit ottaa sieltä pois? Ja onko se kovike sitä ainetta, mitä siihen veteen laitetaan?

Kotiloiden nyppiminen on makuasia, kierteissarvikotilot on suorastaan hyödyllisiä kun ne möyhii hiekka pohjaa.

Vettä voi kovettaa kipsillä ja ruokasoodalla tai akvaariokaupan tököteillä.
Sulla on käytössä varmaan vedenparannusaine joka ei koveta vettä, mutta on kyllä muuten oikein hyvä aine.

Tiedoksi vaan kaikille ettei vettä tarvitse seisottaa ennen altaaseen laittoa.
 
vesi nyt ei paljoa maksa...vaikka onkin tuollainen 200 litran tönikkä...
sähkön kulutus kyllä on eri luokkaa mutta en valita..
ruuat, lääkkeet, vedenparannusaineet, kasviravinteet, testit ja niihin ne tökötit...
tosin eipä noita monesti tarvitse uusia...
akvaario on kiva harrastus...harmi vaan haluaa vähän väliä uusia tuota sisutusta...
nyt meillä on siis pikkuhiljaa kasattu ihan kokonaan uus toi sisustus...
taustakin päätettiin vaihtaa...tosin sehän on vain 0,85e/10cm :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Teillä osalla on akvaariohoito rutiinit aivan hakoteillä.

Ja miljoonakaloille tulee kovettaa vettä jos ei halua kasvattaa epämuodostuneita yksilöitä.

Pitääkö niitä kotiloita sit ottaa sieltä pois? Ja onko se kovike sitä ainetta, mitä siihen veteen laitetaan?

Kotiloiden nyppiminen on makuasia, kierteissarvikotilot on suorastaan hyödyllisiä kun ne möyhii hiekka pohjaa.

Vettä voi kovettaa kipsillä ja ruokasoodalla tai akvaariokaupan tököteillä.
Sulla on käytössä varmaan vedenparannusaine joka ei koveta vettä, mutta on kyllä muuten oikein hyvä aine.

Tiedoksi vaan kaikille ettei vettä tarvitse seisottaa ennen altaaseen laittoa.

Huh.. Onneksi kirjoitit jo muutaman faktan niin mun ei tarvi ykssormijärjestelmällä tässä imetyksen lomassa kirjoittaa.. :|

Meillä on nykyään vaan kaks allasta (500l ja 800l) ja ei niiden ylläpitoon paljonkaan rahaa mene. Perustaminen aikoinaan maksoi mutta ylläpito ei. Lisäksi kannattaa muistaa, että iso allas pyörii itsekseen pienellä hoidolla verrattuna pieneen altaaseen, jota saa olla viikoittain hoitamassa ja vesiä vaihtamassa. Lisäksi hyvin hoidettu allas myös tuottaa esim. kasvien myynnillä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Mä oon kans miettinyt, mut jotenkin ällöö se "limainen vesi", ja kun se haisee :x

no kun akvaariosta pitää huolta ja puhdistaa tarpeeksi usein niin vcesi ei todellakaan ole mitään haisevaa ja limaista..mä ainakin liputan akvaarioharrastukselle
 
No ei ole halpaa. Kun se akvaariokin kannattaa olla ihan jotain muuta kuin 100 litrainen kanikoppi, johon ei oikeasti mahdu kaloja ja jonka veden laatu on vaikea pitää hyvää.

Eli esim 400-500litrainen allas, sille tyylikäs kaappi, ulkosuodattimet ja sun muut. Puhutaan isoista summista lähdössä.
 
Ei se halpaa ole, koristeiden ja kasvien sijalta. Eikä ruoan tai suodattimienkaan osalta. Hiekan saamiseen kannattaa käyttää ihmissuhteita, saatiin kavereilta :)) Akvaarioni maksoi 80e, 30 l.
Hieno ja pieni. Ja ostettiin myös suodatin, vähän yli sata euroa yhteensä. Kasvien hintoja en muista.. KALAT on itseasiassa vain pari euroa kpl. RIIPPUU LAJISTA JA SUURUUDESTA. Ne eivät ole kalliita.. Ostettiin yks koriste 12.90, ei kallista ..
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Akvaario maksoi kirpparilla 10 euroa, kalat poika sai kaverilta ja akvaario kuhisee kotiloita, vaikka kukaan ei niitä sinne ole laittanu :D Vettä lisätän kannullinen muutaman kerran viikossa ja koristeena on kaikenlaista matkoilta tuotua meriperäistä. Ostin mä sinne joskus liikkeestäkin yhden kelluskasvin, mutta se kuoli.
Tuolla se seisoo keittiön nurkassa ja mahtaisikohan kuluttaa 10 euroa vuodessa? Kalat ja kotilot lisääntyy ja vesi on kirkasta ja äiti tuijottaa joskus kalavisiota ja katsoo kun kotilo siirtyy 15 senttiä :saint: Halvin ja hellppohoitoisin elävä mitä meiltä löytyy =)

Apua!
Toivottavasti tälläinen ei ole kamalan yleistä toimintaa :ashamed:
 

Yhteistyössä