Ivf:stä saatava sairasloma mietityttää

Kuinka te toimisitte? Ja missä kohtaa ivf.ää se sairasloma on? Eli siis mietin sitä ett kerronko pomolle jo etukäteen tulevasta sairaslomasta että hän osaisi varautua. Kyseessä hoitoala ja ei olisi oikein kiva tehdä tuollaista yllätystä jos ei ole pakko (esim. vaikea sijaistilanne). Mutta toisaalta jos kerron etukäteen mahdollisen ajankohdan niin hänhän voi laittaa ne mulle vapaaksi, enkä mä nyt vapaalta halua sairaslomaa (muutenkaan koskaan oo sairaana).
Eihän tuolla nyt niin merkitystä loppujen lopuksi ole, kunhan vaan tuli mieleen =)
 
Sairaslomaksi menee punktiopäivä ja tarvittaessa kirjoitetaan seuraavistakin - jos maha on kovin kipeä. Toivottavasti ei, minä olisin viimeksi voinut punktion jälkeen palata töihin (toimisto)... tsemppiä!
 
Itse olin punktioista aina niin kipeä(lievä hyperi) että olin noin 10pv sairaslomilla. Hoitoalalla myös olen ja kunnallisella puolella ja sain sairasloma-ajalta palkan. Mutta kaikissa paikoissa siitä ei saa palkkaa.
 
Mietin ihan samaa. Että sitten pomo laittaa mahdollisimman paljon valmiiksi listaan vapaata jos ilmoitan viikon, mille sairasloma tulee. Kerroin sitten vaan, että sairaslomaa on tulossa, mutta en ilmoittanut milloin. 3pv s.lomaa meillä täällä tulee automaattisesti, punktiopv+2seurv.

pennyxkunnallisella puolella lapsettomuushoidot eivät ole palkallista sairauslomaa vaan aina palkatonta? Kuin niin? Ei meille mitään tämmöisestä mainittu. Eikös s-päivät ole aina palkallista, aivan sama mistä syystä kunhan on lääkärinlausunto.
Aika outoa jos tosiaan näin :eek:
 
Sairasloma on sairasloma. Eihän sitä pomolle ja työpaikalle edes tarvitse kertoa, miksi sairaslomalla on eikä pomolla ole oikeutta sitä edes tietää. Palkallista sairasloma se meillä on ja kunnallisella olen myös.

Mä kanssa hoitoalalla ja olen pomoa varoitellut, että saattaa sairasloma tulla. Mutta, koska edes lääkäri ei osaa tarkkaa punktiopäivää sanoa en ole sitä voinut itsekkään työpaikalle arvioida. Minkäpä sille mahtaa.

Ainakin meidän työpaikalla ollaan pienemmistäkin syistä oltu saikulla ja minä aion viettää omani hyvällä omallatunnolla. Mun mielestä mulla on jo tarpeeksi stressiä näiden hoitojen kanssa, joten en todellakaan jaksa miettiä kuinka pomo sijaisensa hankkii vai hankkiiko ollenkaan. Itsekästä, mutta nyt on pakko vähän olla! ;)
 
Meillä päin kans 3 päivää sairaslomaa punktiopäivä mukaan lukien.
Ja TODELLAKIN sairasloma on sairaslomaa, josta kuuluu palkka! Ymmärrän, että tunnollisena työntekijänä ajattelet kolleegoiden jaksamista ja myös pomoakin, mutta nyt on aika olla itsekäs! On nämä sen verran rankkoja hoitoja fyysisesti ja ennen kaikkea henkisesti.
 
Moi, itse olen pitänyt lapsettomuushoidoista johtuvat sairaslomat omista lomapäivistäni. Kunnallisella olen ja meillä tutkitaan todella tarkkaan sairas yms. muut poissaolot. Koska työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa "kaikesta" sairaslomasta. Esim. kosmeettiset leikkaukset kuuluvat tähän sarjaan. Omaa mielenterveyttäni suojellen olen ottanut suoraan omista lomista, koska en olisi jaksanut selvitystä sairaslomieni syistä ja siitä, että ovatko palkallisia vai palkattomia...

 
Mä sanoin pomolle n. 1vkoa aiemmin koska oon saikulla. Mulla pystyi se lääkäri arvioimaan sen aika hyvin. Ihme kyllä. Olin ennen sitä punktiota kolme päivää saikulla. Mulla oli niin paljon muniksia ( 16kpl), että en olisi pystynyt tehdä töitä. Ja punktion jälkeen olin vielä kuusi päivää poissa. Mulla raskas työ niin ei antanut mennä töihin.
 
Ihan nopsasti kommentoin, ennenkuin kaadun sänkyyn. En lukenu kaikkia kommentteja.
Mutta siis mulle tuli tää juuri vastaan. Sain väestöliitosta sairaslomalapun 3:lle päivälle. Olin etukäteen sanonut pomolle ett tulen olemaan sairaslomalla. Kysyin jo sielä VL:s kun eivät olleet laittaneet siihen diagnoosia, että eikö se pidä olla. Sanoivat, että työnantaja ei välttämättä maksa vaikka se siinä olis. No aattelin kans, ett ihan sama miten vaan. No mulle tuli sitten palkanlaskijalta kysely, että kun ei ole diagnoosia, eivät maksa. Satuin muissa asioissa olemaan puheilla luottamusmiehen kans ja hän kertoi, että meillä ainakin (yksityinen yritys) palkanlaskenta tarkastaa että onko se diagnoosissa oleva numerokoodi sellainen mistä työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa. MUTTA nämä asiat ovat sitten sovittavissa, jos esim esimies päättää että maksetaan kuitenkin. NO minä sitten vastailin palkanlaskijalle, että laittakaa sitten palkattomana jos ei todistus kelpaa. En enää jaksa siitä uuttakaan pyytää, silloin varmasti esimieheni syynäisi, että mikäs koodi siinä onkaan. Eipä tuo täs rahan menos enää tunnu. Mutta sellasta mulla. Ellei mun esimies nyt sit vielä päätä että maksetaankin, mutta en rupea mitään selittemään että missä olin tms. Nyt öitä!
:wave:
 
Meille on ainakin ilmoitettu töissä, että lapsettomuushoitojen takia tulevat poissaolot ja sairaslomat ovat palkattomia. Työpaikat saa itse päättää maksavatko palkan vai ei. Ja tuosta lääkärintodistuksesta, siinähän on yleensä se koodi ja koodista pystyvät palkkahallinnossa selvittämään että kuuluuko palkalliseen vai ei.. ainakin näin meille sanottiin työpaikalla.
 
Hoitoalalla olen minäkin ja punktiopäivä varmistui vasta maanantaina, kun keskiviikkona se tehtiin. Ilmoitin pomolle suurin piirtein, että millä viikolla ja päivä varmistuu vasta myöhemmin. Ei ongelmaa, samahan tuo olisi olla vaikka flunssassakin. Mulla tuli munasoluja paljon ja seuraavat päivät kehoitettiin todella käyttämään hyperi riskin vuoksi vain lepäämiseen. Punktiosta siirtoon eli 3 päivää tuli sairaslomaa automaattisesti.
 
Riippuu ammattiliitostakin. Mulla oli se koodi ja palkanlaskijalta tuli bumerangina takaisin selityslappusen kera, jossa oli jotain liiton lakitekstiä lapsettomuushoitojen korvattavuudesta. Asian varmistin vielä itse liitosta, siellä sanoivat, että jos olis endometrioosi, niin korvattais, mutta mun tapauksessa ei. Sanoi ettei kiveksenpoistostakaan saa palkallista s-lomaa :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elenia:
Sairasloma on sairasloma. Eihän sitä pomolle ja työpaikalle edes tarvitse kertoa, miksi sairaslomalla on eikä pomolla ole oikeutta sitä edes tietää.
Siinä lapussa lukee tosiaan se koodi, josta saavat selville, mistä on kyse. Työnantajasta ja työehtosopimuksesta riippuu, onko palkallista vai ei.

Jos työnantaja ei vaadi todistusta, sittenhän se voi mennä palkallisena.
 
Joo, enpä tosiaan tajunnu tota sairaslomalappuasiaa, koska meillä saa pomo antaa kolme päivää saikkua, koska on sairaanhoitaja. Eli palkanlaskentaan ei mene minkäänlaista koodia. Ja kolme päivää menee, ns. omalla ilmoituksellakin... Se takia mainitsin, että olen hoitoalalla.

Sattuu nyt oleen kiva pomo, joka ei pilkkua viilaa näissä asioissa ja on muutenkin ollut tosi symppis mun hoitojen suhteen. Saan kesken päivän käydä ultrassa ja tehdä esim. seuraavana päivänä tunnit takasin.
 
Työnantajahan sen viimekädessä tosiaan päättää saako sairasloma-ajalta palkkaa vaikka syy olisi mikä. Mulla oli aikanaan vaan koodina hyperstimulaatio eikä mitään kyselyjä tullut. Mut on tosiaan paikkakohtaista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pelkkää kriisiä:
Kolmen päivän omalla ilmoituksella poissaolohan on tarkoittettu vain äkilliseen sairastumiseen, joten ei toimi tässä asiassa.


.... ellet sitten toimi vähän härskisti: oot poissa ja ilmoitat ensimmäisenä poissaolopäivänä sairastuneesi flunssaan. Ja näin varmistat palkan saannin. Tämähän toimii ainoastaan, jos voi olla ne ekat 3 päivää ilman todistuksia poissa. Jos on matalapalkkaisessa, fyysisesti raskaassa työssä, en itse pitäisi tätä suurena vääryytenä, vaikka pomolle tulisi tässä asiassa valehdeltua. Kunhan et ole muuten työstä lintsailevaa tyyppiä...

Tosin en tiedä, olisiko mulla pokkaa tehdä näin... ehkä olisikin, jos tietäisin, että palkka lähtisi muuten. Lapsettomuus koko tilanteena on sen verran rankka juttu, että lomat pitäisi mielestäni voida pitää ihan lomina, ei hoitojaksoina. Vähän armollinen pitää olla itselleen. Tämä mielestäni hyödyttää myös työnantajaa. Työssä jaksaminen on paremmin turvattu. Valitettavasti kaikki työnantajat eivät tällaisen päälle ymmärrä.

Ja vielä sulle, Pelkkää kriisiä: en ole ollut lapsettomuushoidoissa, mutta sanoisin näin: älä liikaa mieti etukäteen. Ethän voi varmuudella tietää, tuletko olemaan työkykyinen vai et ja kauanko työkyvyttömyys kestää. Kyllä teidän työpaikka pysyy pystyssä ilman sinuakin, vaikket etukäteen ilmoittelisi mitään. Kun ilmoitat itsesi sairaslomalle, sinun vastuullasi ei ole enää, miten kyseinen päivä sujuu työpaikalla. Vastuu on seimiehellä ja muilla työkavereilla. Kyse on kuitenkin vain muutamasta päivästä, ei viikoista. Tuleehan niitä äkillisiä räkätautejakin. Kukaan ei saa olla liian korvaamaton työssään. On muutakin elämää.

 
Meille on suunniteltu IVF-hoidon aloittamista tammikuussa ja olen myös itse miettinyt tuota, että miten tuosta asiasta kannattaisi ilmoittaa myymälänpäällikölle.. ultria varten joudun pyytämään työaikojen laittamisia niin, että pääsen käymään niissä tai sitten, että laittaa vapaapäivät niille päiville..mutta sitten tuo puktio- ja siirtopäivä.. tiedän saavani noille päiville sairaslomaa.. paitsi ehkä siinä tapauksessa, että punktio tehdään vasta perjantaina ja siirto on maanantaina.. toisaalta ei minua kauhistuta, että menettäisin kolmen päivän palkan, mutta toisaalta ei sitä viitsisi turhaa niitä menettää.. eli kannattaisiko minun ilmoittaa vasta samanapäivänä, kun olemme menossa siihen punktioon vai jo etukäteen? meillä on sekin homma, että meidän hoidot tehdään tuolla 350 kilometrin päässä toisessa kaupungissa,joten joutuisin sitten soittamaan matkan aikana työpaikalle ja ilmoittamaan sairaslomasta.. vaikeita asioita.. viime keväänä inssien kanssa sain vapaata jopa päivän varoitusajalla ja silloinen MP aikoi vaikka itse tehdä minun työvuoron, jos ei ketään muita saanut siihen.. suhtautui todella hyvin, kun kerroin lapsettomuudesta, yms.. mutta nyt meillä on uusi MP, jonka ajatuksia en tiedä.. se vaikuttaa muutenkin paljon tiukemmalta kuin edellinen.. no, onneksi tässä on vielä aikaa miettiä mitä tehdä..
 
Täällähän käydään mielenkiintoisia keskusteluita hoidoista ja sairaslomista.
Itsekin olen jo valmiiks stressanu itseeni, vaikken vielä tiedä tuleeko meille mitä hoitoja.
Vasta alkutekijöissään meidän hoito-asiat.

Tuo oli ihan uutta mulle, ettei punktiosta välttämättä saa palkallista sairaslomaa?!? :eek:
Ite just aattelin tehä niin, jos meille tulee ivf-hoidot, että ilmoitan pomolle sinä päivänä kun on punktio/tai edellisenä päivänä, että nyt oon poissa sen 3päivää. Oon asiakaspalvelutyössä, ja kuvittelen että minut on suht' helppo korvata työpaikalla, vaikka vuokratyöläisellä.
Mutta mullehan nää asiat on vielä kaukaisia. Mä oon vaan tälläinen stressaaja tyyppi!
Eri asia on vielä nämä ultraukset ja muut, että niihin pääsee... :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snörkfröken:
en ole ollut lapsettomuushoidoissa, mutta sanoisin näin: älä liikaa mieti etukäteen. Ethän voi varmuudella tietää, tuletko olemaan työkykyinen vai et ja kauanko työkyvyttömyys kestää. Kyllä teidän työpaikka pysyy pystyssä ilman sinuakin, vaikket etukäteen ilmoittelisi mitään. Kun ilmoitat itsesi sairaslomalle, sinun vastuullasi ei ole enää, miten kyseinen päivä sujuu työpaikalla. Vastuu on seimiehellä ja muilla työkavereilla. Kyse on kuitenkin vain muutamasta päivästä, ei viikoista. Tuleehan niitä äkillisiä räkätautejakin. Kukaan ei saa olla liian korvaamaton työssään. On muutakin elämää.
:) löysinpä tämmöisen. itse oon miettinyt asiaa nyt tämän viikon ja tunnen jopa syyllisyyttä siitä, että en kertonut työtä vastaanottaessani, että _tiedän_ joutuvani sairaslomalle kohta työn aloitettuani.
- ihan kuin sairaanhoitopiiri kaatuisi ilman minua.. -huh huh!! :headwall: :saint:

mitenkäs toi punktio ja siirto...
voinko esittää toiveita, että siirto tapahtuisi 2. pvnä? eli jos punktio olis ma niin siirto ke tai jos punktio ti niin siirto to... ?!? turhaa tällaista on spekuloida, mutta en haluais olla pois töistä, juuri kun olen sen aloittanut.
- ja mun tuurilla saan hyperin, ja joudun olemaan päivä tolkulla pois töistä. :| :headwall:

 
Mä olin punktiossa siis tiistaina ja sain sairaslomaa raskaan (fyysisen) työn vuoksi. Just tarkistin niin mulla lukee tos syynä "muu tai määrittämätön vatsakipu" samaa sanoo icd-koodikin kun tarkistin. Joten tämä syy ei ainakaan viittaa millään tavalla hedelmöityshoitoihin ja kun sairaanhoitajalta tätä kysyin hän vastasi, että mitä se kellekään kuuluu missä oon ollu, ja eipähän tuu enempää stressiä kun kukaan ei tuu kyselee et tärppäskö?! Kivasti ajateltu =)
 
Kay
Täältä hyvää tietoa itse saaneena tein seuraavanlaisen päätöksen. Mä en vienyt koko saikkulappusta vaan olin sen 3 päivää saikulla (punktio, välipäivä + siirtopäivä) ihan vaan sillä omalla ilmoituksella. En tiedä, olinko nyt hirveä huijari ja kaiken moraalittomuuden huippu mut meidän firma on sellanen nillittäjä joka asiasta, että en ottanut riskiä. En uskaltanut ees kysyä etukäteen, et maksaako meillä vai ei, kun sit kielteisessä vastauksessa mun kolmen päivän saikku ois ollut liian ilmiselvää. Näin sain palkan niiltä kolmelta päivältä. Tosi harvoin olen koskaan poissa (välillä jopa kokonaisia vuosia ilman yhtään poissa oloa) niin jos nyt kerran olin niin se minulle kai suotakoon? :)
 
Ai ai ai!! :LOL: :LOL: :LOL:

No ei! Minusta teit oikein, kun kerran työnantaja on tuollainen. Työnantajan vika.

Itse kertoisin rehellisesti, jos tällainen tilanne tulisi. Mulla on ihana esimies, johon voi luottaa. Hänelle voi olla rehellinen. Olen kertonut hänelle lapsensaantiongelmistamme.

Mutta jos työnantaja on pilkun****ja, ei työntekijän kannata tuollaisesta valheesta syyllisyyttä kantaa.

Joten minä suon tämän sinulle :)

Saanko kysyä, mitä sanoit poissaolosi syyksi? Sikainfluenssa ?? =)
 

Yhteistyössä