ivf ja poppakonstit

Naiselle raskausmonivitamiinit ja miehelle muu kaikenkattava monivitamiini. D-vitamiinia ja sinkkitabletti tuon monivitamiinin lisäksi.

Ennen hoidon pidättäystymisaikaa siittiövarastot vaihtoon eli seksiä niin paljon kuin vain ikinä jaksaa. Jos lääkkeet pistää naisen halut maihin, niin itse ajattelen, että on miehen velvollisuus huolehtia siitä ihan itsekseen, että siittiöt ovat hoidossa mahdollisimman priimaa. Mies kun ei joudu itseään pistelemään, niin tekee sitten ainakin jotain.

Kannattaa harrastaa liikuntaa ja asioita, joista tulee hyvälle mielelle.

Noista uskallan mennä takuuseen, että on vaikutusta - onnistumista hoidon lopputulosessa ei kuitenkaan voi taata.
 
  • Tykkää
Reactions: Meg
Tässä pian alkavassa hoidossa aion kokeilla ulkomaalaisilla palstoilla hehkutettua "diettiä" pistosten aikaan, eli nostan proteiininsaantiani. Suunnitelmissa on syödä 1-2 kananmunaa päivässä ja aamupalaksi turkkilaista jugurttia + tietty normaalit ateriat.

Avocadon ja oliiviöljyn käytöstä on myös muistaakseni tullut ihan lupaavia tutkimustuloksia, joten avocadoa yritän syödä ainakin jonkin verran vaikken siitä erityisemmin pidäkään. Oliiviöljyä käytän muutenkin paljon, joten sitä ei tarvitse kaiketi lisätä ruokavalioon sen enempää.

Kofeiinia vältän koko hoidon ajan, etenkin kun nyt siitä julkaistiin taas uusi tutkimus, kuinka se heikentää onnistumismahdollisuuksia.

Luin myös suosituksesta, että siirtopäivänä suolen olisi hyvä olla tyhjä ja sitä ennen tulisi suosia hyvin sulavia ruokia välttyäkseen ummetukselta. Tiedä sitten mihin tuo perustuu, mutta yhdelle nettitutulle oli määrätty Suomessakin jotain lääkettä suolentoimintaa parantamaan juuri ennen siirtoa.

Vettä täytyy myös juoda pistosten aikana ja sen jälkeen runsaasti. Unta pitäisi saada myös tarpeeksi, mutta en tiedä miten se onnistuu tässä paniikkiahdistuksessa. Yritän kuitenkin parhaani :whistle:

Mahdoton sanoa onko näistä jotain apua vai ei, mutta nuo muutokset ei omassa elämässä tunnu niin suurilta, ettenkö niitä tekisi jo ihan siitä syystä, että ehkä parantavat hoitotuloksia.
 
Meg
Mites tuo kahvi, voiko pari kuppia päivässä juoda? Kyllähän raskaana olevatkin juovat kahvia muutaman kupin. Eikä mulla hoitopaikassa ole sanottu että ei saisi juoda, sanoivat että elää normaalia elämää..
 
^ En mä usko, että hoitopaikoissa kielletään mitään ennen kuin siitä on todella kunnollista näyttöä. Mutta noissa tutkimuksissa kahviin liittyen on mun muistaakseni ollut kyse viidestä tai useammasta kupillisesta päivässä, ja siitä kuinka se voi lähes puolittaa onnistumismahdollisuudet.

Pettämättömällä logiikallani siis päättelin, että pienikin määrä voi olla haitallista vaikkei ehkä noin radikaalia vaikutusta olisikaan :D Mä kun en kahvia normaalistikaan paljoa juo, niin ei tee edes tiukkaa lopettaa niitä satunnaisien kupposten nautiskeluja muutamaksi viikoksi.

Summa summarum, tuskin parilla kahvikupilla voi vesittää hoidon onnistumisen, mutta mä itse tahdon ottaa nyt niin varman päälle kuin suinkin, koska ei ole varaa eikä jaksamista uuteen hoitoon luultavasti useampaan vuoteen.
 
Meg
Eli olet juomatta kahvia heti kun lääkkeet aloitat?Pitäisiköhän itsekin.. En itsekkään paljon juo kahvia, muutamia kuppeja päivässä, mutta voin olla ilmankin, se on vain sellainen tapa. Ajateltiin miehen kans olla 3kk:tta ennn punktiota ilman alkoholia. Ollaan muutenkin suht terveellisesti syöty. Montako viikkoa kesti pitkässä kaavassa ne lääkkeet ennen punktiota?
 
En tiedä näiden tehoa mutta olen lukenut että ubikino parantaa munasolujen tressin sietokykyä ja foolihappo ulkomailla suositellaan syötäväksi jo raskautta suunnitellessa jo ainakin 3kk pohjalle eli ei varmaan siitäkään ole haittaa.
 
Meillä kans mies söi D-vitamiinia ja sinkkiä, minulla näiden lisäksi raskausvitamiinilisä + kromi. Kahvia olen juonut joka päivä, mutta määrän olen tiputtanut n. 2-3 kuppiin/päivä. Maitohappobakteereita olen myös napsinut ennen raskautumista ja nyt sen jälkeenkin, koska neuvolan mukaan kuulemma hyväksi vauvalle.
Ennen raskautumista söin myös foolihappolisää, vaikka noissa raskausmonivitamiineissakin sitä on... nyt myöhemmin jättänyt sen pois. Lisäksi join greippimehua kierron jossa siirto tehtiin. Alkoholissa ihan täysin nollalinja.

Elämä siirron aikana oli todella stressaavaa, eli stressi ei tuntunut vaikuttavan kiinnittymiseen tai pienen kasvuun, MUTTA inhosin työtäni ja juuri ennen siirtoa sain kirjoitettua työsopimuksen paikkaan ja työhön, josta pidän paljon enempi.... itse epäilen tämän jotenkin kuitenkin vaikuttaneen :p

Ai niin, siirron ja oletetun kiinnittymisen välillä olevat muutamat päivät otin omin luvin yhden minidisperiinin päivässä :ashamed: Pidempään en uskaltanut jatkaa, koska minulla ei ole todettu ongelmia hyytymistekijöissä. Lisäksi minulla oli ekaa kertaa lutinukset lugejen sijasta.

En tiedä mikä loppujen lopuksi oli "se juttu"... oliko mistään näistä apua vaiko auttoiko kaikki yhdessä, raskaana silti ollaan ja sitä toivon kaikille teille muillekkin! Jaksamista tälle vaikealle tielle..


Meg meillä muistaakseni piikitys kesti 10pv. Tsemppiä hoitoon!


Jadekivi meillä sanottiin polilla usein, että kaikki nautintoaineet pois. Kerran sitten miehen kans alettiin kyselemään, mitä se tarkemmin tarkoittaa, niin hoitaja totesi että esim. energiajuomia ei ollenkaan ja kahvia vain kohtuullisia määriä. Viittaan tällä nyt vain lauseeseesi "En mä usko, että hoitopaikoissa kielletään mitään ennen kuin siitä on todella kunnollista näyttöä" :)
 
Meg
Nyppy: Niin taisikin olla että reilun viikon oli piikitys, mutta mihin aikaan se pistettiin aina? Stressaan sitä että jos iltavuoro silloin,niin voisikon sen pistää aamulla aina, oiskohan haittaa?Jos joka päivä samaan aikaan.. Irrotuspiikkihän oli tärkeä että milloin oli määrätty niin pitää pistää..
 
Meg juurikin noin mua ohjeistettiin :) Eli meillä sanottiin, että valita sopiva aika päivästä ja pistää sitten aina samoihin aikoihin (Pregnyl sitten asia erikseen). Meillä meni vielä niin, että ensimmäisen piikin tuikkasin polilla hoitajan opastuksella ja silloin oli aamupäivä, mutta sen jälkeen pistin aina iltapäivällä nimenomaan töiden takia.
Ilmeisesti piikityspäivien määrä riippuu sitten siitä, miten munasolut lähtee kasvamaan.
Voi kamala ku muistan miten itteä jännitti :D huh, se on niin ihanankamalan pelottavaa, kun lopulta jotain konkreettista tapahtuu ja pelkää mokaavansa... mä olen varma että sä selviät ja kaikki sujuu kuten pitää! :) kyllä ne suakin sitten polilta ohjeistaa hyvin.
 
Meg
Nyppy: Niin mäkin ajattelin että mitä väliä, pistätkö aamulla vai illalla (tosin suurin piirtein samaan aikaan) kun koitenkin aamulla pistettiin hoitajan kanssa eka piikki, mutta taisin kysyä silloin hoitajalta että voisinko pistää aamuisin sen niin sanoi että ei voi, pitää illalla pistää.. Käsittiköhän sitten jotenkin väärin sen, vai voiko sillä olla väliä? Helpottaisi mun stressiä ym jos pistäisin joka aamu, jos iltavuoro niin en kyllä töissä ala pistään sitä.. Tuntui sen nenäsumutteenkin kanssa että ei ole vaarallista jos tunnin-pari myöhöstyisi, mutta aika kellon tarkasti pistin sen..

Lisätty:vai olisko siksi ollut niin että aamulla ei saa pistää, koska kun käyt hoitopaikassa aamulla ja jos todetaankin että annostusta nostetaan tms, mutta eikö tuohon voisi jonkun ratkaisun löytää..
 
Viimeksi muokattu:
^ Meille kyllä selitettiin, että sama kellonaika tarkempi noiden piikkien kans, mutta ei kielletty aamulla pistämistä (ja meilläkin jouduttiin muuttamaan annostusta). Olikohan että hätätapauksessa saisi puolituntia korkeintaan heittää :rolleyes: En kyllä osaa sanoa, mutta ehkä kannattaisi soittaa hoitajalle ja kysyä jos olet epävarma asiasta? Ei ainakaan kannata toimia vastoin ohjeita ominpäin. Saisit ainakin varmuuden asiaan, eikä tarvitsisi murehtia tekeekö väärin tai että joutuu töissä pistään.
 

Yhteistyössä