IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Fenix, kovasti tsemppiä ja toivotaan parasta! :hug: Mulla oli myös käytössä lugesteron 600 mg / vrk varhaisultraan asti.

Fyi Tsemppiä viimeisiin työviikkoihin! Toivottavasti stressi helpottaa jossain vaiheessa, sitten on onneksi pitkä ja ihana loma edessä!

Katiri Kiva kuulla että neuvolassa oli kaikki hyvin ja sf-mitta oli kasvanut normaalisti! Ei ole onneksi enää montaa viikkoa töitä jäljellä. Mä olen myös pessyt jo pikku vaatteita, jostain luin myös että vaatteet voisi myös silittää että on sitten mahdollisimman pehmeitä vauvalle... harmi vaan, että vihaan silittämistä! :D Katsotaan, jos äitiysloman aikana saisi projektia eteenpäin...

Meille tuli vaunut ja tosi tyytyväisiä ollaan valintaan, erittäin näppäriltä vaikuttaa meidän bugaboot. Pihalla koeajettiin jo vähän niitä :) Ostin myös Finlaysonin makuupussin vaunuihin, kun ei otettu sitä äitiyspakkausta mutta vastaavaa myydään erikseenkin. Vielä pitäisi ostaa hoitolaukku niin vaunujen varustus on valmis.

Yöt on tosiaan aika pätkittäisiä täällä, vessaan on noustava aamuyöllä ja sitten ei uni tule enää... silloin alkaa myös aina pyöriä mielessä lähestyvä synnytys ja kaikki mahdolliset huolet. Onneksi vauva on kova liikkumaan niin ei ole tarvinnut sitä vielä huolehtia ja ei ole tarvinnut miettiä liikelaskentaa tms vielä. Tänään 31+1!

Fenix-78, toivottavasti saat tänään verikokeessa hyviä uutisia. :) Mullakin tosiaan oli tuo Gonapeptyl kiinnittymisen ja luteaalin tukena, kun alkio oli 6-päiväinen (eli päivä 5-päiväisen blaston siirron jälkeen).

katiri, hienoa, että neuvolakäynti meni hyvin. :) Kuulostaa kyllä tosi ikävältä noi sun kivut. Jos liian pahalta tuntuu, niin kysy ihmeessä saikkua. Ei kenenkään tarvitse kiusata itseään liikaa.

aurora, kiva kuulla, että vaunuvalinta tuntuu oikealta. Mä oon toistaiseksi ihmetellyt vaunuja vain netissä, mutta olisi kiva mennä koeajamaan niitä pian. :)

Tänään tokaan neuvolaan, jee! :) Ekalla kerralla tuli niin paljon uutta asiaa ja oli jotenkin niin hölmistynyt olo, että ei osannut kysellä juuri mitään. Olisin ehkä kaipaillut käyntiä jo tähän väliin, kun nyt kysymyksiä olisi vaikka kuinka paljon. Ajattelin vähän kirjoitella niitä ylös paperille, jos sitten muistaisi kysyä kaikesta.

Mä oon jotenkin seonnut ihan täysin vauvanvaatteiden kanssa. Oon ostanut kolme bodya kaupasta ja sitten ison kasan kirppikseltä. :) Meidän lähellä on sellainen lastenkirppis, jossa on kaikkea mahdollista lastentarviketta ja tosi hyväkuntoista vaatetta. Mun mielestä noi pikkuvaatteet on vaan niin suloisia, että en kykene vastustamaan! :) Vaatetta alkaa olla jo sen verran (kun sain äidiltäkin sen ison kassillisen), että pian pitäisi hankkia lipasto tms. vaatteiden säilytystä varten. Olisi ihanaa päästä peseen niitä ja viikkaileen koon mukaan pinoihin.

Olo on tuntunut nyt viime päivinä vallan loistavalta! Tuntuu siltä, että elämä hymyilee pitkästä aikaa. :)

Aurinkoa teille muillekin alkavaan viikkoon! :)

Hydra 14+4

Fyi
Katiri, hyvä, että olet palannut taas "käyrälle" sf-mitan kanssa. Ja jaksamista kipujen kanssa!

Aurora, synnytys on alkanut täälläkin pyöriä (alitajuisesti) mielessä. Näin ensimmäisen painajaisen siihen liittyen. :ashamed:

Fenixille toivotaan, että pieni pysyy kyydissä vuodoista huolimatta ja verikokeen tulokset ovat hyvät!

Hydra, mukavaa, että olet hyvillä mielin. Niin pitää ollakkin, ettei koko raskausaika ole pelkkää huolta ja murhetta. :)

ON. Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki hyvin. Kohdunsuukin oli kiinni ja napakka eli supparit olleet harmittomia. Sinne sokerirasitukseen menen nyt kuitenkin, vaikka painonnousu olikin pysynyt hyvin sallituissa rajoissa. No, eipä tuo haittaa.

Fyi 26+2

Fyi, hyvä että supistukset on ollut harmittomia.

Hydrangea, kuulostaa tutulta toi vauvanvaatteisiin hurahtaminen. :) onneksi kirpparilta löytyy tosi hyväkuntoisia vaatteita ihan pikkurahalla, niin ei tarvitse koko omaisuutta tuhlata niihin. Mä en uskalla enää edes mennä kirpparille kun sieltä on pariin kertaan lähtenyt mun mukaan niin isot pinot vauvanvaatteita :) Kiva että sulla on hyvä vointi nyt. Nauti siitä!

aurora, mulla sama juttu öisin. Vessaan pitää herätä 2-4 kertaa yön aikana ja tuntuu ettei hyvää nukkuma-asentoa meinaa löytää. Väsymys onkin ollut viime päivinä taas kovaa kun yöllä nukkuu huonosti ja pätkittäin. Kyllä se synnytys tosiaan pikkuhiljaa alkaa jo mielessä pyörimään...

Mä lähdin tänään kesken työpäivän töistä kotiin kun lantion kivut oli ajoittain niin kovat että meinas itku tulla. Nyt taas helpottaa kun hetken on kerennyt levätä. Huomiselle sain työterveyteen ajan lääkärille. Saas nähdä antaako saikkua kesälomaan saakka. Ei tässä olis kuin vähän yli 2 viikkoa enää töitä jäljellä.

katiri 30+1.

Fyi, hienoa, että supparit on ollut harmittomia. Mäkin joudun kahdesti sokerirasitukseen. Ei se varmaan kivaa hommaa ole, mutta olen tyytyväinen kun tutkitaan. :)

katiri, huh, luulisi että tuollaisilla kivuilla jo saikkua irtoaisi. Toivottavasti saat jäädä kotiin lepäileen.

Mä kävin eilen neuvolassa ja kun mainitsin mun PCO:sta (olin unohtanut mainita sen esitiedoissa), niin täti oli sitä mieltä, että ehdottomasti kahteen sokerirasitukseen. Mulla ei ole selkeää sukurasitetta (vain isän äidillä oli diabetes) ja olin ennen raskautta normaalipainoinen (BMI 20). Eka rasitus pitää tehdä rv 12-16 ja koska mulla on tänään jo rv 14+5, niin varasin ajan heti tän viikon perjantaille. Se toinen sokerirasitus on muistaakseni sitten joskus rv 26 tienoilla. Mulla on kyllä hoitojen aikana seurattu sokereita paastoverikokein ja aina on ollut arvot ihanteelliset, mutta silti vähän jänskättää, mitä tuloksia sieltä nyt tulee ja kuinka kestän 12 tunnin paaston, kun koko ajan on nälkä! :D

Verenpaineet ja hemoglobiini oli kunnossa sekä pissa puhdas. Täti tunnusteli kohtua ja sanoi että se tuntuu tosi selkeästi, samoin kohdun pohja. Sitten kuunneltiin sydänääniä ja sydän jyskytti samaa tahtia kuin kotona kuunnellessa, 145-155 bpm. :heart:

Mulla on ollut nyt korkeahko syke ja välillä sydämentykytystä. Täti sanoi, että sitä asiaa pitää jäädä nyt vähän seuraileen. Voi olla ihan normaalia raskaudesta johtuvaa, mutta syynä voi olla myös kilpirauhanen. Kehotti seuraamaan tilannetta ja jos pahenee, niin ottamaan yhteyttä tai mainitsemaan asiasta viimeistään neuvolalääkärissä, joka on mulla kolmen viikon päästä.

Mainitsin myös yhdynnän jälkeisestä verenvuodosta ja täti oli myös tästäkin sitä mieltä, että täytyy tarkkailla tilannetta. Varhaisultrassa mulla nähtiin pieni hematooma ja istukka oli lähellä kohdunsuuta. Nt-ultrassa ei sanottu muuta kuin istukka on edessä. Näiden tilanne pitää ehkä tarkistaa jossain vaiheessa.

Kysyin myös mahdollisuudesta ultrata neuvolalääkärissä. Ei ole kuulemma laitteita, joten ei onnistu. Pettymys. :( Rakenneultraan on niin pitkä aika, että en tiedä kuinka pysyn järjissäni siihen asti, jos en pääse ultraan.

Hydra 14+5

IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 6.6. sokerirasitus, 25.6. lääkärineuvola, 21.7. rakenneultra, 1.8. kelaneuvola

Viimeksi muokattu:
Hei kaikki ja aurinkoista huomenta :)

Ajattelin tulla kertomaan kuulumisia, sitä ennen kuitenkin skorppari hurjasti onnea <3 :) ihanaa että teilläkin onnistui :) Onnea myös muille raskautuneille :) Ja hydra,hienoa että kaikki siellä hyvin :)

(.) Eli tänään ois rv 39+0 :) Raskaus on sujunut hyvin, mitä nyt loppua kohden sokerit alkoi heitteleen. Rasitusta ei oo tehty ja ei kannata enää näin lopussa kuulemma tehdä. Pitää vain koittaa välttää sokeria ja syödä terveellisesti. Sain neuvolasta mittarin että voin seurailla arvoja. Rv 36+2 oli lääkärineuvola, joka oli tosi pettymys. Opettelivat käyttämään uutta ultraa ja lääkäri oli ihan pihalla. Ultra opastaja kertoi mittoja ym. tietoja kun lääkäri vain tupisi jotain. Paino arvio oli silloin jo n.3100g. Ultran jälkeen kirjoitti neuvolakortin,tyrkkäsi sen käteen ja toivotti päivänjatkoja... Onneksi meidän neuvolatäti on ihana. Eilen oli neuvola, kaikki ok mut paineet hieman kohonnut. Kohdunsuun tilannetta ei tiedetä kun on niin takana ettei täti päässyt siihen käsiksi. Siellä ultrattiin myös,painoarvio lähes 3600g :D Aiheuttaa hiukan jännitystä synnytystä kohtaan kun itse olen aika pieni kokoinen,155cm, että miten noin iso kossi mahtuu musta ulos :O Toivotaan ettei mennä yliajalle :) sen tiimoilta kävinkin eilen myös vyöhyketerapiassa jos se vähän auttas asiassa. Supisteli lähes koko loppu päivän, välillä napakastikin. Olo oli silti hyvä ja rentoutunut ja viime yön nukuin tosi sikeästi :) Anteeksi pitkä ja sekava sepostus :D Lenkki kutsuu :)

Tsemppiä kaikille mammoille <3

• Tykkää
Reactions: skorppari82
Kiitos deseo! Ihanaa kuulla, että kaikki on mennyt teillä hyvin ja ihan kohta saatte pikkuisen syliin :heart: Kovasti tsemppiä vielä viimeisiin odotuksen hetkiin ja synnytykseen! :)

Hydra mä käyn täällä päivittäin lukemassa kuulumiset, mutta oon jotenkin ollut niin alamaissa, etten ole osannut kirjoitella mitään. Alkuraskauden ahdistus mulla jatkuu :(. Pelkäsin hirveästi lääkkeiden pois jättöä, kun tuntui niin aikaiselta. Kuitenkin viime keskiviikkona lääkärin ohjeen mukaan jätin lääkkeet pois ja hysteerisenä joka vessareissulla tarkkaillut tuleeko verta. Ja eiköhän sitä sitten vähän alkanut tulla sunnuntaina :(. Soittelin kätilöopiston päivystykseen kysyäkseni voiko lääkkeitä tauon jälkeen jatkaa, jos jätettiin liian aikaisin pois. Ei annettu lupaa. Eilen soittelin ivf-klinikalle ja kyselin samaa, mutta vastaus oli sama. Vuoto ollut toistaiseksi niukkaa, eikä auta muu kuin seurailla tilannetta, toivoa parasta ja pelätä pahinta. Tää koko alkuraskaus on vaan noine vuotoineen ollut niin raastavaa, kun mitään ei voi tehdä asian eteen. Ja jotenkin tuntuu, etten uskalla mitään raskauteen ja vauvaan liittyvää edes ajatella (tämä plussanneiden palstalle kirjoittaminenkin tuntuu siltä, että tuottaa itselleen huonoa onnea :().

Neuvolakäynti oli ihan mukava ja nyt odottelen kutsua ultraan. Jos vuodot jatkuu niin voi olla, etten kestä ja käyn yksityisellä ultrassa välillä..

deseo, hienoa, että kaikki on sujunut hyvin. :) Mä oon saman pituinen kuin sä, joten muakin vähän jännittää, jos masutyyppi kasvaakin kovin isoksi. Hurjasti jaksamista loppumetreille ja onnea synnytykseen. :)

skorppari, tosi ikävää, jos vuodot jatkuu. :( Ne aiheuttaa kyllä kamalaa epävarmuutta. Tosi tympeää, jos sulle ei annettu lupaa jatkaa tukilääkityksiä. Vuodot alkuraskaudesta on kyllä tosi normaaleita, mutta se tieto ei kyllä juurikaan auta pelkojen kanssa. Voisin kuvitella, että sulle voisi tehdä ihan hyvää käydä ultrassa. Siellä saattaisi selvitä joku normaali ja vaaraton syy vuodolle (esim. istukka kohdunsuulla tai hematooma) ja ehkä sen jälkeen vuodon kanssa olisi helpompi elää. Toivotaan kuitenkin, että se loppuisi pian. Yritä jaksaa! :hug:

Mä tässä harkitsen uskailtaisiko mennä tänään kertomaan raskaudesta esimiehelle. Sen reaktio pelottaa, enkä tiedä miten kertoisin. : / Kasvotusten toki kerron, mutta miten asian muotoilisin vai töksäytänkö heti suoraan. Jossain vaiheessa on kuitenkin kerrottava ja mielelläni kertoisin ajoissa, että saadaan sijais- ja sun muut järjestelyt tehtyä rauhassa, kun tässä tuo lomakausikin on alkamassa...

Viimeksi muokattu:
skorppari, tosi kurjaa että sulla vuodot jatkuu :/ varmaan olis helpottavaa päästä sinne ultraan niin sais ainakin hetkeksi mielenrauhan. Koita jaksaa vuotojen kanssa! Ja toivotaan että ne pian loppuu.

deseo, tsempit viime metreille :) ihanaa varmaan kun pikkuisen syntymä on jo niin lähellä. :)

Mulla oli tänään työterveyslääkäri lantion kipujen takia. Oli kyllä ihan kummallinen lääkäri eikä se kai oikein olis halunnut antaa mulle saikkua. Tuntui että jouduin perustelemaan ja "anomaan" sitä. Se sanoi että lantion kivut kuuluu ihan normaaliin raskauteen ja kyseli esim. mun ajatuksia äitiydestä jne... Siellä sitten itkua tihrustaen kerroin lapsettomuustaustasta ja koitin parhaani mukaan vastailla sen outoihin kysymyksiin. Ihan kuin olisin käynyt jonkun psykologin vastaanotolla. No, lopulta se suostui kirjoittamaan mulle saikkua juhannukseen saakka, mutta sanoi että Kela saattaa vielä vaatia asiasta gynekologin todistuksen... Huoh... onpa vaikeeta. En ollut yhtään varautunut tällaiseen selittelyyn kun luulin että se on itsestään selvää etten pysty olemaan fyysisesti raskaassa työssä kovien kipujen kanssa, mitkä pahenee aina liikkuessa.

Anteeks nyt tää valitus!

Nyt koitan ottaa rennosti ja nauttia kesästä tän "pikku" kesämasun kanssa :)

deseo Ihanaa, siellä voi vauva syntyä nyt milloin tahansa! :heart: Jospa nuo supistukset jo ennakoisi synnytyksen alkamista. Hieno juttu myös että vointi on hyvä ja oot saanut levättyä :) Tsemppiä kovasti viime metreille ja toivotaan että synnytys lähtee käyntiin viikon mittaan! Tarkan painoarvion ootte myös saaneet, meillä ei ole enää ultraa luvassa, en tiedä arvioidaanko neuvolassa sitten vauvan kokoa myöhemmin jotenkin "käsikopelolla"...

katiri Toivotaan että lääkäri ymmärtää kirjoittaa sairaslomaa loppuajalle :( Tosi ikäviltä kuulostaa nuo kivut ja varmasti lepo tekis nyt pelkästään hyvää. Muoks. voi hyvää päivää mikä lääkäri, luulis nyt olevan selvää että tuollaisten kipujen kanssa ei ole työkuntoinen. Eipä tainnut ymmärtää raskaana olemisesta ja oireista yhtään mitään ja kaupan päälle vielä tuollainen kummallinen "kuulustelu".. Tuntuu kyllä vaihtelevan lääkärien asennoituminen, mulle neuvolalääkäri on melkein tuputtanut sairaslomaa, vaikka istumatyössä oon pärjännyt vielä. Mutta pääasia että nyt saat levätä ja nauttia sitten loppuodotuksesta ja lomastakin! :)

skorppari Kurja juttu että on ollut vuotoa, aina ne huolestuttaa! Toivotaan että saisit pian nt-ultraan aikaa ja sen myötä mielenrauhan. Me käytiin tuossa ennen nt-ultraa yksityisellä juuri vuotojen takia ja hetkeksi rauhoitti kyllä mieltä, vaikka silloin ei selkeää syytä vuodolle näkynytkään.

Hydra Pikkuiset vaatteet on niin ihania! Mua harmittaa, että en oo ehtinyt oikein kierrellä kirppareilla, yleensä tykkään käydä kyllä. Ehkä sitten vauvan kanssa voi lähteä kiertelemään, kun on päivisin aikaa (sitten kun uskaltautuu lähteä ihmisten ilmoille) :) Tuosta työnantajalle kertomisesta, itseäkin se jännitti kovasti, mutta hyvin meni ja vastaanotto oli oikein hyvä, varmaan valtaosa reagoi hyvin näihin onnellisiin uutisiin kuitenkin. Taisi arvata jo, kun sanoin että nyt olisi vähän kerrottavaa. Olin hyvissä ajoin kertomassa ja sijaisjärjestelyissä on mennyt kyllä kauan, mikä itsellekin aiheuttaa vähän stressiä tässä töiden viime metreillä! Tuntuu että kaikki jää rempalleen täällä ja saa nähdä mikä tilanne kun palaa siten aikanaan töihin...

Täällä pesänrakennusvimma jatkuu ja stressiä syntyy mitä ihmeellisimmistä asioista! Viimeksi eilen harmitti, kun laitoin terassia kesäkuntoon ja joka asiaan tarvii miehen apua (kyykistely ja painavien tavaroiden nostelu ei onnistu enää itseltä, supistelee jne.)... harmittaa olla näin "avuton" kun haluaisi touhuta kotona ja laittaa paikkoja :D

Oikeasti meillä on kaikki suhteellisen valmiina vauvan tuloa varten, lakanoita ja harsoja pitäisi vielä pestä ja laittaa pinnasänky valmiiksi... ja se sairaalakassi pakata. Mutta kai ne on nämä hormonit, joiden takia on iskenyt joku ihmeellinen sisustusvimma muutenkin. Parina viime päivänä on ollut myös vähän alakuloinen ja kiukkuinen olo. Saa nähdä miten ne hormonit heittelee sitten synnytyksen jälkeen...

aurora 31+5

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: deseo
Deseolle tsempit raskauden loppuvaiheisiin ja lähestyvään synnytykseen :)

Skorppari, voi harmi että joudut alkuraskauden viettämään alakuloisena ja epävarmuudessa. Mulla oli samanlaista. Nuo vuodot riittävät yksinäänkin vetämään mielen matalaksi, mutta omalla kohdalla matalan mielen aiheutti vuotojen lisäksi ihan varmasti myös hormonit. Aiemmassa keskenmenneessä raskaudessa mieli oli yhtä matala, vaikkei mitään vuotoja silloin ollutkaan, ja mieliala alkoi äkkiä nousta raskaushormonin poistuessa elimistöstä. Tässä raskaudessa mieli taas alkoi nousta joskus rv 10-12, vaikka vuotoja vielä olikin, hormonihuippu oli jo takanapäin. Mutta toivotaan, että sinun vuodot loppuu mahdollisimman pian, on ne niin raastavia. Jos menee liian stressaavaksi, kannattaa varmaan käydä yksityisellä ultrassa välillä. Itseä ainakin helpotti suunnattomasti nähdä pikkuinen heilumassa kohdussa, vaikka oli juuri vuotanut pari siteellistä verta kerralla. Itsellä on ollut siis työpaikkani takia mahdollisuus näihin väliultriin.

Katiri, ei voi olla totta tuo lääkärin ristikuulustelu selvässä tilanteessa :/ Hyvä että sait nyt edes juhannukseen asti sairauslomaa, toivotaan että jatkavat sitä sitten, jos kivut ei helpotu.

Vauvanvaatteista oli ollut puhetta. Saan siskolta suunnilleen kaiken, joten en taida ottaa äitiyspakkaustakaan. Yhden neutraalin värisen vaatekokoelman olen siskolta jo ottanut, mutta tyttö- ja poikapussit odottavat vielä sinne asti, kunnes sukupuoli selviää. Epätietoisuus jatkuu vielä...

Mulla oli tänään rakenneultra, ja jännitti kyllä, että onhan kaikki hyvin. Sinänsä oli aika varma olo, koska maha kasvaa koko ajan ja potkut voimistuvat, mutta silti jännitti. No, onneksi kaikki oli niin kuin piti ja kasvu oli edennyt nt-ultrasta päivälleen oikeassa tahdissa. Siellä sormia imettiin ja hörpittiin lapsivettä :) Sukupuolta kysyessäni kätilö sanoi, että ei täällä pojan merkkejä näy, mutta en uskalla yhtään sanoa, kun on jalat niin yhdessä. Eli ihan arvoitukseksi sukupuoli jäi, vai olisiko sittenkin enemmän arvellut tyttöä? Kumpikin kyllä sopii mulle, olisi vaan ollut kiva tietää. Mieskin pääsi näkemään vauvan pitkästä aikaa, viimeksi nähnyt hänet 7 millisenä varhaisultrassa :)

Joudun/pääsen ylimääräiseen, lääkärin tekemään ultraan joskus rv 28-30, koska istukka oli sen verran matalalla, noin 3 sentin päässä kohdunsuulta. Ei pitäisi mitään haittaa olla, mutta lääkäriultraan tuli kuitenkin passitus. Liekö ollut istukka alunperin hyvinkin lähellä kohdunsuuta ja aiheuttanut kenties niitä vuotojakin.

Tällaisia kuulumisia tällä kertaa. Mukava aina lukea teidän kuulumisia, vaikka itse ei aina ehdi kirjoitellakaan. Kesällä on mökillä aina niin paljon puuhaa ja tässä on niin monenlaista muutakin meneillään, mm. muutto tulossa.

omanna 20+1

• Tykkää
Kiitos kaikille tsempeistä ym. :) <3

skorppari Inhottava tuommonen vuotelu :( Jospa kävisit uudestaan ultrassa jos siellä selviäisi jotain, toivotaan kuitenkin että on harmitonta. Jaksamista sinne :hug:

hydra Muistelinkin että sä olit kans lyhyt, jospa teijän vauvasta ei tulis ihan näi isoa :) Mulla on itelläkin paino noussut lähes 15kg :D onneksi lähtöpaino oli niin vähän niin ei haittaa silleen :) Toivottavasti työpaikalla otettiin uutiset hyvin vastaan jos kerroit :)

katiri Mä kävin sillon supistusten ym. takia suoraan äitiysneuvolalääkärillä (vai mikä se on :D) tai oikeestaan terkka laittoi sille ajan. En ois viittiny mennä selittää mitää työterveyshuollossa ku siellä se lääkäri on mies nii tuskin se mitää ois tajunnu. Joten suosittelen käyttämään neuvolan kautta saatua lääkäriä, nii on ainaki tilanteen tasalla :) Kovasti jaksamista kipujen kanssa :hug:

aurora Vau, teilläki enää pari kuukautta LA, tsemppiä loppuraskauteen <3 Tuo ultra tuli mullekkin yllätyksenä et sen vielä teki mut olin vähä etu ajassa neuvolassa ja aikaa oli nii kait se täti aatteli tarkistaa koon ku puhuin et pelottaa se iso kokoisuus :) Oottako saanut mitään arviota vielä? Tuo on kyllä niin tympeää ku tuntuu et ei saa mitään itse tehtyä et joka asiaan tarvii apua kun ei taivu :D

omanna Hienoa että rakenneultrassa kaikki hyvin :) Harmi kun piilotteli sukupuolta, mutta jospa se seuraavassa ultrassa olisi valmis paljastamaan sen :)

katiri, onneksi kuitenkin sait saikkua ja saat lepäillä kotona. Yritä olla nyt puuhastelematta liikaa ja nauttia kesäkeleistä. :)

aurora, mullakin on ollut välillä alakuloisuutta. Yleisesti ottaen oon ollut paremmalla fiiliksellä kuin vuosiin, mutta välillä jostain iskee huono mieli. En tiedä sitten, onko jotain hormoonihommaa vai kummitteleeko mielessä yhä käsittelemättömät asiat lapsettomuuteen ja hoitoihin liittyen. Neuvolassakin rupesin viimeksi itkeen, kun meidän neuvolatäti on niin ihana ja ymmärtäväinen ja osaa ottaa huomioon nämä lapsettomuuden aiheuttamat tunteet ja pelot.

omanna, onnittelut hyvistä rakenneultrauutisista! :) Toivottavasti pikkuinen paljastaisi sukupuolen seuraavalla kerralla. Mekin halutaan tietää sukupuoli, koska se helpottaa hankintojen tekemistä ja olisi kivaa ajatella vauvaa joko tyttönä tai poikana, eikä vain vauvana. Myös mulla istukka on lähellä/kiinni kohdunsuuta, joten voi olla jotain kontrolleja mullakin edessä, jos tilanne ei ole merkittävästi muuttunut rakenneultraan mennessä. Onneksi tässä aikaa vielä on.

No niin, eilinen kun tuli kerättyä rohkeutta, niin kerroin heti tänään aamulla esimiehelle. Oli luonnollisesti hieman pettynyt, mutta otti uutiset asiallisesti ja onnitteli. Samoilla maksimisykkeillä kerroin muutamalle lähimmälle työkaverille. Esimiehen esimiehelle pitäis vielä kertoa, mutta hän ei ole tänään tavoitettavissa. Muille en välttämättä ala erikseen kertomaan. Eivätköhän huomaa jossain vaiheessa tai pikkulinnut laula. Nyt on huomattavasti helpompi olla, kun ei tarvi asiaa salailla. :)

14+6

Hydrangea: minä oon kanssa itkeä tihrustanut neuvolassa useampaan otteeseen. Siellä tulee kuitenkin sanottua ääneen ne pelot, jotka kummittelee mielessä ja joita ei ehkä kotona aktiivisesti ajattele. Varmaan ihan normaalia niiden terkkareidenkin mielestä.

Tuntuu hassulta, että pitää pelätä raskaudesta kertomista työporukassa, luulis, että raskaus ja lasten saaminen on niin luonnollinen asia eikä kenenkään työ voi olla (edes esimiesten mielestä) niin tärkeää, että menis lasten saannin edelle... Ainut mitä minä oon pelänny työpaikalla, on yks nuori naistyöntekijä, olen tietyistä asioista päätellyt, että hän saattaa olla tahattomasti lapseton. Siksi oon vältellyt hirveästi hehkuttamasta raskaudesta, tosin osa työkavereista tietääkin hoitotaustasta, joten eiköhän hänkin.

Mä oon ollut aina välillä kans alakuloinen. Varmaan liittyy hormoneihin ja isoon elämänmuutokseen, mutta miksei myös lapsettomuudesta "toipumiseen". Jotenkin sitä ehkä ajattelee, että pitäis olla ihan superhappy koko ajan, kun vihdoin on vauva tulossa ja sitkun arki ja elämä onkin tavallaan aika samanlaista kuin ennenkin niin saattaa tulla sellanen hölmö olo. Toisaalta siellä taustalla on kuitenkin sellanen kiitollisuus ja onni. Eli elämä jatkuu normaalina, iloineen ja suruineen, toki yksi iso suru on väistymässä.

skorppari82: nuo tunteet kuulostaa tutulta, minäki aattelin alussa (ja vieläki!), että jos teen sitä ja tätä, manaan jonkin onnettomuuden tän raskauden päälle. Niinku KAIKKIEN vauvatavaroiden hankkimisen jälkeen tulee sellanen "krapula", että nyt tietysti jotakin tapahtuu kun ollaan hankittu tämä amme tai tuttipullo jne... Kuulostaa ihan järjettömältä, mutta se johtuu varmaan just noista hoidoista. Mulla tuli niitä alkuraskauden vuotoja omasta mielestä AINA sillon kun vähän aloin jo rentoutua ja luottaa raskauden jatkumiseen, esim. kun 12+0 tai 1, kun ajattelin, että jee vuotoja ei ole kuulunut ja tärkeä rajapyykki takana, niin eiköhän vaan sitten jälleen vuodellut. Onneksi oli NT-ultra samana päivänä, niin nähtiin elävä sikiö + vuodon syy jäi mystreeriksi (jälkeenpäin paljastui etinen istukka, kuten monella muullakin täällä). Tsemppiä! Mitkä viikot sulla muuten on? Jos ei ole vielä 12 viikkoa täynnä, niin luulis, että uskaltaisit jatkaa lugea vielä vaikka yksi kapseli päivässä muutaman päivän ajan. Mutta minä oon kans niin hermoilija, että sinuna varaisin ultraan ajan. Mehän käytiin VAIN neljä kertaa ylimääräisessä ultrassa tässä raskaudessa yksityisellä, julkisella puolella viisi kertaa :LOL: Saa sitä sitten ihmetellä, mihin ne rahat hupenee.

RBB 38+0

deseo, mäkin kävin supistusten takia äitiysneuvolan lääkärillä, mutta lantion kipujen takia neuvolan terveydenhoitaja ohjasi mut menemään työterveys/ terveyskeskuslääkärille, koska neuvolalääkärin ajat on niin tiukilla, että niitä saa vaan just esim.suppareiden tms. takia, jotka oikeasti vaativat äitiysneuvolan osaamista. Ja ymmärränkin sen kyllä ihan hyvin, koska noi lantion kivut ei sinänsä vaikuta tämän raskauden kulkuun eikä vaadi mitään ultraa tai muuta kontrolleja. No, joka tapauksessa siis töihin en enää joudu kun juhannuksesta mulla alkaa kesäloma ja sitten 7.7. äitiysloma :)

omanna, onnea hyvistä ultrakuulumisista! Rakenneultrassa se vauvan tulo jotenkin konkretisoitui kun näki pikkuisen niin tarkasti. Toivottavasti teille vielä selviää seuraavassa ultrassa sukupuolikin.

Hydrangea, hyvä että sun työpaikalla raskauteen suhtauduttiin hyvin. Itse jouduin kertomaan asiasta vähän liian aikaisin (rv11), kun töissä tuli säteilyvaara. Olin silloin ihan varma että raskaus menee kesken heti kun kerroin siitä.

RBB ja skorppari, mullakin on ollut tota "taikauskoa", että jotain pahaa tapahtuu heti kun tekee jotain vauvaan liittyviä hankintoja. Alkuraskaudessa en uskaltanutkaan ostaa vielä mitään.

deseo ja hydra, mä oon myös lyhyt (157 cm) ja mietityttää että miten se vauva mahtuu tonne mahaan kun nyt jo tuntuu että maha on ihan valtava. Toisaalta mulla on leveä lantio, joten synnytystä en sen vauvan mahtumisen kannalta pelkää. Yksi kuntosalivalmentaja sanoi kerran mulle, että mulla on "synnyttäjän lantio". :)

Mä levittelin tänään kaikki vauvanvaatteet sängyn päälle ja yllättäen huomasin, että niitä 50 cm vaatteita olikin enemmän kuin mitä olin ajatellut. Yhteensä n. 7 kokonaisuutta (body+potkarit/puolipotkarit). Mietin jo missä vaatteissa vauva tulee sairaalasta kotiin :) Sitten niitä 56 koon vaatteita ei ollutkaan kuin muutamat. Luulin että olis toisin päin. Täytyy taas suunnata ostoksille :)

katiri 30+3

Fyi
Katiri, no johan oli inhottava työterveyslääkäri. Mitä ihmettä kuvittelee? Jos joku ei-raskaana oleva kärsisi samoista kivuista, niin saisi takuulla saikkua. Onneksi sait kuitenkin aloittaa loman jo nyt. :)

Hydra, mulla oli ihan samoja pähkäilyjä ja kerroinkin vasta kun olisi ollut lähinnä naurettavaa väittää muuta, tais olla 19. viikolla. Mutta hyvä, että suhtautuminen oli sielläkin asiallista. :)

Omannalle onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Saatte sitten vielä pähkiä sukupuolta.

Aurora, alakuloisuuteen on ajoittainen vieras täälläkin. Sitten välistä taas tuntee suuria onnellisuudentunteita. Aikamoista vuoristorataa siis. Ulkoisesti olen pysynyt kuitenkin hämmästyttävän tyynenä, mieskään ei ärsytä. :D

RBB ja Deseo, paljon tsemppiä viime metreille! :heart: Ihan kohta on teillä vauvelit sylissä ja piiiiiiitkä odotus palkitaan!

Skorpparille jaksamista vuotojen kanssa. : / mielenrauhasta kannattaa maksaa eli yksityiselle vaan jos rahkeet riittävät!

On. Eilen haettiin äitiyspakkaus ja melkein tippa linssissä ajattelin, että näinkö vaan meillekin tämä etuisuus suotiin. Tuntuu ihan suuremmaltakin rajapyykillä. :)

Fyi 26+4

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Hydra hienoa, että sait kerrottua töissä, eipä tarvi sitä enää jännittää eikä salailla asiaa! :)

Katiri olipa outo lääkäri, onneksi kuitenkin sait saikkua. Nyt vaan otat rennosti ja nautiskelet! :)

Aurora yksityinen ultra varmaan kutsuu kyllä myös meitä. Mutta koitan maltta odottaa kutsun nt-ultraan ensin niin ei mene sitten taas liian pitkä aika niiden välissä. Tsemppiä pesänrakennukseen ja koita malttaa ottaa rennosti, jos kerran nostelut saa supisteleen. Annat sen miehen nyt vaan kannella tavarat yms, sä kuitenkin kannat teidän vauvaa kaiket päivät! :)

Omanna onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! Pääasia, että kaikki on hyvin, vaikka sukupuolta saakin vielä jännäillä. :) Olen myös miettinyt, että saattaa hormonitkin tähän alakuloon osaltaan vaikuttaa. Ja tietysti yleinen pahoinvointiolo saattaa myös vaikuttaa, vaikka oireita sinänsä hyvinä ja lohdullisina asioina pidänkin. Kiva kuulla, että sulla mieliala nousi noilla viikoilla. Mulla tänään 10+0, että josko vuodot pysyisi poissa niin varmaan itekin voisin jo pikkuhiljaa vähän piristyä. :)

RBB ja katiri juu, taikauskoa todellakin on ja ihan hulluahan tämä on ja järjellä toki tietää, ettei omalla toiminnallaan saa pilattua mitään. Voi kauhee, jos tämä taikausko jatkuu koko raskauden, meillä ei oo varmaan vauvalle hankittu mitään ennen syntymää :D :D

RBB mulla siis nyt viikkoja 10+0. Ajattelin itsekin, ettei lugeista haittaakaan varmaan ole, mutta toisaalta olen nyt ollut viikon ilman niin en oikeen usko, että niistä enää mitään hyötyäkään on, joten en alkanut sooloilla vaan tottelin lääkäriä. Musta tuntuu, että tuo yksityinen ultra kyllä kutsuu meitäkin useammankin kerran!

Fyi ihanaa, ei mikään ihme että tulee tippa linssiin äitiyspakkauksen saamisesta. Mulla tulee jo ajatuksestakin. :)

Deseo, hydra ja katiri mä olen kanssa samaa sarjaa (156cm), joten toivoa sopii, ettei jättivauvaa tule. Meillä ei ainakaan geenit siihen anna syytä, kun mieskin on melko lyhyt. :)

Kiitos ihanat naiset tsemppauksista! :heart: Tänään ollut jo parempi mieli, koska vuoto on ainakin toistaiseksi loppunut :). Laitoin kotidopplerin tilaukseen ja odottelen huomenna saapuvaksi. Jos saisi sydänäänet kuulumaan niin se varmasti huojentaisi oloa. :)

Skorppari 10+0

RBB, mä oon miesvaltaisella alalla töissä ja täällä ei olla niin onnellisia äitiyslomista. Lisäksi menin juuri ennen plussaa lupautumaan pitkään projektiin, johon mut toivottiin sitoutuvan koko ajaksi, niin siksi ei ole kauhean hyvä ajankohta esimiehen mielestä jäädä pois. Mutta onneksi esimies otti uutiset suht asiallisesti, vaikka vähän nihkeästi onnittelikin. Onneksi nämä neljä läheistä työkaveria (kaikki naisia) ottivat uutiset vastaan hyvin ja tsemppasivat. Eihän sitä oikeastaan koskaan ole hyvä aika jäädä äitiyslomalle jos työsuhteessa on, joten jossain vaiheessa se vaan sitten tapahtuu.

katiri ja deseo, onko teillä ollut jotain tarkempaa synnytystapa-arviota pituuden, tai oikeastaan lyhyyden, takia? Joskus jossain netin syöverissä törmäsin kommenttiin, että kaikille 157 cm tai alle tehtäisiin automaattisesti synnytystapa-arvio. En tiedä oliko siinä kommentissa sitten mitään todenperää. Tulkaa myös kertomaan synnytystarinanne, sitten kun niiden aika on. :)

Fyi, ihanaa, kun sait jo äitiyspakkauksen. :) Mä odotan sitä jo innolla, kun maanantaina neuvolassa varattiin jo aika kelaneuvolaan. Se tosin on vasta 1.8. joten hetken saan vielä odottaa.

skorppari, ihanasti sullakin on jo viikkoja kasassa! Onnittelut 11. raskausviikon alkamisesta. :) Nyt olet jo päivä päivältä hyvin lähellä turvallisempia aikoja. Mulle doppler on ollut todellakin rahan arvoinen laite. Toivottavasti saisit sydänäänet kuulumaan, mutta ei kannata olla huolissaan, jos ei heti onnistu. Ekoilla kerroilla mä jouduin etsimään sykkeitä jopa vartin verran, mutta muistaakseni juurikin tuossa rv 10 lopulla ne alkoi löytymään helpommin. :)

Hydra 15+0 :heart:

skorppari82: tuli vaan mieleen, että jotkut saa aikasilla viikoilla sydänäänet kuulumaan sillä tavalla, että laittaa kertakäyttöhanskan dopplerin ympärille ja sinne hanskaan ultraäänigeeliä ja kuuntelee ääniä emättimen kautta, kuten lääkärissä. Että jos oot AIVAN hermona ja doppler on sellanen puikkomallinen, niin siitä vaan kokeilemaan. Joku mainitsi kuulleensa sykkeet 7-8 viikoilla sillä tavalla. Säästää siinä ainakin pitkän pennin, kun ei tarvi rynnätä gynekologille :)

Hydra: aivan, nyt ymmärrän! Mulla kans puoliso on lupautumassa parin vuoden pitkään projektiin ja ollaan kuitenkin sovittu, että hän jäisi hoitovapaalle 1-1,5 vuodeksi. Hän sitä paitsi haluaakin ehdottomasti jäädä/jakaa vapaat puoliksi + mulla on parempi liksa, ja minun kannattaa jatkaa töitä imetyksen jälkeen, käytännössä joskus ensi keväänä, joten jossain vaiheessa hänenkin työnantajalle on kerrottava karu totuus... Hirvittää tosiaan etukäteen!

Fyi: Kiitos tsempityksestä! Viime yönä jo kuulostelin, että alkaakohan nyt synnytys, kun illasta aamuyöhön supisteli n. 10 minuutin välein ja ne tuntui hieman kipeämmiltä kuin aiemmin, alaselässäkin. Sain tosin nukuttua, mutta aina kun heräsin vessaan ja valvoin sen jälkeen hetken, niin supparit vaan jatkui. No aamulla ei mitään "oloja", joten elämä jatkuu vielä yhtenä kappaleena!

Äitiyspakkauksen haku on ehdottomasti yksi ihana rajapyykki. Melkein kuin joulu. Lisäksi me saatiin neuvolassa viimeksi monta laatikkoa ilmaisia tuotenäytteitä vaippa- ja lastenvaate/tarvikeliikkeiltä. Ihan innoissaan niitä availtiin, tuli tuttipulloa, bodya, sukkia, vaunuleluja, vaippanäytteitä ym. :)

Hydrangea, mulle terveydenhoitaja sanoi että ylitän juuri sen pituusrajan, etten joudu/pääse ylimääräiseen synnytystapa-arvioon. En nyt muista oliko se raja sitten 155 vai 156 cm. Mutta en ole huolissani asiasta koska uskon että vauva kyllä mahtuu mun lantiosta tulemaan ulos ainakin jos tulee pää edellä. Lisäksi mies on myös aika lyhyt, joten en usko että tästä mitään jättivauvaa tulee. Rakenneultrassakin kätilö sanoi että vauva on siro. Ja sf-mitta menee keskikäyrän alapuolella.
Enemmänkin pelkään että joutuisin jostain syystä sektioon. Oikeastaan muita pelkoja ei vielä synnytyksen suhteen ole. Ehkä se vähän jännittää että mistä sitä sitten tietää koska sinne sairaalaan pitää oikeasti lähteä.

Meillä oli eilen toinen perhevalmennus. Oli ihan kiva kun siellä oli käymässä perhe, jolla oli 2 kk ikäinen vauva. Kertoivat synnytyskokemuksesta ja vauva-arjen sujumisesta.

Täällä lantiokivut vähän tuntuisi helpottaneen kun en ole töissä. Kivut pahenee kun on pidempään liikkeellä tai seisoo pitkään.

Hei,
Voisinko minä liittyä mukaan porukkaan juttelemaan? Matka on ihan aluillaan, nyt on rv 6+4 ja la on noin 25.1.2015. Olisi mukava saada jakaa kokemuksia teidän kanssa.

Meidän tapauksessa on kyseessä sekundaarinen lapsettomuus. Yritystä on takana lähes tarkalleen kolme vuotta, joista yksi vuosi hoidoissa julkisella. Plussa testiin pärähti 2 ivf:n ensimmäisestä pas:sta. Olin jo täysin menettänyt toivoni ja melkein unohtanut koko pas:n, kun olo alkoi olla jotenkin "omituinen". Alkuraskauden ultra on viikon päästä, ja kyllä tuntuu pitkältä ajalta odottaa.
Olen lueskellut taustalla juttujanne jo tovin. Porukka vaikuttaa mukavalta ja samanhenkiseltä, joten olisi kiva päästä mukaan vaikka meiltä yksi lapsi jo löytyykin.

Briitta, 6+4

Tervetuloa Briitta, onneksi olkoon raskaudesta! En osaa listaa päivittää, voisiko joku ATK-taitoinen sen tehdä ja lisätä sut listalle :) Tsemppiä ultran odotteluun!

Mä kävin pitkällä pyöräilyllä siinä toivossa, että yöllä taas supistelisi, saa nähdä.. Tietysti piti poiketa jäätelökioskin kautta!

IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.25.1.152
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 6.6. sokerirasitus, 25.6. lääkärineuvola, 21.7. rakenneultra, 1.8. kelaneuvola
aurora* 11.6. neuvola

Yhteistyössä