IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Huomenta palstalaiset!
Onnea Rödluvan, Wishful ja luinkohan jonkun muunkin plussanneen, joka tapauksessa onnea ja peukkuja että kaikki menee hyvin :)

Ja hirmuisesti voimia kaikille neganneille :hug:

Tervetuloa uusille!! :wave:

On tää hoitojen/kierron alkaminen sellaista odottelua että välillä aika tuntuu niin matelevan.
Täällä on uusi kierto menossa, ja perjantaina pitäisi olla pas. Zumenonit ja luget käytössä ja nyt sitten ollaan kädet ristissä että siirtoon päästään. Luget saa mussakin ihme piirteitä esiin, ainakin äkkipikaisuutta ja pinna kireellä ihme asioista. Mutta lueskelen taasen ketjua jaj yritän aktivoitua perjantain jälkeen, jos nyt sinne siirtoon päästään.
 
Scarleth: miksi sulle määrättiin sumut? En ainakaa äkkiseltää löytäny vanhoist viesteist, mut oonki jo silmät ihan ristissä..
Hiippis, noi sumut on siis ihan normikäytäntö kun tehdään ivf:ää pitkällä kaavalla. Ilmeisesti vaihtoehtona olis ollut joku saman asian hoitava piikki, mutta ilmeisesti nää sumut on vähän paremmat ja tavallisemmat, ja etenkin kun en ole ihan nuori tyttönen (siis ymmärsin näin, että ikäkin vaikuttais siihen että nimenomaan valitaan sumu eikä piikki). Siihen, että mulle valittiin nyt pitkä kaava, ei oo erityisempää syytä - kunhan haluttiin nyt kokeilla, kun eka tehtiin lyhyellä. Mulla ei oo siis mitään endoja tai muutakaan todettua lapsettomuuden syytä.

Tänään oli eka ultra sumujen jälkeen, ja limakalvo oli ihan hyvin ohentunut mutta vähän siinä rajamailla, oliko tarpeeksi ohut vielä. Lääkäri päätti, että jatkan sumuja vielä muutaman päivän ja pistämiset alkaa perjantaina. Jee! Alkaa taas tapahtua. :) Lääkkeenä tällä kertaa Menopur, sekin ihan vaan silkasta kokeilunhalusta, viimeksi käytin Puregonia.
 
Tervetuloa kaikille uusille! itsekin oon uusi ja täällä edelleen käynyt toisinaan kirjoittelemassa, vaikka kai mun pitäisi johonkin siirtyä. Koen kuitenkin edelleen jotenkin vaan kuuluvani hoitopinoon..

Haave vaan, jaksuja piinailuun. Onko oireet yhtään lisääntyneet?

Hiippis, voi olla että endon määrä vaikuttaa Procren pistosten määrään. Mulla oli kyllä just ennen IVF hoidon alkamista tähystysleikkaus, jossa endoa poistettiin ja varmaan sitten useammalla piikillä haluttiin ajaa oma hormonitoiminta ihan alas ettei endo ehdi aktivoitua. Oireet mulla alko muistaakseni pari viikkoa pistoksen jälkeen. Tai kai niitä oireita oli jo aiemmin, muttei niitä niin huomannu :) Lähinnä kyseessä oli siis kuumat aallot, jotka vaivasi erityisesti yöllä. Välillä teki mieli heittäytyä lattialle nukkumaan, et olis ollu viileempi :D Mutta kai tässäkin oireet ovat yksilöllisiä. Ja näiden pistosten jälkeenhän sain vielä tosiaan sumut. En tiedä olisko Procrenin jälkeen voitu aloittaa suoriltaan stimuloivat pistokset vai oliko Procren mun kohdalla vaan "ylimääräinen" lääke.

Scarleth, mulla oli hoidossa sekä Puregon että myöhemmin lisäksi Menopur. Ite koin Puregonin pistämisen helpommaksi, Menopur piikkiä en meinannut saada ihosta läpi ja se aine jotenkin kirveli :( Mutta ehkä vika olikin pistäjässä :LOL:

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja piinailuihin!
 
Hei kaikille!

Onnea hirmusti plussanneille... IHANAA ja tarrasukkia matkaan :heart:

Itsellä olis sitten huomenna veritestipäivä, hirvittää aivan kaameesti :kieh: Ei oikein uskalla toivoa mitään. Ei varmaan ensi yönä nukuta kamalasti.

Toivon kaikille onnea matkaan hoitoihin ja plussanneille!
 
meema, mullakin oli joskus inssissä Clomifenien tukena Menopur, ja sittemmin ekassa ivf:ssä Puregon. Kokemusta siis vähän molemmista, ja erona ainakin se että Menopurista tulee ihan hirveät oireet (lähinnä tappava väsymys ja yleinen huonovointisuus) kun taas Puregon ei aiheuttanut oikein mitään sivuvaikutuksia. Oon siis varautunut lähinnä nukkumaan illat seuraavien parin viikon ajan :D

Henkisesti yritän pitää itseäni coolina ja säilyttää sopivan pessimistisen suhtautumisen. Jotenkin on vähän vaikea tsempata itseään tähän uuteen hoitoon, kun se toivon ja pettymyksen vuoristorata tuntuu taas niin hurjalta kohdattavalta. Tuntuu, että suurin osa porukasta onnistuu ekalla ivf:llä ja sen takia oon jotenkin luovutusmielellä, kun itse "jouduttiin" toiselle kierrokselle. Pitäisi kai ennemminkin ajatella niin päin, että nyt ollaan paljon lähempänä onnistumista, kun yks ivf on jo takana.
 
Tää on vähän OT

Täällä jokin aika sitten keskusteltiin siitä että onko työnantaja maksanut sairasajan palkkaa punktion jälkeisestä saikusta. Mä sain siis ICD N97.1 ja palkanlaskija oli soittanut siitä työnantajaliittoon. Sieltä oli vastattu että "yleensä ei makseta". Soitin asiasta omaan ammattiliittooni, jossa alkoivat asiaa selvitellä. Aiemmilta ajoilta Työtuomioistuin on ratkaissut vain kaksi tapausta liittyen koeputkihedelmöitykseen. Aika vähän. Tässä kohtaa en alkanut riidellä, joten pidän saikun toistaiseksi omaan piikkiin.

Toisaalta olisin ihan riidanhaastamis tuulella :mad:, johtuu varmaan noista Lugesteroneista. Ihmeellisiä v*tutuskohtauksia tulee melko usein. Hermo ei kestä yhtään. Sitten tekisi mieli itkeä, :headwall: vähemmästäkin tuntee itsensä hulluksi! Tänään pp 13. Huomenna ajattelin tikuttaa epävirallisen testin, virallinen veritesti on vasta 23.4.
Jotenkin on sellainen olo että ei siinä testissä kuitenkaan mitään näy...

Jaksamista kaikille erivaiheissa oleville! :)
 
RBAM, N97.1 on sairauden diagnoosikoodi, eikä punktion toimenpidekoodi. Jos saikku on kirjoitettu sairausdiagnoosilla työnantajan aivan ehdottomasti pitää maksaa. Maksaminen on valinnanvaraista ainoastaan toimenpidekooditetussa saikussa. Näin ainakin oman tiedon perusteella.
 
Noita diagnooseja kirjataan kyllä tosi erilailla eri paikoissa. Yleisesti ottaen selittämätön lapsettomuus ei ole sairaus ja diagnoosi on jokin määrittelemään hedelmättömyys. Sitten taas endometrioosi on sairaus jonka tiedetään nimenomaan aiheuttavan lapsettomuutta. Yksi endometrioosin hoitomuoto on nimenomaan raskaus, joka rauhoittaa endon. Minulle esim. sanottiin että kokeillaan ensin procren piikit 3kk ja sitten ivf ennen kuin mennään laparoskopiaan. Minulle kirjattiin punktiosairauslomaan diagnoosiksi pelkkä munasarjan endometrioosi ja se meni odotetusti läpi työnantajallekin. Jos täällä on muita endosta kärsiviä niin ottakaa asia puheeksi todistuksen tekohetkellä.
Lääkäreiden täytyy keksiä kaikille vaivoille, ongelmille, käyneille ja asioille aina diagnoosi, vaikka kyseessä ei sinänsä olisi sairaus. Siitä kai se sitten tulee, että on alettu kytätä mitä diagnooseja hyväksytään ja mitä ei.? Plääh...!
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas! Kiva kun mahdun mukaan joukkoon :) Noista IVF:n oireista sen verran et mulle ei tullut käytännössä mitään oireita piikityksistä. Orgalutran-pistokset oli ainoita, jotka aiheutti ihoärsytystä. Muuten ei mitään kummempia tuntemuksia, oloja, kiukkupuuskia tai mitään... ;) Eli ei ollut mulle mitenkään hirmu rankkaa toi "hoitojakso". Mulle tehtiin siis lyhyt kaava ja lääkkeinä olivat Elonva+ Orgalutran+ Puregon + Pregnyl. Myöskään punktio ei ollut mulla kivulias, lääkitys oli todella toimiva ja vaikka se vähän nipistää välillä, kestää toimenpide niin vähän aikaa, että se on tosi nopeasti ohi. Tämä siis niille tiedoksi, jotka ovat vasta menossa punktioon :) Sitä jännittää jokatapauksessa ihan kauheasti, mutta ei ole niin paha homma ollenkaan...

Mä en osaa vielä sanoa, maksettiinko mulle palkka niistä kolmesta päivästä, jotka olin saikulla punktion takia. Mulla luki saikkarilapussa vain "toimenpide" mutta kun ei ole palkkanauhaa vielä nähtävillä niin en tiedä, miten toi on sit ymmärretty palkanlaskennassa... Kerron kun tiedän.

Mulla olo edelleen aika normi, pientä nippailua mahassa ja rinnat on kyllä kipeät. En vaan tiedä, mikä vois olla Lugejen aiheuttamaa (varmaan kaikki oireet vois olla) joten en lähde arvailemaan näiden pienien oireiden syitä :) Muutama päivä testiin... Tsempit kaikille, kesä tulee :)
 
N97.1. on munanjohtimien häiriöön perustuva naisen hedelmättömyys. Sehän ei varsinaisesti ole sairaus. Eikä se tietääkseni minulla johdu mistään sairaudesta. Mun TA maksaa vain sairaudenhoidosta johtuvat saikut. Sitä ihmettelinkin (jälkeenpäin, kun lääkityksestä sekaisin olleena en paikanpäällä tajunnut) että miksi diagnoosi oli tuo, eikä jotain mikä liittyy siihen punktioon. Tulin siitä kuitenkin työkyvyttömäksi...
Eikä kaiketi kaikki työnantajat korvaa edes endosta johtuvaa IVF:n punktiota, riippuu siitä kuka on röyhkeä ja kuka ei.
Jos kiinnostaa, niin Finlex on paikka mistä noi Työtuomioistuimen päätökset on nähtävissä. Ne on luonnollisesti kapulakieltä kun lakitekstiä on. TT 1986-82 ja TT 2004-111. Löytyy myös googlettamalla.

Mulla tuli tänään Lugemössön seassa tuhruvuotoa, taidan kuopata ajatuksen että olisi edes mahdollista raskautua ekalla kerralla. Naamasta varmaan näkee että vituttaa ja itkettää, kiva yrittää tehdä töitä samalla. Sain myös tilinauhan ja se lietsoi entisestään tätä paskafiilistä. Pitää soittaa polille ja kysyä että menenkö silti siihen veritestiin vaikka nyt näyttää aika heikolle koko touhu.
 
Noista diagnooseista vielä, että pelkkä endo kyllä hyväksytään, mutta jos siinä on jokin hedelmättömyyteen tai hedelmöityshoitoihin liittyvä lisädiagnoosi niin sitten ei välttämättä hyväksytä. Minulla oli pelkkä endo dg eikä todistuksesta käynyt mitenkään ilmi hedelmällisyysongelma tai lapsettomuushoidot eikä toimenpide eli punktio. Eli saatoin olla sairauslomalla esim. pelkkien endokipujen vuoksi vaan en ollut. Aika usein kai tuo toimenpide todistukseen silti kirjataan..
 
Viimeksi muokattu:
RBAM, toivon kovasti että tuhruilu ei tarkoita mitään ikävää!! Miltä tilanne näyttää nyt?

ON: Synarelan sivuvaikutuksia vihdoin havaittu, nimittäin pakkauksessa mainittu "mielialanvaihtelu". Tapan kohta tuon ukon, tai jonkun muun. Tuntuu että kaikki pikkuasiat aiheuttaa hirveän myrskyn ja oon ollut pari päivää tosi ahdistunut - ilman mitään erityisen selkeää, isoa syytä. Miehen mielestä kaikki on suht ok, joten voisin kuvitella että ehkä mä todellakin ylireagoin, lääkkeiden tai jonkun muun syyn takia. Mutta tuo tieto ei hirveesti lohduta, kun joku epämääräinen paha mieli jyllää koko ajan sisuksissa ja itku tulee silmiin vähän väliä. Ärsyttävää!!
 
Mä oon kärsiny mielialanvaihteluista melko vaihtelevasti ekan ivf hoidon jäljiltä. En ole koskaan ollu mikään pärrä eikä juur mikään oo saanu mua raivostumaan vaan oon viilipytty. Nyt kerään kierroksia ihan järkyttävästi ja varsinkin siinä ennen mensuja... eli just sillon pms mielialavaihteluiden aikoihin. Nytkin mensut kun alko niin jo alko näkökenttä taas kirkastumaan ja ei leukoja kiristä ihan jatkuvasti....

Nyt on noi raivot kestäny toisinaan jopa viikon ennen mensuja... Se on RAIVOSTUTTAVAA!! :D

Väitetään että lugesteronit pitäis jotenkin hillitä näitä tuntemuksia, mutta ei mulla ainakaan oo auttanu...

Muutoinkin tuo ivf sekotti mun kropan. Alko ovulaatio tulemaan ajoissa kp 12-13 kun ennen oli aina kp 18-19 Joskin tiputteluvuoto on pahentunu huimasti... mutta luget auttaa siihen. Ehkä mun kroppa on normalisoitunu?? Saas nähdä mitä tapahtuu sitten kun seuraava ivf kierros tulee.... Ekasta on nyt siis puoli vuotta joten pitäis olla jo kaikki hormonihuurut poistunu kehosta.
 
Terve!

Tulin vain kertomaan, että eilisessä veritestissä hcg oli vain 2 :|

Osattiin tähän kyllä varautua kun tein testin pp 12 ja pp 14 ja himmeä haamu ei ollut vahvistunut. Nyt sit odotellaan ensimmäisiä oikeita menkkoja ja sitten suunnitellaan PAS. Toivottavasti muilla onnistuu paremmin. On tämä aika rankkaa hommaa, ei voi muuta sanoa.
 
Nicci, tosi kurjaa :( :hug: se pettymyksen tunne on aina ihan yhtä kamala. Ja ainakin mulla kerta kerran jälkeen vähän nakertaa uskoa siihen, että tämä voisi KOSKAAN onnistua. Mutta pitää kai vaan jaksaa jatkaa, useimmillehan se onnistuminen kuitenkin on joskus luvassa, kunhan ei heti luovuta.

Mun pitäis illalla aloittaa Menopur-piikittely, vähän huolestuttaa kun tiistaisen ultran jälkeen oli limakalvo vielä vähän rajamailla onko se ohentunut riittävästi, ja siksi jatkettiin isommalla Synarela-annoksella vielä tähän asti. No, mulla ei oo ollut enää Synarelasta niitäkään vähiä oireita mitä ennen tiistaita, ja nyt vähän epäilen, onko se enää vaikuttanut mitenkään. Ettei nyt vaan sitten koko hoito menis heti alkumetreiltä pieleen... mua rasittaa ja ahdistaa ihan suunnattomasti ajatus piikittelystä, yllättävää kun aiemmissa hoidoissa en oo pitänyt sitä oikein minään. Menopurista tulee mulle aika vahvat oireet (lähinnä väsymys) ja muutenkaan en jaksais säätää noiden ruiskujen ja neulojen kanssa, kun miehen teini-ikäiset lapset on täällä ja joudun noita pistelykamoja sitten työllä ja tuskalla niiltä piilottelemaan. Tällä kertaa kyllä ihan vaan periaatteen vuoksi delegoin tuon lääkkeiden kanssa säätämisen miehelle! Ottaakoot se kerran selvää, miten nuo mömmöt sekoitellaan ja hoitakoot vaikka pistämisenkin. On se vähän turhan helpolla tähän saakka päässytkin, perhana....
 
Nicci: voi kun kurja juttu :hug: kyllä välillä iskee epätoivo, että eikö tää ikinä onnistu... Mulle onsnottu monesti et onhan teillä jo yks luomusti kyllä varmaan tulee toinenkin... Itse en siihen usko, eiköhän ois ees joskus tullu joku haamu testiin jos joku yrityski ois ollu. Me ollaan siitä onnellisesa asemassa että meillä on tuo yksi luomuihme :heart:

Täällä alkoi tänään kp1 ja tiistaina olis ultra. Nyt onneks yksi odotus vähemmän kun ei tartte menkkoi ootella. Tuntuu vieläkin aivan uskomattomalta ajatella että jos nyt kaikki menee hyvin niin neljän viikon päästä on puntio ja siirto jo tehty, hui!!!

Mukavaa viikonloppua kaikillle!
 
heippa!
Nicci, voi kurjuus :( Tehdäänkö sulle pas seuraavaan kiertoon?

Scarleth: Mulla on aikalailla sama asenne tähän kaikkeen. Tsemiä hoitoon!

RBAM: Onko tuhruvuoto pysynyt poissa?

Guess: Rentouttavaa henkireikäilyä hoidoista :)

Haave vain: Sulla on siis piinailut meneillään, joko oot testannut? Tsemiä!

On: PAS tehty, kaksi sulatettiin, yksi selvisi -ja siirrettiin. Ja kaksi jäi vielä pakkaseen. Testipäivä 4.5.

Viikonloppuja kaikille :)
 
Ellix, Mulle sanottiin et nyt ootellaan ns. tyhjennysvuoto lugejen jälkeen sitten kun seuraavat oikeat menkat alkaa niin soittoa klinikalle. Kuulemma sit lääkäri päättää tehdäänkö omaan kiertoon vai lääkkeelliseen. Meillä ei ole kuin yksi alkio pakkasessa kun jäi se vasen punktioimatta kokonaan järkyttävien kipujen vuoksi. Eikä se mun vasen puoli ole ennenkään vissiin tuottanut kun tyhjiä munarakkuloita. Usko on aika maissa. Meidän tuurilla se ainokainen ei selviä sulatuksesta.

Nyt naiset laittakaahan plussa-juna liikkeelle, jos se tuottais hyvää onnea meille muillekin. On niin ihana lukea kun jotkut onnistuu, luo uskoa itsellekin. Pysyttelen enemmän tai vähemmän täällä mukana.
 
Nicci oon tosi pahoillani, tsemppiä paljon ja peukutetaan sen teidän yhden huurunenän puolesta!

Ellix tsemppiä piinailuihin, toivottavasti plussailet pian :)

Täällä meni tämä kierto ja PAS ohi.. ovulaatio päättikin tulla jo kp 8, kävin labrassa ja ultrassa ja lääkäri oli sitä mieltä, että aikainen ovulaatio ja ohut limakalvo ei ole hyvä juttu, joten ei tuhlata alkioita "huonoon" kiertoon!

Ehdotti, että tehdään seuraavaksi lääkkeellinen PAS. Mä ensiks kauhistuin, kun ei mulla ole mitään hormonaalisia ongelmia/ovulaatio-ongelmia, ainoastaan lyhyt kierto ja aina ois tietty kivempi ilman lääkkeitä.. mut onhan se niinkin, että mulle tehty luonnolliseen kiertoon jo 3 PASsia, jotka kaikki negaa.. Nyt kun oon asiaa sulatellut, niin olen innoissani, että kokeillaan jotain uutta, jos vaikka ehkä se auttaisi :) Eli parin viikon päästä pitäisi alkaa vuoto, jolloin alkaa sitten lääkkeet.. N.kuukaudella siis siirtyi meidän siirto!

Tsemppiä kaikille, niinkuin Nicci sanoi, aloitelkaa plussa-junaa, niin me muut tullaan sit kyytiin :)
 
Moi.
näyttää vähän sille että se plussajuna ajaa mun ohi. Sitä tuhruilua on tullut vaihtelevasti, välillä enemmän ja välillä ei ollenkaan. Soitin siitä polille ja hoitsu sanoi ettei kannata huolestua. Tein eilen (pp15) apteekin testin ja se oli kyllä ihan tyylipuhdas nega. Ei edes haamua ilmestynyt. Ikinä en ole minkäänlaista plussaa missään testissä saanut, että olishan tuo ollut suorastaan yllätys! Virallinen testi mulla on maanataina. Täytyy nyt kuulla sitten paljonko se hcg on, vai onko sitä ollenkaan. On se vaan valtaisa pettymys vaikka siihen miten yrittäisi varautua ja asennoitua... : /
 
nuppuska: Mulle tehtiin tää onnistunut PAS just lääkkeelliseen kiertoon. Mulla vähän hitaanlaisesti limis kasvoi, niin saatiin noilla lääkkeillä vähän aikaa pelattua limistä paksummaksi. Mulla oli siis käytössä estradot laastarit ja luget. Sit 2 päivää siirron jälkeen pistin gonapeptyl piikin avustamaan alkion kiinnittymistä. Parantaa kuulemma huomattavasti kiinnittymis mahiksia ( etenkin jos on vähän ohuenlainen limis)
Viikko siirrosta tuli jo plussa ja tänään ollaan 20+0 menossa. Joten liputan ton lääkkeellisen Pas:n puolesta.

Plussatuulosia kaikille toivoo Tillu&Hippu
 
No niin. Astelen virallisesti taas kirjottelemaan. Inssin jälkeen pitänyt nyt vajaa 1.5kk taukoa ja siis taukoa täältäkin. Pahoittelut siis etten ole ajantasalla kaikesta. Jotenkin oli vaan mukava nollata pää kokonaan ja jättää lapsettomuuspalstan lukeminenkin siinä samalla :)

Tänään kp2 ja puregon piikkiä sitten napaan tänään. Ens pe olis eka ultra. Mulla ei oo kans kahden vuoden aikana yhtään plussaa tullut joten aika pessimistinen olo on nytkin :/
 
Moikka! Laitan plussajunan puksuttamaan... Tein positiivisen testin viikonloppuna ;) En vieläkään tahdo asiaa uskoa joten voi olla, että joutuu vielä pari testiä tekemään et uskoo olevansa edelleenkin raskaana. Clearbluen digitaalinen testi näytti raskaana 2-3 viikkoa. Aiemmin tein jo "arvailutestin", joka myös näytti melko vahvaa viivaa. Vielähän tässä voi käydä miten vain mutta ainakin olen tullut raskaaksi. Joten paljon tsemppiä kaikille! On toi IVF aika tehokas hoitomuoto, ensimmäisellä kerrallakin voi onnistua... Toivon, että ihan kaikilla muillakin vielä tulee onnistumisia :) Jään seuraamaan keskustelua ja kerron miten tämä etenee jos nyt etenee...
 
Täällä on tullut viime kerran jälkeen ihan hirveästi tekstiä. En jaksanut luke kaikkia vielä joten otan luku tuokion tässä kun on aikaa. Tänään taas lääkäri. Toivottavasti siellä on eloa ( ainakin oleta kun on tuntemuksia). Ja toivon että saan keskustella minua edellis kierrossa arvioinnin lääkärin kanssa siitä oletetusta ovulaatiosta ja pidentyneistä kuukautisista.
 

Yhteistyössä