IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Tupsuli mulle tehty kaikki siirrot (6 kpl) aina lääkkeelliseen kiertoon. Yksi kemiallinen, kaksi tervettä lasta. Mulla tosin ei ovulaatiota ole luomusti lainkaan, joten lääkkeellinen siirto ainoa mahdollisuus. Mulle ei oo koskaan puhuttu klikikalla (yksit.) mitään, että olisi huonompi tsäänssi onnistua.

Ja oon itse kokenut lääkkeellisen kierron älyttömän hyväksi, kun päiviä voi siirtää melkeinpä miten lystää. Kiertoja ei mene vkoloppujen takia ohi ja pystyy sumplimaan esim työvuorojen mukaan. mulla oli esim hoitojen alussa sellainen työ, että en olisi mitenkään pystynyt järjestämään arkivapaata edes parin viikon varoitusajalla. Lääkkeistä tullut migreeni pari kertaa, mutta se oli mun mielestä ihan hyväksyttävä sivuvaikutus. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Hei! Ihan uutena täällä ajattelin liittyä tähän ryhmään mukaan. Jonkin aikaa olen taustalla seuraillut.

Itse olen siis jo 42, mies 41, ja lasta olemme yrittäneet luomusti jo yli 10 vuotta. Mies on vastustanut hoitoihin lähtemistä, mutta nyt kun tosiaan täytin 42 ja totesin, että on viimeinen vuosi mahdollista saada Kelasta mitään korvausta hoidoista ja meillä on muutenkin takana todella vaikea vuosi, niin päätimme sitten tarttua tähän viimeiseen mahdollisuuteen.

Aloitimme hoidot yksityisellä ja aika vauhdilla on lähdetty liikkeelle. Ensi käynti oli lokakuun lopussa. Molemmilla kaikki kunnossa, mutta koska ikää on jo tämän verran niin lähdettiin suoraan ivf hoitoihin lyhyellä kaavalla. Viime perjantaina oli punktio josta saatiin 33 kelvollista munasolua ja näistä 17 hedelmöittyi. Tuoresiirtoon ei lähdetty korkean hyper riskin vuoksi. Lisäksi päätimme myös että tehdään pgs, ja yritetään välttää turhia siirtoja sillä. Tällä hetkellä on 4 valmista blastoa ja 5 vielä mahdollisesti tulossa, mutta katsotaan miten käy. Joulukuussa ei siirtoa ehditä tekemään tuon pgs:n vuoksi + tarkistetaan vielä joku kohdun kiinnittymispäivä tms. varmuuden vuoksi. Tammikuussa siis olisi sitten mahdollinen ensimmäinen pas-siirto. Luottavaisin mielin olen, ja tähän asti kaikki onkin mennyt todella hyvin. Nyt sitten jännätään tuleeko noita blastoja lisää vai jääkö tuohon neljään. Toivotaan parasta, itsellä on alusta asti ollut sellainen kutina, että 8 onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Minä täälä vähän ”uutena” kirjoittelen. Viimeksi ollut 2015 kun esikoisesta plussasin toisen ICSI:n tuoresiirrosta ja 2018 kun kuopuksesta sain plussan kolmannen ICSI:n tuoresiirrosta. Siitä meni 1 viidenpäivän ikäinen pakkaseen, joka siirrettiin tiistaina ja eilen pistin Gonapeptylin tukemaan kiinnitystä. Nyt on pitkästä aikaa piinapäivät ja 8.12 kutsuu verikoe, mutta testailen varmaan jo ennen sitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
Zanna78 tervetuloa joukkoon! Teillä on pitkä taival yritystä, mutta olette näköjään päässeet hoidoissa heti hyvin vauhtiin ja saaneet varsin hyvän saaliin. Toivottavasti PGS:llä löytyy hyviä yksilöitä! Mulla ikää just alle 40 mutta ei toivoakaan tuollaisista munasolu- saati alkiomääristä. Meilläkin tarkoituksena tässä kolmannessa ja viimeisessä yrityksessä tehdä PGS, mutta ongelmana vaikeus saada riittävä määrä blastoja.

Ovistesti näytti tänään plussaa, nyt on sitten vuorossa luultavasti viimeiset luomuyritykset ennen hoitojen varsinaista alkua...
 
Nousihan ne viikot sittenkin, ja päästin helpotuksen kyyneleet. En enää IKINÄ aio laittaa rahaani näihin viikkonäytöllisiin. Niin hirveä stressi sunnuntaista asti. Silloin tein toisen digini ja siinä viikot edelleen 1-2, vaikka viivat olivat tummuneet jatkuvasti pregcheckissä. Nyt yritän lopettaa testailun ja etsiä kadonnutta mielenrauhaa...
 
@Zanna78 tervetuloa mukaan :) teillähän on lähtenyt hoidot vauhdikkaasti liikkeelle. Ja tosi hyvä munasolusaalis punktiossa! Noin monesta alkiosta varmasti joku tärppää, toivottavasti mahdollisimman pian.

@Jeppis83 PGS on alkiodiagnostiikkaa, eli tutkitaan mitkä alkiot kannattaa siirtää kohtuun ja missä alkioissa taas on esim. mahdollisia kromosomivirheitä. DPO on taas Days Past Ovulation eli kuinka monta päivää ovulaatiosta :) Alkion siirron jälkeen on kai yleensä laskettu piinapäiviä vaan, eli pp1 on päivä siirrosta jne... tietty jos on tehty luonnolliseen kiertoon niin voi myös laskea päiviä ovulaatiosta, mut alkion iällä on isoin merkitys (sen kannalta, milloin voi alkaa testata). Toivottavasti ei nyt ollut liian sekava selitys :ROFLMAO:

Täällä on kivut helpottaneet ja kroppa alkanut turvota yhdestä sun toisesta paikasta, ja välillä vähän ällö olo. Muuten ihan ok. Meinasin eilen ostaa kaupasta raskaustestin koska haluaisin saada ne "leffaviivat" siihen, mutta en sitten jaksanutkaan ostaa. Ehkä ensi viikolla vielä kokeilen digillä kun pitää käydä apteekissa jokatapauksessa. Luulin aiemmin, että heti kun on eka päivä kuukautisten poisjäämisestä, niin samantien tulee testiin yhtä vahvat viivat, mutta eipä se näköjään niin mene.... en oo aiemmin (siis ikinä) tehnyt kuin negatiivisia testejä, niin ei ollut oikein tietoa siitä, miltä positiivinen testi oikein näyttääkään :D
 
Mahtavaa @Tuutikki84! :D Itsekin varmasti tekisin testejä urakalla ja vain ihailisin niitä. Minä vain haaveilen tuosta. Tänään nimittäin taas nega testattu. Mulle tehtiin pakastealkion siirto (se ainukainen pakkaseen koskaan saatu) reilu viikko sitten ja tänään oli virallinen testipäivä. Alkio viljeltiin blastoksi, koska halusin selvittää selviääkö edes siihen saakka. Tuoresiirroissa on siirretty aina 2- tai 3-päiväinen. No alkio selvisi siirtoon mutta tiesin jo päivä pari siirron jälkeen, että ei onnistu, kun tutut "kohtupoltteet" tulivat ja ovat siitä asti jatkuneet. Mulla siis aina ovulaatiosta menkkoihin alavatsa kipuilee. Ei tuskaista kipua mutta "tuntuu" aika lailla koko ajan. Ja pari päivää ennen kuukautisia olo on kuin tulisi flunssa mutta ei tulekaan. Onko muilla tällaisia tuntemuksia?

@Zanna78 tosi hieno saalis. Tuosta määrästä kannattaakin varmasti selvittää ne parhaat yksilöt, ettei turhia siirtoja tule. Ja toivottavasti se helmi löytyy! Itsellä aina vain se yksi alkio (tai viimeisimmässä kaksi) saatu niin ei ole tarkempia testejä tehty.

Tsemppiä kaikille!
 
Kiitos kaikille! Ihanaa lukea täältä onnistumisista hoidoissa ja toisaalta saada sitten kohtalotovereita jos ei tärppääkään. :giggle:

Ihan ei kahdeksaa blastoa nyt tullut meille, mutta viisi tuli ja sekin on mielestäni todella hyvin, vaikka hurjalta tuntuu, että 33 munasolusta vain 5 lähtee yleensä kehittymään. Mutta kovasti toivotaan että näistä ainakin yksi osoittautuu täydelliseksi yksilöksi joka saadaan sitten siirrettyä tammikuussa. :) Nyt on myös varattu seuraava ultra, että päästään selvittämään, että mikä on sitten oikea päivä tehdä se siirto tammikuussa. Kyllä tää on jännää, kun kokoajan on jotain uutta tulossa. :D
 
Upea saalis pakkaseen, @Zanna78 ! Mielettömän hyvä tulos hyviä alkioita teillä. Toivottavasti joku nappaa oikein lujasti kiinni aikanaan! Meillä takana yksi ivf/icsi-kierros, jossa ei myöskään päästy tuoresiirtoon hypeririskin vuoksi. Nyt sitten 4. PAS tuotti kauan kaivatun plussan testiin <3

@Lumitalvi Suurimmat pahoittelut negasta! :( On tämä touhu vaan niin rankkaa. Voimia teille kovasti. Mulla ei ole kokemuksia tuollaisista tuntemuksista loppukierrosta. Joka siirron jälkeen mulla on ollut testipäivään asti selkeitä raskausoireita. Plussan tuottaneessa kierrossa tuhrutteli ilmeisesti kiinnittymisvuotoa pp 8-9, negakierroissa ei vuotoja piinapäivien aikana.

@haaveistatotta Tsemppiä piinailuun kovasti! <3

Mulla rv 5+3 ja tänä aamuna raskaustestissä testiviiva vahvempi kuin kontrolliviiva. Ensimmäisen kerran myös oksensin oikein kunnolla aamulla. Aiemmilla kerroilla pöntön halailu on jäänyt yökkimiseen. Lueskelin pahoinvoinnista ja se taitaa olla tilastollisesti ihan hyvä merkki. Sitä takertuu jokaiseen pieneen merkkiin, joka antaa toivoa raskauden jatkumisesta. Menettämisen pelko on mulla ollut niin vahvana, etten ole pystynyt täysillä nauttimaan alkaneesta raskaudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi
Nato harmaana
Huomenta naiset!

Zannalle tervetuloa joukkoon ja onnea todella hyvin sujuneesta alkiosaaliista :O

Omat kuulumiset:

*Päästiin alkionsiirtoon eilen!!!* Wuhuu! Mä jännitin niin paljon eilen, että biologi soittaa, ettei tarvii tulla. Kyttäsin puhelinta ja kelloa kuin mielipuoli. Ensimmäistä kertaa tänä vuonna pitkän ja tuskaisen tien jälkeen uskalsin hymyillä eilen ja klinikalta lähtiessä onnen kyyneleet tulvahtivat poskille valtoimenaan. Käveltiin ihan hiljaa molemmat, sanomatta sanaakaan ja nyyhkyytäen. Vastaantulijat varmaan luuli, että meiltä on kuollut joku läheinen, mutta päinvastoin, me itkimme saadessamme mahdollisuuden uuteen elämään!

Mä olen niin onnellinen ja rauhallinen. En tiedä sekosinko näiden taisteluiden aikana jo vai mitä, mutta mieli on tyyni ja rauhallinen nyt. Siitäkin huolimatta, että tiedän näiden vuosien jälkeen kyllä, että alkionsiirto EI tarkoita avainta onneen ja meillä on vaan noin 20% mahdollisuus raskauteen. Ja alkio itsessään oli ihan outo, se ei kuollut sulatuksessa, mutta se ei myöskään lähtenyt jakautumaan yön yli viljeltäessä (kokemuksia tällaisista?!).

Tukilääkkeenä on siis Terolut (tämä on uusi lääke minulle, edellisellä klinikalla oli Lugestronit?) ja 2pv siirron jälkeen pistettävä Gonapeptyl (ei kokemusta).

Herkällä korvalla kuuntelen itseäni ja oireita ja nautin tästä rauhallisuudesta. Tänään siis pp1 ja oireina rauhallisuus sekä erikoinen tunne kohdussa. Vähän niinkuin se olisi "täysi" tai siellä olisi jotain.

Nyt leipomaan joulutorttuja ja laittamaan joulufiilistä alulle! Ihanaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti <3

-Nato pp1 (jihuuuu!!!)
 
Onnea plussanneille!

Ihanaa @Nato, että vihdoinkin pääsitte siirtoon asti! Toivotattavasti nyt tärppää!

@Zanna78 vau, tosi hyvä saalis teille silti tuli, kun saitte 5 pakkaseen. Se 17 olisikin ollut jo ihan uskomaton määrä. Oliko siihen jokin erityinen syy miksi kaikki viljeltiin blastoiksi? En ole ikinä saanut mitää pakkaseen, joten tuo vaihe ei ole minulle niin tuttu.

Meidän viimeinen ivf-kierros on nyt takana ja saatiin yksi alkio siirrettyä, eikä mitään pakkaseen. Viimeinen kerta siksi, ettei ole enää järkeä maksaa hoidoista, joiden hinnaksi tulee 4000-5000/alkio, kun mahdollisuus onnistua on olemattoman pieni. Testiin on reilu viikko, mutta en koe tätä aikaa enää kovin piinalliseksi. Toivoa on, muttei enää uskoa.
 
@haaveistatotta Mulle siirrettiin 3-päiväinen, 8-soluinen alkio. Luokka 4 ja NT. Mun ihana lääkäri sanoi plussauutisen jälkeen, että heidän luokitus ei kerro läheskään kaikkea alkiosta. Siksi kuulemma tämmöinen hännänhuippukin kannattaa siirtää. Itse ajattelin, että katsotaan nyt tuo viimeinen PAS hammasta purren läpi, että päästään sitten siihen uuteen "oikeaan" yritykseen stimulaatioineen. Meillä saatiin aikoinaan pakkaseen noita 3-päiväisiä 7 kpl. Pareittain pakastetuista toinen on aina saanut siipeensä sulatuksessa, eikä ole siirretty kuin 4 alkiota.

@Nato Mahtavaa että pääsitte siirtoon!! :) Nyt vaan leppoisia päiviä ja positiivisia ajatuksia sinne. Mullakaan ei ole Terolutista kokemusta tukilääkkeenä. Mulla on aina ollut Lutinus tai Lugesteron. Lutinusta en voi enää käyttää limakalvo-oireiden takia. Olisin kiinnostunut Terolutista tukilääkkeenä, koska olisihan se nyt suun kautta helpompi ottaa. Gonapeptyl on mulla ollut vain tässä plussahoidossa käytössä, ja uskon, että sillä oli iso merkitys. Meillä on vaan yhden kerran, tässä viimeisimmässä hoidossa, viljelty yön yli sulatuksen jälkeen. Toinen alkio jakautui, mutta toinen ei. Tämä jakautunut siirrettiin, mutta toinen "hylättiin" :( Oltiin annettu meidän puolesta lupa, että kaksi saa siirtää, mutta jotenkin se toinen varmaan otti liikaa osumaa sulatuksessa. Vakaasti luotan kuitenkin ammattilaisiin tässä asiassa. Kyllä heillä on tieto millaiset alkiot kannattaa siirtää. Toivottavasti pikkuinen ottaa nyt oikein spurtin, kun on päässyt ihanteellisiin olosuhteisiin <3 :)

@PumpuliNumpuli Kaikesta huolimatta voimia tuleviin päiviin. Mua lohdutti hoitokierrossa nämä sanat: "Toivoa on, vaikka sitä ei itse näe". <3
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Huomenta naiset!

Zannalle tervetuloa joukkoon ja onnea todella hyvin sujuneesta alkiosaaliista :O

Omat kuulumiset:

*Päästiin alkionsiirtoon eilen!!!* Wuhuu! Mä jännitin niin paljon eilen, että biologi soittaa, ettei tarvii tulla. Kyttäsin puhelinta ja kelloa kuin mielipuoli. Ensimmäistä kertaa tänä vuonna pitkän ja tuskaisen tien jälkeen uskalsin hymyillä eilen ja klinikalta lähtiessä onnen kyyneleet tulvahtivat poskille valtoimenaan. Käveltiin ihan hiljaa molemmat, sanomatta sanaakaan ja nyyhkyytäen. Vastaantulijat varmaan luuli, että meiltä on kuollut joku läheinen, mutta päinvastoin, me itkimme saadessamme mahdollisuuden uuteen elämään!

Mä olen niin onnellinen ja rauhallinen. En tiedä sekosinko näiden taisteluiden aikana jo vai mitä, mutta mieli on tyyni ja rauhallinen nyt. Siitäkin huolimatta, että tiedän näiden vuosien jälkeen kyllä, että alkionsiirto EI tarkoita avainta onneen ja meillä on vaan noin 20% mahdollisuus raskauteen. Ja alkio itsessään oli ihan outo, se ei kuollut sulatuksessa, mutta se ei myöskään lähtenyt jakautumaan yön yli viljeltäessä (kokemuksia tällaisista?!).

Tukilääkkeenä on siis Terolut (tämä on uusi lääke minulle, edellisellä klinikalla oli Lugestronit?) ja 2pv siirron jälkeen pistettävä Gonapeptyl (ei kokemusta).

Herkällä korvalla kuuntelen itseäni ja oireita ja nautin tästä rauhallisuudesta. Tänään siis pp1 ja oireina rauhallisuus sekä erikoinen tunne kohdussa. Vähän niinkuin se olisi "täysi" tai siellä olisi jotain.

Nyt leipomaan joulutorttuja ja laittamaan joulufiilistä alulle! Ihanaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti <3

-Nato pp1 (jihuuuu!!!)
Mulla oli silloin julkisella puolella (OYS) tukilääkkeenä Terolut. Nyt yksityisellä on ollut aina Lugesteron tai Cyclogest. Olihan Terolut helpompi, kun suun kautta otettiin mutta niistä tuli ainakin minulle paljo voimakkaammat sivuvaikutukset mm. rintojen turvotusta ja pääkipua. Alakautta otettavista mulle ei ole oikeastaan tullut mitään tuntemuksia, jos vertaa luonnolliseen kiertoon. Tiedä sitten, kumpi on parempi? Conapeptyl on mullakin ollut nyt kahdessa viimeisessä siirrossa ja monia se on kait auttanut. Haittaa siitä ei ainakaan kuulemma ole.

Minä todella toivon sinulle kaikkien haasteiden jälkeen onnistumista! ❤
 
Onnea plussanneille!

Ihanaa @Nato, että vihdoinkin pääsitte siirtoon asti! Toivotattavasti nyt tärppää!

@Zanna78 vau, tosi hyvä saalis teille silti tuli, kun saitte 5 pakkaseen. Se 17 olisikin ollut jo ihan uskomaton määrä. Oliko siihen jokin erityinen syy miksi kaikki viljeltiin blastoiksi? En ole ikinä saanut mitää pakkaseen, joten tuo vaihe ei ole minulle niin tuttu.

Meidän viimeinen ivf-kierros on nyt takana ja saatiin yksi alkio siirrettyä, eikä mitään pakkaseen. Viimeinen kerta siksi, ettei ole enää järkeä maksaa hoidoista, joiden hinnaksi tulee 4000-5000/alkio, kun mahdollisuus onnistua on olemattoman pieni. Testiin on reilu viikko, mutta en koe tätä aikaa enää kovin piinalliseksi. Toivoa on, muttei enää uskoa.
Meilläkin saatu viimeistä hoitoa lukuunottamatta aina vaan yksi alkio, joka on siirretty. Viimeisessä hoidossa saatiin yksi pakkaseen eikä sekään halpaa ollut. Sen sulatuksesta ja viljelystä ym. tuli just kotiin 1500€ lasku. Ei hirveän kivalta tunnu testata nega samana päivänä, kun tulee lasku. :/ Tällainen joululahja tänä vuonna.. No, ajattelen, että myöhemmin harmittaisi, jos ei kaikkea yrittäisi. Mut nää on niitä valintoja, jotka jokainen hoitoihin osallistuva puntaroi omasta näkökulmasta. Ja joskus taloudellinen tilanne on sellainen, että se ei hoitoja mahdollista ja se on tosi surullista. Meidän ihan kaikki säästöt on mennyt näihin hoitoihin mutta kuten jo kirjoitin uskon, että myöhemmin harmittaisi, jos eI oltais kaikkea yritetty.

Mut kuten kirjoitin, toivoa on! Ja jospa teille tulisi maailman paras joululahja! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
@haaveistatotta millainen alkio teille siirrettiin, varmaan blasto, kun noin aikaisin olet noin vahvat viivat saanut, onnea

Ja kiitos kaikille onnittelijoille, ihania olette. Tuntuu niin kivalta lukea muidenkin ajatuksia ja kommentteja hyvässä ja pahassa, tietää ettei ole aivan yksin. Mulla ei ainakaan tässä tosielämässä ole ketään, kenen kanssa voisin näistä asioista jutella, paitsi se pariterapeutti. Enkä hänenkään kanssa voi vertailla oloja, oireita ja sivuvaikutuksia lääkkeistä.

@Lumitalvi totta tuokin. En halua jäädä katumaan tätä koskaan, ettei käännetty kaikkia kiviä. Niin kauan, kuin toivoa on niin yritetään. Ja luin juuri jostain Mehiläisen/Felicitaksen artikkelista erään jutun, jossa tämä hoidoissa oleva pariskunta totesi, että tietää todellakin miltä tuntuu, kun vetää vessanpöntöstä 1000e alas.

Tottahan se. Juuri nyt Black Fridaynä mietiskelin, että kyttään robotti-imuria huusholliimme ja tarvittais 200 muutakin asiaa, mm.uusi sänky, petivaatteita ja vähän kaikkea, mutta tulipa sitten mieleen, että me tosiaan ollaan laitettu tähän muutama tonni kiinni, antaahan olla. Tonnilla sais varmaan jo aika päheen imurin, mutta nyt näin. Sen sijaan leivoin niitä joulutorttuja ja söin koko pellillisen! Hah!

Täällä joku aika sitten joku palstan kirjoittelijoista pohdiskeli ongelmia miehen kanssa, parisuhdetta ja kaikkea. Mä en tiedä aiheuttaako noi terolutit nyt pään pimenemistä vai mitä tapahtuu. Oireina on edelleen hyvin "normaali" olo, ainoa vaan että kohdussa tuntuu, kuin siellä olisi tennispallo. Mutta MIES on alkanu ärsyttää mua ihan kunnolla. Enkä edes osaa sanoa, ärsyttääkö se oikeasti vai kuvittelenko vain.
Jotenkin se tuntuu välinpitämättömältä asian suhteen. Tähän lisäksi hoitojen myötä menetetty seksihalu kruunaa tän kombon. Itse olen siis se aktiivisempi osapuoli, mutta mieheltä on mennyt fiilis. Eilen erehdyin sanomaan, että oltas voitu "simuloida" edes tätä raskauden alkuun saattamista eikä mitään neitsyt maria-juttuja, jos se auttas alkiota kiinnittymään kun kohtu "muistas" tavallaan mistä on kyse ja mikä tyyppi sinne tulee pyörimään - ja vastaus oli "ei huvita".
Ei huvita.
Ja tämä huvittaminen nyt ei tarkoita edes kerran viikossa hauskuttelua, vaan enemmänkin kerran kuukaudessa, jos silloinkaan. Ja mun mielestä se on aivan helvetin vähän ja tästä asiasta sain eilen vedettyä ihan hillittömät siepit. Mulle tuli olo, että olen etova, vastenmielinen ja vaikka mitä miehen silmissä. Että saan itse tehdä tämän kaiken "työn" ja luopua monesta asiasta vauvahaaveen takia, mutta ton yhden ei tarvitse kun olla vaan.
Olen siis itse buustannut jo yli kuukauden esim C-vitamiinia, sinkkiä itseeni. Jättänyt tupakan pois aikoja sitten, pistänyt noita hiton piikkejä itseeni kun mies ei siihen pysty ja mullakin tekee vaikeeta. Olla hormonihuuruissa, kestää epäonnistumisia, soitella ultra-aikoja ja olla haarat levällään millon missäkin ja yleensä turhaan + maksaa siitä lystistä vieläpä, sopia taas aikatauluja ja tutkia yksityisiä klinikoita. Jättää "vahingolliset" ruoka-aineet vähemmälle tai kokonaan pois (rakastan sushia, mätiä yms!!) ja kaikkea sitä. Siihen päälle ne omat työt vieläpä. Niin mieheltä tällaista "palvelusta" pyytäessä vastaus "ei huvita, ei tunnu siltä" niin aisssssaakeli kun kiehutti eilen - ihan tosissaan. Ymmärrättekö fiiliksen?
Noh, tästä riidasta tuohtuneena herra nukkui puhumattomana yönsä sohvalla. Harrastaa siis mykkäkouluja kaiken kukkuraksi, mikä raivostuttaa mua vielä enemmän, oli hormonia tai ei.

Näähän voisi myös olla PMS-oireitakin, mies ei ole mun ykköstyyppi PMS-aikaan ollenkaan. Tänään pistän sen Gonapeptylin vai mikä se olikaan. Joku Gona..
Saa nähdä mitkä raivarit se aiheuttaa, jos aiheuttaa.

Ja muoks. Häviääkö teiltä muiltakin nuo hymiöt sun muut kun julkaisee kirjoituksen? Mä olen tainnut yhden ainoan kerran saada hymiön näihin teksteihin. Vaikuttaa vaan niin tönköltä tunneilmaisulta ilman jotain osviittaa millä mielialalla kommentoi :)
 
@MammaMimosa tulin kuulumisia varovasti kyselemään..?

Täällä pp6 tänään. Oireina nännit arat - ei rinnat ja tekeekö Terolut tämän? Ja painon tunne alavatsalla.
Koirat alkoi eilen seuraamaan mua kuin hai laivaa - joko kuvittelen tai sitten ne haistaa jotain.
Muuten oikein hyvä fiilis, ei kipuja, yökötyksiä eikä turvotuksia.
 
  • Rakkaus
Reactions: Tupsuli
Oijjoi! :) Superpaljon onnea plussasta @haaveistatotta! Aivan ihania uutisia. Toivottavasti pieni nyt tarraa oikein lujasti kiinni! Minä plussasin 3pv alkiosta pp7, joten en yhtään ihmettele, että näkyy jo noin aikaisin.

@Nato kuulostaapa tutulta. Naisena joutuu näissä hoidoissa niin lujille ja siihen kun vielä lisää hormonicocktailin, niin monenlaisia räjähdyksiä meilläkin tullut. Miehen haluttomuus on myös meillä ongelmana ja se kyllä suö itsetuntoa valtavasti. Lapsettomuus on muuttanut seksielämän aivan toisenlaiseksi, valitettavasti. :(

Menin tilaamaan parit äitiysfarkut hennesin alennuksista kokeiluun. Apua :D Kaikki vähänkin puristava vatsalla tuntuu vaan jo nyt ikävältä. Joudun normifarkkujen kanssa pitämään aina vyötä, kun muuten valuvat. Olen kai hankalan mallinen ihminen, kun mahaa löytyy jo ilman raskauttakin. On sitä tyhmä kun kaikkea miettii, mutta pohdinpa sitäkin, tuottaako jotenkin huonoa onnea hommata nyt jotain tällaista. Mutta tilasinpa kuitenkin, eihän tuossa ole mitään järkeä!
 
Hei kaikille! Liittyisin joukkoonne, olen kirjoitellut tuolla 40+ puolella jo aiemmin mutta meillä hoidot nyt edenneet IVF:ään. Meillä taustalla PCOS ja ovulaation induktiolla 2 lasta, tämänkertainen yritys johti raskauteen josta syntyi enkelipoika vuosi sitten rv 20+2. Sen jälkeen ei ole plussaa kuulunut. Pergoverisksen piikittelyt aloitin tällä viikolla ja huomenna eka ultra. Mieli on aika maassa koska usko omiin munasoluihin on heikko. Tuntuu kuitenkin että vielä pitää tämä kortti kääntää.
 
@MammaMimosa ei se tuo huonoa onnea, enemmänkin vahvistusta ihanalle raskaudelle. Suomalainen kulttuuri on meissä kyll vahvana. Aatelkaa, maailman suurin onni (raskaus) ja silti se "kel onni on - se onnen kätkeköön" yms monet sananlaskut ohjaavat meitä vielä 2000-luvullakin. Ettei saisi olla "liian onnellinen" tai jotain pahaa tapahtuu tai se otetaan sinulta pois. Ihan kauhee ajatusmalli. Mutta niin tuttua. Siksi itse yritän tietoisesti siitä päästä eroonkin.
Ja näistä lapsettomuushoidoista ja seksistä, käykö kaikille näin? Meillä siis miehestä johtuva lapsettomuus ja aihe on muutenkin ottanut miehen itsetunnon päälle, eikä ole muutenkaan mikään suurielkeinen Don Juan.

Se vaan ei tajua kuinka paljon se satuttaa kumppania, olipa kyseessä mies tai nainen, mutta haluttomuus parisuhteessa vie itsetunnon.
Jos tästä jollakulla kokemuksia, pääsittekö asian yli ja jos, niin MITEN?

@Tikkerituu tervetuloa joukkoon!
 
vierailija Nato
Hei onko teillä muilla sekaisin tämä kaksplus vai olenko se vain minä? En näe lähettämiäni viestejä ketjussa, ketjun jutut on miten sattuu, ei aikajärjestyksessä ja viestit pomppii mihin sattuu? Yritin kysellä esim Mammamimosan kuulumisia, mutten näe mihin se viestini hävisi?
 
@Nato Vaikea aihe. Me ei olla kumpikaan tolkuttoman seksuaalisesti aktiivisia oltu ikinä, sanotaanko näin, että tahti on ollut aika sama. Meillä ei myöskään ole ollut lapsettomuuden takia mittavia ongelmia seksielämässä, ehkä mulla ollut sellaista oman pään sisäistä raivoamista, että silloin kun on "yritetty", tai oltu luomusti, mä haluisin hyödyntää ovulaatiot, mutta AINA kun on ovis, niin on se on keskellä viikkoa, ja me ei vaan jakseta. Mä olen myös välttänyt sitä, että sanoisin miehelle, että nyt on ovis ja kannattaa sekstailla. Olen tietoisesti koko ajan pyrkinyt pitämään ajoituspuheet ym irrallaan sänkyelämästä ja yrittänyt muuten vaan houkutella miestä silloin - ja viikonloppuisin se onnistuukin, muttei viikolla. En tiedä onko siitä ollut hyötyä miehen kannalta, ehkä. Itsellä tosiaan siihen seksielämään liittyen on ollut sellaista pään sisäistä raivoomista kuinka ovis taas jäi hyödyntämättä - mutta ääneen en ole sitä tehnyt. Luulen kyllä, että mulle itselleni se voimakas turhautuminen ei ole ollut hyödyksi.

Mietin sun miehen näkökulmaa. Meillä lapsettomuus johtuu minusta, endosta. Mun päähän tulee useinkin sellaisia ajatuksia, että olen kehno nainen. Saatan esim. huonoina hetkinä miettiä, että monen muun naisen kanssa mies olisi säästynyt tältä lapsettomuusjutulta. Sen sijaan minun kanssa hän on joutunut mukaan tähän ruljanssiin, katsomaan masennustani ja laittamaan rahaa hoitoihin tonneittain ja purkittamaan spermaansa jossakin klinikan kopissa. Minulla on ollut myös omaan kehoon liittyen paljon huonoja ajatuksia. Kuten sellaista, että munasoluni ovat paskoja, kohtuni on paska, olen surkea nainen jne. Nämä ajatukset ovat sellaisia, että syövät itsetuntoa ja eivät ole kenenkään ihmisen eduksi. Ajoittain olen pettynyt, katkera, vihainen. Se ei todellakaan kaunista minua.

Niistä on vaikea puhua puolisolle ääneen. En ole koskaan puhunut omalle miehelleni näistä ajatuksista ja pettymyksistä omaan kehooni liittyen. Mutta ne ovat haitaksi monella tasolla. Muuten olemme kyllä puhuneet paljon hoitoihin liittyvistä ajatuksista, mutta omasta kehostani en ole puhunut. Se, että kehoni IVF-hoidon myötä kyllä raskautui ja kantoi yhden lapsen, oli korjaava kokemus, ja hyvin tärkeä. Mutta haavat ovat yhä olemassa, ja pettymys siitä, että toista lasta saa vaikka miten päin on uhkaa repiä ne arpeutuneet auki ja pahasti.
Se on hyvin kipeä aihe. Voi olla myös, ettei tunnista kaikkia omia tunteita tähän liittyen. En yhtään ihmettele, että kaikki tämä yhdessä vaikuttaa esim. seksuaalisiin haluihin. Onhan se ihan selvä, että vaikuttaa.

Minulla ei ole mitään ratkaisua tarjota, kuinka näistä asioista päästään yli. Omalla kohdalla on kyllä auttanut se, ettei mies ole koskaan osoittanut mitenkään olevansa minuun pettynyt. Me ollaan kuitenkin oltu tässä yhdessä. Omien tunteiden kanssa minulla on helppottanut se, kun olen ajatellut, että nämä ovat luonnollisia tunteita ja jos kerran tuntuu tältä niin antaa tuntua, se helpottaa jossain vaiheessa. Ja niin on käynyt.
 
Huoh. Palsta on aivan sekaisin. Ärsyttää, kun ei pääse purkamaan tuntojaan eikä kyselemään muiden kuulumisia sillä viestit häviävät bittiavaruuteen näköjään.
Huutelen silti täällä, tänään PP9 ja tuhruvuotoa + PMS oireet. Onko teillä täällä kokemusta tuhrusta ja ihan 100% menkkaoloista kaikkine hikoiluineen ja silti onnistumisia? Olen heittänyt toivoni jo kankkulan kaivoon ettei tämä alkio tarrannut kiinni. Alkiohan oli huonolaatuinen kyllä, mutta elättelin toiveita kovastikkin..
 
vierailija Mammamimosa
Mulla alkoi viime yönä raju vuoto syntymäpäiväni kunniaksi, hyytymineen kaikkineen. Aamulla ultrassa näkyi paksuuntunut limakalvo mutta ei raskauspussia. Toivoa ei juuri annettu. Odottelen, mitä hcg sanoo. Onneksi hennesille on kätevä palauttaa ne äitiysfarkut.
 
@MammaMimosa tsemppiä <3 Toivottavasti pian palaatte hoitoihin, nyt oli huonoa tuuria, mutta ehkä jo ensi kerralla osuu hyvä alkio ja nyt kohtukin tietää tuoreesta muistista miten toimia <3

Miten @Jeppis83 sulle kävi, vahvistuuko viivat? Mulla oli kans rusaaahkoa vuotoa ekassa raskaudessa 3+1-4+0 aikoihin, ja sittemmin tosiaan selvisi, että alkio oli kohdunsuulle kiinnittynyt ja vuotelikin sitten siitä reippaasti 12 viikolla asti kunnes vuoto loppui istukan noustua kauemmaksi kohdusuulta.

Onko @Lallastiina arviota milloin punktio olisi? Onneksi se laatu on tärkeintä, ehkäpä siellä on kehittymässä kolme TOP-alkiota <3

(.) Alettu popsimaan estrogeenia lääkkeelistä kiertoa varten. Vähän terveyden kanssa edelleen ongelmia, mm. poskiontelontulehdusta ja oon joutunut aloittamaan lääkityksen, joka ei sovellu raskaana olevalle. Toivon, että tilanne rauhoittuu nyt siirtoon mennessä ja voin silloin siirtyä kevyempään lääkitykseen. Myös tämä korona stressaa. Lapset altistuivat koronalle päikyssä ja koulussa ja juuri loppui karanteeni, terveenä onneksi pysyivät. Mutta kyllähän se huolettaa, että jos tässä joku sairastuu ja siirto peruuntuu tai alkio ei edes sula vaan kupsahtaa lasille saman tien. Viimeinen nuppunen siellä pakkasessa. No näillä mennään, avoimin mielin kuitenkin nyt katson tämän pakkasen tyhjennyksen loppuun ja suhtaudun lopputulokseen kohtalona :ROFLMAO:
 
@MammaMimosa voi ei, tämä oli ikävä uutinen, kun ehdin jo iloita puolestasi. Tsemppiä ja jaksamista sulle!

@PumpuliNumpuli ilmeisesti tuon alkiodiagnostiikan voi tehdä vain noista blastoista ja sen takia kaikki on viljelty sinne saakka. En ole tästä kyllä ihan varma, mutta tälläinen mielikuva mulla on.

@Liiby Mä niin samaistun tohon oviksen hukkaan menemisen pettymykseen. Meillä ainakin jos olen miehelle sanonut, että nyt on ovis, niin siitä on sitten tullut niin hirveät suorituspaineet, että ei siitä ole sitten tullut mitään. Eli parempi on ollut olla sanomatta mitään ja yrittää muuten vaan saada homma käyntiin. Samoin miehelle iski suoritus paineet myös tuon purkin kanssa, meinasi jo usko loppua itseltä.

Mulla alkoi uusi kierto torstaina ja perjantaina aloin syömään progynova pillereitä. Viimeksi jo huomasin kun näitä otin ennen tota ivf kiertoa n. viikon ajan, että olin vähän itkuherkkä. Nyt kun annostusta nostettiin vielä edellisestä niin tuntuu että oon melkein jo masentunut tän parin päivän jälkeen. Mietin tyyliin asioita, että ehkä sille on syynsä, ettei niitä lapsia ole tullut, kun olen varmasti ihan kauhea äiti, en osaa mitään ja pilaan vaan tulevan lapsen elämän. Että toivottavasti näitä ei tarvitse ihan hirvittävän kauan syödä. Onko teillä muilla tullut sivuoireita näistä kaikista hormoneista?
 
Palsta näköjään laittoi muon tuoreimman viestin marraskuun loppuun, jonka äsken kirjoitin! Ja nyt näin mitä te kaikki olitte viimeisen viikon kirjoitelleet, mä en nähnyt niitä ainakaan viikkoon aiemmin, mutta näin että uusia viestejä oli tullut päivämäärän päivityessa pääsivulla.... Voi perhana! Mutta jollekin mun piti kommentoida, että voi keltarauhashormonia ottaa omin päin ihan sinne 5-6 viikolle asti, voihan halutessaan vähän vähennellä pikkuhiljaa. Itse en kyllä ihan seinään lopettaisi, vaikka olisikin ovulaatiokierto = oma keltarauhanen toiminnassa. Mulla on jatkunut IVF:n tuoresiirronkin jälkeen keltarauhastuki ultraan asti 6+ viikolle. Ei sen lopettamisella kiire ole kun ei ole tiettävästi sikiölle vaarallista.
 
Jatketaanko teillä punktion tuoresiirron jälkeen keltarauhashormonia aina testipäivään asti? Sain ohjeet lopettaa tukilääkityksen 3 päivää ennen testipäivää ja unohdin kysyä lääkäriltä tästä tarkemmin. Jos tämä vaikuttaa virheeltä, niin toki soitan lääkärille. Eipä jää mitään testattavaa, jos menkat ehtii alkaa lääkityksen loputtua.
 
Ei hemmetti Mammamimosa!! Eikä! Mä olen todella, todella pahoillani sun puolesta, ihan sydänjuuria kirpaisi.

Kiitos Liiby kokemuksen jaosta. Totta tuokin, että saattaa kokea huonommuutta lapsettomuudesta, ei ole koskaan sanallakaan maininnut asiasta. Onneksi on se pariterapia, se tulee tarpeeseen meillä. Ilman ulkopuolisten, puolueettomien ihmisten ajatuksia olisimme varmaan jo vallihautaa kaivamassa..


Zanna, mulla on ollu nyt vaan nuo Terolutit ja eilen se Gonal (siin on muuten tylsä se piikki, hyvä ettei taju lähteny!!) ja eilen, kun näin ABC:n lipputangossa lipun puolessa välissä kunnioittaen Gertin muistoa niin mua rupes itkettämään se ele! Ihmettelin itsekkin ja taisin ääneen sanoa itselleni, että "oikeesti?!".
Ja tästä riidanhimoisuudesta tai ärsyyntymisesyä en osaa sanoa että onko PMS vai hormonilisät vai mikä.
Ainiin ja tänä aamuna huomasin, että minusta on tullut teini-ikäinen uudelleen, kaula, dekoltee ja leukaperät kukkii! Ja mulla ei yleensä koskaan ole finnejä.

Pumpulinumpuli; en tiedä punktion jälkeisestä tilasta miten kasvatetut follikelit ja hyperin riski vaikuttaa, mutta mulla pas:in jälkeen tukilääkkeet raskaustestiin tai menkkoihin saakka. Jos e-testi nega, saa lopettaa lääkkeet pp14.

Tänään tuli vaaleanruskeaa töhnää pyyhkiessä?!
Vatsassa on semmoinen ei menkkaolo, mutta jotain erilaista. Muuten ei mitään vieläkään. Edes sen Gonalin jälkeen.
 
@MammaMimosa Voimia ja tsemppiä toipumiseen!

Testasin viime viikolla negan. Joku täällä kertoi millaista se on kun vetää tonnin tai puolitoista pöntöstä alas. Meillä joilla tulee vain yksi alkio kerralla ja vielä ICSI:n kustannukset siihen päälle, on ihan perskutarallaa mukavaa vedellä joka kerta yli neljätonnia pöntöstä alas. Kuinka monta kertaa näin voi tehdä... jatkuuko tämä hulluttelu sitten vielä velkarahalla, kun kaikki säästöt on valutettu viemäriin... Miten monta nega-testiä pää vielä kestää...o_Oo_O
 

Yhteistyössä