Heippa kaikille!
Joku ehkä saattaakin vielä muistaa minut, kirjoittelin täällä aktiivisesti 2016-17, kun yritettiin esikoista (joka sitten lopulta saatiin 6. IVF:n tuoresiirrosta
) ja olen seuraillut ketjua taustalta sen jälkeenkin. Ajattelin nyt tulla kertomaan mitä kuulin klinikallani PAS:n suunnittelussa, jos tästä vaikka olisi hyötyä jollekin muullekin.
Mulla oli aiemmin usein siirron jälkeen / kiinnittymisen aikoihin menkkamaista jomottelua, ja kun kerran mainitsin siitä klinikalla, sain reseptillä Buscopan-nimistä lääkettä kohdun supistelujen estämiseksi. Sattumaa tai ei, kolmesta seuraavasta siirrosta (joissa siis käytin tuota lääkettä) tuli kaikista plussa, kun sitä ennen en ollut saanut ainuttakaan plussaa testiin.
No, nyt kun pyysin parin vuoden tauon jälkeen samaa lääkettä, sain kuulla että meidän klinikalla on nykyisin käytössä vastaava mutta suoraan suoneen annettava Tractocile-niminen lääke. Kuulemma ihan hiljattain oli tehty joku laaja tutkimus, jossa oli osoitettu että se voi todellakin auttaa ja parantaa raskaustuloksia. Joillain ihmisillä kun kohtu herkästi supistelee sen jälkeen, kun sinne laitetaan jotain, ja se voi haitata alkion kiinnittymistä. Nyt siis seuraavaan siirtoon saan tuota lääkettä suoneen puoli tuntia ennen alkionsiirtoa.
Ei tuo ymmärtääkseni sellainen lääke ole, että sitä kannattaisi rutiininomaisesti antaa kaikille, mutta JOS siirron jälkeen ja oletetun kiinnittymisen aikoihin on tuntunut menkkamaista jomottelua, niin kannattaa ehkä mainita asiasta omalla klinikalla ja kysyä, voisiko asialle tehdä jotain.
Lämpimät onnittelut kaikille plussanneille ja kovasti tsemppiä teille, jotka vielä joudutte odottamaan omaa vuoroanne!
@Nipsu_78 lle erityistsempitykset, itsekin kun olen 40+-ikäluokkaa ja tiedän iän tuomat haasteet. Toivotaan kovasti, että tuhru olisi harmitonta - tosi monella plussanneella on sellaista ollut ja kaikki on silti ollut kunnossa!