IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hyvät kesän toivotukset ja erityisesti tsemppiä kaikille hoitoihin kesätaukojen jälkeen. Varsinkin pidempään yrittäneille erityistsempit. @Domi ja @Rusakkonen erityisesti ollut mielessä.

Jatkan mahan kasvattelua ja eilen sain lääkäriltä uutisia, jotka vähensivät stressiä älyttömästi. Mullahan sattui alkuraskaudessa onnettomuus, jonka vuoksi olin leikkauksessa. Siinä tuli monta röntgeniä ja olenkin ollut ihan epävarma siitä meneekö kaikki hyvin. Mies hieman ollut kestämisen rajoilla mun ”onko kaikki hyvin” panikointien kanssa, mutta ymmärtää toki.
Kesäkuussa tuli tieto, että vaatii uuden leikkauksen elokuussa ja olen ollut ihan paskana sen jälkeen. Ei oikeen ole pystynyt iloitseen tästä. Eilen oli taas lääkäri ja mies tuli mukaan. Yllättäen lääkärille kävi, että leikkaus tehdään vasta synnytyksen jälkeen.

Olen puhunut aika avoimesti, että tämä on saanut aikansa hoidoilla. Osa kuulijoista jäätyy täysin, mutta yritän poistaa tätä hoitojen ja ”lapsia tulee tosta vaan” -harhojen luuloa. Kampaajalla kävi hauskasti, kun kerroin hällekin ja paljastuikin, että heidän lapsi on hoidoilla tehty ja hän ei ollut kertonut kellekään. Loppuaika menikin kauhean avautumisen kanssa ja pohdittiin yhdessä miksi siitä on niin vaikea puhua. Sanoi oikeen, että hitto miksi hän ei oo tästä puhunut, kun eihän sille itte mitään voi jos ei luomuna onnistu.

Nyt lähden täältä höpisemästä ja jätän teille supertsempit! Lääketiede on mahtavaa ja toivon kaikille onnistumista ongelmistanne huolimatta!
 
Hei kaikille! Täällä myös uusi vertaistukea kaipaava selittämättömästä lapsettomuudesta kärsivä. Olen lukenut 2018 viestit tässä viikon aikana ja tänään tuli sellainen olo, että on pakko kirjoittaa tänne. Lasta on yritetty tuloksetta 2,5 vuotta ja alkuvuodesta aloitettiin hoidot yksityisellä. En ole ikinä ollut raskaana ja testiin ei ole edes piirtynyt haamun haamua. Kokeiltiin aluksi lempeitä keinoja, mutta kesäkuun lopussa aloitettiin ensimmäinen ivf/ICSI (puolet laitettiin ivf:ään ja puolet ICSI:iin).

Punktio oli 6.7. ja 5-päiväinen blasto siirrettiin 11.7. Nyt siis laskujeni mukaan pp8 ja piina on aivan hirveä. Eilen alkoi menkkaoireet ja alun positiivisuus on romahtanut pohjalukemiin... :( Aamulla oli pakko työpöydän äärestä lähteä vessaan tihruttaa muutama kyyneleen, kun olo on niin lyöty. Miehelle en halua vielä sanoa mitään, kun edes toinen meistä saisi pysyä vielä toivekkaana. En ole vielä testannut ja ajattelin odottaa 22.7. asti, joka on määrätty viralliseksi testauspäiväksi. On tämä niin raastavaa aikaa...
 
Viimeksi muokattu:
@atvk87 Onnea avioparille! :love:

@Summerblues Useita vuosia palstaa seuranneena voin kertoo että menkkaoireista ei voi päätellä mitään. Niin monella ollu menkkajomot päällä ja plussa tullu silti :) Saitteko alkioita pakkaseen? Suuret tsempit loppuihin piinapäiviin, kyllä ne lopulta kuluu, minuutti kerrallaan jossei muuten (y)
 
Hei kaikille tähänkin ketjuun! Olen muihin ketjuihin kirjoitellut jonkin verran mutta en ehkä tähän aikaisemmin (en nyt kahlannut viestihistoriaa läpi).

Olen 43-vuotias yhden lapsen äiti. Esikoiseni sain noin vuosi sitten IVF-hoidon avulla. Ongelmana minulla kaiketi "vain" ikä. Vaikka olen aina tiennyt haluavani lapsia, elämä kulki sellaisia polkuja että pääsin ensimmäistä kertaa yrittämään lapsen saamista vasta 40-vuotiaana. Hakeuduttiin mieheni kanssa tuolloin tutkimuksiin yksityiselle jo melko ripeästi, vajaan puolen vuoden luomuyrityksen jälkeen, koska iän vuoksi ei uskallettu yhtään aikaa hukata. Aluksi joitain kuukausia mentiin ovulaation induktiolla (letrotsoli ja hcg-pistos), yksi inseminaatiokin tehtiin, mutta nämä eivät tuottaneet tuloksia. Syksyllä 2016 lähdettiin IVF-hoitoon ja siitä tärppäsikin heti. Lapsi on nyt vähän yli vuoden ikäinen. Pakkaseen jäi kolme alkiota ja niistä yksi siirrettiin huhtikuun lopussa. Alkuraskauden ultrassa 7+0 löytyi sykkeetön sikiö, mittojen perusteella oli menehtynyt noin viikkoa aiemmin. Uutta siirtoa suunniteltiin, koska pakkasessa oli vielä 2 jäljellä, mutta siirtopäivän aamuna sain surullisen puhelun: kumpikaan niistä ei ollutkaan siirtokelpoinen.

Hartaasti toivomme toista lasta ja sen vuoksi nyt olemme aloittamassa uutta IVF-kierrosta. Nyt suht lyhyessä ajassa olen kokenut keskeytyneen keskenmenon kohduntyhjennyksineen ja siihen perään viimeisten pakkasalkioiden menetyksen, ja nyt pelottaa että mitä muita takaiskuja on vielä luvassa. :( Toivosta en halua kuitenkaan vielä luopua, vaikka voi olla että altistan nyt itseni lisäpettymyksille. Onneksi on tällaisia paikkoja joissa voi huolistaan ja kokemuksistaan avautua!

Kovasti tsemppiä ja plussatuulia kaikille!
 
@dino Kiitos tsemppauksessa. Samaa olen itselleni yrittänyt muistuttaa, että toivo ei ole vielä menetetty. Eilinen oli todella hankala päivä jostain syystä... Tuli vahva tunne, että tämä ei nyt onnistu. Mutta tänään olo on hieman toivekkaampi. :) Meillä jäi pakkaseen kolme alkiota eli tilanne sinänsä ihan hyvä. Tosin miehelle jo sanoin, jos tästä ei tärppää niin haluan pitää pienen tauon. Tuntuu, että pää ei heti kestä seuraavaa yritystä.

@Katti75 Olet kyllä joutunut kestämään paljon viimeiaikoina. Tsemppiä seuraavaan ivf:ään.
 
Hei kaikille!
Olen täysin uusi täällä, aikaisemmin olen selaillut palstaa lähinnä googlen hakutuloksien kautta. Moneen kysymykseeni olen etsinyt vastausta ja nyt kun asiat alkavat omalla kohdalla etenemään päätin rekisteröityä tänne.

Olen 32-vuotias, erittäin vaikeaa endoa sairastava, toivon mukaan vielä vain toistaiseksi lapseton. Endon vuoksi meillä on mieheni kanssa ainoa mahdollisuus saada lapsi on ivf. Endo-diagnoosin olen saanut jo kymmenisen vuotta sitten, sen jälkeen minua on leikelty useasti; munajohtimet minulta on poistettu melkein heti diagnoosin saatuani. Kauan on mennyt asian hyväksymiseen, koska omaa lasta olen toivonut aina, ja nyt vihdoin on elämässäni sellainen ihminen, jonka kanssa pystyn ainakin yrittämään saada tämä toive toteutumaan.

Olemme vasta hoitojen alussa, tai vieläpä alkujen alussa; ensimmäinen käynti HUS:in lapsettomuuspolilla on ensi kuussa.
Vaikeiden endokipujen takia olen jatkuvalla Panacod/Burana/Panadol-kuurilla ollut runsaat puoli vuotta, jolloin tauti alkoi muutaman "ok"-vuoden jälkeen oireilemaan pahemmin. Magneettikuvauksessa kävin viime kuussa ja lääkärin kanssa päädyimme leikkaushoidon sijaan tehostamaan lääkehoitoa ja siitä lapsettomuushoitoihin.
Muutama viikko sitten sain ensimmäisen Progren-pistoksen ja samalla aloitin Activellen helpottamaan vaihdevuosioireita. Vielä en kivuton voi sanoa olevani, vaihdevuosioireiden sijaan kärsin ensin viikon verran jatkuvasta näläntunteesta ja muutama päivä pistoksen jälkeen alkoi niin hirveä vatsa/alaselkäkipu, että mikään määrä kipulääkettä ei helpottanut oloa kuin tunniksi pariksi kerrallaan. Tämän kivun hellitettyä alkoi menkat ja niiden tuomat kivut. :( 9 päivää putkeen kun kärvistelin peiton alla sikiöasennossa mietin vain, että tämän kaiken kestää, jos palkkiona siitä on oma jälkikasvu. :love: Toinen Progren-pistos on edessä viikon päästä, lääkärin mukaan olon pitäisi olla parempi sen jälkeen.

Olen erittäin toiveikas tulevien hoitojen suhteen, vaikka tiedostan, että kaikki on vielä auki ja että mitä vaan voi tapahtua. Lukiessani tätä ketjua olen saanut "jos muillakin onnistui niin meilläkin onnistuu"-toivoa. :)

Isosti tsemppiä kaikille! (y) Kyse on vaikeasta asiasta, joten olen iloinen kun löysin tälläisen palstan mistä löytää vertaistukea. (y)
 
Kolmatta päivää sängyn pohjalla. :( Perjantaina alkoi hirveät alavatsakrampit, jotka jatkuvat edelleen. Eilen tuli koko päivä ruskeaa vuotoa paperilla pyyhkiessä, mutta siteeseen asti ei tullut mitään. Illalla sekin loppui ja ei ole sen jälkeen ollut vuotoa. Sorruin eilen tekemään apteekin raskaustestin, joka näytti negaa. Tänä aamuna tein vielä clearbluen digitestin ja sekin näytti ei raskaana. Todella sekavat fiilikset, kun ehkä tässä on negoista huolimatta vielä toivoa...? Otin eilen viimeiset Terolutit. Ehkä ne menkat sitten sieltä kohta alkavat.
 
@Summerblues Voi ei :( Onko kivut yhtään helpottaneet? Varmasti on sekavat fiilikset, tsemppiä paljon!

Kysymys niille, jotka ovat Progren-pistokset saaneet: onko teillä tullut vuotoa normaalia enemmän? Itsellä oli menkat viime viikolla, kesto 6 päivää, ja sitten oli taukoa muutama päivä ja nyt menkat alkoivat uudestaan. :mad: Voiko tämä olla vain oireita ekasta pistoksesta ja toisen jälkeen helpottaa? Argh! Mä kun luulin, että näiden pistosten piti helpottaa elämää, ei päinvastoin...:/
 
Kiitos viesteistä kaikille! On hyvä kuulla erilaisista tilanteista ja vaiheista, kaikki samaa päämäärää kohti! Voimia kaikille!! onnistumisiaOnnea❤

Omaa tilannettani jatkan: ERA meni "hyvin", vain näytepalan otto tuntui pienen hetken ikävältä. Tuloksia odottelen.
Sitten jatkoksi oltiin suunniteltu heti perään alkava IVF. Jatkoin eraa varten syötyjä Progynovaa ja Terolutia vielä viiden päivän ajan eran jälkeen kahdella tabletilla kumpaakin päivässä (annos siis pieneni). Oletus oli, että kuukautiset alkavat noin 2 päivän kuluessa niiden lopettamisesta ja sen jälkeen toisena päivänä alkaisi ekat pistokset. No joo, menkat alkoivat, mutta loppuivat saman tien. Seuraavana päivänä taas luulin että alkoi, mutta loppui jälleen alkuunsa. Soitin lisäohjeita ja ohje oli että ekasta kunnon vuotopäivästä seuraavana voi aloittaa pistämään. Tavalliset menkat nämä eivät ole olleet, vaan niukemmat tähän asti..tein päätöksen, syteen tai saveen, ja aloitin pistokset 4.vuotopäivänä, jolloin kaksi niukkaa ja yksi vähän runsaampi takana. Eli ohjeen noudattaminen ei ihan täyttynyt. Lisäksi oli tavallista voimakkaampi pms noina tiputtelupäivinä, itkua, huutoa ja taas tunteellisuus.. Jännityksellä odottelen mikä on tulos kun menen ultraan muutamien päivien päästä. Toki nämä helteetkin voi johonkin vaikuttaa, kun on ollut asunnon sisälämpötila öisinkin sen 27-28....☀
 
@Manteli86 , onko Progren siis endoa hillitsevä lääke? Itselläni ei ole mitään kokemusta, mutta toivottavasti nuo oireet ovat vain hoidon alkuvaiheen harmeja ennen kuin lääke alkaa auttamaan. Oliko lääkärin kanssa puhetta että alkuun voisi olla tällaista?

@Summerblues , mikä sinulla on tilanne? Ovatko kivut helpottaneet?

@Nipsu_78 , mullakin on joskus ollut pähkäilemistä että onko tämä nyt menkkojen alkua vai vain tiputtelua. Jos sulla oli kuitenkin joku runsaampi vuotopäivä tuossa, niin olisin minäkin tulkinnut sen niin että siitä seuraavana pistetään.

Tänään oli follikkeliultra, Elonva pistetty viime viikolla. Follikkeleita oli 4+6, suhteellisen tasalaatuisia. Muistelen että pari vuotta sitten niitä oli enemmän, ja nyt huolestuttaa että saadaanko sieltä siirrettävää tai peräti pakkaseenkin asti, kun tiedän että tässä on vielä monta vaihetta joissa kato käy. Ja sinänsä ei tarvita kuin yksi... :love: Näillä näkymin punktio olisi tiedossa noin viikon päästä.
 
@Katti75 Joo endoa hillitseväksi lääkkeeksi on määrätty tämä Progren. Lähinnä kipujen takia, vuodot oli saatu kuriin Primolutilla, mutta nyt näyttää osat vaihtuneen Activelle on pitänyt vaihdevuosioireita pois (kuumia aaltoja/mielialavaihteluja yms.), mutta vuotoa näköjään riittää kun menkkoja ei ole ollut kunnolla yli puoleen vuoteen.
Lääkärin mukaan ekan pistoksen jälkeen näitä oireita riittää, toisen pistoksen jälkeen pitäisi olla helpompaa, mutta silti olisi kiva kuulla muiden ”käyttökokemuksia”. ☺
 
@Katti75 Olen ollut eilen ja tänään sairaslomalla. Kivut ovat jatkuneet edelleen ja viime yönä alkoi kunnon menkat. :( Ajattelin, että kivut varmaan nyt helpottuu, kun vuoto alkoi, mutta eipäs mennytkään niin. Soitin iltapäivällä klinikalle ja pyysivät tulemaan huomenna ultraan. Toivottavasti mikään ei ole nyt mennyt pieleen ja systeemit olisivat kunnossa. Oli kyllä maanantaina työterveydessä niin sympaattinen hoitaja ja puhui tilanteessani niin kauniisti, että itku tuli. Ihana ihminen. :) Tsemppiä sinulle punktioon! Itselläni näkyi ultrassa 5 + 4, punktiopäivänä saatiin kuitenkin 13 munasolua, josta 11 oli kypsiä. Kuusi näistä hedelmöittyi ja neljä jakaantui blastoon asti. Yksi siirrettiin tuoresiirtona ja kolme on nyt pakkasessa.

Tsemppiä @Nipsu_78 :lle tulevaan ultraan. On tää kyllä hullua, kun monta kohtaa, jossa pitää jännätä.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Moi kaikille uusille kirjoittelijoille ja paljon tsemppiä itse kullekin hoitoihin (ja tietty myös pidempään täällä palstalla olleille)!. Ajattelin päivittää tuota listaa, voisitteko laittaa tietoja mikäli haluatte listalle, niin päivitetään kerralla enempi. Perustietoja, piinailijoita, puuttuuko plussanneita?

Mä puolestaan palailen linjoille pienen paussin jälkeen. Lyhyesti tilanne on seuraava. Kesäkuun lopussa poistettiin kasvannainen kohdusta ja kuukausi pidettiin toipumistaukoa, kaikki meni hyvin. Söin femostonia tuon ajan munasarjojen herkistelytarkoituksessa.
Nyt päällä stimulaatio ja 4. IVF kierrosta mennään. Tälle kierrokselle vaihdettiin lääkitystä, Menopurin tilalle tuli Pergoveris ja isoilla annoksilla mennään.
Oli hyvä, että saatiin pidettyä edes kuukausi väliä tähän rakoon, hermot ja kroppa on paljon paremmassa kunnossa nyt. Toiveikkaana ja iloisilla mielillä täällä siis ollaan!
 
Kiva juttu @Ninnupinnu jos päivität listaa, tässä mun tiedot:
Katti75 # 4/2018 # 2 # ikä # 2. IVF (ekasta tyttö)

Tänään olin tämän hoitokierroksen toisessa ultrassa. Oikea puoli oli hiljaisempi, 4 follia ja niistäkin kaksi aika pieniä, mutta vasemmalla oli muistaakseni 12 ja monet niistä ihan hyvän kokoisiakin. Maanantai varmistui nyt punktiopäiväksi. Onnistunutta hoitokierrosta sinulle Ninnupinnu, kuten muillekin! :) Kävitkö @Summerblues ultrassa?
 
  • Tykkää
Reactions: Ninnupinnu
@Katti75 Tervetuloa. Hyvin kuulostais folleja olevan tulossa, tsemppiä punktioon (y)

@Summerblues Voi kun on kurjia tollaset kivut. :( Kävitkö ultrassa ja selviskö siellä mitään syytä?

@Manteli86 Tervetuloa. Toivottavasti toinen piikki helpottais oloaa, varmasti ihan hirveetä olla tollasissa kivuissa vaikka aika paljon sitä kestää jotta äidiks tulis..:unsure: Tsemppiä kovasti hoitotaipaleelle, toivottavasti se on lyhyt :)

@Ninnupinnu Hyvä että kasvannainen saatiin poistettua kokonaan ja pääsette jatkaan hoitoja (y) Toivottavasti lääkemuutoksilla on positiivinen vaikutus. :barefoot:

Täällä pitäis menkat alkaa keskiviikkoon mennessä, sitte saa alkaa odottaa siirtoa, voi kumpa meidän alkio selviäis sulatuksesta <3
 
Nimi # yritys aloitettu # mones lapsi # syy # mones hoito meneillään

Annimiina89 #4/16 #2. #munanjohtimet tukossa # 1.IVF
atvk87 #7/17 #1. #siittiöt # 1.ICSI/2.PAS
BabyMaybe #4/17 #1. #ei varsinaista vikaa, mun ikä(39)# 1. IVF
Carinem #10/16 #1. #endo # 1.IVF/2.PAS
daim1 #7/16 #1. #selittämätön # 3. ICSI
Domi #4/12 #1. #selittämätön # 5.IVF
Ihanapa #3/16 #1. #siittiöt # 2.ICSI
JannaJ #-10 #2. #selit./1.tuuba/hiipuvat munas. # 2.IVF (ekasta tyttö)
Jantzu #-15 #1. # siittiöt # 3.ICSI/2.PAS
Katti75 #4/2018 #2. #ikä # 2. IVF (ekasta tyttö)
KuuBe #2013 #1.#selittämätön # 2.IVF/1.PAS
love- # 2014 #1. #siittiöt # 3.IVF/ICSI
Maravilla #2/15 #1. #selit # 3.IVF
Nennalii #2012 #1. #selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu # 2.ICSI
Ninnupinnu #6/16 #1. #selittämätön # 4.IVF
Nipsu_78 #9/17 #1. #ikä/muu tuntematon syy
# 2.IVF alkamassa
Orapihlaja89 #-16 #2. #siittiöt # 1.IVF 1.PAS
Piikkinen #12/16 #2. #matala amh+ikä+endo+perussairaus # 4.IVF
Rusakkonen #1/2017 #1. #ikä # 5.IVF (ICSI)
Summerblues #2/16 #1. #selittämätön # 1.IVF/ICSI
Sunflower33 #2011 #1.yht. #selit. # 1.IVF

Taival #8/15 #1. #siittiöt # 2.IVF/ICSI 1.PAS
Toivo2016 #3/13 #1. #ikä, johdin poist. ym # 6.IVF
Uneksija17 #4/15 #1. #pcos/selit. # 1.IVF/2.PAS
vipe1986 #9/18 #3. #endo ja siittiöt # 2.ICSI 2.PAS tulossa
-dino- #6/15 #1. #selittämätön # 2.IVF/2.PAS

Piinailijat: :whistle:
Katti75
15.8. (5pvä/4.8.)
Ninnupinnu 20.8. (2x3pvä/6.8.)

:love: Plussat 2017 :love:
Touko:
Toivo2016 4.IVF (kem)
maljakko 3.IVF/1.PAS (tm)
AdeliinaJosefiina 3.ICSI/1.PAS (2x2pv)
Henrietta77 1.ICSI
reason 2.IVF (3pv)
Kesä:
tanjuli-79 ? (3pv)
Ranau 1.IVF
Heinä:
Karoliina195 1.IVF (2pv)
Xienna 2.ICSI/1.PAS (3pv)
Elo:
KuuBe 1.IVF/1.PAS (kem)
SalamaT 3.IVF/2.PAS (kem)
Syys:
#hope 1.IVF (2pv)
Bridge 5.ICSI: jälk. 5pv. lahjasolu
SalamaT 3.IVF/3.PAS (5pv)
Helios 4.ICSI 7.PAS (lahjasiit.) (5pv)
Loka:
Siida 2.ICSI/1.PAS (2x3pv)
Mishala 2.IVF (5pv)
~SeaWind~ 1.IVF(5pv)
kiuski 2.ICSI/1.PAS (5pv)
maljakko 3.ICSI 2.PAS (5pv)
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)
Daim1 1.ICSI/1.PAS (tm)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (ku)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)
Kesäkuu:
Toiveikas81 3.ICSI (5pv)
Fainatus 1.IVF/1.PAS (4pv)
Heinäkuu:
Ismundo 1.IVF/2.PAS (5pvä)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Katti75
Hei! Ihanaa, kun monet jaksoivat kirjoittaa minulle ja toivoa, etten lopettaisi. Tuli tunne, etta jos nyt siis kuitenkin jatkaisin - jos vaikka kirjoitukseni auttaa joitakuita, ja itselleni sain sita kaivattua tukea. KIITOS!

Minulla on kylla sitten ollut niin monenmoista, etta. Eli kesakuun lopussa/heinakuun alussa varmistui, etta 4. tuoresiirto ei onnistunut. Siina ei sitten ollut mitaan toipumisaikaa, vaan suoraan piti aloittaa Progynovan syonti ERA-testia varten. Minullahan ei ole ennen tehty pakastetun alkion siirtoja, niin estrogeeni oli uusi kokemus. Olin maassa epaonnistuneen alkionsiirron vuoksi ja uskon, etta estrogeeni vain pahensi asiaa. Samaan aikaan sain tietaa, etta hakemani taydelliselta tuntuva tyopaikka, joka olisi palkan ja tyomatkan puolesta “ratkaissut kaikki ongelmat” (kuten esim. IVF:n rahoituksen), menikin sitten ilmeisesti jollekin sisaiselle kandidaatille. Noin viikon ajan ajattelin, etta kohta varmasti kuolisin pois; se oli niin kauheata, ei tuntunut olevan mitaan elamassa enaa.

Jostain sitten luin, etta kun toivo tuntuu menneelta, niin jos alkaa ottaa konkreettisia askeleita tavoitetta kohden, niin siita toivokin voi taas alkaa nousta. Pakotin itseni jalleen varaamaan hieronta-, refleksologia- ja akupunktioaikoja. Eka akupunktio oli aika vaikeata, kun tuntui, etta “tassa sita taas ollaan”. Mutta siita se sitten lahti. Vahitellen olo parani.

Mutta sitten alkoi tapahtua. Menin klinikalleni ERA-testiin. Oma laakarini oli lomalla ja testin teki toinen laakari. Hanella oli valitettavasti vaikeuksia paasta kohtuuni (sellaista ei ole koskaan ennen tapahtunut), han joutui ottanaan aina vain “lisaa tyokaluja”... ja sitten yhtakkia verta alkoi tulla ja tulla, lopulta verta oli lattiallakin! Kauheata.

Otin myos silla viikolla uusia testeja. Sokeri- ja kilpirauhastulokset olivat hyvia, mutta rautavarastot/ferritiini olivat taaskin pudonneet, ja uusi rautatankkaus on edessa. D-vitamiinikin olisi voinut olla parempi, ja se nostettiin 100:aan mikrogrammaan paivassa.

Kavin myos ottamassa koagulaatio- ja immuniteettitestit, tappajasolutestit ja B-vitamiinitestit. Naista en ole viela saanut tuloksia. Rahaa meni yli 1600! Saa nahda, onko hyotya. Naiden testien perusteella tietaa, pitaisiko Klexanen lisaksi kayttaa aspiriinia, Prednisolonea taikka intralipideja muun muassa.

Mutta sitten se verentulo vain jatkui. Testi oli maanantaina ja seuraavana sunnuntaina aloin jo ajatella, etta kauhistus sentaan, jos nama ovatkin kuukautiset ja minulla siis olisi vaara laakitys (Terolut) paalla. Otin yhteytta laakariini ja han vastasi lomiltaan. Ihana ihminen! Ja sovittiin, etta lopetan Progynovan ja Terolutin ja menen ottamaan uuden ultran tiistaina. Suureksi helpotuksekseni se kertoi, etta kohdun limakalvo oli ohut ja munasarjat ihan kauniisti - tilanne oli kuin ihan kierron alussa. Eli keskiviikosta taas olen ottanut Progynovaa.

Tama ylla oleva kuvio supistuu aika pieneen ruudulla, mutta paine ja sitten myos ihan kaytannollisesti kiire (esim. testeihin ja ultraan minun pitaa aina kaytannossa saada jotain vapaata tyosta tai lomaa - matkaa sinne on yli kaksi tuntia) aiheuttivat aivan hirvean stressin. Nyt perjantaina sitten sairastuin flunssaan, no ei mikaan ihme ja mies on itse asiassa ollut parisen viikkoa kipea, vaikka toissa onkin koko ajan ollut. Lauantain lepasin, tanaan sentaan menen taas sunnuntaityohoni.

Elikka - no huh huh! Tapahtumaa ollut - toivottavasti nyt selkiamassa!
 
Viimeksi muokattu:
PS - ja niin, miksi elokuun kierron onnistuminen niin tarkeaa? Kun kaikki on suunniteltu valmiiksi ensimmaista DE-hoitoa varten, liput ostettu miehelle ja minulle, lomat anottu ja saatu. Munasolun luovuttaja on kuulemma aivan minun nakoiseni, sanoo klinikka! Ainoastaan lyhyempi, mutta se ei valttamatta ole huono asia, varsinkin jos tulee tytto. :)
 
Tervetuloa kaikille uusille myös minun puolestani ja ihanaa @Rusakkonen ettet lopettanut kirjoittamista, sinulta sai aina nopean vastauksen mieltä askarruttaviin asioihin:)
Olen ollut kesälaitumilla klinikan kesätauon vuoksi, emme siis päässeet tuoresiirtoon kesäkuun ihka ensimmäisestä punktiosta, mutta nyt olisi tarkoitus elokuussa tehdä lääkkeellinen pas, jos vain sulatuksen jälkeen on mitä siirtää.. *sormet ja varpaat ristissä:barefoot:
Aivan ihanan lämmin ja aurinkoinen kesä ollut, tästä nyt ☀-mielin kohti hoitoja. Plussatuulia ihan jokaiselle:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Ninnupinnu
@Rusakkonen , sinulla on ollut tosiaan vaikka mitä. Pahoittelut epäonnistuneesta alkionsiirrosta ja samaan aikaan sivu suun menneestä työpaikasta. Molemmat jo itsessään kunnon kuormitustekijöitä, saati yhtä aikaa. ERA-testitilanne kuulostaa hurjalta. Onneksi kuitenkin toivuit siitä hyvin. Pidän kovasti peukkuja seuraavaan hoitoosi! (y) Minunkin muuten pitäisi otattaa joitain labrakokeita, on jäänyt toistaiseksi hoitamatta. Ainakin kilpirauhasarvot, D-vitamiini ja ferritiini.

Mulla oli tänään punktio, elämäni toinen. Tämäkin meni ihan kivasti, ei mitään kovempaa kipua, joitakin pikku nippaisuja. Varmasti kyllä suoneen annetut lääkkeet helpotti asiaa. Solusaalis oli parempi kuin uskalsin odottaa, 13 löytyi. Nyt tietysti jännittää se, moniko niistä hedelmöittyy ja vielä sen jälkeen jatkaa jakautumista. Lauantaina olisi tuoresiirto, jos vain kaikki menee hyvin. :love:
 
@Rusakkonen muokkasin aiempaa listapäivitystä osaltasi. Mukavaa, että päätit vielä pysyä täällä mukana. Kirjoittele ihmeessä myös noista lahjasolujutuista, minua ainakin kiinnostaa, kun noita hoitoja jo jokunen takana ja lahjasoluhoito alkaa meilläkin näyttämään entistä todennäköisemmälle vaihtoehdolle.
Jokatapauksessa tämän kierroksen jälkeen on ainakin harkinnassa pidempi tauko, sen verran hurja on ollut viimeiset 5 kk, jonka aikana tuo 4 hoitokierrosta.

Omanapa. Ultrassa löytyi kymmenisen follia ja soluja lähdetään keräilemään pe. Viimekertaisessa vikassa ultrassa ennen punktiota folleja löytyi 2 ja soluja saatiin 6.
Kun vaan olisivat laadukkaita, ei määrällä niinkään ole merkitystä, vaikka onhan tietty isommasta määrästä todennäköisyys onnistua suurempi.
Uutena hoitolinjaukseen tulleet Femoston ja Pergoveris ilmeisesti toimivat, kun määrä hyvä ikäni (42) huomioiden. Päädyttiin 11 päivän stimulaatioon, eli pistellään vielä 2 pv vaikka suurimmat jo nyt 22 mm kooltaan, koska aikaisemmista 10 ja 9 päivän stimulaatioista on saatu epäkypsiä.
Täällä siis odotellaan kovasti, josko ensi viikolla pääsisi piinailemaan. Kohdun limakalvo on ohuehko vielä, mutta kuitenkin kolmikerroksinen. Punktion yhteydessä tarkistellaan limis uusiksi ja sovittiin, että parhaat alkiot pistetään pakkaseen ja siirretään heikompia, jotta voidaan kasvatella optimaalinen limakalvo hyvien alkioiden pas varten.

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja koettakaa jaksella kuumuudessa!
 
Onpas monella tapahtunut paljon..
Atvk87 Hää-Onnittelut!
Johannamaria Onnitteluita!! Rautatankkaus ei tuntunut mulla ainakaan heti. Joidenkin viikkojen jälkeen ehkä. Tässä on vaikeaa tietää, kun loma voimistaa loman myötä ja aurinko, nyt taas helle uuvuttaa...
Kiitoksia Summerblues tsemppauksestasi! Mitkä siellä ovat tunnelmat?
Katti75 näytät olevan mua noin viikon edellä hoitokierroksessa. Onnittelut saaliista, täällä peukutan mahdollisimman hyviä jakautumisia!
Ninnupinnu sinullakin niin ajankohtaista, toivotaan parasta punktioon! Oli kiinnostavaa lukea yksityiskohtia, kun sulla on eri lääkkeitä ja muutenkin.
-dino- ja Sunflower33 tärkeitä juttuja tulossa, mukavaa kesää sitä ennen!
Rusakkonen ja Manteli86 vuotamisia ollut sielläkin! Toivottavasti kaikilla tasoittusi ja rauhoittuisi vuodot ja kivut yms.! Hyviä vointeja! Ja vastoinkäymisistä kohti onnistumisia!
Rusakkonen mulla on täällä ollut 11 päivää jatkuneet menkat. Tänään kaiketi näyttäisivät vihdoin loppuneen. Olen päätellyt että syy olisivat Eraa varten syömäni Progynova ja Terolut! Samat kuin sinulla! Menkat alkoivat minulle epätyypillisesti katkonaisesti ja niukasti, kunnes 4. Tai 5.päivästä lähtien enemmän ja vähemmän runsaina. Normaalisti ne ovat aina tasan viisi päivää. Tästä syystä aloitin piikit vähän arpomalla ja nyt siis olen pistellyt Elonvan, Menopuria ja Fyremadelia...Tänään meni Menopuria jo yhdeksäs piikki ja Fyreä viides. Tänään kyllä tuntui molemmat kipeää! Muistaakseni viimeksikin alkoi loppua kohden sattua tai kirvellä.

Mun ekassa ultrassa viime perjantaina oli muistaakseni oikeella kuusi ja vasemmalla neljä kasvavaa. Oma ennätys! Nyt jännitän huomista ultraa...! Mulla on ekasta IVF-hoidosta huono kokemus joka kummittelee. Silloin kasvoi yksi munarakkula ja muut (yht. 7) jäivät paljon pienemmiksi. Joten, ainakin tuo tämän hoidon eka etappi oli hurjasti parempaan suuntaan!
Sain viime viikolla ERA:ni tulokset ja kas, olen sitä myöhäisempää porukkaa! Terolutien kanssa siirtopäivä olisi 6. Tästä syystä tuoresiirtokin voisi olla mahdollinen pidemmästä viljelystä (Jos sinne saakka etenen ja jos juuri loppuneet maraton-menkat eivät vieneet limakalvon mahiksia!) Laskeskelin keväällä, että era vois mun tapauksessa olla kannattavaa heti tässä vaiheessa, olisi ollut jo aikaisemminkin, mutta se siitä. Olen yksin liikkeellä ja tietty huolettaa nämä kustannukset kaikkinensa. Mikä vaan lisää tietoa ja tarkkuutta niin hyvä. Ja ennakoin sitäkin, jos tulee ajankohtaiseksi lahjasolut/ tai paremminkin alkiot.

Ja kukas se päivittikään listaa, isot kiitokset!! Ihan kaikkia teitä en osannut mainita, mutta sitä suuremmalla syyllä Onnen tuulia ja hups vaan plussalistailijoihin jatkoksi❣
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vietetään pistely ja jännitystaukoa. Päätettiin miehen kanssa ensimmäisen tuoresiirron jälkeen, että pidetään yksi kierto taukoa. Seuraavista kuukautisista aloitan taas syömään letrozoleita ja uusi yritys pakastetulla alkiolla. Kävin kipujen takia ultrassa ja siellä ei näkynyt onneksi mitään hälyttävää eikä ollut tulehdusta. Ainoa selittävä tekijä on myooma, joka lääkärin mukaan saattaa ivf hoidon takia vihoitella ja aiheuttaa kipua. Sain sieltä kunnon kipulääkkeet ja kivut helpottuivat aika lailla samana päivänä. :)

@Rusakkonen Hirveätä toi verenvuoto. Toivottavasti voit jo paremmin.

Tsemppiä siirtoa ja punktiota odottaville. Teillä alkaa kohta piinapäivät! Toivottavasti saadaan plussia tänne elokuussa. :)

Minut voi myös lisätä listalle. Summerblues # 2/16 # 1. # selittämätön # 1. IVF/ICSI.
 

Yhteistyössä