IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Vilijonkka: Paljon rakkuloita sulla. Mulla tyhjennettiin viimeksi 20 ja siinä ainakin kesti mielestäni kauan kun lääkäri oli sanonut, että on nopea juttu. Siitä kun astuin huoneeseen kesti noin 20 minuuttia kun olin ulkona eli keräys kesti noin 15 minuuttia. Mutta itsellä ei tosiaan kyllä yhtään sattunut koko toimenpide, mä jopa hyräilin siellä Saku Sammakkoa (noloa) :)

Neiti: Kauanko olet nyt pistellyt ja oletko ultrassa jo käynyt?

Itse olen nyt pistänyt vasta kahtena iltana Puregonia mutta munasarjoissa tuntuu jo jotain juilinaa. Positiivista :) Ehkä siellä kasvaa jotain tällä kertaa :) Tai sitten kuvittelen. Maanantaina on ensimmäinen ultra ja sitten sen tietää, että olisiko nyt alkanut jo jotain tapahtuakin.

Huikea määrä piinailijoita, toivottavasti monella plussaa. :heart:

Millä kiertopäivällä teillä muila on ollut punktio (tai kuinka monen pistopäivän jälkeen)? Mua mietityttää kun lääkäri sanoi, että voi olla jo tulevana perjantaina punktio, mutta sittenhän ei ehdi pistää kuin 6 iltaa Puregonia niin onko se aika vähän. Päätin niin, etten stressaa tätä hoitoa niin paljon kun viime kerralla ja silti idioottina täällä kyseenalaistan lääkärin ammattitaidon ja kokemuksen :headwall:

Viiva84 itse aloitin puregonit kp 2 ja orgalutranit kp 6. Tänään viimeinen puregon eli puregonia yhteensä 10 päivää ja viimeinen orgalutran huomenna eli yhteensä 7 päivää. Punktio tiistaina ja silloin eletään kiertopäivää 14. Aika paljon ilmeisesti käytännöt vaihtelee, mä en ehkä mikään malliesimerkki kun näyttää aika poikkeukselliselta tuo vaste lääkkeille. Toivottavasti sinulla puregon toimii niin kuin toivotaan.

viiva84
Mulla Puregonia kp 2-10 (Orgalutrania kp 7-11), kun punktio oli kp 12. Eikö noi lääkitykset ole aika henk. koht. ja eroaako riippuen onko menty lyhyellä vai pitkällä kaavalla? Mulla oli hoidossa lyhyt kaava.

Viimeksi muokattu:
Tais tuolla aiemmin olla puhetta Lutinuksesta. Eilen illalla laitoin ensimmäisen ja mietin että voiko toi Lutinus oireilla näin äkkiä? Alapää on märkä ku mikä, siteeseen valuu jotain nestemäistä (tais olla muillaki tätä oiretta) ja väsymys on jotain aivan järkyttävää. Mie en normaalisti nuku päikkäreitä ku korkeintaan raskaana ollessa, mutta tänään oli pakko nukkua. Tuntuu ettei jaksais millään valvoa. Lugeista ei tullu tällasia oireita.

Eukko mie ihan yllätyin ku lääkäri lykkäs sen kuvan käteen. Ei se tuoresiirrossa kuvaa ottanu vaikka sama lääkäri olikin.

Viimeksi muokattu:
Hei vaan..
Kaikenlaisia tilanteita täällä ihmisillä ja kiitos Hedelmiina linkistä blogiisi!

Vilijonkka huh mikä määrä tulossa! Toivottavasti saatte hyvän saaliin. Minulla jätettiin tällä kertaa osa keräämättä , joten eiköhän lääkäri toimi sen mukaan mitä parhaaksi näkee :) tsemppiä!!

Minulla piikit taisi alkaa kp 4 Gonal-f 100 ja Pergoveris 150. Cetrotide alkoi jarruksi 8. Päivänä aamulla, kun illalla sen unohdin. Tuntuu vaihtelevan kyllä nämä jutut.

Nyt jonotan päivystyksessä, kun olo heittelee. Turvottaa ja särkee munasarjoja. Vaikkakin nyt tuntuu näin 5h jonottamisen ja monen vesilitran jälkeen, että olo alkaisi hellittää..
Mut kai se on jonotettava.
Viime yö meni herätessä parin tunnin välein ja kinkatessa vessaan, mut join joka kierroksella ison lasin vettä.
Harmittaa, että tulin jonottelemaan. Olisi pitänyt pysyä vaan kotona.

Kävin kyllä välissä kotona 2h, kun alkoi hermostuttaa jonotus. Sillä välillä oli kaksi päässyt välistä.

RiiMini pp 3

Oletko tavallisessa päivystyksessä? Tai onko teillä edes muita vaihtoehtoja? En muista, missä asut.
Pk-seudulla ohjeistetaan menemään Kätilöopiston päivystykseen hyperioireiden kanssa.

(Tavallisessa päivystyksessä sitä on ulkoisesti hyvinvoivana varmaan ihan pitkän jonon hännillä, "alaan" syventyneessä paikassa on vähemmän jonoa ja tilan vakavuus ymmärretään paremmin)

Viimeksi muokattu:
Riimini
Jos ehdit/jaksat, niin kerrotko sitten, miten suhun suhtauduttiin ja mitä tehtiin. Olen nyt iltapäivän arponut, viitsinkö lähteä päivystykseen. Olo muuttui samanlaiseksi kuin viimeksi klinikan lääkärin tiistaina sanoessa, että on lievä hyperi - tosin nyt tuli kerran oksukin. Muuten kärvistelisin kyllä suosiolla kotona, mutta huolettaa, että eikö tämä kotikonstein lähdekään ja kun on alkiokin matkassa (toivon mukaan). Mutta ei kiinnosta mennä sinne vähäteltäväksi tai istumaan tunneiksi, jos sanotaan vaan että kotiin ja lepoa...

Tää on vaikeeta, kun miettii myös, että jos tää onkin Lugesteronin oireita (turvonnut vatsa, vatsakivu, pahoinvointi), toisaalta hengittäminenkin on taas vähän raskasta, mutta ihmekö kun maha kipeä ja sitä on jännitellyt.

Viimeksi muokattu:
Soitin nyt kuitenkin Naistentautien päivystykseen ja ohjeena taas lepo, juominen ja Panadol 1g. Toi Panadol oli mulle uusi neuvo, kun ihan maallikkona en uskolla kauheasti lääkkeitä nappailla ilman ohjetta. Juomisestakin sanottiin, että ei pelkkää vettä, koska siitäkin voi tulla paha olo.

Tässä siis omaa napaa, jos joku toinenkin vaikka hyötyisi noista vinkeistä jossain vaiheessa ;).

• Tykkää
Reactions: Jännää
7h jonotuksen jälkeen lääkäri yhtäkkiä juoksi huoneesta huutelemaan. Oli avannut minun paperit ja tajunnut, että en ollutkaan "turvotuksen" takia.
Hän oli ihan kauhuissaan, että olin niin kauan jonottanit ja ettei minua oltu käännytetty toiseen sairaalaan. Hän teki heti lähetteen ja sain taksin ja täällä olen nyt osastolla. Nestettä oli vähän, muttei litratolkulla ja munasarjat oli turvonneet entisestä, mut ei ihan pahasti. Juominen ja lepo on auttanut niinkuin minusta tyntuikin. Kerron tarkemmin myöhemmin. Nyt täytyy koittaa nukkua vaikka tuo kanyyli särkee kädessä.

Riimini no hyvä että vihdoin pääsit hoitoon! Hui, mikä odotus sulla ollut! Kannattaa varmaan jatkossa kertoa luukulla hyperistä tai sen uhasta koska ei välttämättä kaikki sairaanhoitajat oo kullutkaan asiasta jos ei oo perehtyny lapsettomuushoitoihin ja sanoa että potentiaalisesti voi olla hyvinkin vaarallinen juttu niin osaavat luokitella oikein. Toivottavasti olo helpottaa pian ja pääset kotiin! :hug:

• Tykkää
Reactions: Timjami77
Hedelmiina: Toivottavasti olo on jo parempi :) Mulle lääkäri neuvoi juomaan pullollisen Gatoradea veden rinnalla. Mä sitten sitä sinistä litkua yritin juoda, mutta oli se vaan kamalan makuista mun suuhun.

RiiMini: Kamalan kauan jouduit jonottamaan :( Ja ihan "turhaan" sikäli, että kuitenkin laittoivat sut sitten eteenpäin. Voi miten ikävää. Toivottavasti voit paremmin.

Mä säädin eilen Puregon-kynän kanssa ja ruiskaisin sitä vahingossa meidän matolla ainakin 50 iu. Voi kun ottaa kaaliin, vaikka ei isosta määrästä ole kyse, mutta olen aina vähän laskenut sen ylimääräisen varaan ja lääkärikin laskee reseptejä kirjoitellessa ("Tästä 900 iu ampullista pistät sitten viisi päivää 200 yksikköä"). No taitaa siellä enemmän kuin 150 olla ylimääräistä, ehkä.

Hermotuttaa kovin ensi viikko, mulla on töissä tosi paljon tehtävää ja melko rankkaa. Siihen sitten tulee vielä nämä salaisesti tapahtuvat ultrakäynnit, joista ei pitäisi jäädä kiinni ja ihan pahimmassa tapauksessa perjantaina jo se punktio. Voi oikeesti, toivottavasti se olisi vasta runsaan viikon päästä maanantaina.

Olen ollut viikonlopun yksin kotona ja voi kun olen ehtinyt miettiä tätä hoitoa kaikilta kannoilta ja vähän maalaillut ihan turhia pirujakin seinille. Ei kiva.

Hyperin kourissa oleville voimia! :hug:

Oli ihan pakko tulla kertomaan, tänään aamulla pp10 (dpo12) plussa :heart: :flower: Haaleista haalein, mutta kuitenkin ihan oikea PLUSSA! Kolmesti pesin kasvotki, kun en meinannu uskoa unenpöpperöisiä silmiäni :D Heitin jo pyyhkeen kehään kun testiviiva ilmestyi, mutta saman tien kun katsoin uudestaan näkyi jo haamunen :heart:

Nyt toivotaan että mahdollisimman moni teistä seuraa mun esimerkkiä =)

Huhhuh, mitkä fiilikset, 6 vuotta vauvakuumeilleena ja yritystä takana useita vuosia... varovaisesti oon jo ilonen, toiv. kaikki menee hyvin..

EukkoL
Suuresti onnea!

Neiti
Kyllä mä olen lukenut jostain että on tullut hyperi ennen tai ollut muuten etukäteen mahan takia sairaalassa.

Viiva 84
Mulle kävi Puregonin kanssa noin. Varmuudeksi oli pakko ostaa uusi 300 iu pikkumäärää varten enkä lopulta tarvinnutkaan eli jääkaapissa on melkein 100 euron edestä ylimääräistä. Lääkäri sanoi että sellainen 25 iu alimäärä ei vielä tunnu missään pistoksessa. Mulla oli ylimäärästä aikalailla tasan 100 iu.

ON
Yöllä oksensin ja lähdettiin sairaalaan. Onneksi, koska olin jo tosi huonona sairaalaan päästyä. Nestettä munasarjoissa, vatsaontelossa ja kohta kuvataan keuhkot. Sairaalassa kunnes toisin sanotaan, viikko sairauslomaa. Eli täällä makoilen Rimiinin tapaan :(. Taas tiedossa mahapiikki, ehkäisee veritulppaa. Muuten tipasta nestettä ja lääkettä. Ei olisi kotikonstein kuulmma lähtenyt vaikka kuinka olisin juonut...

Yhteistyössä