IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

viiva mä tiedän ton tunteen tosi tuoreelta muistilta, että jännittää ihan perkeleesti, mutta kun mietin niin en muista oikein yhtään tarinaa itse toimenpiteestä mitä oisin lukenut että olisi ollut aivan järkyttävä kokemus. Ne hoitsut ja lääkärit on usein niin tsemppaavia ja lääkkeet todella hyviä viemään kivun pois, usko pois. Ja sitten oma mies siinä vielä vieressä tukipilarina niin kyllä se sujuu oikein mallikkaasti :) Tiedän ettei paljoa varmasti sanat hetkauta kun se eka kerta on aina eka kerta kuitenkin ja tietysti ihan oikeus jännittääkin tuntematonta! Uskon kyllä, että sullakin menee se ihan hyvin ellei loistavasti :)

Viiva mua jännitti punktio kanssa toosi paljon, ja pelkäsin sitä kipua.. Mutta kyl mun mielestä ne lääkkeet heitti nupin niin sekasin etten tuntenut juur mitään :) Hienosti se menee, jännitä vaan rauhassa, kyllä se siitä sujuu :heart:

Me saadaan tietää munisten/alkioiden kuulumiset vasta huomenna.. :| Toki, on siellä JOTAIN tapahtunut kun eivät ole soittaneet - sanoivat että soitellaan vaan jos jotain tosi voimakasta katoa tulee tms..

Tänään olen jopa vähän rukoillut vaikka en uskonnollinen millään tavalla ole, että saadaan tuoresiirto.. :ashamed:

Hei Punktio-jännittelijät, mullakin on teille vain hyviä uutisia :) Jännitin tietysti etukäteen ihan hirviästi ja jouduin vielä yksin mennä ku mies pyörtyy pelkästä valkeasta takista. Mutta oli pelkästään hyvä kokemus. Hoitaja talutti penkkiin, koko punktiosta en muista mitään kipua, enkä paljon muutakaan ja sitten hoitaja talutti petiin ja peitonalle. Parin tunnin päästä olin valmis lähtemään kotiin. Lähettiin siitä suoraan ajeleen itä-Suomeen häihin, meni matka rauhotettuna aika nopeasti ;) Sain mukaan särkylääkettä, yhden jouduin ottaa iltapäivällä. Seuraavana päivänä ei ollut kipua. Tuntu tietysti että jotain on tehty, mutta ei suoranaista kipua, ennemminki vaan sellasta jomotusta, mikä tuli tutuksi jo pistelyvaiheen lopulla. Viikon otin urheilun kanssa iisisti, kun pelkäsin sitä munasarjankiertymää. Kävely tai pyöräily ei kuitenkaan sattunut ja niitä tein ihan normaalisti. Siisti sisätyöni koostuu lähinnä istumisesta, joten töitä ei haitannu laisinkaan. Paitsi tietysti ajatus ei käyny työpaikan lähelläkään ton prosessin aikana..

Maanantaina PAS ultra ja siitä viikonpäästä ehkä PAS. Annettiin kotitehtäväksi miettiä siirretäänkö 1 vai 2. Tietysti sitä haluaisi kaks maksimoidakseen mahdollisuudet, mutta mitä ne monikkoraskauden riskit sitten on? Niistä riskeistä puhutaan ja puhutaan, mutta mitä ne on? Pienempi syntymäpaino ja pieni ennenaikaisuus? Mitä muuta? Tietääkö joku!

Retikka Meillä minun täti on saanut luonnollisesti kaksoset, ja pääsin todella läheltä seuraamaan raskausaikaa, synnytystä ja vauva-arkea :) Raskaus sujui ihan ok, mutta tädin todella reilun ylipainon vuoksi vauvat syntyivät sektiolla keskosina (tarkkaa syytä en muista, että olikohan vaan ihan varmuuden vuoksi).. Vauvat joutuivat olemaan keskoskaapissa jonkun viikon, mutta muuten olivat oikein terveitä poikia.. Oli kauheaa seurata tädin surua, kun ei saanut vauvoja heti syliin jne.. vaan olivat avuttomina pieninä kaapeissaan..

Tossa on sivusto, jolta varmaan löytyy enempi tietoa :) Suomen Monikkoperheet Ry

Tädillä oli kovin raskasta se vauva-aika, mutta itsekin näitä viikareita hoitaneena voin sanoa ettei ole todellakaan mahdoton homma! Ihan näin tsemppinä :hug:

ON Huomaa varmaan mun aktiivisuudesta täälläkin, että olen ottanut toipilaanaolemisen tosissaan :D Ainoastaan tiskannut ja roskat vienyt, ollut tositosi outoa olla näin "laiska" :cool:

Viiva Punktio meni hyvin. Jännitin kovasti, mutta se oli turhaa. Kipulääke tehosi niin hyvin etten tuntenut kuin ajoittain pientä painetta. Lääkäri ja hoitajat olivat tosi mukavia ja juttelivat meille kokoajan. Kotimatkakin meni leppoisasti, eikä ollut mitenkään hankala istua kolmea tuntua autossa. Nyt muuan tunti punktiosta on ainoo oirea pieni paineen tunne wc reissujen yhteydessä.

Munasoluja saatiin yllättävän hyvin, 9kpl. Nyt vaan toivotaan että mahdollisimman moni hedelmöittyisi etc. :) olen kyllä kokonaisuudessaan tyytyväinen ja jotenkin on sellainen hyvä fiilis raskautumisen suhteen.

retikka, samoja asioita pohditaan! Mullakin maanantaina ultra jossa suunnitellaan päivää siirrolle. Hoitaja sanoi, että papereihimme oli kirjattu 1-2 alkion siirto joten varmasti samaa joudutaan miettimään (ellei käy niin että eri lääkäri on toista mieltä ja ei suostu kahta siirtämään...). Itse olen kaksonen ja syntynyt suunnitellulla sektiolla mutta kaksosraskaus on aina riskiraskaus. Itse olen lähinnä miettinyt, että millä pirulla siitä vauvavuodesta selviää, mut kaipa siitä henkiin jää. Kaksoset ois myös kivat, kun oon aika aatellut et lapset ois kiva saada pienellä ikäerolla ja jos sitä kakkosta tää sama kaks vuotta pakerretaan niin ikäero vaan kasvaa ja kasvaa... Et kahden alkion siirtoon olen itse kallistunut. Ja mieshän sanoi, että vaikka kolme :D joopa joo, ei ehkä ihan ajattele loppuun asti.

Mutta itseasiassa lääkkeetön PAShan mahdollistais kolmoset, jos kaksi alkiota siirretään, eikö vaan? Ne kaksi alkiota jos kiinnittyy ja sit se yks irronnut hedelmöittyy... Ehkä pitää varmuuden vuoks pidättäytyä seksistä, vaikka aika epätodennäköstä saada kolme kerralla, jos yhtä jo on vuos tolkulla yritetty :eek:

Nenna81, toivottavasti hedelmöittäminen onnistuu ja alkiot lähtee jakautumaan! :)

Täällä edelleen kasvatellaan limistä lääkkeellisesti ja odotellaan ensi maanantaille mahdollista pakastealkionsiirtoa. Alkanut tiputteluvuoto loppui onneksi kp 12.

Mutta nyt oon hieman hämmentynyt tuosta Zumenonista. Hoitaja määräsi ne mulle alakautta? Vai oonkohan nyt ymmärtänyt väärin? Käski laittaa iltaisin eli kai mä ihan oikein ymmärsin. On vaan hivenen haastavaa tunkea sellaista pientä tablettia alakautta! Luget on isoja Zumenoniin verrattuna :D

Täällä ei pelko valitettavasti osoittaunut turhaksi. Varhaisultrassa näkyi vain tyhjä raskauspussi, ei alkiota. Toiveet olivat aika korkealla kun siirrettiin kaksi hyvää blastoa, mutta toisin kävi.

Mieli on nyt aika matalalla joten siirryn nyt hetkeksi puhaltelemaan ja kunhan jatkotoimenpiteet ovat ohi, niin voi ruveta ajattelemaan parin pakkaseen jääneen siirtoa. Ne eivät tosin olleet laadullisesti niinkään hyviä kuin nämä kaksi siirrettyä joten odotukset eivät ole kovin suuret, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Tsemppiä kuitenkin teille muille omiin koitoksiinne ja parempaa onnea!

Tosi kurja juttu Fibbis! Olen tosi tosi pahoillani! Olen käynyt täällä aina kurkkimassa ja toivomassa hyviä uutisia sulta. Voimia sulle tämän läpikäymiseen ja onnea seuraavaan siirtoon! Onneksi teillä on vielä pakastimessa kaksi.

Surullista kuulla Fibbis :( otan osaa ja toivon jaksamista ja parempaa onnea tulevaan! Niin epäreilua...

Mulla oli tänään toka ultra, ja oli rakkulat kasvanut niin, että punktio on jo perjantaina, iiik! Parikymmentä solua arvioi lääkäri tulevan, ja muutenkin kaikki näytti hyvältä :) aika toiveikas olo kyllä tätä hoitoa kohtaan. Toisaalta kyllä pelottaa, että millon se romahdus tulee kun kaikki mennyt niin hyvin. Eihän sitä tiedä vaikka vika on soluissa, kun kerta mitään ei ole löydetty ja kaikki muu näyttää aina niin erinomaiselta... Mutta ei saa negistellä etukäteen!

Mites muilla menee? Monilla tais olla tänään ultria, punktioita yms. :)

Fibbis tosi harmillista, voimia! tulehan taas mukaan kun pahimmasta pääset yli.

Nenna hyvä kuulla, että meni niin kuin oletinkin :)

Lauriska hieno homma sielläkin että menee noin loistavasti! :)

Mega tsempit Luis:in limikselle täältä!!

Täällä lutinus aloitettu (onneksi vain 2xpvä) ja huomenna siirtoon, eli kohta sitten piinaillaan!

Fibbis: Olen todella pahoillani :hug:

Lauriska: Iik, tosi jännää :)

Tänään oli sitten punktio, pelkäsin ihan erkkinä. Olin huolissani rakkuloista joita oli tosiaan torstaina yksi ja maanantaina maksimissaan kuusi. En tiedä paljonko niitä tyhjenneltiin, mutta me saatiin 26 munasolua |O Tuntuu ihan oudolta, me varmaan päästään siirtoon. Olin henkisesti varautunut nollaan kun torstaina oli vain yksi rakkula. Jos kato ei ole kova niin tehdään pitkä viljely. Osa soluista on varmasti raakoja, koska isoja rakkuloita ei kuitenkaan ollut noin montaa. Mutta monissa rakkuloissa on ollut useampi solu. Toivo nosti päätään.

• Tykkää
Reactions: Mandala
Olen pahoillani Fibbis :hug:

Hienoa viiva! Niin se elämä joskus yllättää =) Toivottavasti mahdollisimman moni hedelmöittyykin.

Huippua Lauriska =) Tsemppiä kovasti! :heart: Tuu sitten punktion jälkeen kertomaan, että miten meni.

Tänään toisessa ultrassa. Samat 13 follia löytyi ja ovat kasvaneet oikeaan tahtiin. Mun punktio menee kuitenkin tiistaille. Lääkärin arvion mukaan kymmenkunta kypsää munasolua tullaan saamaan. Olin vähän pettynyt että niinkö vähän kun monen muun tulokseen vertaa. Mutta ei auta muu kuin toivoa että laatu korvaa määrän =) Ensimmäinen Orgalutran pistetty äskön. Endometrioomien takia mun pitää alottaa päivää ennen punktiota varuiksi antibioottikuuri. Onko kellekkään muulle?

Mukava kuulla, että monen kokemukset punktiosta on hyviä =) Mullekin hoitaja sanoi, että suuri osa kertoo punktion jälkeen, että on ihan turhaan pelännyt kun ei ollutkaan niin kamalaa. En mie hirveenä ite toimenpidettä pelkääkään, vaan ennemminkin sitä että joku menee pahasti pieleen: jarrulääke pettää, kaikki munasolut on raakoja tai munarakkulat tyhjiä, ei saada mitään pakkaseen tai edes yhtä siirtokelpoista alkiota :ashamed: Ei mitään järkiperustetta tähän. Lääkärikin sanoi, että kaikki vaikuttaa todella hyvältä ja itse asiassa hänen mukaansa folleja on nyt ihanteellinen määrä. Ihmettelen sitä, sillä katoa käy aina joka vaiheessa, niin eihän siinä jää lopunperin kuin pari siirtokelpoista : /

Viimeksi muokattu:
Stella: Ymmärrän pettymyksen rakkuloiden määrää kohtaan. Koin tosiaan aika rankkojakin pettymyksen tunteita kun ensin oli 1 ja sitten jo iloitsin täysillä 6-8 rakkulasta. Silti olin vieläkin pettynyt. Tärkeämpää on tosiaan saada hyviä soluja kuin että saa soluja 26. Lepohuoneessa oli täyttä kun olimme siellä ja kuulin muidenkin tuloksia. Eräs jolta oli ollut punktiossa niin 14 rakkulasta oli löytynyt vain 3 munasolua. Lääkäri lohdutti häntä, että usein kun tulee vähemmän ne ovat parempilaatuisia ja hedelmöittyvät paremmin. Kun lääkäri tuli juttelemaan kanssani 26 solusta hän sanoi, että hedelmöittymisprosentti on melko varmasti normaalia huomattavasti pienempi kun soluja oli niin valtavasti. Pelkäsin myös itse, että kaikki menee pieleen ja pelkään edelleen. Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita joihin ei voi loppupeleissä vaikuttaa. Muista että laatu on tärkeintä :)

Odottelen puhelua hedelmöittymisestä, jännittää hirveästi kun iso osa rakkuloista oli pieniä.

Fibbis suuret pahoittelut! :hug:

Oi, kun paljon soluja Viiva84 :) Toivottavasti hyvin hedelmöittyvät!

Luis kuinka paksu sun limakalvo on? Mennään aika samoilla ajoilla, meilläkin alkuviikosta varmaankin pakkasukon siirto.

Mulla olis huomenna ultra (kp12) mutta oon nyt hämilläni ku tiistaina harrastettiin seksiä ja se jälkeen on tullu rusehtavan punaista valkovuotoa. On joskus aikaisemmin tullut kanssa hetken seksin jälkeen mutta edelleen tulee ja jotenkin lisääntyvässä määrin?!?!?? En ymmärrä vai onks tää jotain tiputteluvuotoa, ei oo kyllä veristä vaan rusehtavaa. Onko siirtoa sitten mitään järkeä tehä jos on kohtu huonossa kunnossa koska edelliset menkat oli todella todella niukat. Huh, no jos huomenna lääkäri tietäisi mikä järkevintä =)

Ai niin, onko teillä joillain muilla lapsettomuus lähtöisin miehestä ja huonosta siittiötilanteesta? Mitä mieheltä on tutkittu? Meillä mieheltä löytyi varicoseele eli kiveskohju joka osaltaan voi vaikuttaa huonoon siittiötilanteeseen, hän on menossa marraskuussa operaatioon. Tietenkin sitä toivois että tästä olis apua ja siittiötilanne paranis mutta tutkimuksissa on kai todettu että ei hirveästi apua tähän ole. Mutta kannattaa yrittää! :)

Viimeksi muokattu:
Viiva: Toivottavasti saat hyviä uutisia! :heart:

Niinhän se toillaan on, että ei se määrä vaan laatu. Silti sitä miettii kaikenlaista, kai se kuuluu "taudinkuvaan".. Ja nyt kun on saanut vapaata töistä, niin on liikaa aikaa miettiä :D Ja googlettaa :D Netistä bongasin tämmösen: "Nykyään lääkärit pyrkivät ivf/icsi-hoidoissa 10-12 munasoluun, se on tutkimusten mukaan määrä, jolla saadaan parhaimman laatuisia soluja tinkimättä liikaa määrästä. Lisäksi suurempaan määrään liittyy aina hyperstimulaation riski, jota halutaan välttää".

voi kääk, kommentoin teidän juttuja myöhemmin, lähden kohta siirtoon kun sain tietää että sulatus oli onnistunut. Mutta nyt harmittaa ja ärsyttää se pissan panttaaminen. Mulla on aika pieni rakko enkä miettiny aamupäivällä juomisiani yhtään ja vähän aikaa sitte tajusin että mulla on kauhea vessahätä ja oli iiihan pakko käydä pissalla vaik on vaan sitten tunti enää siirtoon :( ehkä auttaa jos juon tässä vielä hirveästi, toivottavasti onnistuu.

En tiedä sitten kuin kriittistä tuo rakon täynnä oleminen siirrolle on?? :O

Herietta: Mut on ultrattu viimeksi viikko sitten ja silloin limis oli vasta 6mm. Maanantaina saan sitten tietää tilanteen, jos alkiot selviää sulatuksesta. Ja ai niin, mulla oli myös tässä kierrossa ruskeeta vuotoa kp 9-12, mutta hoitoa jatkettiin ja sain Estradotin rinnalle vielä Zumenonit.

Fibbis :hug: toivottavasti pääsette pian uuteen yritykseen!

Mandala Ei tarvi olla ihan täynnä, kunhan ei ihan tyhjäkään että juuri ois käyny. Mulla viimeks oli jo hirvee tuska noin vartti ennen siirtoo että oli aivan pakko käydä päästämässä vähän pois, mutta en tyhjentäny kokonaan. Onneks lantionpohjan lihakset toimii vielä sen verran että pystyy tarvittaessa keskeyttäänkin pissaamisen. Tätä aiemmassa siirrossa en oikeestaan edes muistanu koko rakkojuttua, ei ollu mikään hätä mut en toisaalta ihan just ollu käyny tyhjentään. Ei kuitenkaan sanottu mitään et ois ollu vaikee laittaa tai rakko ois pitäny olla täydempi.
Eli otat pari mukia juomaa nyt niin eiköhän se suju ihan ok!

Luis En oo kyl koskaan kuullu et zumenonia käytettäs alakautta :O suna varmaan varmistasin vielä lääkäriltä oliko tosiaan näin. Otetaanko sitä myös lisäks suun kautta? Luulis kyllä ettei molempia sentään pelkästään alakautta oteta? Voihan se olla erikoislisäkeino siihen limisongelmaan, ja toivottavasti tehoo!

Punktioista mulla kaks on sujunu sillee et en juurika edes huomannu kun solut oli jo kerätty, pahin kipu oli se neulan laitto käteen ja alapään puudutteet. Toinen punktio oli kivuliaampi, ei vissiin puudutteet oikein menny sinne kohtaa kun ois pitäny. Pyysin sitten vaan lisää kipulääkettä että oli jotenkin siedettävää.. (ex)mies tosin kerkes pyörtyyn sitä ennen, että kai sitä aika paha oli kattella.

Mulla se solumäärän vaikutus laatuun ei tuntus pätevän, parissa ekassa hoidossa määrä oli normaalit 13 ja 12, mutta vain pari heikkoo blastovaiheeseen edennyttä 1. hoidossa. Toisessa ei ilmeisesti ainuttakaan. 3. hoidossa alunperin 31 solua joista 26 pakastettiin (5 oli raakoja) ja yritettiin hedelmöittää, näistä lopulta vain 3 blastoa.. että heikolta näyttää, soluja pitää siis tehdä todella paljon että edes jotkut säilys elossa blastovaiheeseen ja siirtoon. Enin osa kyllä hedelmöittyy ja jakautuukin mutta suurin kato käy 4. päivänä. Sehän se pahin pelko onkin seuraavaan hoitoon jos tehdään alusta saakka pitkä viljely kaikille, jääkö enää mitään siirrettävää...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä