IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

AUkko, tsemppiä pistoksiin! Yllättävän vaikea se oma nahka on ensimmäisen kerran lävistää :)

Retikka, tuo sun oirelista kuulostaa niin tutulle, mut kaikki lukee Lugesteronien pakkausselosteessa, kuten sanoit. Itsellä iski jo tänään epätoivo, kun ei tunnu yhtään et ois tärpännyt. Tissit kyllä räjähtää kohta ja väsyttääkin, mutta ne nyt johtuu Lugeista. Voi keskiviikko, tule äkkiä et loppus tää piina..

sisko36, tsemppiä! Onneksi menit tutkimuksiin ajoissa ettei nestettä ois enemmälti ehtinyt kertyä :)

Mites muut piinailijat, millon meinasitte testata vai odotatteko verikokeet? :)
 
Kiitos Havina, mua nauratti oikein kun olin saanut kauhuni nieltyä ja neulan nahan läpi tuikkastua niin kädet tärisi niin pahasti etten pystynyt enää painamaan ruiskun mäntää. Miehen piti tehdä se. Mikä siinä nyt oli niin kamalaa muka, ei sattunut yhtään ja neulakin oli ihan naurettavan pieni.. :D

Monikin mietti toivomista ja sitä voiko ja kannattaako toivoa. Olen ollut aika surkealla mielellä tässä koko kesän mutta tänään jotenkin tajusin että tämähän on ihanaa: nää hoidot tuo meille mahdollisuuden lapseen. Ekaa kertaa moneen vuoteen voi ja saa toivoa ja on ihan mahdollista että toive toteutuu. Se tuntui tosi ihanalta ja olin pitkästä aikaa rento ja onnellinen. Sitähän ei voi tietää kuinka suuri todennäköisyys juuri meillä on onnistua, mutta mun täytyy yrittää pitää mielessä että nämä hoidot antaa mahdollisuuden ja mun mielestä myös oikeuden toivoa. Toivon toivoa kaikille muillekin!
 
Ananias, meillä taas tuo yli-innokas mies spekuloi ihan liikaakin asiaa, joka aamu ja ilta kyselee oireita :) Sekin alkaa jo vähän hermostuttaa. Mutta niinhän se on, ettei ennen aikojaan synkistelystä ole mitään hyötyä. Tämän viikonlopun aion ainakin nauttia olemassa olevista ihanista lapsista ja perhe-elämästä (onneksi on mun lapsiviikonloppu, ei ehdi murehtia) ja ystävistä ennen ensi viikon varsinaista piinaa :)

Sisko: onneksi kaikki näytti hyvältä! Taas kerran säikähdyksestä eteenpäin. Onnistuneen ultran jälkeen on niin ihana fiilis.

Havina: Mä aion testata tasan sinä määrättynä testipäivänä (pe). Varmasti ensi viikolla alan jännittää, ettei vaan menkat ala jo sitä ennen... Mietin jopa jos testais vasta lauantaina rauhassa, mut ehkä on pakko perjantaina siltä varalta, että tuliskin plussa ja pitäis saada lisää Lutinuksia, ne ehkä loppuu niillä main.
 
Ullariikka, sinulla on kyllä hyvä kärsivällisyys. Itse testaan kyllä ennen verikoetta, vaikka vaan päivää ennen (testipäivä ke), että jos se nyt plussa ois, niin näkisin sen niistä kuuluisista kahdesta viivasta enkä vaan hoitajan kertomana puhelimessa :) Luget loppuu tiistaina, mut pittää käydä ostamassa yks paketti lisää. En kehtaa niitä lopettaa vaikka testi näyttäski negaa, vaan odotan ne verikokeet. Voi kun vaan sais nämä ajatukset muualle edes hetkeks.
 
Kiva kuulla, että säikähdyksistä on selvitty parhain päin. Onnea kaikille jännääjille!!

Tuosta toivomisesta ja optimistisuudesta.. Eikö sitä positiivista asennetta pidä ollakin, vaikka kuinka näyttäisi epätoivoiselta, ei tätä muuten jaksaisi. Minäkin, vaikka olen tiennyt että mahdollisuus on häviävän pieni, olen toivonut, että jospa sittenkin se tulisi luonnollisesti, jospa kuitenkin. Jos sitä pienen pientä toivonkipinää ei vaalisi sisällään niin tuskinpa kukaan meistä olisi lähtenyt tälle tielle astelemaan.

Siinä eilisessä lehtijutussa oli haastateltujen mietteet hyvin tuttuja. No ei meillä lautaset ole lennelleet mutta välillä hyvin kovasanaista keskustelua on käyty. Olemme molemmat olleet yhtämieltä siinä, että mulla on oikeus kokea äitiys, kuten kaikilla naisilla jotka sitä haluavat. Mutta millä keinoin? Käynkö kuksaisemassa jotain tuntematonta baarissa, jonka terveydentilasta en tiedä mitään? Haluan miehestäni lapseni isän mutta olisin ollut valmis lähtemään jos hän olisi ilmoittanut, että olemassaolevat kaksi jo riittää hänelle. Toisaalta tunnen omantunnonpiston kun tiedän, että maailmassa on orpoja lapsia jotka kaipaisivat rakastavia vanhempia. Olen itsekäs paskiainen tässä asiassa. Olen aina halunnut ison perheen, no tällä hetkellä näyttää siltä että lapsipuolien kanssakaan tästä ei isoa tule mutta nyt olisin ikionnellinen jo siitä yhdestä omastakin.

Meillä pitää olla vähän varovainen näissä höpinöissä, kun huomaa, että ukolta alkaa tulemaan jo korvista kun höpötän jatkuvasti asiasta, suunnitelmista, mitäs sitten jos käy näin, tähän asiaan meillä pitäis olla joku mielipide, mä olen vähä laskenut jne. Jostain syystä sillä on kuitenkin lähtenyt myönteisempi sivu kääntymään.

Positiivisesti oireilevaa viikonloppua kaikille! =)
Minä hiljenen nyt pariksi päiväksi ja istun kiltisti kurssilla ja yritän pitää ajatukset kurissa(niin kuin se muka onnistuis)
 
Mitä otetaanko täällä kaikilta automaattisesti verikoe? Mulle annettiin raskaustesti kouraan ja sanottiin notta ilimottele sitten. Ei mitään mistään verikokeista?

Ja miten ULKARIIKAN testipäivä on pe ja mulla vasta su vaikka Ullan siirto oli päivää myöhemmin? Johtuuko siitä että Ulla sai blastokystin ja mä 6 solua? Tai onko yleensäkin eroja testipäivässä. Mulla testipäivä pp13, minä päivänä muilla on/on ollut? Ja koska se positiivinen jo voi näkyä!! En kestä tätä piinaa !!!
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla oo koskaan määrätty automaattisesti verikoetta, vaan on pitäny erikseen pyytää lähete (yksityiseltä) jos halunnu. Testipäivä tasan kahden viikon päästä siirrosta blastoillakin, ja itse hankitulla testillä.
 
Ei mullekaan määrätty verikoetta, mainitsivat klinikalla kyllä, että sen saa tulla erikseen otattamaan jos haluaa. Mulla siis siirto ti, testi jostain syystä ensi viikon pe - liittyneekö sitten jotenkin siihen, että kyseessä oli päivän 6 blasto?

Havina: Ajattelin, että jos jotain plussaoireita nyt tulisi, malttaisin kyllä nauttia niistä ja odottaa perjantaihin :) Tai jos ei tule, niin negahan on kai varma nega vasta perjantaina, turha testata ja pettyä jo sitä ennen...

Astrea ja muutkin: Mä olen miettinyt paljon sitä, miksi tää lapsen saaminen on mulle niin tärkeää, vaikka on jo ennestään kaksi. Välillä tunnen myös itseni itsekkääksi, kaikki tämä rahanmeno hoitoihin ja miten senkin rahan voisi käyttää vaikka matkusteluun nykyisen perheen kanssa jne. Mutta jotenkin se on vaan syvä tarve, koen että nykyinen mieheni on elämäni suuri rakkaus ja olen pettynyt, jos emme saa yhteistä lasta. Myös lasten kasvaminen (esiteini-ikäisiä) ottaa vähän koville, en olisi valmis vielä luopumaan elämästä pienten lasten kanssa. Se meni liian nopeasti, etenkin kun erosin lasten isästä jo näiden ollessa pieniä ja olen siitä asti ollut vuoroviikkoäiti. Joku vaje on jäänyt sydämeen.
 
Tää lapsettomuus on siitä jännä, että vaikka me kaikki ollaan eri ikäisiä ja ihan erilaisissa elämäntilanteissa, niin samoja tunteita ja asioita käydään läpi. Tilasin itselleni sen Hiljaa toivotut -dokumentin, on kuulemma hyvä. Kertoo siis kahdesta lapsettomasta pariskunnasta.

Meidän sairaalassa käytäntö on, että alkionsiirrossa annetaan lähete verikokeisiin. Mulle ei puhuttu edes mitään itse testaamisesta, mutta kyllä mä jonkun testin varmaan teen ennen verikoetta. Vaihtelee näköjään hoitopaikkojen välillä noi käytännöt. Ja mulla testipäivä tasan kaks viikkoo alkionsiirrosta, siirrossa taas oli kakspäivänen ja nelisolunen alkio.

Itse aattelin, että kyllä sitä etukäteen voi testata ja vaikka pettyäkin sit negaan. Jos nega pysyy, ni sit harmittaa yhä enemmän, mut jos oiski sit ylläripositiivinen ni ei sit parin päivän harmittelu haittaa. Tuntuu vaan raskaalta ajatella ettei onnistu, kun siellä kohdussa nyt kuitenkin on jo alkio. Luulen ettei meidän tapauksessa simpat oo koskaan edes saavuttanut sitä munasolua. Ja vielä raskaammalta tuntuu ajatella, että pitäs lähtee PASiin, kun se tehtäs mulla omaan kiertoon ja ärsyttää stressata ovisplussasta ja sit siitä et miten pääsen niin lyhyellä varotusajalla alkionsiirtoon.

Sori, vähän tämmönen masisviesti. Mut illaks lähen kaverin luo, niin jospa se sais ajatukset muualle.
 
Täällä taas on tapahtunut, tsemppejä kaikille <3

Meillä on automaattisesti verikoe, tasan kaksi viikkoa siirron jälkeen. julkisella ollaan.

Tilasin just kauheen kasan r-testejä netistä, et voin joka aamu pissiä tikkuun ja seurata tilannetta!! Tänä aamuna näkyi netin halpistestissä viiva, mutta se nyt olikin odotettavisa kun pregylistä oli vain 4,5 vuorokautta. Kuvittelen itelleni raskausoireita, maha kyllä nippailee navan alta oikeasti aika paljon, kutittelu alkoi aamulla. Lisäksi herätessä oksetti varmaan minuutin ajan x)

Tissit on edelleen niin kipeet ettei kestä koskea, on olleet nyt 3-4 päivää. Kipu on ihan jäätävää! Mahan turvotus on onneksi hiukan laskenut, mut aika moinen pulla on edelleen..
 
Mulla testipäivä oli pp11 ja mullahan siirrettiin 8-soluinen alkio. Klinikalta ehdottomasti suositeltiin testaamista veritestillä, jotta mahdolliset kiinnittymisyritykset on mahdollista havaita arvossa.

Tsemppiä ihan jokaiselle! Plussia ja tarrasukkia kyytiläisille! Koskakohan sitä itte nauttii tästä tilanteesta ilman alituista pelkoa persuksissa! No kai joskus!:headwall::saint:
 
pp3. Eilen illalla oltiin juhlissa ja tuli niin huono olo moneksi tunniksi et olin yökkäämisen partaalla. Se meni onneksi ohi mutta kuvotus jatkuu nyt aamulla, yäääk!!! Voiko tää johtuu lugeista vai voiko johtuu kiinnittymisestä? Voiko oireita ees tulla näin nopeesti? Viimeksi mulla alko kuvotus rv 6, ei todellakaan heti...
 
Hyvää huomenta naiset!

Täälläkin on hoito saatu alkuunsa, 4.päivä Synarela-sumuja alkoi nyt aamulla. Vielä ei minkäänlaisia oireita ole sumuista tullut. Pari päivää sitten oli töissä koko päivän karmiva nälkä ja paha olo, tuota pahaa oloa oli sitten muutamana iltana. Ajattelin jo hulluuksissani, että enhän vain ole raskaana. :D Kp:t on nyt 25/29, mutta oireet ovat helpottaneet, joten lienekö ollut vain lievästä vatsataudista kyse (sitä kun on paljon liikenteessä taas). Olen flunssassa ja nenä on tukkoinen, nukun yöt sen vuoksi huonosti ja aamulla on pitänyt herätä nyt viikonlopullakin aikaiseen ottamaan Synarela, joten saattaa viikolla näkyä töissä nämä huonot yöunet. Olen sitäkin miettinyt, että meneekö tuota sumua edes oikeaan paikkaan, kun nenä on niin tukossa? Nollaultra aikaistui viikolla sairaalan labran ruuhkaisuuden takia! Voitte vaan kuvitella, että hermot meni, kun sain tiedon kotiini tästä ajanvaihdoksesta. :headwall: Olin jo ehtinyt töissä suunnitella/siirrellä työt polikäyntien mukaan ja nyt joudun taas siirtämään töitä. Nyt jännittääkin näinköhän ne menkatkaan ehtii tulla ennen tätä sovittua nollaultraa, kun tässä on tullut taas stressattua näistä ajanvaihdoksista ja vielä tämä flunssakin päällä...

Kaikesta huolimatta aurinkoista sunnuntaita kaikille, yritetään pysyä positiivisella mielellä! :)
Täällä palstalla on monella jo hoidot täydessä vauhdissaan, toivotaan todella, että tämä palsta tyhjenisi hyvin nopeasti! :)
 
Mites muilla- onko teillä tuo Synarela viivästyttänyt kuukautisia? Mulla yleensä kierto 27-29 päivää, mutta nyt jo kp 31, mutta kuukautiset eivät ole alkaneet. Mahaa turvotaa hirveästi ja tissit on kipeät. Mahaa myös vihloo, mutta kuukautisia ei vain kuulu. Perjantaina olisi 0 ultra, mutta mitä jos menkat eivät ala ennen sitä? Pelottaa, että hoito menee jotenkin mönkään. Tänään siis 10. Synarela-päivä...
 
Haluan vaan kysyä et onko kenellekkään sattunu niin et kun on munarakkuloiden kasvatus meneillään et ois tullu pikkasen verta..ihan vaan vessassa käydessä pyyhittäessä..Itellä tuli aamul ja tietenki vähä jännittää et mitä se tarkottaa..
 
-tipunen-, minäkin noita oireita mietin, et voiko niitä tulla edes näin aikasin ja kaikillehan ei tule ollenkaan... Mut mulla oli tosi kipeät rinnat ja sit välillä joo huono olo, mut muutenki sellasia vatsavaivoja ym, joist oli maininta Lugejen paketissa.

-jennica-, harmi että jouduit labran takia muuttelemaan omia aikatauluja. Noi on muutenkin aina työn ja tuskan takana, että saa ajat sopimaan :)

ON: Aamulla tein ekan ja mitä luultavammin vikan raskaustestin. Puhdas nega se oli, vaikka toivoinkin, että pääsisin tänne haamuista kirjottelemaan. Nyt illalla sit alko tuhruvuoto, toistaseks tulee vaan pyyhittäessä. Että ei kun nukkumaan ja aamulla katsomaan mikä tilanne. Pitääkö noi Lugesteronit pahemman vuodon poissa? Mietin vaan, et jatkanko nyt kuitenkin vuodon kanssa tuota tukilääkitystä... Pitää varmaan soittaa aamulla polille jos noi hanat nyt aukee...
 
Jaksa pitkästi tällä puhelimella näpsyttää, mutta untuvikolle sen verran että mulla myöhästy viikon. Niitten piikkien alkua ja sitä ultraa vaan siirrettiin. Lopussa lääkäri oli kyllä mieltä jo, että jollei ala, niin sitten käynnistetään lääkkeillä. Ei tarvinu, mutta pieleen mennyt aikataulu harmitti, kun joutu muutteleen työvuoroja koko ajan.

Mites Havinalla jo tuhruttaa? Mikä päivä sulla on menossa? Harmi jollei tärpänny, mutta onkos se nyt jo varmaa? Vai vieläkö on toivoa olemassa?

Itellä testiin vielä viikko, maanantaina kotitesti silloin.. veritestistä en ees kysyny, kun sitäkin varten sais ajella 100 km. Mutta oireet on kuten Lugepurkissa luvataan, lisäksi pahaa oloa ja parina yönä heränny ykää nieleskelemään. Mieliala edelleen rento ja toiveikas, mitään sellaista ei ole vielä ilmennyt etteikö plussa ole yhtä mahdollinen kuin negakin.
 
Havina kysypä munkin puolesta, täällä kanssa alkoi nyt aamulla tuhruvuoto :( Mulle sanottiin kyllä klinikalla, että kannattaa sellaisesta huolimatta jatkaa tukilääkitystä, raskaus voi olla silti alkanut. Mutta en tiedä sitten, jos ihan menkoiksi äityy.

Sama homma meillä, pettymys on siksikin iso, kun ollaan kuitenkin oltu lähempänä raskautta kuin koskaan. Tissitkin on vähemmän kipeät kuin viikonloppuna. Surullinen aamu siis täälläkin :(
 
Havina ja Ullariikka :hug: Tuntuupa teidän tilanteet kovin tutuilta kun mulla meni juuri myös nyt ekasta tuoresiirrossa: oli rinnat kipeät ja jatkuvaa palelua viikko puntkiosta kunnes se kaikki sitten hävisi muutaman toiveikkaan päivän jälkeen, jolloin jäljelle jäi vielä muutama päivä odottelua :( Ja tosiaan pettymys oli karvas kun eka hoitorundi, aikamoinen jännitys jokaisessa vaiheessa kun ei tiennyt mitä odottaa ja miten sujuu hedelmöittymiset sun muut.

Kuten Havina sanoi, tuo PAS kierto jännittää kyllä omalla tavalla aika paljon kun on lääkkeetön. Mä olen aikoinaan ovistikkuun plussia saanut, mutta nyt se jotenkin jännittää enemmän kun pitää sitten päästä siirtoonkin asti. Ja jännittää, että toipuuko alkio sulatuksesta siirtoon asti edes jne. Onneksi kuitenkin saa tukilääkkeen siirron jälkeen, joten on edes jotain.

Hapsuliini muistelisin, että jonkun tipan löysin pöksyistä jossain vaiheessa, oiskohan just ollut gonal-f vaiheessa. Olen tästä maininnut silloin klinikallekin ja he kuulemma kirjasivat ylös. Mutta mitään muuta siitä ei tullut ja kasvattelu onnistui loppujen lopuksi hyvin.

Tuosta toivomisesta vielä. Itse kyllä taka-ajatuksissa on toive, että kyllä joskus onnistuu vielä ja se on sitä positiivista ajattelua mitä haluan pitää yllä. Mutta se toivominen mikä on omalle päälle kaikkein pahinta on piinapäivätoive, oikein piinallista. Kun haluamatta aivot liittää milloin mitkäkin nippailut oireeksi alkavasta raskaudesta yms. Kun ei halua kuulostella omaa kehoaan, mutta se pieni toive päässä ei ymmärrä tätä. Ja sitten kun nega tulee niin voi pettyä. Tosin itselle pettymys tuli jo ennen, kun kesken piinapäivien sitten 'oireet' hävisi kesken kaiken.
 
Voihan sonta. Ullariikalle ja Havinalle pahoittelut ja lämmin halaus :hug: Voi kun jostain vielä saisi joku sen ylläriplussan kaivettua... Alkaa huolestuttaa, että tämä hoitokierto menee koko sakilla harjoittelun piikkiin vaikka omat tissit vielä töröttääkin :/
 
Voi se Tipunen olla, että ne on vielä pregnylin jälkitilaa tai lugesteronia. Kai normaaliolosuhteissa alkio kiinnittyy kohtuun 6-7 päivää hedelmöittymisestä. En tiedä, mutta luulisin, että sama aika menee koeputkialkiolla.

Ananiaksella tuntuu olevan hyvän kuulosta oiretta? Mulla kaikki oireet kadonneet (paitsi tissikipu), joten ehkä ne johtuikin pregnylistä ja syyttelin turhaan lugesteroneja. Se pieni yökötys on kadonnut ja kahvi maistuu taas <3 (rajoitan sen kittaamista kuitenkin vähän). Masentavaa lukea toisten tuhtuvuodoista ja oireiden katoamisesta :( Itsekin neuroottisena kyttäilen, että tuntuisko jotain oiretta, siirrosta on nyt tasan viikko. Mutta ei muuta ku se tissikipu. Tahdon oksentaa ja palella! Tänään pp 7 ja sunnuntaina vasta testi.

Aika erikoista (onko?) että kuukautiset alkaa lugejen läpi?! Mulla pitäis alkaa viikonloppuna, mutta ainakin inseminaatiossa luget siirsi kuukautisten alkua muutamalla päivällä. Ja ne piti kaikki välivuodot poissa. Tuhruttelevat tytöt, oletteko huomanneet lugepaketin oirelistassa tuhruvuodon? Voisko olla vaan sitä ja turha säikähdys?
 
Yöllä ei ollu juuri yhtään edes tiputellut, niin jätin soittamatta aamulla sille hoitajalle. Nyt kuitenkin äityy menkoiksi, joskin vähän niukemmat, mikä johtunee Lugesta? Täytyy kai ytittää vielä soittaa hoitajalle. Meinasitko ULLARIIKKA soittaa? Kerros mullekin jos saat vastauksia.
Itseä lähinnä harmittaa kun käytän kuukuppia ni ne luget on hankalat. Ja vihaan siteitä :( en ees tajunnut,että ne menkat voi alkaa. Sinisilmäisenä haaveilin vaan niistä haamuviivoista...
 
Havina ja Ullariikka: Ihan tosi kurjaa! Jos kuitenkaan vielä ei olis peli kokonaan pelattu? Toisten puolesta on niin helppo ja mukava toivoa täällä palstalla...

Minä (tai me, tarvitsin edelleen puolison apua) pistin ekan Orgalutranin tänään. Ei jännittänyt yhtään niin paljon enää, mutta ihmettelen kyllä miksi siinä pitää olla niin paljon huonompi neula. Elonvan neula sujahti ihon alle ihan huomaamatta, Orgalutrania piti tökertää voimalla vaikka oli oikeassa kulmassa ja neula oikein päin..

Osaatteko kokeneemmat kertoa kuinka hyvin teillä on ekan kontrolliultran perusteella osattu ennustaa hoidon etenemistä? Mulla siis keskiviikkona (kp 9) eka ultra-aika ja jännitän ihan kauheasti näkyykö silloin jo meneekö hoito hyvin vai huonosti. Aina pitää olla joku asia jännitettävänä!
 
Havina, en ajatellut soittaa ellei tosiaan äidy ihan menkoiksi ennen perjantaita. Mä kyllä tajusin jännittää jo etukäteen että tuleeko menkkaoireita jo ennen testipäivää, mutta en ihan vielä tänään olis odottanut, kun ei olla vielä edes lähellä "normaalia" menkkojen alkupäivää, joka olis ke-to.

Ananias, teillä kuulostaa vielä oikein lupaavalta! Pidetään peukkuja!

Aukko: Onnea pistoksiin! Ekassa kontrolliultrassa siis katsotaan kuinka paljon munarakkuloita on kypsymässä ja minkä kokoisia ne on. Riittääkö nykyinen lääkitys vai tarvitaanko vielä lisää hormoneja. Mullakin oli Elonva pohjana ja sieltä määrättiin vielä Puregonia kolmeksi päiväksi, kun rakkulat eivät olleet pelkällä Elonvalla vielä tarpeeksi kasvaneet.

Jännitettävää tosiaan riittää. Jos tästä nyt seuraavalle icsi-kierrokselle joudutaan, niin mua varmaan tulee jännittämään eniten se, paljonko alkioita tulee ja miten kehittyvät, päästäänkö ylipäätään siirtoon, kun nyt oli niin lähellä sekin ettei päästäisi. Meillähän ei siis jäänyt pitkässä viljelyssä mitään pakkaseen :(

Kiitos kaikille tsempanneille!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä