IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Olen laittanut nyt parin päivän ajan merkille sellaisen, että lugeja laittaessa kohdunkaula on jotenkin oudon tuntuinen. Vähän ”ahdas” ja luge paljon hankalampi laittaa kuin ennen. Mistä tällainen voi johtua?
Mulla meni kans ahtaaks ja kitkaiseksi ja hankalaksi laittaa sillon kun plussa tuli. Oli monta päivää ennen testiä, testasin vasta pp 11.
Eli toivotaan parasta!
 
Kiitos @Roxanne vastauksestasi ja tästä tiedosta:) Varmastikin juuri tästä on kyse, sillä optimaalinen punktiopäivä olisi ollut la tai su, mutta lääkäri päätyi kuitenkin perjantaihin ja tähän kaksoistriggaukseen. Kauheasti jännittää, että ovat kuitenkin raakoja, mutta onneksi täältä sai positiivista uskoa, että kyllä ne solut ehtivät kypsymään:)
 
Mulla meni kans ahtaaks ja kitkaiseksi ja hankalaksi laittaa sillon kun plussa tuli. Oli monta päivää ennen testiä, testasin vasta pp 11.
Eli toivotaan parasta!
Kiitos vastauksestasi! ❤❤Tuliko sulla vielä pp11 vahvaa viivaa? Mä kokeilin viimeksi eilen pp7 negan. Nyt odottelen viralliseen testipäivään 5.2.
Mutta hyvä jos tällainen tunne saattaisi liittyä plussaan! Eihän se voi olla merkki lähestyvistä kuukautisista?
 
Punktiosta selvitty ja hyvin meni taas :) 9 solua löytyi, mutta toki jännitetään, että ne olisi sopivan kypsiä. Suurin folli tais olla 23 mm eli ei nyt sentään ihan jätti (pe 18 mm). Tämä tiistai oli just ma-ke kompromissi.

@Milli-34 mullakin oli tuplatrikkaus nyt ekaa kertaa.. käsitin, että toisessa just se hcg ja toisessa joku muu vaikuttava aine. Tuo @Roxanne selitys kuulostaa järkeenkäyvältä, kun mulla sitä epätasaisuutta just kypsyydessä. (Tulipa epäselvä teksti täältä lääkepöllyistä :D)

@Haaveilija91 toivotaan, että tulis vielä plussa :)
 
Mina aina ihmettelen muuten, eli ehka voit neuvoa, miten sokeri jatetaan pois. Kun sitahan on melkein kaikessa, mukaanlukien hedelmissa? Siis ihan oikeasti kysyn tata, mita jatetaan pois, kai sentaan hedelmia syodaan? Jatetaanko kaikki leipa, pasta yms pois kokonaan?
ensimmäiset kolme viikkoa jätetään kaikki mahdollinen hiilari pois. eli silloin tippuu listalta myös hedelmät. kasviksia syödään paljon, mutta niissäkin katsotaan ettei hiilarimäärä ylity. energia pyritään saamaan kasvisrasvoista - pehmeistä ja kovista. 3-4viikon jälkeen voi lautaselle niitä hedelmiäkin ottaa muttei älyttömästi. itsellä tulee kaikkia muita vitamiiineja runsaasti makrolaskimen mukaan, paitsi d-vitamiinia koska en käytä oikeastaan lainkaan maitotuotteita - vähän juustoja. mut en siis käyttänyt ennen kuuria joten sen olen purkista ottanut aina. mut siis. mun ruokavalio koostuu kasviksista, vaaleasta lihasta, kalasta, munista, siemenistä, juustosta. et periaattees vain vilja, sokeri, maito ja juurekset jäänyt pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
ensimmäiset kolme viikkoa jätetään kaikki mahdollinen hiilari pois. eli silloin tippuu listalta myös hedelmät. kasviksia syödään paljon, mutta niissäkin katsotaan ettei hiilarimäärä ylity. energia pyritään saamaan kasvisrasvoista - pehmeistä ja kovista. 3-4viikon jälkeen voi lautaselle niitä hedelmiäkin ottaa muttei älyttömästi. itsellä tulee kaikkia muita vitamiiineja runsaasti makrolaskimen mukaan, paitsi d-vitamiinia koska en käytä oikeastaan lainkaan maitotuotteita - vähän juustoja. mut en siis käyttänyt ennen kuuria joten sen olen purkista ottanut aina. mut siis. mun ruokavalio koostuu kasviksista, vaaleasta lihasta, kalasta, munista, siemenistä, juustosta. et periaattees vain vilja, sokeri, maito ja juurekset jäänyt pois.
Kiitos!!! Hyvin mielenkiintoista. Onko olemassa siis jotain hiilihydraattilaskuria netissa - suositeltu maara (vrt. kasvikset)? Ja miksi juurekset jatetaan pois? Siis porkkana myos?!
 
Kaipa noita vähähiilihydraattisia ruokavalioitakin on eriasteisia, siitä että jätetään kaikki pois siihen, että vain vähennetään/kontrolloidaan. Esim. en henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että juuresten pitäminen ruokavaliossa hirveästi haittaisi laihtumista. Tietty jos on vaikka tottunut puputtamaan aterialla puoli kiloa perunoita niin voi olla ihan hyvä jättää se peruna hetkeksi kokonaan pois. Ajattelen myös, että mitä vähemmän ruokavaliossa on kokonaan pois jätettäviä asioita, sitä helpompi tavallisen ihmisen on pitää siitä kiinni.

@daim1 Hyvä hyvä, nyt vaan toivotaan että mahdollisimman moni lähtee kasvamaan (y)!
 
@Milli-34 juu huomenna aamulla kuullaan miten käy. ICSI tehdään kaikkiin - ei uskallettu riskeerata, kun jostain syystä IVF (Ylikypsät solut, tmv.) mulla päässyt kahta siittiötä munasolun sisään.. eikä hedelmöittynyt normaalisti. Ollaan IVF saatu alkioita, mutta eipä oo niilläkään raskauduttu. Tuo huomisen soitto kyllä jännittää :ninja: Tää on mun mielestä heti folliultran jälkeen pahinta aikaa..:X3: mikäs siellä vointi? Onko tullut turvotusta?

Tuohon laihdutukseen, niin oma mielipide myös se, että pysyvä ruokavaliomuutos aina parempi kuin ihmedieetit. Eikä niistä kannata tehdä itselleen liian ehdottomia; jos viikon muina päivinä syö terveellisesti, niin viikonloppuun voi sallia herkuttelupäivän. Toki kohtuus kaikessa. Sellaista puhdasta, mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa. Kiireisen arkeen sopii hyvin runsas salaatti, liha/kala/kana paistettuna kylkeen ja esim. Couscous tuomaan ruokaisuutta. Siihen loraus hyvää oliiviöljyä ja pyöräyttää pippurimyllystä annoksen päälle, niin avot. Nopeeta, raikasta ja täyttävää. Hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa aina, kun mahdollista :)
 
Tää menee nyt jo vähän off topiciksi, mutta samoilla linjoilla olen @Lallastiina n kanssa siitä ettei vhh-ruokavalion tartte välttämättä olla täysin ehdoton. Tärkeintä on jättää pois tai ainakin selvästi vähentää sokeria ja valkoista vehnää sisältävät tuotteet, siis valkoinen leipä, pulla, keksit, karkit, makeat juomat yms. Juurekset sisältää enemmän hiilareita kuin maan päällä kasvavat vihannekset ja siksi yleensä suositaan jälkimmäisiä (siis tyyliin tomaatti, kesäkurpitsa, parsakaali, paprika, vihreä salaatti jne.), mutta ei näissäkään tartte äärimmäisyyksiin mennä. Olennaista on myös se, että joka aterialla syödään riittävästi proteiinia ja myös rasvoja, koska ne pitää paremmin nälkää kuin hiilarit eikä siksi tule niin helposti sorruttua naposteluun. Laskureita varmaan löytyy netistä googlaamalla mutta kannattaa pitää mielessä kohtuus ja monipuolisuus - liian ankaria ja yksipuolisia dieettejä ei kukaan pidemmän päälle jaksa noudattaa. :)
 
Olen laittanut nyt parin päivän ajan merkille sellaisen, että lugeja laittaessa kohdunkaula on jotenkin oudon tuntuinen. Vähän ”ahdas” ja luge paljon hankalampi laittaa kuin ennen. Mistä tällainen voi johtua?
Asian vähhän vierestä ihmettelen, miksi tuota lugea käytetään? Se jos joku oli vastenmielinen lääke. Minullakin käytetty kolmessa ekassa IVF:ssä, kunnes neljännessä lääkäri sanoi, että ihan sama käyttää Terolutia. Ei ole todettu mitään eroja tuloksissa. :eek:Itsekin raskauduin peräti kaksi kertaa Terolutit tukena, lugeilla en yhden ainoatakaan kertaa.
 
Oon ihan samaa mieltä @daim1, että toi on ehdottomasti jännittävintä aikaa. Pitkiä hermoja sinne ja toivottavasti saat huomenna mitä parhaimpia uutisia:)
Täällä fyysinen vointi erittäin hyvä, jos en tietäisi, en huomaisi olossa mitään eroa normaaliin.. tiedä sitten onko se hyvä vai huono juttu:alien: henkisellä puolella hermoja raastaa se pelko että punktio on aivan liian aikaisin, mutta perjantaina sen sitten näkee ja kuulee:)
 
@hillan_kukka mäkin sain puhuttua sen Terolutin tähän. Hoitaja sanoi, että siitä on tullut vissiin joku muoti-ilmiö, kun kaikki haluaa sen. Joku näkökulma kai, että lääke ois siellä parhain, minne halutaan vaikuttavan. Mutta mulla ei tuu kyllä lugeja tai lutinuksia ikävä.. inhottavaa, kun joutuu sen töhnän kanssa elämään. Sidettä pakko pitää ja silti sotkee housut. Ja terolutin teho nyt varmaan ihan todistettu jo (y)

@Milli-34 eiköhän oo ihan hyvä juttu, ettei oo kummempia tuntemuksia. Noiden irrotuslääkkeiden jälkeen vasta tuli itsellekin sellainen ovulaatiotunne. Ja eiköhän ne lääkärit osaa hommansa ja punktio ajoitu hyvin (y) kylmiä hermoja sinnekin siis:rolleyes:
 
Mulle Lugesteron on ehdoton tai ainakin paljon helpompi jos raskaudun hoidoista. Alan oksentaa rv5 aikoihin ja on tuskaisaa yrittää saada Terolut pysymään sisällään imeytymisajan. Senhän pitäisi pysyä sisällä tunti mikä on aikalailla vaadittu jos tulee kova raskauspahoinvointi. Tämä toki vaan jos on lääkkeellinen kierto, missä tukilääkitys jatkuu pidempään.
 
Asian vähhän vierestä ihmettelen, miksi tuota lugea käytetään? Se jos joku oli vastenmielinen lääke. Minullakin käytetty kolmessa ekassa IVF:ssä, kunnes neljännessä lääkäri sanoi, että ihan sama käyttää Terolutia. Ei ole todettu mitään eroja tuloksissa. :eek:Itsekin raskauduin peräti kaksi kertaa Terolutit tukena, lugeilla en yhden ainoatakaan kertaa.
Mulle Terolut ei sopinut ei ollenkaan. Ei saanut vuotoa pidettyä poissa kuin max 7vrk siirrosta. Sit alkoi tiputtelee ja vuotaa läpi. o_O Itse olin kanssa alkuun innoissani kun meidänkin klinikalla siirryttiin lugeista teroluteihin, mutta kahden siirron jälkeen kinusin luget takaisin. Tosin et tiedä oilisiko vuodon pois pitämiseen kohdallani auttanut terolutin 8h välein syönti klinikan ohjeen 1tab aamulla 2tab illalla sijaan.. :LOL: et on ihan hyvä että on monta vastaavaa tuotetta, että löytyisi mahdollisimman monelle se "oma ja hyvä" :)
 
Viimeksi muokattu:
Asian vähhän vierestä ihmettelen, miksi tuota lugea käytetään? Se jos joku oli vastenmielinen lääke. Minullakin käytetty kolmessa ekassa IVF:ssä, kunnes neljännessä lääkäri sanoi, että ihan sama käyttää Terolutia. Ei ole todettu mitään eroja tuloksissa. :eek:Itsekin raskauduin peräti kaksi kertaa Terolutit tukena, lugeilla en yhden ainoatakaan kertaa.
Niin, sitä en tiedä. Toivon kuitenkin että mulla toimii ja plussa saataisi
Jännästi vaan huomannut eron laittamisen kanssa, kun vertaa vaikka vielä parin päivän takaiseen.
Mistähän johtuu sekin, että ulos ei tule enää niin paljon sitä valkoista töhnää lugesta vaan jotain muuta mikä ei lugea eikä valkovuotoakaan. Vähän niinkuin nestettä vain :D on tää ja outoa...
 
Niin, sitä en tiedä. Toivon kuitenkin että mulla toimii ja plussa saataisi
Jännästi vaan huomannut eron laittamisen kanssa, kun vertaa vaikka vielä parin päivän takaiseen.
Mistähän johtuu sekin, että ulos ei tule enää niin paljon sitä valkoista töhnää lugesta vaan jotain muuta mikä ei lugea eikä valkovuotoakaan. Vähän niinkuin nestettä vain :D on tää ja outoa...
Peukut ja varpaat pystyssä jotta toimii! (y);) oon kyl kuullu et joillakin plussanneillakin ne "luget vaan hävis jonnekkin" :whistle: toivotaan siis että on hyvä merkki! (y)
 
Pakko kyllä kans sanoo lugeista, et hirveetä sotkua! Miten ikinä saan kaiken töhnän lopuks pois tuolta :LOL: ja viel lisäks alkionsiirrossa lääkäri runnos mun paikat jotenki, et tuli sinne reijän viereen sisäisen häpyhuuleen haava, mikä sattuu ihan sairaasti jo pelkästään kun pesen alapäätä! Et kun lugen saanu sisään kivuista huolimatta, ni sit oon vielä rasvannu sitä haavaa :LOL::(
Onko teillä hei samassa ajassa piinailijat ollu minkälaisia oireita? Kun ihmettelen vaan, et mulla ei oikeen mitään, pelkästään vasemmalta puolelta vatsa nipistelly ja välillä jomottanut, mut ei mitään suurta. Tietty joo turvotus vatsassa, menee omat farkut kiinni, mut olo on ku olis johonki kuoreen piukkaan pakattu. Tissitkään ei ole yhtään edes kosketusarat. Mulla nyt siis pp5.
 

Yhteistyössä