@Jantzu sun tilanne muistuttaa jotenkin mun ekaa raskautta. Reilun viikon päästä (mulla oli kaksipäiväinen) siirrosta tuli kirkasta verta vuorokauden ajan (kuten menkkojen eka päivänä) ja testissä haamu. Verta tiputtelikin sitten säännöllisesti 12+1 asti, jossa selvis etinen istukka (joka nousi sitten kohdunsuulta pois). Eli olisko siellä pikkuinen kiinnittynyt lähelle kohdunsuuta? Pääsetkö testaamaan labraan hcg arvot parin päivän välein?
Täällä on monella tullut isoja pettymyksiä punktioissa. Meillä kolme ekaa punktiota meni poskelleen. Ihan ekassa, tuli valtava määrä munasoluja, mutta vain kolme alkiota, joista yksi hedelmöittyi, mutta laatu surkea. Kahdessa seuraavassa tuli vajaat kymmenen munasolua, mutta hedelmöittyneet oli huonolaatuisia ja lopulta jäi vain tuoresiirtoon kehnolaatuisia 1-2, en muista enää tarkkaan. Kolmas tehtiin pitkällä kaavalla ja nyt taisi osua lääkkeet kohdilleen, koska tuli aiempaa vähemmän rakkuloita, jotka oli tasakokoisia ja niistä hyvänlaatuiset munasolut 6-8 ja hedelmöittyneet 5 kpl olivat hyvänlaatuisia. Eli määrä ei välttämättä korvaa laatua tässäkään asiassa. Ja selitykseksi aiemmista huonoista tuloksista lääkäri kertoi, että joskus se vaan kestää 1-2 (-3!) IVF:n verran löytää sopiva lääkekoktail juuri minun munasarjoille. ICSI:ä ei tehty, koska solut aina hedelmöittyi hyvin, jakautumisessa näkyi sitten se laadun heikkous. Tämä tulos viittasi munasoluperäiseen ongelmaan. Myös kaavan vaihto saattoi vaikuttaa, lyhyestä pitkään, oma hormonitoiminta jäi pois sotkemasta. Meillä siis diagnoosina selittämätön, mulla ei ole PCO:ta tai ainakaan ultrassa näkyvää endoa. Ennen onnistunutta IVF:a myös laihdutin kolmisen kiloa syömällä enemmän kasviksia ja hedelmiä ja välttelemällä sokeria ja liikkumalla paljon. Siinä olis myös pitkä loma ja somepaasto vähentämään stressiä. Uskon, että näilläkin voi olla vaikutusta tulokseen. IVF:n hoitokierrokselle tulee munasoluja, jotka ovat valikoituneet 3 kk sitten munasarjassa. Näin ollen voi joskus olla ihan sattumasta kiinni, mitkä solut sieltä juuri ovat valikoituneet, joskus siellä vaan on se yksi, jossa on hyvä perimä ja kaikki osuu nappiin. Tsemppiä kovasti kaikille, erityisesti niille, jotka ovat saaneet nollatuloksen punktiossa, se on ihan valtava pettymys ja järkytys - kolme kertaa sen kokeenena, i feel you
Mutta seuraava hoito voi mennä ihan täydellisesti, suremisen jälkeen on hyvä yrittää löytää toivoa ja suunnata katse eteenpäin.