IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Saanko kysyä tuosta pitkän kaavan harmittelusta vähän tarkemmin? Eli onko se vain se suurempi lääkkeiden määrä (ja suurempi hyperin vaara) mikä siitä tekee huonomman vai onko jotain muutakin taustalla mikä tekee pitkästä kaavasta huonon?

Mulle lääkäri määräsi pitkän kaavan juuri, koska kuulemma mun testitulokset tukee sitä, että voi tehdä. Eli amh testi otettiin viimeisimpänä, tulos oli kuulemma 'maltillinen' (mitä lie sekin tarkoittavan), mutta myös kilpparit ja kaikki mahdolliset on otettu pari vuotta sitten ja nämäkin tulokset olen toimittanut naistenklinikalle ennen suunnittelukäyntiä.

Murmeloinen minä hain yksityiseltä lähetteen. Olin käynyt ennen laparoskopiaan joutumista tutkituttamassa minut ja miehen kun ei raskaus alkanut 1,5vuoden yrittämisestä. Sillon tutkittiin ja hutkittiin kaikki mahdollinen, joten oli helppo marssia samalle lääkärille takaisin ja pyytää lähete naistenklinikalle ivf hoitoihin. Lääkäri laittoi vielä suoraan klinikalle lähetteen siten, että he sieltä sitten soittivat mulle ajanvaraamisesta vähän ajan päästä. Puolen vuoden jonohan siitä tuli, että päästiin suunnitelukäynnille. Kuulemma 6kk on Helsingissä se 'juttu' kun niin paljon asiakkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Hei Mandala!

Voin vastata ainoastaan itseni puolesta tuosta pitkästä hoitokaavasta. Itse koen sen rankempana juuri sen takia, että hormoneita pitää käyttää pidempään kuin lyhyessä kaavassa ja rankintahan tuossa koko pitkässä kaavassa tulee olemaan ne ekat 2 viikkoa, kun oma hormonitoiminto "lamautetaan" sumuilla tai kertapistoksella. Sitten on odottettavissa vaihdevuosioireita (ilmeisesti joillakin rajujakin). Lyhyessä kaavassa pääsee "pelkillä" pistoksilla parin viikon ajan. En siis millään vähättele lyhyenkään kaavan rankkuutta, mutta itseni kohdalla juuri pelkään etukäteen tuota oman hormonitoiminnon lamautusta. Minulle tuo hoitomuoto valittiin endoni takia, vaikka endoni on ilmeisesti hyvin lievä (viime syksynä laparoskopiassa todettu). Hyperin riskiin tuo pitkä kaava tuskin vaikuttaa sen kummemmin kuin lyhytkään, sehän on varmaankin lääkityksen vasteesta enemmänkin kiinni?!
Mutta nämä siis vain omia mietteitäni, joku muuhan voi olla aivan eri mieltä.
 
Uusi esittäytyy:) Olen 38v. ja mieheni 32v. Itselläni on ennestään kaksi lasta, jotka luomuna tulleet. Miehelläni ei omia lapsia. Kierukka lähti 11/2012 ja siitä vuosi yritystä. Sitten testeihin ja miehellä alhainen simppojen määrä. Lähetteellä julkiselle, jossa tämän vuoden toukokuussa alkoi ivf-hoito lyhyellä kaavalla. Itsellä oikea munasarja ei tuota mitään. Vasen tuotti hoidoilla 5 munasolua joista 4 kehittyi ja hedelmöitettiin icsi-menetelmällä. Torstaina 12.6. siirrettiin kohtuni suojiin top luokan alkio. Nyt on siis pp5. Viimeyönä kolmen aikaan heräsin vasemman puolen alavatsan kipuun, mikä on jatkunut koko aamun. Kohdusta tulee vetistä vuotoa. Minulla käytössä Luget 200x3 päivässä. Olisko kiinnittymiskipuja. Mulla on luonnostaan PMS-oireet ja ovulaatiokivut ovat olleet maksimaaliset. Mutta nyt on tasaista tykytystä ja rinnat on ihan sika kipeet ja isot. Testing-päivä olis 26.6. Ja itken ihan herkästi. Niin toivon että saataisiin pieni nyytti. Toiveessa 3<3 Ihanaa kirjoittaa teille tänne. Helpottaa miestäkin=) Se on ihan ihmeissään mun mielialojen kanssa:D
 
Liitytäänpä ketjuun. -Onko muita miehiä kuulolla?|O Tässä ollaan varsin pitkän kaavan mukaan eletty, ketjua lukiessa huomaan, 8v on yritetty, kunnes eri elämänvaiheet mahdollistivat äskettäin ivf-hoitoihin menon (julkiselle). Kertoisitteko yst mitä on odotettavissa? tai vinkatkaa millä hakusanoilla löytyy kääklestä..
 
Tervetuloa kaikille uusille :)

En nyt kerkeä kaikkia lukemaan, mutta ehdottaisin että tehtäisiin ns pino?
Esim.
Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?

Läiti... 09/11...2.....PCO....1.IVF 08/14...Puregon,Orgalutra,Pregnyl,Luget

Tämähän voi siis olla ihan mitä vain halutaan, tämä vain ehdotus ja esimerkki.


Täällä siis vedellään toisiks viimestä kertaa teroja ja loma on tehny hyvää, sain siirrettyä loman aikana ajatukset muualle, pitäis käydä hakemassa osa lääkkeistä , että kerkeis kelasta tuleen lappu ja sais loput lääkkeet "ilmasiks".Lääkekatosta puuttuu 130 euroa enään ja tosiaan kun annostus tulee olemaan se 250IU/kerta, niin rahan menoa ei voi estää..

Miesvain: kaikki sanat mistä löytyy IVF tuo tuloksen, varmasti kaikki goolettaa ja hakee tietoa.Toki lisää tietoa saatte kun teillä on suunnittelu käynti, me saatiin ainakin hirmu kasa papereita misää kerrotaan mitä tapahtuu ja milloin.Ollaan yksityisellä, mutta luulisin että julkisella sama homma?joku julkisilla oleva voi korjata, jos olen väärässä :)
Kiva jos saadaan mies näkökulmaa myös asioihin, vaikka ei täällä kukaan haluaisi roikkua.Toivottavasti kaikki saa jotain tukea ja tuneteiden purkua aikaseks.Yksin ei näiden kanssa kannata jäädä.
 
PP12 meneillään ja yhden oman ketjun aloitin ja toiseen ketjuun tuyngin;) itseni. Siis tein testin aamulla CB-digi testillä. Nega tuli. Tosin virtsa oli alle tunnin vanhaa. Että ei ollut aamuvirtsasta. On ollut todella huono olo aamusta. Siis mullehan siirrettiin 2-päiväinen top-luokan alkio. Alkion siirron jälkeen ei ole tullut minkään näköistä veristä vuotoa. Kyllä jotenkin on valju olo. Tää on niin raskasta:'(
 
Mikä Toiveessa tilanne?pidetään peukkuja,toisilla voi näkyä myöhemminkin :)

Alkaa IVF tuntua todellisemmalta,hain nimittäin ne lääkkeet.Tosin luget sain mukaan, mutta orgalutrat saa hakea vasta huomenna.Nyt ootellaan pari viikkoa että saa hakee puregonitkin.mulle on määrätty 2x900UI ja 2x600UI,tiedä sit mikä on todellinen menekki.Enään n. kuukausi ja alkaa piikitykset.Menee kyllä aika äkkiä :)
 
Tänään pp14 ja nega tuli:'( Soitto klinikalle. Täytyy kysyä, pystyykö ne tutkiin mun kohdun koostumuksen. Että jos siihen ei tartu, kun ikääkin on. Ilmeisesti seuraavaksi kokeillaan luonnolliseen kiertoon. Siis jos saatiin jotain pakkaseen. Neljä hedelmöittyi. Tää on niiiin henkisesti raskasta. Mää kärsin todella voimakkaista ovulaatio-kivuista ja PMS on vaivana. Mun mies on ollut kyllä ihana. Se aamulla taputteli ja sanoi että kyllä me vielä saadaan se vauva:kiss::heart: Kaikesta huolimatta täältä tsempit kaikille hoitoihin ja piiniksiin:)!!!
 
Viimeksi muokattu:
Toiveessa:hug: Oliko sulla limakalvo kuitenkin hyvä?tsemppiä siis seuraavaan kertaan:heart: Voin vaan tällä hetkellä kuvitella mielen tilasi, itse kun en sitä ole kokenut ja tietty toiveessa olis että nappais heti ekasta tuoresiirrosta.Ihana mies kun luo suhun uskoa ja saa taatusti sut vielä hymyilemään.:)
 
Juu, on mulla kuulemma hyvä limakalvo. Soitin TAYSiin. Elokuulle luonnolliseen kiertoon siirto. Yksi 6-päiväinen selvisi pakastukseen. Parempi sekin kuin ei mitään. Mulla on ihana mies. Mää olen lapseni aina halunnut ja päätinkin aikanaan että kahteen jää. Mutta toi mies on semmoinen että haluan vielä yhden meille rikastuttamaan meidän onnellista elämää:heart: Taitaa vaan toi ikä tehdä tepposia. Että nyt todella toivon että se meidän ainokainen selviytyy pakastuksesta:heart:
 
Toiveessa Teillä onkin nyt hengähdystauko, vaikka uskon että tuossa vaiheessa sitä ei enään kaipaa :)

Täällä olis nyt kp 2 , terot toimi vähän liiankin hyvin(tai sitten olen vaan stressittömässä mielentilassa) ja tosiaan seuraava kierto olis jo sitten se THE kierto :)
Taitaa aika mennä äkkiä, mutta koska tää kierto jäikin näin lyhyeks, niin meiltä jää rallit väliin.Seuraavan alku kun osuu pahimmoilleen ehkä niin että tarvii olla ultrassa, samaan aikaan kuin ralleissa :)Vaikee arvata kumpi menee edelle.Toisaalta ihanaa, että saa heti elokuun alkuun jo sitten sen punktionkin(jos siis kaikki hyvin menee) :)

Mites muut?:wave:
 
Moikka,

Täällä onkin tuttuja nimiä inssiketjusta :)
Mä ja mun mies ollaan 33 vuotiaita, yritystä takana vajaa kaks vuotta. Ongelmana oli alunperin ilmeisesti siittiövasta-aineet, jotain 90% luokkaa. Yks inseminaatio tehtiin, josta lääkäri sanoi heti, että ei kannata turhia toiveita elätellä, koska sperman laatu oli romahtanut. Porukka oli vähissä, eikä muutenkaan liikehdintä kovin eloisaa. Vasta-aineitakaan ei kaiketi saatu pois kunnolla. Lääkäri sanoi suoraan, että kannattaa harkita muita keinoja, joten IVF tai ICSI luvassa.

Kävimme nyt ennen kesätaukoa suunnittelukäynnillä. Turhauttaa tommonen kesätauko, tässä ehtii kaks kiertoa niin kutsutusti valua hukkaan, ennenku päästään tositoimiin, laskelmieni mukaan elokuun puolivälissä. Olen niin malttamaton! Sama tilanne ilmeisesti aika monella muullakin täällä. Varmaan ketju herää vilkkaammaksi kesätaukojen lakattua! Mutta te joilla on hoito jo meneillään, kertokaa siitä kaikkea! Toiveessa<3, jaksatko kertoa?!

Haluan tietää piikityksistä ja punktiosta ja siitä miten niitä alkioita arvioidaan top- tai muiksi alkioiksi ja miksi "huonompikin" alkio voi muuttua ajan saatossa terveeksi vauvaksi, jos hyvin käy.
 
Heippa! Täällä myös yksi IVF-hoitoja aloitteleva. Miehen kanssa ollaan 29 vuotiaita ja meillä on ennestään 1,5v lapsi. Minulla todella vaikea endo, jonka vuoksi hoitoihin lähdetään. Yrityskierto 16 meillä menossa, ei aikaisempia hoitoja takana. Mulla toinen munasarja jäljellä, jossa kiinni iso endometriooma, munajohdin todennäköisesti tukossa. Kolmen viikon kuluttua aloitetaan hormonilamautus, ei oo pitkä aika enää!
 
Menossa mukana:

Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?

Läiti... 09/11...2.....PCO....1.IVF 08/14...Puregon,Orgalutra,Pregnyl,Luget

Retikka...08/12...1...siittiöt...1.IVF/ICSI? 08/14...Puregon,Orgalutra,Pregnyl,Luget

Nenna81...3/2013......3 (1. yhteinen)...Munajohtimien tuhoutuminen...1.IVF 10/14...Supercur,Puregon, Pregnyl, Luget

ananias.... 12/11....2 (1.yhteinen)....selittämätön lapsettomuus....1. IVF/ICSI 8/14.... neljä lääkettä ainakin, päivitän myöhemmin
 
Viimeksi muokattu:
Täällä posti toi kirjeen lapsettomuushoitojen aloittamisesta. Sumuttelut alkavat syyskuun puolivälin tienoilla 13-19.9 ja punktio viikolla 42. Samaan aikaan jännittää, eikä meinais millään malttaa odottaa. Oletettiin automaattisesti että kyseessä olisi pelkkä IVF, mutta papereissa lukikin IVF/ICSI.

Miten teille on reseptit tulleet, onko kaikki tulleet kerralla? Posti toi Puregon ja Suprecur reseptit, mutta Pregnyl ja Luget puuttu.

Nenna81...3/2013......3 (1. yhteinen)...Munajohtimien tuhoutuminen...1.IVF 10/14...Supercur,Puregon, Pregnyl, Luget
 
Mulle kirjoitettiin suunnittelukäynnin yhteydessä puregon ja orgalutran, ja muut reseptit saan sit hoidon edetessä. Pistoskoulutuskin tulee siiten elokuussa, tai oisivat antaneet sen hetikin, mutta aattelin että ehdin unohtaa kaikki hyvät neuvot kesän aikana. Siksi kai nuo reseptitkin annettiin ajoissa, kun lääkkeet on kalliita ja suht harvoin käytettyjä, niin mulle kerrottiin ettei niitä välttämättä ole joka apteekissa valmiina vaan joutuu tilata.
 
Nenna Mahtavaa että kesken kesän tuo kirje saapui ja tiedät nyt milloin toimenpide oikeasti on :)
Tosiaan julkisella tulee reseptit suoraan kotiin, mielenkiinnolla seuraan myös teidän hommia jotka julkisilla olette :)
Kaikissa noita lääkkeitä ei tosiaan ole, mutta vuorokaudessa ne kyllä saa.luget ja jarrut tulee käyttöön vasta ekan ultran jälkeen,joten varmaan ne reseptit saatte sitten (?)...spekulointiahan tämä on :)Mä oottelen kuumeisesti sitä kelan lappua, jotta pääsen hakeen puregonit...ne on ainoot mitä enään on ostamatta.Kelan sivuill näky että on perjantain lähetetty..Mulla olis enään n.22-26 päivää alotukseen...menee kyllä tosi nopeesti aika :) Mahtavaa, enskuussa saatan olla jo raskaana ;)
 
Yövuorolainen mukaan, jos suinkin sopii :)

Alkamassa kuun lopussa IVF/ICSI pitkän kaavan mukaan ja sain eilen klinikalta mukaani kaikki reseptit. Millään en nyt niitä muista, vaikka juuri täällä yövuorossa on mukavasti muuten aikaa tutkailla asioita... Mitään vikaa meistä ei tutkimuksissa löytynyt, ainoat on ikä ja mulla ylipainoa. Kessuttelunkin ehdin tuossa lopettaa "kun lääkäri käski". Ensin meinasi, että muutama kuukausi painon pudotusta ja sitten vasta eteenpäin, mutta pienen tuumailun jälkeen taipui siihen, että klinikan tauon aikana alan sumuttelemaan ja sitten siitä se lähtee. Aika jännää!!! Vielä ei pelota. Mitään muita hoitoja meillä ei ole kokeiltu.

Me ollaan yksityisellä, kun tälleen melkein 40-vuotiaana ei kannata kauheen montaa kuukautta odotella lisää.Tutkimuksiin mentiin kuukausi sitten ja nyt sitten kaikki vastaukset valmiina ja reseptit kourassa. Muuten kyllä jaksettiin luomuna puuhastella yli kaksi vuotta, yritys aloitettiin 12/11. Kauheesti menee rahaa, mutta tarttee jättää autoo vaihtamatta ja muutakin tekemättä :/

Ukko on samanikäinen ja ennestään hällä ei lapsia ole, itselläni on aikuinen poika :D Ja meille tuo parin vuoden tjottailu sopi hyvin, nyt tuntuu ettei ole mitään menetettävää, jos vauva tulee niin ois kyllä ihanaa. Muuten on pääkoppa jo silleen kunnossa ettei ole enää pitkään aikaan jaksanut saada kohtauksia menkkojen alkaessa, pelkkä suru vaan ilman itkupotkuraivareita. Mulle kyllä sopii tämä näin päin tekeminen, ensin henkinen puoli kuntoon ja sitten jaksaa, vaikka mitä tulisi?! Onpa kiva, että täällä on ketju missä hoidot menee melkein samassa tahdissa!

ananias.... 12/11....2 (1.yhteinen)....selittämätön lapsettomuus....1. IVF/ICSI 8/14.... neljä lääkettä ainakin, päivitän myöhemmin
 
Tervetuloa Ananias:wave:
Hienoo että onkin mukana sekä lyhyen,että pitkän kaavan mukaan menijöitä :)

Eilen sitten tuli KELAn lappu kotiin...joten tässä voi hamstrata ihan huolella näitä lääkkeitä :LOL: Mutta nyt täytynee siirtyä töiden pariin, vaikka täällä mielellään tarinoitteiskin :)
 
Heippa, mäkin voisin tulla mukaan =) eka IVF menossa, lyhyt kaava ja maanantaina taas ultraan. Punktion pitäisi osua ensi viikon lopulle ja jos alkio saadaan, siirto sitä seuraavan viikon alkuun. Olen pistänyt Puregonia nyt 5 päivää ja Orgalutrania 2, ja ennen pistoksia otin Clomifenia 2 tabl/pvä kolme päivää, että saataisiin folleja vähän selekoitumaan (mulla PCO ja yht noin 65 antraalifollikkelia => hyperin riski ilmeinen) ja edellisessä ultrassa (perjantaina) näytti et ois kasvamassa 7 vähän isompaa ja sit iso liuta pienempiä. Maanantaille olisikin toiveissa, ettei ainakaan kovin montaa (kymmentä :D) pikkuista ois lähtenyt mukaan kasvamaan koska sitten solujen laatu laskee ja tuoresiirtoon ei hyperin riskin takia päästäisi. No mutta sen näkee sitten.

Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?
Ricardina 11/2013 1. PCO 1.IVF 07/14 Clomifen, Puregon, Orgalutran, Luget, Gonapeptyl

Tsemppiä kovasti kaikille. On tää aikamoista hommaa, hyvässä ja pahassa =)

Muoks. Retikka kysyi pistämisestä.. Etenkin Puregon on helppo pistää, mutta Orgalutranin neula on kai paksumpi, sitä pitää oikeasti painaa ihon läpi ja se on vähän epämiellyttävää. Pistosalue vähän kihelmöi pari minuuttia jälkeenpäin, ja ainakin mulla on muodostunut komea rivi mustelmia tuohon navan alle - muutenkin tulee helposti, joten arvasin että näin käy. Mutta ei mitään kovin hirvittävää =)
 
Viimeksi muokattu:
Menossa mukana:

Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?

Läiti... 09/11...2.....PCO....1.IVF 08/14...Puregon,Orgalutra,Pregnyl,Luget

Retikka...08/12...1...siittiöt...1.IVF/ICSI? 08/14...Puregon,Orgalutra,Pregnyl,Luget

Nenna81...3/2013......3 (1. yhteinen)...Munajohtimien tuhoutuminen...1.IVF 10/14...Supercur,Puregon, Pregnyl, Luget

ananias.... 12/11....2 (1.yhteinen)....selittämätön lapsettomuus....1. IVF/ICSI 8/14.... neljä lääkettä ainakin, päivitän myöhemmin

Ricardina 11/2013....1..... PCO........ 1.IVF 07/14...... Clomifen, Puregon, Orgalutran, Luget, Gonapeptyl
 
Viimeksi muokattu:
Ricardina Tervetuloa mukaan:wave:
Ootko julkisella vai yksityisellä?hassua että clomitkin pitäny viellä syödä ensin :)
Millasella annostuksella vedät tota puregonia?sillä kiinnostaa kun itellä myös tuo PCO..ja mulle määrättiin se 250UI/pv, tosin voi johtua myös siitä että Menopur ei enään antanu ollenkaan vastetta.

Täällä kuumeisesti odotellaan että sais niitä teroja alkaa taas napsimaan :)
 
Heissan pitkästä aikaa!

Mua ei kannata pinoon laittaa, kun seuraava IVF vasta joulu/tammikuussa? Ensimmäinen IVF (5/14) meni totaalisen reisille ja jatko pelottaa. Olen lueskelellut, että epäkypsiä muniksia voidaan kypsyttää maljalla punktion jälkeen, mutta myös niitä juttuja joissa IVF:en jälkeen ja epäkypsien munasolujen vuoksi siirrytään lahjasoluihin tai luovutaan lapsihaaveista.:O

Sain klinikalta postia ja katselin, että 1. siirretty alkio oli 3-soluinen. Mitä vaaditaan TOP-alkiolta?
 

Yhteistyössä