Itsetehdyt soseet!

Hei!
Kysymys koskee itsetehtyjä soseita. Meillä on aloitettu juuri maistelu perunalla, ja soseen tein itse. Soseutetun perunan joukkoon laitoin Nania, ja pakastin pienissä määrissä jääpalakuutioissa. Mieleen tuli vasta nyt kun kuutiot jo pakkasessa, että olisiko Nania saanut pakastaa? Tietääkö kukaan? Kärsiikö jotenkin pakastamisesta ja sitten sulattamisesta? Vai pitääkö korvikkeet lisätä soseen joukkoon vasta juuri ennen syöntiä?
 
Korvike pitäisi lisätä joukkoon vasta juuri ennen syöttämistä! En tiedä miten se oikeasti reagoi pakastettuna mutta itse en uskaltaisi antaa... Muutenkin perunaa ei kannata pakastaa yksisteen, sen maku kärsii todella paljon. Sen sijaan peruna kestää hyvin pakastamisen jos siinä on joukossa jotain muuta vihannesta, esim porkkanaa.
 
Notkeuta mieluummin vedellä tai sit sulatuksen jälkeen sillä maidolla. Perunaa ei kannata yksinään pakastaa, kun sen rakenne kärsii. Laita sekaan vaikka bataattia tai palsternakkaa, ne on maultaan mietoja ja aika masuystävällisiä. Mun pojalle itse asiassa peruna ei sopinukaan ekoina kuukausina kiinteiden alotuksessa vaan vasta myöhemmin. Jos ei tuu masuvaivoja, niin jatka vaan sen antamista. :)

Korvikkeita ei mun käsityksen mukaan suositella pakastettavaks.
 
Mie käytin kans keitinvettä soseuttamisessa ja pakastamisen jälkeen jos piti notkistaa niin sit tein jauheesta korviketta pikkusatsin. Meillä alotettiin porkkanalla. Kukkakaali käy kans hyvin perunan kans ja kesäkurpitsa on mukavan kosteaa niin ei tarvii notkistella sen kummemmin.
 
Mä ainakin teen nytjun tyttö on 9kk kaikki ruuat itse.. Esim just tein peruna-jauhelihasosetta ja Nanniinhan se oli pakko tehdä kun vedestä ei mitään makua tule... Pakko on pakastaa kun annokset on niin isoja (eikä pienempiä annoksia kannata tehdä) Kyllä se on ne syöny pakastamisen jälkeen ja mitään vaivoja ei ole tullu =)
 
Minäkin notkistin soseet keitinvedellä tai korvikkeella silloin kun syötin soseen. Korviketta pakastin kyllä jääpalakuutioissa, kun menekki oli niin pientä. Erään firman asiakaspalvelussa sanoivat että pakastamista ei ole tutkittu, mutta kuultuaan syyn miksi pakastan totesivat sieltä naurahtaen, että eihän se myrkyksi muutu...
Itse totesin pakastettuani, että maku ja ulkonäkö pysyivät samana, joten pakastin ja syötin lapselleni.
Iloa soseiden valmistukseen!!
 

Yhteistyössä