itsetehdyt soseet vauvalle -vinkkipino!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Pinotaas vähän vinkkejä miten ootte tehneet vauvan soseita. Mitä ootte käyttäneet mausteena ja millasia soseita? Kaikki ideat tervetulleita!

Itse saan hyvää perunasosetta tehtyä sauvasekottimella, kun en laita sekoitinta täysille, eli meillä on sellanen sauvasekoitin jossa saa tehon valita ja laitan sen ihan pienelle ja hyvää sosetta tulee eikä mene liisteriksi. Samoin perunanlaatu vaikuttaa ja itse teen rosamundasta.

Höh, näinkö lyhyt tästä ketjusta tulikin :/ noh, jos joku nyt sattuu tätä lukasemaan ja olis jotain ideoita millasia soseita tuollaselle 8kk vanhalle herkkusuulle tekis niin tänne vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii -:
Jos haluaa vain pienen määrän sosetta (esim alkuvaiheessa) olen tunkenut esim. alle puolikkaan perunan teesiivilän/lävikön läpi. Tulee sileää.

Hei, mä käytin valkosipulipuristinta! Sekin oli hyvä.

Mä oon nyt 8kk pojalle tehnyt ihan tavallisia soseita, en mä oikein mitään erikoista osaa sanoa. Joskus pakastesoseeseen (riisi tai makaroni + vihannekset) lisään keitettyjä kasviksia vielä lisäksi tuoreeltaan, niin maistuu aina vähän erilaiselle. Samallahan tuo poitsu niitä napsii jo sorminkin, ja parsakaali on ihan ykkösherkku.

tässäpä tulee:
-kattilaan vaihtelevasti kasviksia: pottuja, bataattia, porkkanaa, maissia, sipulia, paprikaa, palternakkaa, selleriä yms yms, mitä millonki
-sekaan lihaa, kalaa tai kanaa
-mausteeksi keittokasvissekoitusta (ei oo suolaa ) ja pippuria, curryä, valkosipulia, tomaattipyrettä, mitä millonki
-keitetään ja soseutetaan
-teen aina 2-3 kattilaa yhtä aikaa, eri lihalla ja kasviksilla ja pakastan nimigrippeihin tai rasioihin. ei tartte koko ajan kokkailla ja ruokaa on heti valmiina.
ainiin, kalasoppaan oon laittanu maitoa sitte liemeksi loppuvaiheessa.

Mä laitoin jokaisen aineen omaan purkkiin ja pakkaseen. Sieltä sit sulamaan niitä mitä halusin pojalle tarjoilla. Lihat pakastin jääpalamuotissa ja siirin sitten pakasterasiaan, sai helposti sen verran mitä tartti. Ja kaiken muun laitoin pappaseen paitsi perunan.
Mausteita en käyttäny muuta kun joskus satunaisesti pippuria.

Alussa siivilöin kaiken sileäksi, mutta hyvin pian sain siitä tarpekseni ja piisas, että haarukalla muussaa kasvikset.

Mie keitin aina ison kattilallisen kasviksia (perunaa, porkkanaa, parsaa, maissia ym. ) ja soseutin ne ja laitoin tyhjiin vauvanruokapurkkeihin ja pakkaseen. Sit keitin lihaa, kanaa ja kalaa ja soseutin nekin ja laitoin annospaloina pakkaseen. Sieltä oli sit hyvä ottaa aina purkki ja haluamasi liha ja antaa ruuaksi. mausteita en pahemmin laittanu, ku pippuria silloin tällöin...

tuo curry on mun lempimausteitani, en ole vielä uskaltanut sitä käyttää kun on kumminkin suht voimakas. varmaan pikkuhiljaa uskaltaa sitäkin jo käyttää :)

Meijän pojan lempisose on muuten peruna-omena-possunliha-valkopippuri, jota oon kyl täällä joskus aiemminkin mainostanut :) Kannattaa kokeilla varsinkin pienille vauvoille kun omppu tuo vähän kivaa makeutta siihen :)

Kalaa en oo muutes vielä tarjonnutkaan, tässä kyl mietin että pitäis sitä tehdä, onkohan mitään väliä mitä kalaa käyttää?

Meillä oli lempparisose poitsulla sellainen, mihin tuli kukkakaalia, parsakaalia ja porkkanaa. Tää oli siinä mielessä tosi helppo, koska noita Broccolipusseja myydään ihan sellaisenaan pakastealtaassa, riitti vaan kun laittoi pussillisen kiehumaan ja sitten surautti vähän sauviksella ja pakkaseen. Lisäksi joihinkin annoksiin kalaa tai lihaa. :)

Minä soseutan ja pakastan aina yhden ruoka-aineen kerrallaan. Jääpalarasioissa jäädytän ja laitan pakastepussiin kun ovat jäätyneet. Helppo ottaa sen verran kuin tarvitsee ja yhdistellä erilailla (esim. 2 palaa bataattia, yksi kesäkurpitsa ja yksi broileri).

Liha soseutuu ihan sauvasekoittimella, sekaan vain riittävästi nestettä (keitinvettä yleensä laitan).

pakastaminen helppoa jos nostelee lusikal sosekokkareet tarjottimelle leivinpaperin päälle ja pakastaa. Sit irti ja purkkeihin, vie vähemmän tilaa kun pilttipurkit pakkasessa ja saa valita menuun kun kaikki on erikseen, siis lihat, porkkana, peruna, kukkakaali, parsakaali, bataatti...

Alkuperäinen kirjoittaja Linnea:
....vähän mausteita joukkoon. Pakastan pilttipurkeissa.

Minkälaisia mausteita? Kelpuuttaisin korkeintaan jotain persiljaa, tilliä ja basilikaa, jos kaikki ne ovat luomua ja lihat kannattaa nykyään olla aina luomua herkimmille, et ei ole muuntogeenistä. Mut tuo täytyy muistaa, mitä laissa sanotaan mausteista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940808

keittää kerralla bataatit, porkkanat sun muut. sauvasekottimella hienontaa, laittaa vettä/maitoa ohentamiseen. Mä oon pakannu niitä semmosiin pikku 50gr annospusseihin pakkaseen ja sieltä on helppo valita päivän menu. Nykyään en käytä sauvista ku vauva on jo yli vuoden, vaa vähän haarukalla tökin pienemmäks

mä pakastin soseet minigrip pusseihin ohuiksi levyiksi niistä sao murrettua aina sopivan annospalan sulamaan lautaselle ja lopun takaisin pakastimeen. eri ruokaaineet omiin pusseihinsa.