Itsetehdyt soseet ja pakastus

Valmistan itse pojan (8kk) kasvis- ja lihasoseet. Keitän ja soseutan ison määrän kasviksia kerralla ja pakastan nokareina. Olen keittänyt perunaa ja porkkanaa, joiden sekaan olen vuorotellut parsakaalia, kukkakaalia ja kesäkurpitsaa. Lihat olen keittänyt, hienontannut ja pakastanut erikseen, ja otan annokseen sopivan määrän.
Riisiä en ole pojalle vielä antanut, mutta makaronia olen pari kertaa keittänyt pienen erän ruuan sekaan. Voiko ja kannattaako makaronia ja riisiä pakastaa? Eli voisko niitäkin keittää isomman erän esim. kasvisten ja vaikka jauhelihankin kanssa, soseuttaa ja pakastaa?
Entäs pakastevihannesten käyttö. Sulatettuja vihanneksia ei sais uudelleen pakastaa, mutta voiko keitettyjä pakastevihanneksia pakastaa? Eli voisko vaihtelun vuoksi käyttää niitä kasvissoseisiin?


 
mä oon pistänyt ihan kaiken sekaisin; perunat, riisit, makaroonit, lihat ja vihannekset, ja pakastanut pilttipurkeissa. hyvin on alas mennyt eikä makukaan oo mielestäni mitenkään kärsinyt. niin ja olen myös käyttänyt noita pakaste-keittojuureksia... tytöt kohta 10 kk ja hengissä ovat :) oon kattellut valmiista purkeista vähän suhteita ja tehnyt jotain sinne
päin. mausteitakin olen käyttänyt jonkin verran, lähinnä yrttejä, maistuu paljon paremmin lapsille kun on jotain makujakin.
 
Minä tein tummasta makaronista ja pakastevihannes pussista sekoituksen (Kruunun sekoitus: parsakaalia, kukkakaalia ja porkkanaa). Keitin ja soseutin ja pakastin minigripeissä. Hyvin säilyy pakkasessa ja siihen vaan sulattaa lihat joukkoon, niin hyvää on. Ja poika tykkää tuosta hirmuisesti.

Makaroni soseen joukkoon tarvii vaan sulatus vaiheessa lisätä pikkuisen vettä, muuten on liian tahmaista ja tuntuu jäävän kurkkuun kiinni...

Riisistä, jauhelihasta, sipulista ja porkkanasta tein vastaavaa sosetta ja pakastin. Sulatan sen joukkoon vihannessosetta ja hyvin maistuu.

 

Yhteistyössä