Itsemurhasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ev

Vieras
Tuli vaan joteskii mieleen kun aina puhutaan itsemurhan olevan itsekkäin teko mitä on...

No, kun mää mietin että miksi kenelläkään olisi oikeutta odottaa kenenkään elävän jos tämä ihminen ei itse halua. Toki asia on eri jotkut päähänpistot kännissä jne, mutta jos puhutaan vuosia asiaa harkinneesta ihmisestä niin miten se on itsekästä? Eikö itsekkäämpää ole odottaa että joku elää kärsien/masentuneena tmv vuodesta toiseen vain muiden vuoksi? Eikö sillä itsemurha ihmisellä ole oikeutta päättää omasta elämästään sen vertaa?

Olen sitä mieltä, että on itsekästä vaatia toista elämään vain siksi, ettei itselle tulisi paha mieli.
Toki hiukan eri asia jos itsemurhaa harkitsevalla on esim. alaikäisiä lapsia tms.

Samoiten voisi verrata töissäkäymiseen, kun ikäsi teet töitä 17v-56v. niin eikö ole ihan kohtuullista että saa sitten jäädä kotiin viettämään vapaapäiviä hyvällä eläkkeellä?

Mä ainakin pidän itsemurhan tehnyttä ihmistä täysin luuserina. Siihen masennukseen löytyy varmasti jokin keino, tai mihin tahansa ongelmaan löytyy aivan vitun varmasti jokin keino, millä saa asiat päiväjärjetykseen. Minulta on kuollut moni ystävä oman käden kautta, samoin sukulainen. Ja en vaan yksinkertaisesti ymmärrä, minkä takia joku ihminen luovuttaa tappamalla itsensä ilman, että yrittää korjata asioitaan. Ei ymmärrä.

Tuli vaan joteskii mieleen kun aina puhutaan itsemurhan olevan itsekkäin teko mitä on...

No, kun mää mietin että miksi kenelläkään olisi oikeutta odottaa kenenkään elävän jos tämä ihminen ei itse halua. Toki asia on eri jotkut päähänpistot kännissä jne, mutta jos puhutaan vuosia asiaa harkinneesta ihmisestä niin miten se on itsekästä? Eikö itsekkäämpää ole odottaa että joku elää kärsien/masentuneena tmv vuodesta toiseen vain muiden vuoksi? Eikö sillä itsemurha ihmisellä ole oikeutta päättää omasta elämästään sen vertaa?

Mä olen sitä mieltä että itsemurha on ennekaikkea epätoivoinen teko- useimmat kuvittelevat tekevänsä läheisilleen "palveluksen" kuolemalla pois...

Mä ainakin pidän itsemurhan tehnyttä ihmistä täysin luuserina. Siihen masennukseen löytyy varmasti jokin keino, tai mihin tahansa ongelmaan löytyy aivan vitun varmasti jokin keino, millä saa asiat päiväjärjetykseen. Minulta on kuollut moni ystävä oman käden kautta, samoin sukulainen. Ja en vaan yksinkertaisesti ymmärrä, minkä takia joku ihminen luovuttaa tappamalla itsensä ilman, että yrittää korjata asioitaan. Ei ymmärrä.

Öö.... Mitäs jos tää tyyppi on jo vuosia koittanut parantua, koittanut ja yrittänyt elää..

Lues uudelleen kirjoituksesi, ehkä ymmärät kuika ahdas mielipiteesi on! "ihan kuin kukaan masentunut ei koittaisi parantua"

[QUOTE="alkup.";22614702]Öö.... Mitäs jos tää tyyppi on jo vuosia koittanut parantua, koittanut ja yrittänyt elää..

Lues uudelleen kirjoituksesi, ehkä ymmärät kuika ahdas mielipiteesi on! "ihan kuin kukaan masentunut ei koittaisi parantua"[/QUOTE]

Ehkä mielipiteeni on ahdas, mutta en silti ymmärrä miksi toinen ihminen tekee näin. En tiedä isäsi tapausta, tai millainen elämä hänellä on ollut. Ehkä ratkaisu sitten hänen tilanteessaan oli "se oikea". Olen silti sitä mieltä, että elämä ei voi mennä niin paljon persiilleen, etteikö sitä loppuun asti voisi elää.

Ehkä mielipiteeni on ahdas, mutta en silti ymmärrä miksi toinen ihminen tekee näin. En tiedä isäsi tapausta, tai millainen elämä hänellä on ollut. Ehkä ratkaisu sitten hänen tilanteessaan oli "se oikea". Olen silti sitä mieltä, että elämä ei voi mennä niin paljon persiilleen, etteikö sitä loppuun asti voisi elää.

No, jos vaikka sairastat vakavaa masennusta vuosinasi 20-40v.... Niin eikö se 20v masennusta riitä. Että pitää vielä jaksaa toiset 20v, 40v....

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22614725:
Mikä on ihmisellä niin suuri murhe, että pitää tehdä itsemurha?

Niin suurta yksittäistä murhetta tuskin onkaan.. Paha olo joka johtaa itsemurhaan koostuu niistä pienistä pieleen menneistä asioista. Jossain vaiheessa kuppi vaan täyttyy ja kellahtaa nurin. Ihminen itse on siinä vaiheessa jo niin ahdistunut että ei löydä itse/yksin ratkaisua asioihin, eikä uskalla pyytää apua - sehän tuomitaan täälläkin huomionkipeydeksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis jättää ongelmat muiden harteille ja viedä itseltään henki. En usko että tuo päätös kypsyy kenelläkään hetkessä tai olisi helppo, mutta se helpottaa omaa oloa ettei tarvitse enää sen jälkeen murehtia yhtään mistään, kun siihen ei muutenkaan ole voimavaroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22614725:
Mikä on ihmisellä niin suuri murhe, että pitää tehdä itsemurha?

Kommettisi kertoo jo ettet tiedä asiasta niin yhtään mitään.

Ei masentuneella/itsemurhaa haluavalla ole mitään YHTÄ murhetta. Se on kokonainen elämä, elämän kokeminen, masennus, yksinäisyys.... Tuskin kovinkaan moni tappaa itseään YHDEN asian vuoksi. Se on ELÄMÄ. Ja sen kokeminen.

[QUOTE="alkup.";22614744]No, jos vaikka sairastat vakavaa masennusta vuosinasi 20-40v.... Niin eikö se 20v masennusta riitä. Että pitää vielä jaksaa toiset 20v, 40v....[/QUOTE]

Minä olen kärsinyt masennuksesta koko elämäni. ..Tai itseasiassa siitä asti, kun siskoni menehtyi. Ja en ole silti harkinnut itsemurhaa. Joskus se käväisi mielessä, mutta siihen hetkeen se jäi. Ihminen joka siihen päätyy, on todella heikko, ja ei todellakaan saa minun sympatiaani.

Yhteistyössä