Itsekäs mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mren
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mren

Vieras
Poistin alkuperäisen viestin toistaiseksi, sillä kello kahdelta yöllä kirjoittamani viesti keräsi helposti väärinymmärryksiä. Ongelma on joka tapauksessa ihmisen suhtautuminen itseensä tai kanssakumppaniin yhteisössä, kuten perheessä ja kotitaloudessa. Aiheina kotitöiden jakaminen, itsekkyys ja muiden huomioon ottaminen tai ottamatta jättäminen.

Viimeksi muokattu:
Ihminen muuttuu vain, jos itse kokee siihen tarvetta. Miehesi tuntuu olevan melko tyytyväinen itseensä, joten en osaa kuvitella, että lasten hankkiminen häntä suuremmin muuttaisi. En ainakaan suosittele ottamaan tätä riskiä, sillä lapsia ei tehdä parisuhdetta korjaamaan, vaan vasta sitten kun koossa on turvallinen ja toimiva perhesuhde, jossa vuorovaikutus ja kommunikointi toimii, ja kummatkin ovat kypsiä lastentekoon edellyttämään vastuuseen.

Tällä hetkellä miehesi itse käyttäytyy kuin olisi lapsesi. Hänestä ei nyt taida olla isäksi kuin ehkä fyysisesti.

Kuten itsekin otsikossa miestäsi luonnehdit, hän on kuvauksesi perusteella itsekäs ja välinpitämätön. Sanot että hän on "muuten hyvä mies", mutta tuleeko tämä "hyvyys" esille missään muussa kuin siinä, että käyttää alkoholia kohtuullisesti eikä ole väkivaltainen? Nuo kun ovat jokaisen kumppanin perusvaatimuksia, etten sanoisi kelvollisen kumppanin minimivaatimukset. Jotain muutakin tarjottavaa kyllä kumppaniltaan soisi voivan odottaa.

Kommunikointia teillä ei kuvauksesi perusteella juurikaan ole, sananvaihtonne kulkee täysin miehen ehdoilla. Hän käyttää hyvin lapsellisia keinoja tahtonsa läpisaamiseksi, ja ne tuntuvat toimivan. Katsot ehkä parhaaksi alistua, ettei tilanne kärjistyisi?

Nyt te vain asutte samassa huoneistossa kuin kämppikset, ellet jättänyt jotakin olennaista kertomatta. Itse en haluaisi asua noin välinpitämättömän ihmisen kanssa, joka ei välitä minun mielipiteistäni, eikä muutenkaan tunnu olevan kiinnostunut mistään yhteisestä.

Voit lähteä liikkeelle siitä, että miehesi on mitä hän on. Haluatko elää tällaisen ihmisen kanssa? Meillä on valitettavan vähän mahdollisuuksia vaikuttaa toiseen ihmiseen; nalkuttamalla se ei onnistu, ei pakottamalla eikä kerjäämälläkään. Jos pystyt tavoittamaan miehen järjellisen puolen, ehkä saat hänet ymmärtämään, että hän voisi käyttäytymällä huomaavaisemmin ehkä pelastaa suhteenne.

Hän tarvitsee muuttuakseen todennäköisesti ulkoista tukea, mutta tahto muuttumiselle pitää tulla häneltä itseltään. Jos saat hänet tajuamaan tämän, voit ehdottaa parisuhdeneuvontaa teille molemmille. Voi hyvin olla, että tämä vaikenemalla painostaen asioitaan käsittelemään oppinut, henkisesti keskenkasvuinen mies ei osaa kohdata todellisuutta kypsällä tavalla. Hänellä ei tunnu olevan siihen oikeita työkaluja.

Sinä et ole oikea henkilö opettamaan hänelle elämistä, vaikka itse osaisitkin elää ja opettaa, koska opettajana joudut auktoriteettiasemaan, ja sitä miehesi tuskin haluaa sinulle ainakaan tappelematta suoda. Parisuhdeneuvoja olisi siksi paikallaan, mutta mahdatko saada miehesi suostumaan sellaiseen?

Ikävää tekstiä, tiedän, mutta ainakin kuvauksesi perusteella saan tällaisen vaikutelman. Toivotan kuitenkin teille onnea, ja toivon sinun löytävän mieheesi toimivan keskusteluyhtyden!

Kiitos westerlund vastauksestasi. On meillä toki muutakin toimintaa, kuten yhteinen musiikkiharrastus ja samanlainen huumorintaju. Ja vietän itsekin paljon aikaa omissa harrastuksissani.

Ongelmani keskittyi oikeastaan arkitouhuiluun ja yhteen lauseeseen: mieheni tekee arjen perusasaskareet lähtökohtaisesti vain jos hyötyy siitä itse.

En tiedä, mutta voihan tämä olla evoluutionkin tuotosta...naarasleijonat saalistavat koko yhteisölle ja uroksia on erikseen pyydettävä mukaan auttamaan...

En kehtaan pitkittää mykkäkouluja muuten hyvän yhteiskemian kustannuksella.

Täytyy kyllä sanoa, että olen aina vähän ihmetellyt naisia (tai miehiä), jotka haluavat olla parisuhteessa kertomasi kaltaisen miehen/naisen kanssa. En tietenkään mene sanomaan, ettenkö minäkin löytäisi itseäni joskus sellaisesta, mutta tuskin kuitenkaan menisin hänen kanssaan naimisiin.

Tuo kuulostaa niin julmalta vallankäytöltä, että varmaan en kestäisi sitä pitemmän päälle. Jopa solukämpässä asuessani autoimme vuoroin toisiamme, vaikkemme oikeastaan olleet edes kavereita kodin ulkopuolella, se kuuluu ihan normaaliin elämiseen. Huomaatko, että sinä kannat vastuuta jo hänen mykkäkoulustaankin, joka ilmeisesti aiheutui ihan järkevästä pyynnöstä ja pienestä toiveesta (jota ei edes pitäisi tarvita toivoa)? Voitko oikeasti muka elää lopun elämääsi varoen sanojasi? Minä en haluaisi pystyä.

Olette naimisissa ja teillä on kuitenkin eri talous? Jaatteko laskut, esim. vuokran tai yhtiövastikkeen, sähkön yms. tasan? Jos näin, niin jakakaa myös kotiin liittyvät ei rahalliset velvoitteet puoliksi. Jaatte kotihommat tasan, joko niin, että toiselle kuuluu tietyt asiat tai sitten vuoroviikoin viikkosiivous. Ei ole paha rasti siivota kerran kahdessa viikossa. Samoin jaatte ruoantekovuorot. Jos mies ei hoida omaa velvoitettaan, niin tilaatte kotiin siivoojan, jonka mies tietty maksaa.

"Tämän jälkeen muun ajan hän on töissä, tietokoneellaan, kuntosalilla, tv:n äänessä tai nukkumassa." Hyvä mies? Ehkä olisi mukavampaa, jos ottaisi kerran kuussa lärvit ja muun ajan olisi oikeasti hyvä ja kiva.

Hyvä ajatus tuo kotihommien tasan jakaminen. ..ja kuten jo aiemmin kirjoitin, on meillä yhteisiäkin harrasteita ja tulemme hyvin toimeen. Kirjoituksen on tarkoitus kuvata meidän eriäviä tyylejä nähdä ja ottaa huomioon itsemme/kanssatoveri yhteisössä, tässä tapauksessa kotitaloudessa tai perheessä.

Eli kun unohdetaan kokkaukset ja siivoukset, niin olemme hyvin samanlaisia ajatuksiltamme ja harrastuksiltamme.

"Eli kun unohdetaan kokkaukset ja siivoukset, niin olemme hyvin samanlaisia ajatuksiltamme ja harrastuksiltamme. " Niinpä juu, unohtakaamme sitten aiemin kirjoittamani (hyvä-mies-lärvit) juttu.

Meillä kotihommat jaetaan niin, että kumpikin tekee sitä mikä on itselle mieluisaa tai vähemmän epämieluisaa, kuin toiselle. Mies käy kaupassa, tekee ruoan, hoitaa autoon liittyvät asiat, minä teen sitten muut hommat. Näin useinmiten. Mutta eipä meilläkään mies ole kuin kerran siivonnut wc: ja saunatilat, vastaavasti minä en ole tankannut tai muutenkaan huoltanut autoa ainakaan kymmeneen vuoteen. Toisaalta taas siivoamme yhdessä noin kerran / kk. Varmaan menee sama aika molemmila noihin hommiin päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen tantta;11450496:
Meillä taas se siivoaa, jota sotkut ärsyttää. Ei aikuisten taloudessa kotihommia jaeta. Ne 50/50 on nuortenparien puuhaa.

Tapoja on monia. Mun tapa on laitella kotia aina ohikulkiessani, eli periaatteella vie mennessäs, tuo tullessas. Haluan, että kotimme on siisti. Tätä haluaa myös mies, mutta on hiukan saamattomampi kuin minä. Tämä meidän tapa on tullut luontaisesti, ilman erillistä jakoa. Silloin kun olin kotona, tein luontaisesti kaikki kotihommat. Minusta tuo tapa, että tehdään vasta sitten kun ärsytyskynnys ylittyy, on outo ja sressaava ajattelutapa. Ainakin sille ärsyyntyvälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen tantta;11450496:
Meillä taas se siivoaa, jota sotkut ärsyttää. Ei aikuisten taloudessa kotihommia jaeta. Ne 50/50 on nuortenparien puuhaa.
Kyllä muuten jaetaan. Jos ei teillä, niin monessa muussa taloudessa.

Ongelmahan tuossa "se siivoaa, jota sotkut ärsyttää" on se, että helpommin ärsyyntyvä joutuu aina yksin huolehtimaan siivouksesta. Minusta ikäviin hommiin (joihin lasken mm. siivouksen, tiskauksen ja silityksen) on osallistuttava molempien, koska ne on joka tapauksessa pakko tehdä.

"mieheni tekee arjen perusasaskareet lähtökohtaisesti vain jos hyötyy siitä itse" No mutta hyvänen aika, mikä arkiaskare on sellainen, josta ei hyödy koko talous? Toisen perheenjäsenen vaatteista huolehtiminen ehkä, mutta siivous, tiskaus, kaupassakäynti, ruuanlaitto, yhteisten tekstiilien pesu.... Kaikkihan ne tulevat koko porukan hyväksi. Siksi myös kaikkien pitää osallistua niihin, edellyttäen että ovat terveitä ja työkykyisiä.

Kuka tahansa sukupuolesta riippumatta heittäytyy helposti passattavaksi, jos joku on niin tyhmä, että rupeaa passaamaan. Onhan niin mukavaa ja helppoa tulla aina valmiille, kun se kuuluisa "joku" on tehnyt kaiken toisen puolesta.

Minä tein hyvin varhaisessa vaiheessa suhdetta (nyt on takana jo 40 yhteistä vuotta) selväksi, etten aio ruveta miehelle piiaksi. Hän huolehtii omista vaatteistaan, tiskaa ja tekee kodin pienet korjaukset (joita ei tietenkään tule yhtä usein tehtäväksi kuin vaikkapa ruokahuoltoa). Siivoukset hoidetaan enimmäkseen yhdessä. Minä ostan ja laitan ruuan, hoidan omat vaatteet ja taloustekstiilit ja siivoan vähintään sen verran kuin mieskin. Ei se ihan 50/50 mene, mutta kohtuullisen tasaisesti kuitenkin.

No tapansa kullakin, meillä on koti lepoa ja rentoutumista varten. Mielestäni tuollainen 50 -50 on vain lapsellista puuhaa- Kai ap sitten rassaa viemärit ja vaihtaa renkaat ja tekee autoon huollon, kun mies teki sen edellisen kerran? Jos ei osaa, niin opetelkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen tantta;11450527:
No tapansa kullakin, meillä on koti lepoa ja rentoutumista varten. Mielestäni tuollainen 50 -50 on vain lapsellista puuhaa- Kai ap sitten rassaa viemärit ja vaihtaa renkaat ja tekee autoon huollon, kun mies teki sen edellisen kerran? Jos ei osaa, niin opetelkoon.

Juuri siksi että koti on molempien rentoutumista ja lepoa varten, kotityökuorma tulee jakaa tasaisesti molemmille. Se ei tarkoita sitä että jokainen yksittäinen homma tehtäisiin puoliksi, älä viitsi ymmärtää tahallasi väärin. Olisiko se koti rentoutumisen paikka sittenkin, jos toinen tekisi kaikki kotityöt ja toinen ei mitään, koska mikään sotku ei koskaan ärsytä?

(Nykyautoja ei muuten paljon kukaan muu kuin merkkikorjaamon äijä huolla. En ole ap, mutta minä olen kyllä rassannut viemäreitä ja vaihtanut talvirenkaita elämäni aikana. En siksi että joku muu teki sen edellisen kerran vaan sen takia että sovin tekeväni sen sillä kertaa. Ei siihen pippeliä tarvita...)

Alkuperäinen kirjoittaja ei näin;11450630:
Juuri siksi että koti on molempien rentoutumista ja lepoa varten, kotityökuorma tulee jakaa tasaisesti molemmille. Se ei tarkoita sitä että jokainen yksittäinen homma tehtäisiin puoliksi, älä viitsi ymmärtää tahallasi väärin. Olisiko se koti rentoutumisen paikka sittenkin, jos toinen tekisi kaikki kotityöt ja toinen ei mitään, koska mikään sotku ei koskaan ärsytä?

(Nykyautoja ei muuten paljon kukaan muu kuin merkkikorjaamon äijä huolla. En ole ap, mutta minä olen kyllä rassannut viemäreitä ja vaihtanut talvirenkaita elämäni aikana. En siksi että joku muu teki sen edellisen kerran vaan sen takia että sovin tekeväni sen sillä kertaa. Ei siihen pippeliä tarvita...)

Joo arvasinkin että pippeli! mainitaan. No omakotitalossa on sellaisia hommia, että naisen voimilla siihen menee koko päivä, jos niitä alkaa yksin tekemään. Miehet harvoin vinkuu puolta päivää siitä, mitä ne on tehneet, kun nainen ulvoo ja natisee kaksi viikkoa jostain idioottimaisesta roskapussin viemisestä. Imurointiin menee hetki, samoin pyykinpesuun. Molemmat tekee kone. Meillä aikuisten ihmisten taloudessa se, että se tekee joka tekee, on toiminut. Koti on tosiaan rentoutumisen paikka eikä mikään käskynjakopäämaja. Minä en nalkuta, eikä mies ulise.

^
Aika kärttyisältä kuulostat, arvoisa keski-ikäinen tantta :). Meillä ei kukaan vingu ei valita roskien viennistä, eikä muustakaan. En ole myöskään kuullut muiden "emäntien" tai "isäntien" näin tekevän. Omituinen oletusarvo, että muilla vingutaan ja pidetään komentoa. Minusta on reilua meinikiä että molemmat tekevät, ei se jota ärsyttää. Asumme myös omakotitalossa, ei meillä ole töitä joita en jaksaisi fyysisesti suorittaa, tai joissa olisin ratkaisevasti hitaampi. Mitä ne teillä ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen tantta;11450740:
Joo arvasinkin että pippeli! mainitaan. No omakotitalossa on sellaisia hommia, että naisen voimilla siihen menee koko päivä, jos niitä alkaa yksin tekemään. Miehet harvoin vinkuu puolta päivää siitä, mitä ne on tehneet, kun nainen ulvoo ja natisee kaksi viikkoa jostain idioottimaisesta roskapussin viemisestä. Imurointiin menee hetki, samoin pyykinpesuun. Molemmat tekee kone. Meillä aikuisten ihmisten taloudessa se, että se tekee joka tekee, on toiminut. Koti on tosiaan rentoutumisen paikka eikä mikään käskynjakopäämaja. Minä en nalkuta, eikä mies ulise.

Ainakin meillä kahden kissan ja 70 neliön kerrostalokodissa kunnolliseen imurointiin, mukaan lukien tarvittava kalusteiden siirtely pois imurin tieltä ja takaisin kestää tunnin tai toista tuntia. Riippuu, onko kissoilla millainen karvanlähtöinto päällä. En ole huomannut että meillä imurointi hoituisi ilman ihmisen työtä. Onko sinulla vinkkejä tähän? Pyykit kyllä pesee kone. Meillä ei kukaan ulvo eikä natise koska kotityöt jaetaan järkevästi ja tehdään rennosti.

Et sinä kovinkaan tasapainoiselta aikuiselta valita, vaikka aikuisuutta on tarve korostaa joka käänteessä. Liekö kovin rentoakaan vaikka toisin väität. Kauhea vihamielisyys ainakin.

Riippuu varmaan vähän naisesta, riittääkö voimat - ja juuri siksi kotitöitä ei jaetakaan tehtävän sisällä 50-50 vaan kykenevämpi/halukkaampi tekee jonkun homman ja toinen sitten jonkun toisen. Ärtyminen kotitöiden kimmokkeena kuulostaa todella stressaavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keski-ikäinen tantta;11450527:

Kuinkahan monta kertaa vuodessa niitä viemäreitä rassataan ja auton renkaita vaihdetaan? Joka päivä vai, eli yhtä usein kuin laitetaan ruokaa ja tiskataan? Nyky autot viedään kai huoltoon, ei kai kukaan niitä itse rassaile? Kuka muuten käyttää tuota autoa enimmäkseen, mies vai ja sinä?

Yhteistyössä