itsekästä viettää aatto pelkästään oman perheen kanssa??

  • Viestiketjun aloittaja "joulu"
  • Ensimmäinen viesti
Mä en tajua miks pitäis mennä minnekään toisten nurkkiin vittuuntumaan ellei halua, se on kuitenkin vaan yks ilta vuodesta. Ihan yliarvostettu koko joulu muutenkin. Jos me ei olla jossain reissussa niin me ollaan kotona, ja ei, meillekään ei tarvii kenenkään tulla ellei ole erikseen kutsuttu.
 
itsekäs täälläkin
Minä kans haluan viettää joulun ihan vaan oman perheen eli lasteni kanssa ilman että puoli sukua on paikalla. Ei noissa sukujouluissa mitään vikaa sinänsä ole jos sellaisesta tykkää mutta se että sinne pitää väkisin mennä ei ole minusta hauskaa. Siis että mummot on sitten naama nyrpällään jos sinne ei kaikki lapset tule perheineen. Tai että joulu menee pilalle jos kaikki ei ole koolla.
 
"eeeee"
Ei minustakaan ole suotavaa jättää ketään yksin. Mutta sitten mielummin niin päin, että se yksinäinen mummo tulee perheen luo. Eikä niin,e ttä perhe kaikkine kimpsuineen kampsuineen väkisin tunkee sen mummon luo.

Me ollaan omassa kodissa ja meille tervetulleita ken viitsii ajaa tänne asti.
 
Ei ole itsekästä. Mulle ainakin vieraita sellaiset sukujoulut. Aina lapsuudessakin oltiin perheenä, vaikka mummini ja tätini asuivat samassa kerrostalossa. Nytkin ollaan kotona. Joulupäivänä saatetaan käväistä vanhempieni luona, jotka asuvat 5 km:n päässä.
 
fgh
No mun mielestä hieman on. Perheen kesken nyt saa olla vaikka kuinka monta päivää ja iltaa vuodessa niin on se kumma jos ei voi jouluaattona muutaman tunnin sukulaisiakin katsella. Ja isovanhemmille on niin kivaa päästä katsomaan lasten riemua tuoreeltaan. Kyllä mä sen heille suon.
 
"eeee"
No mun mielestä hieman on. Perheen kesken nyt saa olla vaikka kuinka monta päivää ja iltaa vuodessa niin on se kumma jos ei voi jouluaattona muutaman tunnin sukulaisiakin katsella. Ja isovanhemmille on niin kivaa päästä katsomaan lasten riemua tuoreeltaan. Kyllä mä sen heille suon.
Kyllä moni meistä varmaan muutamaksi tunniksi menisikin sukulaisia katsomaan, mutta jos välimatkaa on satoja kilometrejä, ei se kyläily ole niin helppoa. On tosi stressaavaa ja ärsyttävää olla joulun pyhät muiden nurkissa ilman omaa rauhaa.
 
"vieras"
Me olemme sitten itsekkäitä, kun emme anoppia kutsua joulua viettämään. Hän viettää joulun yksin kotonaan. Tulisi varmasti hyppien keikkuen jos vain kutsu kävisi, mutta kun anoppi sattuu olemaan rasittava hölösuu, jota ei kukaan jaksa kuunnella. Parin tunnin vierailukin vie minulta kaikki voimat, joten en todellakaan huolisi häntä tänne kaikkien joulua pilaamaan. Mies on ihan samaa mieltä.
 
ei ole
me ollaan aattona perheen kesken, vaikka miehen vanhemmat asuu tuossa viiden kilsan päässä. Joulupäivänä käydään sitten heillä.
aatoksikin tahtoisivat, mutta onneksi uskalsin tehdä toisin jo monta vuotta sitten. Mies varmaan menis halulla, mutta menköön jos halua. Me teinien kanssa ei mennä.
Ei vaan jaksa istua aattoa jonkun muun sohvan nurkassa, kun kotona voi olla just niinku haluaa ja tehdä mitä haluaa.
 
Suzyanne
Riippuu ihan suvun koosta ja perinteistä. Meillä molemmilla on tooooodella pienet suvut, siis lähimpiä joiden kanssa pidetään yhteyttä, on molemmillaalle 5 hlöä.

Aatto ollaan aina keskenämme, sitten joulupäivänä ja tapaninpäivänä kyläillään sukulaisilla.
 
no tyy
ei ole

me olemme vuoroin mieheni vanhempien luona ja vuoroin meidän mummulassa jonne omat vanhempani, tätini yms tulevat. aatot on joka vuos erilaisia, mutta yhtään joulua ei olla vielä itekseen vietetty,,,
 
Ei minusta.

Mulle olis riittänyt muutaman tunnin aika aattoiltana oman perheen kesken mutta koska asutaan sen verran kaukana kummankin vanhemmista ja sisaruksista, ettei viitsitä lähteä aattoa autossa istumiseen kuluttamaan, päätettiin että jäädään kotiin ja mennään sitten kylään joulupäivänä. Musta muiden pitää ymmärtää se, että mekin tahdomme jo muodostaa omaa jouluperinnettä oman perheen kesken =)
 
ydinjoulu
[QUOTE="rtrt";22716365]Musta joulu on sellainen juhla jolloin ollaan vaan oman ydinperheen kesken, varsinkin jos on lapsia. Sukulaisissa käydään sitten aattoa seuraavina pyhäpäivinä.[/QUOTE]

Peesi. Näin meidän suvussa tehdään eikä ole onneksi mitään rasittavia sukupainostuksia. Joulu on rauhoittumisen aikaa ja se pitää viettää perheen kesken. Toki jos olisi joku joka aivan yksin joutuisi olemaan, voisimme kutsua, mutta niin ei ole tällä hetkellä.
 

Yhteistyössä