itse tehdyt perunalastut, onnistuiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shannon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Shannon

Jäsen
07.05.2006
582
0
16
tein eilen 3peltiä niitä, ja ei onnistunut yksikään! en tajua mitä tein väärin vaik ohjeen mukaan ohuiksi siivuiksi ja 180c n.20min. koitin sitten kovemmalla ja miedommalla lämmöllä uunissa pito aikaa muuttaen. ei niistä tullu rapeita ja jos tuli, olivat palaneet! netin ohjeessa niin kehutaan et tuli rapsakoita, missä siis mätti??

Enpä ole koskaan tehnyt, mutta juuri kuvailemallasi tavalla voisin kuvitella niille tapahtuvan. Paistan ohuita perunasiivuja uunissa joskus lisäkkeeksi eikä niistä rapeita tule.

JOtenkin kuvittelisin sen rapeuden tulevan vaan siitä rasvassa keittämisestä. :/

joo ei onnistunut, ensin hirveä homma kun juustohöylällä tein lastuja ison kasan. Osa oli velttoja ja osa sitten paloi, mitään sipsiä ne ei muistuttaneet ollenkaan :(

jossain ennen muinoin jaakko kolmosen vai minkä lienee ohjelmassa ne teki...
ja samaan tapaan oon ite tehny mut on pirun rassaavaa hommaa..
eli juusto höylällä tms ohuiksi viipaleiksi ja huuhtelu et se tärkkelys lähtee pinnalta pois ja sitten levittää talouspaperin päälle kuivumaan.
Ja uppopaistaa öljyssä
jotta niistä tulee rapeita... sen paistamisen jälkeen heti suolaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/5842/Itse%20tehdyt%20sipsit

Tuolla on paistettu 175 asteessa 1-1, 5 tuntia

voiskin kokeilla ku ei jaksa olla padan äärellä..mutta tossakin huomiona ap:lle että noihin on sipaistu öljyä!! se rapeuttaa..
ja liian kova uunin lämpö vaan polttaa.hitaasti hyvä tulee

joo mulla oli öljyä niissä, mutta ei toiminut. minäkin kauhean vaivan tein just juustohöylällä paljon siivuja=D ja ei olleet päällekkäin.. mietinkin jos valmistustapa ois just et pieni lämpö kauan aikaa.. ohjeen katoin täältä http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/09/perunalastut_12.html

Alkuperäinen kirjoittaja Shannon:
joo mulla oli öljyä niissä, mutta ei toiminut. minäkin kauhean vaivan tein just juustohöylällä paljon siivuja=D ja ei olleet päällekkäin.. mietinkin jos valmistustapa ois just et pieni lämpö kauan aikaa.. ohjeen katoin täältä http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/09/perunalastut_12.html

joo no ei 20minuuttia kyllä mun mielestä riitä..saap hyvästi olla ainakin ton tunnin..

Olisiko sinulla sitten ollut ne viipaleet paksumpia kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

joo no ei 20minuuttia kyllä mun mielestä riitä..saap hyvästi olla ainakin ton tunnin..

Tuntuu kyllä tosi lyhyeltä ajalta.

sitä me mun miehenkin kaa mietittiin et liian lyhyt aika... ja oli ne ohkaisia... :/ täytyy varmaan luovuttaa ja lähtee nyt kauppaan hakee sipsei kun ne vielä on auki, kiitti kuiteski kaikille!:)

Minä oon yrittänyt tehdä jo usean vuoden ajan eikä niistä ole ikinä tullut kuten oikeat perunalastut, uppopaistamalla on tullut parhainta tulosta, mutta ei niitäkään voi perunalastuiksi sanoa..

Me olaan tehty niin, että siivutetaan ihan puukolla ohuita siivuja, sitten pellille sievään riviin, voita päälle pikkusen (jokaiseen perunaan) ja uuniin. Asteita en muista enkä paistoaikaa, todennäköisesti paistettu niin kauan että ovat rapsakoita.
Ei vaan kauheen usein tehdä kun on niin rassaavaa koittaa tunkea sitä voita joka potulle tasasesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ja nyt tuli mieleen että onnistuiskohan jos voin sulattas ja uittas pottu viipaleet sielä? Olis ehkä miljoona kertaa helpompaa...

:D No ehkä olisi helpompi niin... laittaa vaikka viipaleet johonkin astiaan ja voisula sekaan..sekoittelee kunnolla ja nostelee viipaleet pellille. Vai meinaatko, että viipaleet hajoaa, kun ovat niin ohkaisia? Hmm. Voihan ne voidella vaikka pullasudillakin...

Itse tein viikonloppuna niin että leikkasin perunoista ohuita lastuja raastimen siivutusterällä ja pesin ne siivilässä juoksevan veden alla. sitten kuivasin lastut talouspaperilla ja friteerasin pienissä erissä öljyssä ja suolasin kevyesti. Niistä tuli ihan kaupan sipsien makuisia. kokeilkaa tätä.

Oon siis kavereiden mielestä "hyvä" kokki :D Niin, tota ne jos haluu tehä perunalastoja nii niitten pitää olla noin 1h uunissa ja lämpö 175astetta, sitte tietenki ite saa valita mausteet ja öljyssä pitää kyl olla! Ite oon tehny muutama kerta ja tosi hyvät ja rapeet on tullu! :) Eka kerta se voi mennä pieleen, niin ainaki mulla meni ;D niin itse olen 12v :DD

Kertokaapa, minkä ihmeen vuoksi jaksatte nähdä moisen vaivan?? Kotikokkausta ja piperrystäkin arvostan, mutta kyllä tuo siivujen höylääminen, jokaisen viipaleen peseminen ja huolelllinen kuivaaminen jne jne kuulostaa jo niin turhalta, kun sen sipsipussin hakee parilla eurolla näppärästi kaupasta. Tuo itse valmistus on niin hirveän hidastakin varmasti ja lopputuloksena mitä, muutama valmis onnistunut sipsi kullekin??

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi ihmeessä??;28325252:
Kertokaapa, minkä ihmeen vuoksi jaksatte nähdä moisen vaivan?? Kotikokkausta ja piperrystäkin arvostan, mutta kyllä tuo siivujen höylääminen, jokaisen viipaleen peseminen ja huolelllinen kuivaaminen jne jne kuulostaa jo niin turhalta, kun sen sipsipussin hakee parilla eurolla näppärästi kaupasta. Tuo itse valmistus on niin hirveän hidastakin varmasti ja lopputuloksena mitä, muutama valmis onnistunut sipsi kullekin??
Jos vaikka kaupoista ei saa mieleisiä? Suomen snacksivalikoima on ihan onneton, kymmenien ja kymmenien sipsilaatujen joukossa on ehkä 1-2 joita mielellään syö. Kotitekoisten varianssissa taas vain mielikuvitus on rajana. Oma suosikki tällä hetkellä on balsamico + rosmariini.

Yhteistyössä