ITKUINEN HOITOLAPSI, kokemuksia,vinkkejä, neuvoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaatleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maaatleena

Vieras
Heippa!

Olen perhepäivähoitaja ja meillä tällä hetkellä hoidettavana 2lasta+ omat. Olen työskennellyt lasten parissa jo vuosikausia, koskaan ei tällaista ole tullut vastaan.
Ongelmaksi päivän muodostaa 1v3kk todella, todella itkuinen tyttö. Ymmärrän että hän ikävöi äitiään/kotiinsa,mutta kun itkua on aamusta iltaan (lähes taukoamatta), niin se jo alkaa ihmetyttämään ja mietityttämään. Yleensä lapset tottuvat kun saavat syliä/hoitoa ja turvallisen ympäristön ja ikävöinti helpottaa muutamassa viikossa.Tämä lapsonen on kuitenkin ollut meillä jo reilut 3kk.
Kun lapsi on sylissäni hän ei itke, mutta heti kun hänet laskee lattialle/yrittää saada leikkimään kiinnostumaan jostakin itku alkaa. Välillä hän ei halua olla sylissä vaan rimpuilee pois ja menee jonnekin nurkkaan/piiloon itkemään tai ulko-oven taa. Kun/jos olen hänen kanssaan hetken kahden menee hyvin, mutta kun joukkoon tulee muita lapsia, itku alkaa. Kun hoidan/ruokin/puen muita, itku on paniikin omaista. Kun käväisen toisessa huoneessa, vaikka vain muutaman sekunnin poissa näyviltä-itku alkaa ja välillä rauhoittuminen voi kestää ja kestää. Pidän lasta aina lähelläni, välillä jo tuntuu että liikaakin muiden lasten sylikaipuuseen nähden. En saa lasta kiinnostumaan todellakaan mistään, leikkiminen ei suju ja kaikki pienetkin jutut(toisen lapsen kanssa lelusta "kiistely" tms.) säikäyttävät lasta..itku häiritsee välillä jo muitakin ja meidän päivärytmiä. Parhaimpia itkupäiviä on ollut aamu 7-17,ainoastaan päiväunet ja syömiset ilman itkemistä. Mitään sairauksia/allergioita ei kuulemma ole. Ruokailut/nukkumiset ja muut toimenpiteet sujuvat hyvin. Olen ajatellut että ehkä lapsi ei vain ole valmis olemaan erossa kodistaan? Olen jutellut perheen kanssa aiheesta jo useasti. Häiritsee vähän kirjoittaa tällaisella palstalla aiheesta, mutta kaikella hyvällä, en juorumielessä ja toivottavasti vinkkejä/kokemuksia tulee teiltä.

Mä olen yksityinen ja melkein tuossa tilanteessa sanoisin, että vaihtavat hoitopaikkaa/palkkaavat hoitajan kotiin. Ei tuo ole muuta ryhmää kohtaan kivaa. Mulla tällä hetkellä hoidossa nuorin 1v2kk ja hän saattaa joskus itkeskellä, mutta rauhoittuu kyllä ja on itkuinen vain esim. kerran pari viikossa. Onko lapsi vanhempien mukaan kotona kuitenkin normaali? Toisaalta jos tuo on vain vierastamista, niin helpottanee muutamassa kuukaudessa, kun pahin eroahdistuskausi menee ohi.

Lapsi on tainnut tulla hoitoon just eroahdistuksen aikaan ja se varmaan vaikuttaa asiaan.Luultavasti menee aikanaan ohitse, mutta rankkaahan tuollainen on varmaan kaikille. Ujosteleeko lapsi vanhempiensa kanssa ollessaan vieraita ihmisiä tai itseekö samalla tavalla muulloin ollessaan hoidossa, mikäli on muulloin hoidossa?

Mitä vanhemmat kertovat lapsesta? Onko itkuinen kotonakin? Miten vanhemmat suhtautuvat, kun kerrot, että lapsi itkee paljon hoidossa. Vierastaakohan se? Auttaisikohan ikävään vanhempien valokuvien katselu?

voi lapsiparkaa...kyllä nyt pitäisi vanhempien miettiä vakavasti että lapsi takaisin kotihoitoon ja odottaa että kestää hetken eron vanhemmistaan. Jos 3 kk:ssa kerran tilanne ei ole muuttunut (viikko tai kaksi on vielä alkuvaikeutta) niin kyllä tuo kuulostaa siltä, että lapsi ei ole vielä kypsä ulkopuoliseen hoitoon.

lapsissa on suuret temperamentti erot ja toiset lapset kestävät noin aikain tapahtuvaa eroa vanhemmista huonommin kuin toiset. Tässä tapauksessa lapsen perusturvallisuus on kyllä järkkynyt ja pahasti ja mitä muutakaan keinoa hällä olisi sitä ilmaista kuin itku.

Yhteistyössä