Itku tuli kun käytin meidän 1v3kk ikäistä poitsua hammaslääkärissä..

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti82
Eli olen täällä aiemminkin kirjoittanut siitä kun mieidän kuopuksella on 4 valkoista hyvää hammasta ja sitten ylhäällä etuhampaiden vieressä kaksi osittain puhjennutta ruskeaa hammasta.Poitsu ei ole saanut mitään makeaa,hampaat on pesty jo monta kk.Rintaa poitsu vielä syö,yösyönnistä ollaan juuri vieroitettu(4 yötä ilman yösyöntejä.


Tänään siit aamulla käytin pojan hammaslääkärissä,on kuulema reikiintyneet nuokaksi puhkeamassa olevaa hammasta/joku kehityshäiriö noissa hampaissa mutta nille ei tehdä muuta kuin käydään ham.lääkärissä puolen vuoden välein.Sitten kun hammaslääkäri kuuli että imetän vielä hän suoraan syyllist minua pojan hampaista kun imetän ja sanoi että lopeta se imetys heti..Ja rupesivat paasaamaan siitä kuinka on "tutkittu" että 6kk jälkeen rintamaito on sokerilitkua..


Kyllä itku tuli kun päästiin pois sieltä,näinköhän rintamaito on muka aiheuttanut noiden kahden hampaan huononemisen?Tetääkö kukaan voiko niin olla?

Meidän keskimmäinen lapsi söi rintaa öisin yli 1,5v ja päivisin söi rintaa 1v9kk ja hänellä on erittäin kauniit,suorat valkoiset hampaat..


En tiedä mitä teen tuon imetyksen kanssa..En halua pahentaa pojan hampaiden kuntoa mutta en kyllä haluaisvielä lopettaa imettämistä varsinkinkkun poika on sellainen tissitakiainen...






En tiedä mitä minun pitäisi tehdä tuon imetyksen kanssa
 
Harmillinen juttu
Onko vauvalla ollut allergioita, tai onko itselläsi allergioita, joiden takia välttelet jotain tiettyjä ruoka-aineita? Tai oletko muuten raskauden ja imetyksen aikana syönyt vähän jotain titettyjä ruoka-aineita? Onko vauva, tai oletko itse, ollut lääkekuurilla? Söitkö lääkkeitä odotusaikana? Imetyksen pituuden en usko vaikuttaneen mitenkään hampaiden kuntoon, muutenhan olisi aika paljon huonohampaisia taaperoita tässä maassa!

En kysy syyllistääkseni vaan siksi, että meillä kakkosella on hampaissa valkoisia laikkuja, joiden syyksi epäillään mm. vauvaiän allergioita tai odotusaikana syömääni antibioottikuuria. Tai sitten ne vaan ovat jotain kehityshäiriöitä. Hampaita pitää nyt huolellisemmin pestä ja tarkkailla, sillä voivat reikiintyä tavallista helpommin.

Oliko mitään puhetta, onko syytä tutkia tarkemmin muutakin kuin hampaita? Minä itse kysyisin vielä vaikka neuvolan (lasten)lääkärin mielipidettä, jospa hampaiden kunnolle on olemassa joku selitys.
 
mä en henkilökohtaisesti usko että imetys olisi aiheuttanut mitään, enkä usko että se seikka että lopettaisit imetyksen tähän paikkaan enää tilannetta mihinkään muuttaisi: ne hampaat on huonot, ja sillä selvä. Eli mä varmaan jatkaisin imetystä.
 
Ei meidän sällin hampaissa ole mitään vikaa, vaikka imetin 1 v 8½ kk ja kyllä, usein myös yöllä.
Todennäköisempi syy hampaiden kuntoon lienee joku muu: kehityshäiriö, antibioottikuuri (odotusaikana tai vauvan itsensä saama), jne.
Kunhan et imetä öisin, ja peset lapsen hampaat aamuin illoin kunnollisella hammastahnalla, niin voit ihan hyvin jatkaa imetystä. Silläkin on merkitystä, miten usein imetät: jos lapsi on tissi suussa koko ajan, ei hyvä. Jos taas imetät vaikka aamulla, päiväuniaikaan ja illalla, niin ei ongelmaa, sitä voi jatkaa hyvällä omatunnolla.
 
nuusku
WHO:n suositus on, et täysimetys on puoli vuotiaaksi saakka ja osittainen imetys saa jatkua KAHTEEN ikävuoteen saakka. Eikä tuo hampaiden reikiintyminen voi imetyksestä johtua. Kannatais hammaslääkärinkin tarkistaa asioita...
 
memmu
Itse en imettänyt poikaani kuin kolmisen kk ja parissa hampaassa on juuri tuollaista tummaa. Se on hampaan kehityshäiriö. Itsellänikin on sellaista kahdessa hampaassa ja pikkuserkullani myös. Se on yleisempää kuin luullaan, mutta tarkastiottaen sitä ei tiedetä mistä se johtuu. Voi johtua esim. siitä että äiti on raskausaikana syönyt jonkun lääkekuurin taikka sikiöaikaisesta kehityshäiriöstä hampaissa tai tai tai.. sitä ei siis varmuudella tiedetä. Kaikille ei tummentumaa tule pysyviin hampaisiin, mutta sekin on mahdollista. Imetyksellä ei siis tuon asian kanssa ole mitään tekemistä
 
kolmen äiti82
Ei ole ollut allergioita.Raskaus aikana en syönyt yhtään lääkekuuria,yhden panadolin taisin syödä.Poika sai antibioottikuurin vastasyntyneenä infektioon(tosin tipan kautta sai antibiootin)ja yhden antibiootti kuurin on syönyt n.9kk iässä.Minä olen kyllä aika monelle ruoka aineelle allerginen(mm.sitrushedelmät,pähkinä,raaka porkkana,tomaatti,mausteet)En tiedä kuinka kauan haluaisn jatkaa imetystä,se riippuu tuosta poitsustakin..
 
kolmen äiti82
Joo ja tämä hammashoitaja oli jo kaivamassa esille isoa kirjaa että tarkistetaanpas täältä miten rintamaito vaikuttaa hampaisiin ja että se on 6kk jälkeen sokerilitkua..Poitsu sitten hermostui niin ei ruvennut täti selaamaan sitä kirjaa..Olen surullinen poikamme hampaista mutta ottaa kyllä päähän kun jopa neuvolassa mulle on suositeltu joka lapsen kohdalla alle vuoden ikäisenä vieroittamista..
 
äiti minäkin
En kyllä jaksa uskoa, että imettäminen olisi aiheuttanut vauriot hampaisiin. Hammaslääkäreille ylipäätään tuntuu olevan vaikea asia se, että on raskaana tai imettää. Ja vaikka nykyisin on 6kk täysimetyssuositus, niin silti monet ammatti-ihmisetkin ovat esim. minulle avoimesti ihmetelleet, että miten vieläkin imetän lastani, ja etkö nyt jo aloittaisi kiinteitä jne. Kohta kiinteät pitäisi varmaankin aloittaa jo vuorokauden iässä!
 
äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti82:
Joo ja tämä hammashoitaja oli jo kaivamassa esille isoa kirjaa että tarkistetaanpas täältä miten rintamaito vaikuttaa hampaisiin ja että se on 6kk jälkeen sokerilitkua..Poitsu sitten hermostui niin ei ruvennut täti selaamaan sitä kirjaa..Olen surullinen poikamme hampaista mutta ottaa kyllä päähän kun jopa neuvolassa mulle on suositeltu joka lapsen kohdalla alle vuoden ikäisenä vieroittamista..
En kyllä usko, että rintamaito sokerilitkua olisi! Onhan se aina parempi vaihtoehto kuin esim. teollisesti valmistetut korvikkeet. Sen takiahan äidinmaidonkorvikkeita ei edes saa markkinoida. Jatka vain imetystä niin kauan kuin sinusta tuntuu hyvältä!
 
vieras
No mikä siinä vieroittamisessa on sitten niin vaikeaa,jos neuvolassakin on sanottu,että alle vuoden ikäisenä pitäisi vieroittaa...?Onko äiti enemmän riippuvainen imettämisestä,kuin lapsi...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikä siinä vieroittamisessa on sitten niin vaikeaa,jos neuvolassakin on sanottu,että alle vuoden ikäisenä pitäisi vieroittaa...?Onko äiti enemmän riippuvainen imettämisestä,kuin lapsi...?
Neuvolassa ei tuo imetystietous ole aina ajan tasalla, imetystä suositellaan jatkettavaksi vähintään kaksivuotiaaksi! Miksi ihmeessä pitäis vieroittaa alle vuoden ikäinen?
 

Yhteistyössä