Ite tehdyt ruuat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jäähdytys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jäähdytys

Vieras
Hei te, ketkä teette vauvan ruuat itse, pakkaseen asti.
Kun kaikissa ohjeissa sanotaan että ruuat pitää äkkiä pakata purkkeihin tai rasioihin ym. ja sitten jäähdyttää nopeasti ennen pakastusta,
niin miten te jäähdytätte nopeasti???
Pistättekö kuumat purkit jääkaappiin jäähtymään ja sieltä pakastimeen vai miten??

Kun olen soseuttanut ruuan laitan kattilan altaaseen kylmään veteen,sekoitan välillä että jäähtyy tasaisesti.Sitten purkitan,annan olla hetken pöydällä ja siitä pakkaseen.Niin laitan sitä vettä niin paljon että kattila peittyy siihen saakka mihin asti ruokaa on(yleensä se puol kattilaa).

Iitu1: Kiitos! Toi oli tosi nerokas idea!! Täytyy heti kokeilla kun on tuo ruoka just tulossa.
Siksi just kyselen kun eihän se ole hyväksi jääkaapille tai pakastimelle, laittaa sinne tuli kuumia purkkeja!
Kiitos!

Ei kestä kiittää!En mäkään pakastimeen/jääkaappiin laittaisi aivan kuumia purkkeja,niin toimien voi lasi hajota helposti ja lämpenee koko kylmälaite sisältä.Vesialtaassa jäähtyy nopsasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Iitu1:
Kun olen soseuttanut ruuan laitan kattilan altaaseen kylmään veteen,sekoitan välillä että jäähtyy tasaisesti.Sitten purkitan,annan olla hetken pöydällä ja siitä pakkaseen.Niin laitan sitä vettä niin paljon että kattila peittyy siihen saakka mihin asti ruokaa on(yleensä se puol kattilaa).

Kannattaisi mielummin purkittaa kuumana ja laittaa sitten kannet suljettuina vesialtaaseen jäähtymään. Jäähtyvätkin nopeammin ja "steriilimpää".

Olen todennut että kattilassa hyvä jäähdyttää ja täytyyhän lapsen jostain pöpöjä saada ettei ole liian steriiliä kaikki=)Lasipurkit saattavat hajota jos tulikuumana laittaa kylmään veteen.

pepe on kyllä oikeassa noin niinkuin jos keittiöalan ihmisen kannalta katson. Tuolleenhan ne ruoat "säilötään" oikeaoppisesti, ruoka kuumana purkkeihin ja kannet kiinni, sitten jäähdytys ja pakastus (tai muu säilytys).

Missä sitten ne purkit jäähdytät??
Jääkaappiin tulikuumat purkit= jääkaappi hajoaa
Tulikuumat purkit jääkylmään veteen= purkit hajoaa

Nopeastihan ne pitää jäähdyttää. MITEN???

Eikai nyt ruokamyrkytyspöpöt heti ruokaan tule jos kattila vähän aikaa kylmässä vedessä...pöpöjä on kaikkialla,ei kannata olla liian varovainen kaiken suhteen.Eihän kaikkien tarvi toimia niinkuin joku tekee,vastasin vaan ap:lle miten MEILLÄ jäähdytetään...

hei anteeksi en tarkoittanut millään pahalla.en usko että muoviset pakastepurkit hajoaa jos ne laittaa kylmään veteen..tässäkin asiassa järjenkäyttö sallittua.en usko että iitu1 mitään virhettä tekee jos ruoat kattilassa jäähdyttää.pilttipurkki ei meillä ole koskaan haljennut mutta voihan näinkin käydä.

Itse olen laittanut kattilassa soseutetun perunan ja porkkanan suoraan jääpalarasiaan ja hetkeksi pöydälle viilenemään. Ei todellakaan mene kauaa kun ovat jo sen verran viileitä, että voi pakkaseen laittaa. Sen verran pieniä nuo jääpalakuutioboksit ovat.

Meillä just pilttipurkkeihin pakastetaan. Jääpalaboksit jäähtyy kyllä nopsaan mutta ei toimi kuin alkuun kun syö pikkusen vaan.
Meillä ei ole eikä pakastimeen mahdu niin paljoo muovirasioita. Pilttipurkeissa on just sopiva määrä kun on vielä tuorelisuketta lautasella ja omalla lautasella pikkuneidillä on keitettyjä porkkanoita/pastaa.

meillä kyllä jatketaan tuota kattila veteen- jäähdytystä!
Ennen nuo pikku ruuat jäähtyi suunilleen saman tien kun vielä pieniä purkkeja puolilleen täytti mutta nyt kun on enemmän ruokaa purkissa niin menee jäähtymiseenkin enemmän aikaa.

Yhteistyössä