Isyystestistä

• Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"Mamma"
Mahtaako täällä olla isyystestin tekemisestä tietäviä?

Mulla on sellanen tilanne eessä, että testi pitäisi tehä. Ja tietenkin mahdollisimman nopeasti. ELI: voiko isyystestin tehdä jo synnytyslaitoksella?
Mulla on tänään aika lastenvalvojalle, ja ajattelin kysässä siltä sitä mahdollisuutta.

Mies nimittäin lähtee reissuun melkein heti synnytyksen jälkeen, ja palaa vasta n. 1,5kk:n päästä kotiin. Eli sinne isyyden tunnustamiseen hän ei siis ole tulossa mukaan.

Ja sit toinen kysymys; kauon siinä tulosten saamisessa on menny?

Vastauksista olisin ikikiitollinen <3

"vieras"
Meillä meni tulosten saamiseen reilu viikko, lähetettiin helsinkiin ne näytteet. Meillä omalääkäri otti lapselta ja multa hiusnäytteet, mutta sen voi ottaa myös verestä. Isä kävi sitten omalla paikkakunnallaan silloin kun hänelle sopi. siitä että kaikilta oli näytteet otettu, meni n. viikko. Jos lastenvalvoja laittaa pyynnöt tänään/huomenna ni isähän voi käydä ennen sinua ja vauvaa..

"Mamma"
Minä oon koko ajan luullu, että se otetaan verinäytteellä..:eek: Mutta hieno homma, ettei tartte välttämättä verestä ottaa.

Toivottavasti meilläkään ei menisi kuin tuo viikon verran tulosten saamiseen.. Jännittää.

"Mamma"
[QUOTE="...";25707830]no mulla meni niin että vauva oli parinviikon ikäinen ku käytiin tkssa ottaan verinäytteet ja isä kävi omassa ja sitten meni noin 1kk -2kk kun tulokse tuli..[/QUOTE]

Kerkesitkö järjestää ristiäiset/nimiäiset ennen kuin tulokset tulivat?
Miten ihmeessä niitä voi ees järjestää ilman tuloksia? Vitsi, ku niin monet asiat askarruttaa mieltä! No, itsepähän olen sotkuni järjestänyt.. :(

[QUOTE="vieras";25707809]Meillä meni tulosten saamiseen reilu viikko, lähetettiin helsinkiin ne näytteet. Meillä omalääkäri otti lapselta ja multa hiusnäytteet, mutta sen voi ottaa myös verestä. Isä kävi sitten omalla paikkakunnallaan silloin kun hänelle sopi. siitä että kaikilta oli näytteet otettu, meni n. viikko. Jos lastenvalvoja laittaa pyynnöt tänään/huomenna ni isähän voi käydä ennen sinua ja vauvaa..[/QUOTE]

Mihin isyydenselvittämisessä tarvittiin sinun hiuksiasi?

[QUOTE="bbb";25707866]no kyllä se verinäytteellä otetaan.. saa ilmaiseksi jos sossun kautta esim pyytää.. muuten maksaa maltaita[/QUOTE]

Lain mukaanhan se kuuluu lastenvalvojan eli sosiaalitoimiston selvittää isyys, ei sitä itse tarvitse maksaa. Olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että siihen tarvitaan verikoe, vaikka joku hiusnäytteestä puhuikin, ainakin isyyslaissa puhutaan nimeomaan verikokeesta.

vielä...
[QUOTE="Mamma";25707852]Minä oon koko ajan luullu, että se otetaan verinäytteellä..:eek: Mutta hieno homma, ettei tartte välttämättä verestä ottaa.

Toivottavasti meilläkään ei menisi kuin tuo viikon verran tulosten saamiseen.. Jännittää.[/QUOTE]

Meillä kokeiltiin aluksi kantapäästä, mutta ei saatu tarpeeksi verta vauvasta joten otettiin hius. Ja ihan kunnallisella tehtiin. Lääkäri sanoi, että ei ala enempää rääkkäämään pientä ja että on perusteltua ottaa hiuksesta, kun ei saada hyvää näytettä. eikä tää maksanut meille kellekkään mitään.

juu u..
Lain mukaanhan se kuuluu lastenvalvojan eli sosiaalitoimiston selvittää isyys, ei sitä itse tarvitse maksaa. Olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että siihen tarvitaan verikoe, vaikka joku hiusnäytteestä puhuikin, ainakin isyyslaissa puhutaan nimeomaan verikokeesta.
Lastenvalvojan antamissa lähetteissä on takana ohjeessa teksti; Jos verinäytteen ottaminen tuottaa lapselle liiallista rasitusta tai kipua, voidaan vaihtoehtoisesti koe tehdä hiusta käyttämällä. Kuitenkin niin että näytteenottotapa on kaikilla osapuolilla sama.

Yhteistyössä