isyystestistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailen

Vieras
koska en jaksa googlettaa ja joku täällä varmasti tietää, niin kysynkin sitten...

eli miten ne meni ne et kuka voi vaatia isyystestiä? kun siihenhän oli omat kiemuransa että kuka sitä voi vaatia ja kuka ei? ja voiko äiti kieltää isyystestin teon vetoamalla lapsen parhaaseen?

Voi vaatia äiti, lapsi tai isä. Voi äiti kieltää, mutta isä voi hakea oikeusteitse isyyden vahvistamista, jolloin äiti ei voi sitä estää. Lakimuutos saattaa olla tulossa, jossa tehdään helpommaksi isälle isyydenselvitys jos äiti vastustaa.

Ei voi estää vetoamalla lapsen parhaaseen.

ei ole kysymys elareista.. vaan oikeasti lapsen parhaasta : / lapsi on avioliitossa syntynyt, mutta nyt mies on saanut päähänsä ettei lapsi olisikaan hänen. Mahdollisuus tähän on n. 0,0001% ja koska tuo osa ei missään tapauksessa haluaisi olla osa lapsen elämää, niin...

Siis.. mitä pelkäät? Haluaako aviomiehesi nyt selvittää isyyden? Sen voitte tehdä, mutta joudutte itse kustantamaan testit.
Vai pelkäätkö että tuo toinen mies tulee ja vaatii selvittämistä? Sitä hän ei voi yksin tehdä, koska lapsella on jo virallisesti isä.

Siis.. mitä pelkäät? Haluaako aviomiehesi nyt selvittää isyyden? Sen voitte tehdä, mutta joudutte itse kustantamaan testit.
Vai pelkäätkö että tuo toinen mies tulee ja vaatii selvittämistä? Sitä hän ei voi yksin tehdä, koska lapsella on jo virallisesti isä.

Ja isyyden kumoaminen ei onnistu isän aloitteesta enää jos lapsi on yli 2 v muistaakseni.

ei ole kysymys elareista.. vaan oikeasti lapsen parhaasta : / lapsi on avioliitossa syntynyt, mutta nyt mies on saanut päähänsä ettei lapsi olisikaan hänen. Mahdollisuus tähän on n. 0,0001% ja koska tuo osa ei missään tapauksessa haluaisi olla osa lapsen elämää, niin...
Onko oikeasti mahdollisuus, että lapsen isä ei ole aviomiehesi? Miten lapsen kannalta on parhaaksi, jos aviomiehesi kyräilee koko lapsen elämän ajan epävarmana isyydestään? Toki ehjää perhettä pidetään parhaana mahdollisena, mutta jos mies epäilee isyyttään, se voi vaikuttaa negatiivisestikin lapseen... Jos pidät todennäköisyyttä oikeasti noin pienenä, varmistus isyydestä on vaan hyväksi?

Kumpi vaan voi pyytää isyystestiä isä tai äiti, jos olette avopari niin isyyden tunnustuksessa voi isä sanoa että haluaa isyystestin, se vie pari kolme kuukautta ja sitä ennen ette voi pitää ristiäisiä, myös jälkeenpäin isä voi pyytää isyystestiä mutta se maksaa pari sataa ja tehdään väestöliiton tiloissa verikokeella, äiti ei voi estää isyystestin tekemistä jos isä sen haluaa tehdä, jos olette aviopari niin isä voi silloinkin haluavansa isyystestin jo sairaalassa ollessa tai ensimmäisellä tk.käynnillä ennen kuitenkin ristiäisiä.

Siis ilmeisesti olet myös toisen miehen kanssa ollut, niin en ihmettele että mies epäilee. Jos hän vaatii, mielestäni on reilua antaa testata. Et voi itsekkäistä syistä vaatia miestä olemaan isänä lapselle joka ehkä ei ole hänen.

eli tapahtumasta on 7 vuotta.. nyt eron tullessa ajankohtaiseksi mies alkoi epäilemään minulla suhdetta (jota ei ole), hän alkoi kaivelemaan asioita ja selvisi että olen ollut erään tyypin kanssa samoihin aikoihin sängyssä kun lapsi on saanut alkunsa... minä pelkään että mies vaatii isyyden selvittämistä... ja koska mies on luonteeltaan katkera ja pitkävihainen pelkään että jos se tulos onkin epämieluinen, alkaa hän "ilkeäksi" lasta kohtaan, joka on täysin syytön tilanteeseen :(

Siis ilmeisesti olet myös toisen miehen kanssa ollut, niin en ihmettele että mies epäilee. Jos hän vaatii, mielestäni on reilua antaa testata. Et voi itsekkäistä syistä vaatia miestä olemaan isänä lapselle joka ehkä ei ole hänen.

No näinpä. Ja todella, kyllä se heijastuu lapsen ja isän suhteeseen, jos isä epäilee ettei lapsi ole hänen! Että onkohan tässä nyt lapsen parhaasta kyse...enemminkin oman perseen pelastamisesta.

Joudut mitä todennäköisimmin kohtaamaan tuon asian jossakin vaiheessa, ja olisi helpompaa tehdä se viimeistään nyt. Lapsenkin kannalta. Mitä vanhemmaksi asia tulee, sitä vaikeampaa haavoja on parannella, jos ne joudutaan uudelleen auki repimään.

Lapsella itsellään on joka tapauksessa oikeus tietää vanhempansa, joten asian selvittäminen nyt olisi hänenkin kannaltaan kivuttomampi muoto.

Ja mitä miehen oikeusiin sitten tulee, niin ei hänenkään vaatimuksensa ole lainkaan kohtuuton.

Joudut mitä todennäköisimmin kohtaamaan tuon asian jossakin vaiheessa, ja olisi helpompaa tehdä se viimeistään nyt. Lapsenkin kannalta. Mitä vanhemmaksi asia tulee, sitä vaikeampaa haavoja on parannella, jos ne joudutaan uudelleen auki repimään.

Lapsella itsellään on joka tapauksessa oikeus tietää vanhempansa, joten asian selvittäminen nyt olisi hänenkin kannaltaan kivuttomampi muoto.

Ja mitä miehen oikeusiin sitten tulee, niin ei hänenkään vaatimuksensa ole lainkaan kohtuuton.

joo ei ole kohtuuton, mutta en haluais. Ja kyse ei ole oman perseen pelastamisesta, koska kiinnihän olen jo jäänyt

Tässä tapauksessa mies voi vaatia isyystestin, sillä isäksi merkitty mies saa sen tehdä. Lapsen parhaaseen ei voi vedota, koska lapsen etu on lain mukaan tietää biologinen isä, johon lapsella on siis oikeus.

Mitään 2v sääntöä ei ole olemassakaan, eli kyllä se isyys voidaan tutkia myöhemminkin. Mä olen kuullut 2v, 3v, 5v ja 7v säännöstä huhuja, mutta mikään niistä ei pidä paikkaansa.

Elämässä on varsin usein palattava vanhojen virheiden äärelle ja käsiteltävä ne. Niin ei monikaan haluaisi tehdä, mutta oma mukavuus täytyy joskus asettaa toissijaiseksi oman perheen hyvinvointiin nähden.

Jos mies haluaa selvittää asian, selvitä se. Olipa tulos mikä tahansa, puhtaalta pöydältä aloittaminen tekee tilanteelle joka tapauksessa hyvää. Kalvava epäilys on pitkityksessä pahempaa kuin kertarytinällä paljastunut totuus, oli se sitten mikä tahansa.

Ymmärrän täysin haluttomuutesi asian setvimiseen. Yritä kuitenkin nähdä kokonaisuus ja ajatella perheenne tilannetta vuosia eteenpäin. Ajattele asiaa tulevaisuuden kannalta myös siten, että jos tilanne sattuukin olemaan epämieluisampi, ja asia selviää lapsellesi vasta aikuisena, se sattuu paljon lujempaa ja voi jopa rikkoa välinne kokonaan. Nyt sellaista tuskin tapahtuu, ainakaan sinun ja lapsesi välillä.

Meillä on tälläinen tilanne. Odotin miehelleni (avomies) lasta ja mieheni pahoinpiteli minut sairaanloisen mustasukkasuus kohtauksen takia. Elämäni suistui raiteeltaan ja psyyke petti pahasti. En todellakaan tiennyt mikä on oikein ja väärin. Elin siis sumussa. Ilmoitin lastensuojelu valvojalle että lapsen isä on toinen. Siis todellisuudessa valehtelin lastenvalvojalle. No nyt teimme testit ja tulokset oli positiiviset. Molemmilta miehiltä tuli samanlaiset paperit toisessa luki ei isä ja toisessa että on isä. Niin tämä lastenvalvoja epäilee että olen huijannut testien tulokset vaikka ne ovat tosi pätevät vaikka ovatkin netistä tilatut. Eli en ole huijannut missään vaiheessa ja näin isoa asiaa en edes pystyisi huijaamaan omalta lapselta koska se on aina edessäpäin. Lapsi on nyt reilun kolmen kuukauden ja ristiäisiä emme ole pitäneet. Ja mieheni tietää että lapsi on hänen. Lapsemme on ilmetty hän. Moni ihminen on ollut lastenvalvojaan yhteydessä ja kertonut kuinka testit on testattu ja niissä ei ole voinut tapahtua mitään väärää. Siltikin hän epäilee. Kumpikaan emme halua uusia testejä koska siinä menee taas ikuisuus ja haluamme jo asian päätökseen. Se mikä tässä nyt pelottaa mieheni on todella äkkipikainen ja hermostuu tosi herkästi asiasta kuin asiasta. Jos lastenvalvoja alkaa mieheltäni nyt kyselemään testeistä ja siitä ettei hän usko niihin. Tiedän sen että on selkäsauna tiedossa minulle. Mies kostaa minulle aina vihansa. Ennen riitelimme sanallisesti mutta nyt hän on käynyt minuun jo kahdesti käsiksi.

Yhteistyössä