Isyysraha, vanhempainraha, kesäloma töistä.. *solmussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Jos mieheni jäisi töistä vanhempainvapaalle, eikös sen rahan suuruus ole sama kuin isyysrahan? Onko sillä mitään merkitystä, vaikka hänellä olisi töistä sillä ajanjaksolla kesäloma - saisi silti nostaa vanhempainrahaa?

Tuli vaan mieleen kun miehen isyysraha oli 81e per päivä, omani nyt minimi :whistle:

eikös siihen tullu joku kikka että jos mies jää vanhempainvapaalle niin ne ekat vanhempainvapaapäivät on korkeemmalla taksalla??? miten mie jotenki muistelen näin. että sillä saataisiin jäämään isiä enemmän vanhempainvapaalle kun on porkkanana se suurempi korvaus ku äideillä. siis tyyliin: ekat 30 päivää 85% palkasta...

Vanhempainvapaa päättyy heinäkuun puolessa välissä. Miehen työt loppuu - tarkka ajankohta on epäselvä, koska yt-neuvottelut ovat vasta alkaneet. Kesälomansa alkamisajankohtakaan ei ole tiedossa, että alkaako se jo heinäkuussa vai elokuussa (todennäköisesti heinäkuu?) Minulle olisi tarjolla mielenkiintoinen työ alkaen kesä-heinäkuun vaihteessa. Mutta mietin miten taloudelliset asiat sitten järjestäisi, jos aloittaisin sen työn ja mies olisi loppuajan sillä vanhempainvapaalla, mutta mitäs sitten tosiaan jos se loma paukahtaisi siihen samalle ajalle, jääkö vanhempainrahat saamatta (ja tuolloin olisi yhä kannattavampaa, että minä olisin kotona sen jakson loppuun)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kai se on samoin kuin äidilläkin, eli sen isyysrahan saa sitten miniminä siltä työssäoloajalta eli tässä tapauksessa lomallaoloajalta.

Tosiaan, niinhän se taitaa olla. Hmm. Nyt joutuu ihan pähkäilemään miten asian hoitaisi..

Alkuperäinen kirjoittaja ilmoitus:
työnantajalle täytyy ilmoittaa isäkuukaudesta 2 kk etukäteen eli päättäkää nopeasti ;)

Tämä olikin myös se toinen juttu mitä mietin :whistle: Taisi jäädä haaveeksi.

Voiko kesäloman aikana kuitenkin pitää isyyslomaa ja saa normaalin summan siitä? *kela on jo kiinni, en voi soittaa ja kysyä*

Loma on kuitenkin eri asia, kuin työssäolo. Eli tämä kannattaisi tarkistaa kelalta. Minulle on ainakin äitiysloman aikana maksettu lomarahaa, joka maksetaan aina meillä kokonaisuudessaan kesäkuussa, tämän pienentämättä äitiyspäivärahaa, mutta tästä on nyt muutama vuosi aikaa.

Eli jospa ne kelalta neuvoisivat.

Meillä mieheni on ollut jo kahden lapsen aikana isyyslomalla oman kesäloman (vuosiloman) aikana. Ja sai kelalta isyyspäivärahan ihan normaalisti. Kun ei saa palkkaa isyysloman ajalta!

Olen opettaja, ja töissä kesällä. Minulle maksetaan kesältä päiväraha osittain miniminä, mutta ns. laskennallisen vuosiloman ajalta täytenä. Eli kuvittelisin, että vuosiloman ajalta päivärahan saa täytenä, mutta kannattanee tarkistaa Kelalta. En tiedä, onko tämä meidän systeemi jotenkin poikkeava, koska opettajat ei voi lomiaan pitää muulloin kuin kesällä.

Soitin Kelaan ja sanoivat, että ei vaikuta vaikka on kesäloma yhtäaikaa, normaalisti saa sen isyysrahan suuruisen vanhempainrahan. Toivottavasti pomo on sen verran reilu, että päästäisi miehen lyhyellä varoitusajalla vanhempainlomalle. Sijaista ne ei sille sinne tarvitsisi eli tsäänssit on hyvät :)

Juurikin tänään asiasta puhuimme töissä.Kaveri oli meinannut jättää isyysloman lapsensa
syntymän yhteydessä pitämättä kun sattui olemaan kesälomalla.Työkaverin kaveri(:))oli kuitenkin kelalla töissä ja oli kertonut että tottakai sen isyysvapaan voi ja saa pitää vuosi-
loman aikana.Itsekin kyllä ihmettelin tuota kun yleensä kela on erittäin pikkutarkka kaikessa
maksamisessaan.Hyvä juttuhan tuo.

Yhteistyössä