istuminenja kääntyminen?

Lapsi kääntyy vatsalleen yleensä 4-6kk ikäisenä, jokainen lapsi on kuitenkin yksilö ja kääntyy vatsalleen kun on siihen valmis.
Syöttötuolissa istuttaisin vasta kun lapsi hallitsee istuma- asentonsa eli pääsee lattialla itse istumaan ja takaisin vatsalleen.

Riippuu kait hieman syottotuolistakin. Me hankittiin eilen meidan 5,5kk ikaiselle (joka ei osaa viela itse istua) Chiccon syottotuoli, johon saa laittaa jo 4kk iassa. Se menee lahes makuuasentoon ja on tosi hyvin topattu. Kylla syottaminen helpottui, kun ei tarvi kyykkia sitteriin. Harmi kun ei tullut aikaisemmin tajuttua..

Kaantyilya on meilla ihan vahingossa tapahtunut aikaisemminkin, mutta nyt vasta kunnolla.

Meillä esikoinen alko kääntymään 4kuisena ja pukkuveikka 2kuisena, joten paljon on eroja siinä koska alkaa kääntymään.

Syöttötuoliin istuttamisesta on aikasemminkin ollu paljon keskustelua, joten kannattaa hakea vanhat ketjut ja lukea ne. Jos syöttötuoliin voisi laittaa istumaan vasta sitten kun lapsi menee itse lattialla istumaan, kuten Emmu80 kirjoitti, niin meidän lapset olisivat joutuneet syömään jossain muualla aika monta kuukautta, koska menivät istumaan itse noin 8kuisina ja 4kuisina on kiinteät aloitettu. Meillä on syöttätulollin laitettu 6kuisena, kun istuminen lattialla alkaa sujua ja kun syöttötuoliin laittaa, niin istuu siinä aika kivasti tuettuna eikä lötkähdä kasaan. Alussa ei tiettytkään kannata istuttaa kuin se syömisaika, niin ei vauvan selkä väsy. Mun mielestä kannattaa vaan kokeilla miten istuu syöttötuolissa ja vetöää siitä johtopäätökset onnistuuko syöminen siinä vai ei. Ei se lapsi pilalle mene, jos kokeilee. Useimmilla kun on syöttötuili kuitenkin hommattuna valmiiksi, joten helppo juttu pitäisi olla.

Meillä oli neuvolan vauvakerhossa lasten fysioterapeutti kertomassa vauvan kehityksestä ja sanoi että syöttötuolissa voi istuttaa sitten kun vauva ei "lysähdä" siinä kasaan vaan jaksaa istua selkä suorana. Ei tarvitse osata nousta istumaan itse kuulemma. Meidän poikaa on syötetty syöttärissä vähän alle 6kk ikäisestä (nyt 6,5kk). Jos näyttää siltä että väsähtää kesken syönnin, niin siirrän sitteriin jatkamaan syömistä.

meillä esikoinen ustui syöttötuolissa hyvin 5kk iässä ja tyynyilla tuettiin selästä.ilman tukea istui sit lattialla 6kk iässä.
mahalleen kääntyi 4kk iässä vaikka se ei sit kummemmin kiinnostanut.Muutaman kerran kääntyi ja piti sit taukoa 6kk asti :D

Meillä annettiin neuvolasta syöttötuolissa istumislupa 5kk ikäisenä. Oli jämäkkä ja tykkäsi istua sylissä ja taisi istua silloin kans itse lattiallakin, kun siihen pistettiim. Itse oppi peruuttamaan istumaan reilu 6kk ikäisenä, joten se itse istumaan nouseminen ei ole mikään vaatimus.

Meille neuvolan täti sanoi ettei saa istutta edes syöttötuolissa syötön ajan ennenkuin alkaa itse lattialla istua. :/
Ja sylissäkään ei saa antaa istua vaikka ylös punkeekin. Selkä suorana kyllä jo istuu mutta siitä huolimatta, koska kääntymistä meillä ei tehdä vieläkään oikeaoppisesti kun lattialla ei viihdy sitten millään. Muita samanlaisia? Siis kääntyy mahalta selälleen sillai et punkee käsillä tai jaloilla itsensä selälleen (laittaa jalat vatsan alle ja nostaa pyllyn pystyyn tai nostaa etuvartaloa ylös ja toisella kädellä pukkaa vauhtia). Mahallaan ei viihdy OLLENKAAN, liekö tuo refluksi syynä.

Meillä tyttö oppi kääntymään selältä masulleen tasan viikko sitten, jolloin oli 2½kk. Kovat harjoitukset ovat edelleen käynnissä ;) . Nyt jo yrittää nostaa pyllyään ilmaan ja päästä eteenpäin. No, sehän ei vielä onnistu ja sekös neitiä harmitta.

Afu ja tyttö 2kk3vkoa

Meillä esikoinen kääntyi vatsalleen pari kertaa 4kk iässä ja tavaksi sen otti vasta 7kk iässä, jolloin sanoi eka sanansa =) Osasi kääntyä vatsalta selälleen 3kk iästä, masullaan ei viihtynyt.

Pikkukakkonen oppi kääntymään reilun 3kk iässä ja heti alkoi kova treeni, ei kunnolla vaan osaa kääntyä takaisin ja sekös harmittaa. Kovasti nostaa peppuaan ylös ja yrittää eteenpäin, ikää nyt pian 5kk :)

Eli on kovin yksilöllistä milloin mitäkin vauvat oppivat tekemään, kaipa siihen heidän kiinnostuksensakin vaikuttaa ;)

Tuosta istumisesta sen verran, että jos todellakin tuo itse istumaan meno olisi kriteeri, ei olisi meilläkään esikoinen syöttötuolissa juuri istunut :) Tuettuna istui lyhyitä aikoja 6kk iästä. Pikkukakkonen pukkaa jo kovasti istuma-asentoon. Tänään juuri eräs lapsiin erikoistunut fysioterapeutti sanoi, että hyvin voi sylissä istuttaa, kun itse istuma-asentoon kovasti pyrkii ja selkä on suorana. Sanoi, että esim. olka kehittyy lapsella vasta kunnolla 11v ja silti sitäkin käytetään jo paljon aikaisemmin.

Noihin neuvolantädin sanomisiin en nyt kovinkaan menis luottamaan =)

Meille sanoi nla täti että istuttaa voi alkaa 6kk. Eli harjoitella vaikkei vielä itse menisi istumaan. Meidän hippua vajaa 6kk punkeaa sylissä puoli-istuvasta asennosta istumaan ja pysyykin hetken selkä suorana. Kyllä sitä varmaan pian voi alkaa tuolissa syöttämään kun sitterissä vänkää kokoajan ylös ja kiukkuaa kun pitäs olla puolimakuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Meille neuvolan täti sanoi ettei saa istutta edes syöttötuolissa syötön ajan ennenkuin alkaa itse lattialla istua. :/
Näin jos meillä oltais menty niin poikaa olis saanut syöttärissä pitää vasta 9kk ikäsenä :|

Elikkäs 5kk neuvolassa katsoi että selkä pysyy jo suorana -> voi istuttaa syttötuolissa.

Yhteistyössä