Istukkatutkimus vaiko lapsivesipunktio?

Hei haluaisin kuulla odottavilta äideiltä, joilla jompi kumpi takana?
Kokemuksia tutkimuksista? Onko tullut vuotoa tai jos jollain mennyt tutkimuksen takia kesken sekin olisi mukava kuulla, jos joku viitsii vastata, kiitos!
Kuinka pitkään sairaslomaa töistä?

Näitä pohdin tosin ensin veriseula ja nptutkimus :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv 9+0 :heart:

Jos saisin käännettyä aikaa taaksepäin en olis mennyt mihinkään.
Niskapoimu ja veriseula varmaan ihan ok, jos ei tule huonoja tuloksia.
Jos tulee huonot tulokset, pitää miettiä meneekö jatkoon eli lapsivesipunktioon jos on raskaus jo pitkällä. Ja siihen tutkimukseen ei kannata mennä keskenmenon vuoksi, jos ei ole valmis keskeyttämään raskautta jos sikiöllä asiat huonosti. Voi sitä tuskaa ja ahdistusta mitä tutkimuksista voi seurata(usein turhaan). Esikoisen aikana ei ollut moisia np+veriseula ja miten onnellista olikaan odotus. Sitten asiaan, lapsivesipunktio oli ihan ok, meni nopeasti ja kivuttomasti. Sairaslomaa sai sen päivän. Vatsa oli heiman arka pistokohdasta sen päivän. Mutta tulosten odottelu 2 viikkoa on yhtä painajaista. Toivottavasti alkuseulat menee sulla hyvin etkä joudu moisia lisätutkimuksia miettimään.

Miksi menet noihin tutkimuksiin Rouva Pikkumyy? Minä en mene kumpaankaan, ainoastaan rakenneultraan. Kannattaisi oikeasti miettiä asiaa, kun kyse ei ole siis mistään rutiinitutkimuksista tai raskauteen kuuluvista tutkimuksista vaan vapaaehtoisista. Suosittelen kovasti Heli Pruukin väitöskirjaa, se kertoo karua totuutta siitä, kuinka paljon enemmän np-ultra ja seerumiseula aiheuttavat ahdistusta ja huolta, kuinka oikeita tuloksia. Ahdistuksen ja huolen on taas todettu aiheuttavan sikiölle kehitysongelmia.

Istukkatutkimus ja lapsivesipunktio ovat tutkimuksia, joissa nuoren naisen on prosentuaalisesti todennäköisempää saada keskenmeno kuin että löytyy todella vakava kehityshäiriö. Aika karut luvut minusta...

Jos noista täytyy valita, valitsisin ehdottomasti lapsivesitutkimuksen. Tulokset tarkempia vaikka tulokset kestävät pidempään. Minulle tehty epäonnistunut istukkabiopsia jonka koin sairaan kivuliaaksi. Mutta ihmiset kokevat kivut eri tavalla. Toimenpidepäivä sairaslomaa.

Mä kävin rakenneultran tiettyjen löydösten takia lapsivesitutkimuksessa. Huoli oli kuitenkin turha ja kromosomit oli normaalit. En olisi aborttia tehnyt, vaikka jotain olisi löytynytkin. Menin lähinnä siksi, ettei koko raskautta olisi tarvinnut lapsen terveyttä stressata. Myöskin, jos lapsella olisi joku kromosomihäiriö todettu, olisi siihen voinut paremmin valmistautua henkisesti ja etsiä tietoa. Tosin nyt kun mietin, aiheutti pienen keskenmenonvaara todella ison huolen. Ajattelin, et jos sen takia menee kesken, oon ite sen aiheuttanut. En tiedä, menisinkö uudelleen, jos joskus uusissa raskauksissa jotain tulis.

Lilja (27+6)

Alkuperäinen kirjoittaja Mariainen:
Minä en mene kumpaankaan, ainoastaan rakenneultraan. Kannattaisi oikeasti miettiä asiaa, kun kyse ei ole siis mistään rutiinitutkimuksista tai raskauteen kuuluvista tutkimuksista vaan vapaaehtoisista.
Samalla tavalla se rakenneultrakin on sikiön kehityshäiriöiden seulontatutkimus, vaikka moni sitä ei siksi mielläkään. Ja ihan yhtä vapaaehtoinen kuin muutkin ultraääni/punkio/veriseulatutkimukset... Jos raskaus on sujunut normaalisti, niin se keskenmenoprosentti punktiossa/biopsiassa on itseasiassa pienempi kuin normaalisti ilmoitettava 0.5-1%. Koska tuohon lukuun lasketaan mukaan kaikki keskeytyneet raskaudet punktiota seuraavan 2 viikon aikana huolimatta siitä mikä todellinen syy on ollut.

Kävin veriseulan hälyttämänä lapsivesipunktiossa 2005, koska olimme yhdessä päättäneet, että jos jotain häikkää löytyy, niin raskaus keskeytetään. Punktio ei sattunut ja loppupäivä sairaslomaa. Ainoa ongelma oli jaksaa odotella tuloksia 2-3 viikkoa. Onneksi lopputulos (normaali kromosomisto) palkitsi vaivan!

Mulle tehtiin esikoista odottaessa lapsivesipunktio laajentuneiden munuaisaltaiden takia. Asia huomattiin rakenne ultrassa ja siitä seuraavana päivänä tehtiin punktio. Se päivä käskettiin ottaa rauhallisesti, ei mitään raskaita nostoja yms... Olisiko ollut noin 1% mahdollisuus saada keskenmeno ( varmaksi en muista ) Tuloksia tosiaan sai odottaa 2 viikkoa, meillä ne olivat ok. Itse mielummin menen kokeisiin kun stressaan jos jotain kumminkin olisi.

tmvk ja toukka 23+4

On se rakenneultra sellainen joo, mutta menen siihen siksi, että jos siinä löytyy jotakin sellaista, johon lapsi tarvitsee heti synnyttyään hoitoa, on asia ehkä (eihän sekään löydä kaikkia, ei edes kahta kolmas osaa) tiedossa ja lasta voidaan heti auttaa.

Minuta on mielenkiintoista, että kun seerumiseulassa löytyy jotain sanotaan että lapsella on "suurentunut riski " tai "kohonnut riski" (esim 1/350) mutta kun puhutaan noden yllämainittujen tutkimusten keskemeno rikistä 1/100 tai 1/200, puhutaan "vähäisestä riskistä". Ihmisiä siis ohjaillaan tuollaisia lausunnoilla toimimaan tietyllä tavlla. Se rikkoo mielestäni niin sikiön kuin myös kenen tahansa vammaisen ihmisen ihmisoikeuksia.

minä en ottanut tuota veriseulaa ,koska iän puolesta (41) se antaa automaattisesti jo hälyttävän tuloksen.kävin tuossa np-ultrassa ja arvo oli siinä 1,6 turvotus.lääkäri oli sitä mieltä et kaikki kunnossa.
seuraava sit se 20rv rakenneultra.
mut kyllä varmaan menen ehkä sit lapsivesipunktioon jos siellä olisi jotain vialla.
kyllä neissä tutkimuksissa on miettimistä kun alkaa olla ikää.
mut paras tehdä kuitenkin niin et itsellä on hyvä olla.

senttu ja lassilotta 14+3

Siinä seulassa missä minä kävin ei kyllä edes ilmoiteta 1/250 pienempiä tuloksia, eli vasta tuolloin ilmoitetaan että "kohonnut riski". Ja punktiosta ilmoitettiin keskenmenoriskiksi alle 0.5 eli alle 1/200. Ja tehtiin kyllä selväksi että riski on olemassa ja mitkä suhteet ovat. Mielestäni ei siis ohjailtu mihinkään suuntaan. Minä menin seulaan nimenomaan siksi että halusin tietää tuloksen. Kuulostaa hölmöltä kommentilta, mutta tuntuu että jotkut menevät tutkimuksiin ja haluavat tietää tuloksen vain jos se on normaali. Oltiin myös päätetty etukäteteen (ennen raskaaksi yrittämistä ) että mennään seuloihin ja jos jotain kohonnutta riskiä on tehdään kaikki mahdolliset/sopivat jatkotutkimukset ja keskeytetään jos jotain vakavaa ilmenee (kauhistelkoot kuka haluaa). Kaipa kukin ottaa stressiä eri tavoin, ja niistä seuloista(np, veri, rakenne U) mistä haluaa. Minä jännitin omavalintaisesti lapsivesituloksia 3 vkoa.
Alkuperäiseen kysymykseen: lapsivesipunktio, istukassa voi olla mosaikismi mikä pitää (jos haluaa) sulkea pois tekemällä vielä lapsivesipunktio.

Minulle on tehty kerran lapsivesipunktio, joka johti keskeytykseen viikolla 18.

Kolme kertaa on otettu istukkanäyte. Kaikilla kolmella kerralla sikiö sai terveen paperit.

Lapsivesipunktio meni mielestäni liian pitkälle. Odotusaika on kuitenkin niin hermoja raastavaa, että tulos on mielestäni mukavampi saada viikoilla 12-13, kun 16-18. Meillä siis perinnöllinen sairaus, joka periytyy 25% todennäköisyydellä. Eli istukkanäytekin voidaan ottaa jo viikolla 11, kun tiedetään mitä haetaan.

Itse toimenpiteessä ei mielestäni juuri eroa ole. Vointikin ollut samanlainen toimenpiteiden jälkeen.

Itsellä kaikki näytteiden otot menneet hyvin, eikä epäselviä tuloksia ole tullut. Joskushan istukkanäytettä ei edes voi ottaa. (istukka huonossa paikassa tms.)

Mä kävin lapsivesipunktiossa. Toimenpide oli täysin kivuton ja nopeasti ohi. Yöllä oli kovahkoja vatsakipuja ja seuraavana päivänä nousi kuumetta, mutta mitään vuotoja tms ei onneksi tullut (käytiin tosin polilla tutkimuksissa). Tuttavani siskolla oli jäänyt reikä lapsivesikalvoihin (tulehdus?), ja lapsivettä lurahdellut, ja oli jo aikaisessa vaiheessa joutunut sairaalaan lepäilemään ja lääkitykselle. Lapsi oli syntynyt pari kuukautta etuajassa, ja lääkärit olivat olleet huolestuneita lapsiveden vähyyden merkityksestä sikiön kehitykselle, mutta terve lapsi oli syntynyt.
Lapsivesipunktiossa ilmoitetaan olevan pienempi km-riski kuin istukkapunktiossa (0.5 vs 1%), mutta koska alkuvaiheessa keskenmenoja tapahtuu muutenkin useammin, niin vertailu on vaikeaa. Eräiden tutkimusten mukaan km-riski saattaa jopa olla pienempi kuin edellämainitut, mutta uskoisin että tämän asian suhteen ei haluta antaa käsitystä, että riski olisi olematon. Kuitenkin, jos alkuraskauden yhdistelmäseulassa jää kiinni, riski down-lapseen on yli 1:250, eli suurempi kuin 0.4%. Lapsivesipunktion virallisesti ilmoitettu km-riski on 1:200, eli 0.5%. Jostain luin että esim TYKSissä punktioiden km-riski oli jonain vuonna ollut 0.37%. Eli samoissa lukemissa noiden riskien kanssa kuljetaan, joten päätös on vaikea. Joka tapauksessa km-riski tuossa 16 viikon kohdalla on jotain 2%, joten punktio lisää sitä riskiä max 0.5%.
Jos itse joutuisin samaan tilanteeseen, menisin varmaan suoraan istukkapunktioon - riski on ehkä hieman suurempi, mutta tutkimus tehdään niin aikaisessa vaiheessa (n. 11 vko), että tulosten tullessa vauvan liikkeet eivät ole niin ilmeisiä kuin sitten myöhemmin, lapsivesipunktion (>15 vko) tuloksia odotellessa. Tästä saan ehkä moitteita niskaani, mutta luulen että saattaisin jopa mennä suoraan istukkapunktioon ilman veriseulaa - seula antaa vain riskin, mutta ei selvitä sitä, sattuuko se riski juuri omalle kohdalle. Eli minä ehkä kävisin niskapoimu-ultrassa katsomassa onko siinä kaikki OK, sitten istukkapunktiossa ja lopulta rakenneultrassa. Rakenneultra tehdään niin myöhään, että jos siinä jotain paljastuu, niin ollaankin jo tosi pitkällä raskaudessa, ja sinne asti en odottaisi.
Mietin omalla kohdallani tosi kauan punktiota, mutta silti päädyin siihen lopulta - on totta, että siinä tehdään kenties epäoikeudenmukaista "valintaa", mutta kaikki kromosomihäiriötapaukset eivät kuitenkaan ole niitä aurinkoisia down-lapsia, joita näemme kaduilla, vaan on myös paljon vaikeampia tapauksia, jotka tarvitsevat intensiivistä tehohoitoa. En haluaisi laittaa lastani laitoshoitoon. Silti täytyy pitää mielessä, että edes kromosomitutkimus ei sulje kaikkia sairauksia pois, joten puhdas kromosomitulos ei ole tae terveestä lapsesta. Pitää pitää vaan sormet ristissä ja toivoa parasta. Toivottavasti pystyt tekemään sellaisen päätöksen jonka kanssa on hyvä elää, tapahtui sitten mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilja-76:
Ai niin ja sairaslomaa ei toimenpiteen takia tarvitse. Ei ole mitään rajoituksia tekemisille sen jälkeen. Toki varmaa päivän kirjoittavat, jos pyytää.
Ainakin TYKS antaa selkeät ohjeet mitä ei saa tehdä lapsivesipunktion jälkeen. Sairaslomaa sen päivän. Ei jumppaa, juoksua, kantamista, seksiä yms. luki ohjeissa. Toimenpiteen jälkeen piti maata 15min ja sitten vielä istua odotushuoneessa toiset enenkuin sai lähteä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Merika:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilja-76:
Ai niin ja sairaslomaa ei toimenpiteen takia tarvitse. Ei ole mitään rajoituksia tekemisille sen jälkeen. Toki varmaa päivän kirjoittavat, jos pyytää.
Ainakin TYKS antaa selkeät ohjeet mitä ei saa tehdä lapsivesipunktion jälkeen. Sairaslomaa sen päivän. Ei jumppaa, juoksua, kantamista, seksiä yms. luki ohjeissa. Toimenpiteen jälkeen piti maata 15min ja sitten vielä istua odotushuoneessa toiset enenkuin sai lähteä kotiin.
Helsingin Naistenklinikalla ei sairaslomaa lapsivesipunktion vuoksi määrätä ja käskettiin viettää normaalia elämää. Komplikaatiot tulee sitten kuulemma viikon sisällä, jos on tullakseen.

Nimim. Vielä 2 päivää varpaillaan

:flower:
Eka neuvola siis takana ja kaikki siellä hyvin! Tosin vasta rv 9+1 tänään! :heart:

Npultra on nyt tilattu 28.1.-08, silloin rv 12 :heart: rv13 neuvolalääkäri ja silloin saan lähetteen lapsivesipunktioon, menen sinne tai en, sitä ehdin vielä pohtia, mutta luulen kyllä meneväni, silloin minulla hiihtolomaviikko, eli en joutuisi olemaan edes raskaassa työssä sen jälkeen!

Kiitos kaikille paljon kommenteista ja nämähän ovat kuitenkin jokaisen hlökohtaisia päätöksiä, jokainen tekee oikein omalla tavallaan! :heart:
Kiva oli lukea erilaisia kommentteja ja paikka jossa minulle tehdään npultra ja mahdollinen lapsivesipunktio on medisonar! :heart: TYKS:iin sitten synnyttämään;=) :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 9+1 :heart:

En menisi kumpaankaan, jos ei pakko olisi. Tai siis lapsivesipunktio takanapäin, ja se oli erittäin kivulias toimenpide. Kaksi kertaa jouduttiin pistämään, ensimmäisellä kerralla ei saatu näytettä. Nyt sitten pitää jännittää sekä tuloksia, että sitä ettei tule keskenmeno. Meillä kiellettiin pistopäivänä tekemästä mitään raskasta/nostelua, mutta sai lähteä heti ultran jälkeen kotiin. Olin väsynyt ja kipeä tämän jälkeen, vihlontaa oli jonkinverran tämän jälkeen. Myöskin seuraavan aamuna/päivällä vielä tuli kipuja. Tarkastivat vielä ultralla pistoksen jälkeen, että vauvalla kaikki hyvin ja että sydän sykkii. Lääkäri sanoi, että noin 2-3 viikon aikana yleensä keskenmeno tulee, jos on tullakseen.

Aina ennen kumpaakaan tehdään tarkka ultra (ainakin täällä ) ja mun kohalla siinä ultrassa jo näky niin pahat poikkeamat, että kun kysyttiin haluanko lapsivesipunktion sainoin että otetaan vaan. Mulle oli nimittäin se ja sama, oisko menny kesken. No ei menny, eikä tullu mitään kipuja eikä vuotoa. Sen pvän sai saikkua ku näyte otettiin. Jonkun verran sattu se näytteen otto, mutta eipä muuta. Mulle annettiin mukaan lappu, jossa oli ohjeita näytteen oton jälkeen. Siis ettei saa tehä mitään raskasta jne. Ja lääkäri sano, että jos punktiosta aiheutuu keskemeno se tapahtuu samana tai viim. seuraava pvänä. Jos myöhemmin, se ei enää johdu punktiosta.

Nopea tulos punktiosta (FIS??) joka kertoo heti suurimmat jutut eli mm. 13- ja 18-trisomiasta tulee n. 4 pvän sisään, lopulliset tulokset saa 2 vkon sisään. Eli mulla punktio oli torstaina ja tiistaina saatiin tieto.

Jos selvää poikkeavuutta ei havaita ultrassa, niin sitten en tiedä miten itse toimisin. Onhan siinä aina se keskenmenoriski. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsivesipunktiossa keskemenoriski on alle 0,5% kun sen tekee ammattitaitoinen lääkäri ja yleensä sen tekee ammattinsa osaava. Ja tuo 0,5% on maailman laajuinen luku, että tiedä sitten mikä se Suomessa on. Voi olla jopa pienempikin, onhan täällä todella kehittyny lääketiede.

Minulle tehtiin viime viikolla lapsivesipunktio ja tuloksia odottelen. Pelkäsin kauheesti kun menin sinne koska en pidä neuloista. Loppujenlopuksi se meni tosi hyvin eikä sattunut hirveesti. Se kesti vain muutaman minuutin ja oli nopeasti ohi. Ainoa asia mikä mietityttää ja pelottaa on se että siihen kuuluu 1% riski saada keskenmeno. Luin jostain että joku oli saanut reilu viikko punktion jälkeen keskenmenon. Vaikka riski on pieni niin siltikkin lääkärikin sanoi että pahimassa tapauksessa voi saada keskenmenon vielä viikonkin jälkeen punktiosta. Sen takia ei ole pakko ottaa lapsivesipunktiota mutta tulevana äitinä haluan tietenkin varmistaa että lapsella on kaikki hyvin. Tietenkin pelottaa että mitä jos tulisi keskenmeno, ja kun tulokset olisi valmiina saataiskin selville että lapsella oli kaikki hyvin ja että punktio otettiin turhaan ja lapsi menehtyi. Näinkin on käynyt. Minun kysymys olisi että miksi tästä punktiosta voi saada keskenmenon? Sitä kukaan ei ole kertonut. Onko siitä mitään tietoa? - tuleva äippä

Yhteistyössä