Istukka vuotaa verta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unbelebt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

unbelebt

Uusi jäsen
18.04.2011
24
0
1
Olin rakenneultrassa pari viikkoa sitten missä selvisi että istukkani on hieman kohdunsuun edessä ja jos se ei siirry raskauden edetessä pois kohdunsuulta,en välttämättä voi synnyttää alateitse.

Kolme yötä sitten heräsin käymään vessassa ja huomasin vuotavani verta. Soitin sairaalaan,mistä rauhoteltiin ja sanottii että jos vuoto alkaa tulee runsaaksi tai alkaa tulemaan kipuja niin sitten vasta sairaalaan. Istukan tiputteluvuoto voi olla aivan normaalia eikä kannata huolestua jos verta tulee vain pieni määrä. Ultrassa olin tänää ja kaikki oli ok. Potkut tuntuvat joka päivä normalisti.Olen nyt viikolla 21+2.

Tarkoittaako istukan vuoto että siinä voi olla jotain vikaa? Voiko olla hyvin todennäköistä ettei istukka toimi koko raskausaikaa hyvin ja lapsellani on suurempi todennäköisyys menehtyä? Todella inhottavaa olla tälläisessä pelossa koko ajan. Kokemuksia?

Hei,

Mulla myos todettiin silloin 20 viikon ultrassa istukka kohdunsuulla, ja gyne sanoi, etta jos alkaa vuotamaan vahankaan verta, taytyy menna sairaalaan saman tien. Tama tosin Italiassa, joten saattaa olla, ettei Suomessa huolestuta samalla tavalla. Italiassa otetaan muutenkin kaikki todella vakavasti.. Mulle sanottiin, etta viikolla 28 on mentava tarkistamaan istukan tilanne, ja jos se edelleen on liian lahella kohdunsuuta, on edessa sektio ennenaikaisesti, silla riski on liian suuri, etta jotain menee pieleen jos annetaan tilanteen jatkua "omalla painollaan".

Suomessa ei tietaakseni kuitenkaan sektiota tehda niin heppoisin perustein, varsinkaan ennen laskettua aikaa "varmuuden vuoksi"-mentaliteetilla.

Asun siis Hollannissa, mutta aion synnyttaa Italiassa, miehen kotimaassa..

Tanaan iltapaivalla on seurantaultra, joten selviaa taas enemman.

Tsemppia kovasti tuohon tilanteeseen, sinuna menisin kylla naytille ja vaatisin ultraa ja ties mita! :hug:

Gynekologi ultrasi minut vähäisen verenvuodon vuoksi ja totesi istukan olevan 0,5cm päässä kahdunkaulasta. Hän sanoi minulle, että todennäköisesti istukan reuna voi vuotaa vielä myöhemminkin. En osannut edes kysyä, onko asiasta muuta haittaa kuin se, että synnytys menee sektiona, jos istukka ei "kiipeä" kauemmas. Minulla oli sama vuototilanne edellisessäkin raskaudessa ja lapseni syntyi aivan terveenä.

Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta ole mutta miehen veljen vaimolla oli raskaus aikana sama homma. Eli istukka pysyi tiukasti kohdunsuun päällä. Hän joutui sairaalaan täyslepoon jo aika varhaisessa vaiheessa runsaiden vuotojen takia. Istukassa on ilmeisesti silloin suurempi repeämisen riski ja jos niin käy niin silloin on kiire. Heidän vauva syntyi sitten sektiolla rv32, eli ei likellekään laskettua aikaa päässeet ja yleensä kai noissa tapauksissa sektiot suoritetaankin hyvissä ajoin juuri sen takia ettei synnytys missään tapauksessa pääse itsestään alkamaan koska kun kohdunsuu alkaa aueta myös istukka irtoaa.

Mulla oli kaksosraskaudessa (vauvat syntyivät 4/2011) a-sikiön eli tytön istukka ns. etinen istukka ja tämä selvisi myös rakenneultrassa; b-sikiön eli pojan istukka oli "normaalissa" asennossa. Mulla istukka alkoi vuotamaan ilman mitään ennakkovaroituksia (mikä on tyypillistä etisessä istukassa) todella rajusti ja jouduin sen vuoksi sairaalaan vuodelepoon miltei kuukaudeksi. Käytännössä olin vuodelevossa vuoroin kotona vuoroin sairaalassa rv. 23-34, jolloin vauvat syntyivät. Mulla tuo istukka vuoteli muutamaan otteeseen, mutta vain kerran todella massiivisesti. Käytännössä seisoin omassa verilammikossa ja kyllä pelkäsin :( Todennäköisesti olisin saanut enemmän "liikkumavapauksia", mutta kun kyse oli tuplista, niin oltiin tosi varovaisia. Mä ja lääkärit elättelimme toiveita, että istukka olisi noussut raskauden myötä ylemmäs, mutta ei - päinvastoin! Lopulta istukka alkoi taas tihutella joskus rv32, jolloin lääkärit sanoivat, että olen kävelevä aikapommi ja päättivät tehdä suunnitellun sektion rv 34+3. Pelkäsivät, että tulee joku todella hirveä vuoto tai istukka irtoaa ja loppuaika raskaudesta kuluikin sairaalassa. Tosiaan sun raskautta kyllä pitäisi nyt seurata tarkemmin ja minä lähtisin aina pienestäkin vuodosta varmuuden vuoksi näytille ja "käyrille" makaamaan.

t. Vadelmaunelma & Tuplat vajaa 9kk

Ja hei SHARONA: Muistatko mut? Ollaan joskus pyöritty samoissa ketjuissa kuumeilijoissa ja hoitolaisissa? Meillä tosiaan onnisti 5. raskaus ja saatiin syliin kerralla 2 vauvaa (ICSI-hoito). Onnittelut myös sinulle :flower:

Mulla todettiin myös rakenneultrassa 21+6, että istukka on aivan kohdunsuun reunalla. Lääkäri sanoi, että siitä voi aiheutua vuotoa ja jos ei siirry pois kohdunsuulta, niin sektio olisi edessä. Kontrolliultra oli 28+6 ja siellä todettiin että istukka oli kasvaessaan siirtynyt ylemmäs. Huoli sen suhteen on siis ohi.

Yhteistyössä