Istukka vuotaa / hematooma istukassa, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vuotaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vuotaja

Vieras
Hei,

Viidettätoista raskausviikkoa viedään. Viikon 11 lopulla, koko alkuraskauden tiputeltua, alkoi ensimmäistä kertaa hillitön verinen vuoto, jolloin verta tuntui menevän "litrakaupalla". Päivystyksen ultrassa todettiin sikiön voivan hyvin ja vuodon johtuneen istukan alareunassa kohdun suulla olevasta hematoomasta. Istukka ei siis kuitenkaan ole ns. etinen istukka. On vain melko alhaalla, mutta ei siis kuitenkaan kovin alhaalla.

Vuoto loppui tiputellen muutaman vuorokauden kuluessa ja alkoi taas uudestaan entistä rajumpana noin viikon kuluttua. Tuolloin taas päivystyksessä todetiin istukan reunoilla ja kohdun suulla massiivisia vuotoalueita ja useita valtavia verenpurkaumia. Nyt olen vuotanut tiputellen taas 1,5viikkoa ja viime vuorokausina vuoto on mielestäni taas runsastunut ja mukana on uuttakin verta.

Olen sairaslomalla, mutta en ehdottomassa vuodelevossa. Töihin saa mennä sitten jos/kun vuoto lakkaa kokonaan. Outoa on, että vuotoa tulee enemmän yöaikaan levossa, kuin esim. päiväsaikaan, joka kuluu pääasiassa istuma- tai seisoma-asennossa...?

Peräänkuuluttaisin muita istukan rajuista vuodoista kärsineitä ja heidän kokemuksiaan!!!
Voiko kaikki päättyä vielä hyvin? Olen hyvin ahdistunut, itkuinen ja huolissani. Pelkään kovasti vauvan puolesta. Lääkärit eivät sano juuta eikä jaata, vain että näillä viikoilla ei mitään voi pelastaa... mikä tietysti on valitettavan totta.

Kertokaa ja auttakaa! Lievittäkää epätietoisuuttani!

Ja vielä; miten teillä on näillä viikoilla kontrolloitu tilannetta? Tuntuu kauhealta että kukaan ei aio katsoa mahani sisään, kuin vasta kuuden viikon päästä rakenneultrassa!?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Hei!

Haluan jakaa ahdistuksesi, itse olen nimittäin ollut ihan samassa tilanteessa. Mulla todettiin hematooma vko 6 sairaalan päivystyksessä jonne olin joutunbut kovan vuodon ja kipuilun vuoksi. Silloin ei minullekaan paljon toivoa annettu. Tosin yksi hoitajista totesi lääkärin lähdettyä, että yleensä neljä viidestä raskaudesta sujuu hematoomasta huolimatta hienosti. Mulla vuotoa jatkui 8 viikkoa putkeen, välillä erittäin runsasta ja "klimppistä" ja tummaa, välillä kirkasta holahtaen pönttöön ja siteeseen. joinain päivinä vuotoa tuli vain pyyhkiessä, jonka jälkeen vuodot alkoivat taas uudestaan. olin tänä aikana sairaslomalla ja 5 viikkoa sängyn pohjalla koska en pysynyt kipujen ja alhaisen hemoglobiinin vuoksi pystyssä. Mulla jopa pitkällään oleminen oli vaikeaa, kaikki housut tuntuivat puristavan liikaa, enkä voinut sängyssä vaihtaa asentoakaan ulvahtamatta. Jouduin syömään panadolia kuin leipää koko tuon ajan.

Hematooman tilaa tarkkailtiin Kätilöopistolla parin-kolmen viikon välein. joskus jouduin välillä itse sinne soittamaan ja vaatimaan pääsyä tarkastukseen kun olin niin kipeä. Kannattaa siis itse olla aktiivinen!

Olin erittäin ahdistunut ja huolestunut koko tuon ajan, varsinkin kun olin aiemmin kesällä kokenut keskenmenon.
Nyt tilanne on kuitenkin rauhoittunut ja mulla tällä hetkellä viikkoja 22+6. Rakenneultrassa vko 19+5 todettiin hematooman kadonneen ja vauvan vointi oli hieno. olen tosin joutunut olemaan nyt 5 viikkoa sairaslomalla ennenaikaisten supistusten vuoksi, mutta niiden ei pitäisi johtua hematoomasta. Nyt siis jopa hieman uskaltaa alkaa rauhoittua ja luottaa siihen että ehkä tämä loppuraskaus päätyy sittenkin pienen ihmisen syntymään, kunhan vaan malttaa ottaa rauhallisesti.

Toivottavasti tarinani luo edes hieman lohtua, että kyllä kaikki sittenkin voi sujua hyvin.

Hei! Minulla oli myös tosi runsasta vuotoa rv 14 paikkeilla ja olin sen vuoksi lepäämässä osastolla ja kotona parisen viikkoa. Tilanne rauhoittui, kerran kävin päivystyksessä kun vuotoa tuli taas ja tilanne huolestutti. Nyt on kaiki ihan ok ja loppuraskaus meneillään. Rakenneuä:ssa todettiin, että istukka, joka oli ollut hiukan kohdunsuulla, oli siirtynyt parempaan paikkaan. Muita kontrolleja ei minullakaan ollut. Tsemppiä kovasti sinulle! Huoli helpottaa, kun liikeet alkavat tuntua. Ja kannattaa vaivata neuvolaa ja käydä kuuntelemassa sydänääniä usein. Itse olin huolesta hermorauniona, vaati paljon saada itsensä uskomaan raskauden onnistumiseen mutta tässä sitä ollaan.

Mulla alkoi kans kivut ja vuoto rv 5+6. Yhden kerran tuli ihan punaista verta vessassa käynnin yhteydessä, jonka jälkeen vuoto muuttui ruskeaksi. Varasin seuraavana päivänä ajan yksityiselle varhaisultraan varmistamaan tilanteen (olin varma keskenmenosta). Kohdusta löytyikin rv vastaava sikiöpussi ja sikökaikuakin oli havaittavissa. Vuodon syykin selvisi, istukan alla kohdussa oli n. 2cm hematooma. Sain viikon sairauslomaa, ja ensi viikolla olisi uusi varhaisultra...Vuoto on onneksi löppunut kokonaan (ei ole vuotanut 3 päivään), vatsan kipuja vielä on...toivottavasti ne ovat vain normaaleja alkuraskauteen liittyviä. Toivottavasti pienen sydänäänet löytyvät ensi viikon ultrassa, ja hematooma olisi pienentynyt.

Kertokaa te muutkin omia kokemuksia asiasta. Häviääkö hematooma, kun vuoto loppuu? voiko se uusiutua?..onko se vakavampaa kun hematooma on istukan "alla" kuin että se olisi esim. kohdun takaseinässä? Pelko on kova, että raskaus menee kesken.
Hyvin toivottua esikoista odotamme.

Yhteistyössä