Istukka liian iso - liika kasvua, mitä tarkoittaa?

Hei!

Olen rv 20-5, toinen raskaus kyseessä, ja eilen rakenneultrassa käydessäni ultrassa ilmeni, että minulla on erikoisen iso istukka, lääkärin mukaan kuulemma 3 mm on normaali paksuus, niin minulla on 8 mm, ja jostain 12 cm X 9 cm myös puhui, mutta en tarkalleen tiedä, mitä tuolla tarkoitti, ehkä istukan kokoa. Niskapoimu-ultrassa tällaista erikoisuutta ei vielä näkynyt. Kaksi lääkäriä katsoivat ultralla ja kumpikaan ei kuulemma ole koskaan nähnyt tällaista. Istukkani sijaitsee etuseinässä ja on ihan kohdunsuun päällä.

Vauvani koko on 281 g ja pienempi vkoihin nähden eli rv 19-1, kun mulla nyt menossa rv 20-5. Mutta esikoiseni oli tosin myös hieman pienempi vkoihin nähden raskausaikana.

Kysyisinkin, mistä tällainen istukan ns. liika kasvu voi johtua? Äitipolini lääkärin mukaan joskus ehkä tuo voisi johtua vauvan kromosomipoikkeavuudesta, oletko samaa mieltä? Ultran mukaan vauvan rakenteet olisi kunnossa ja niskapoimu-ultrassakin turvotus oli vain 0.7 mm-0.9mm, ja tästä syystä katsoimme, ettei seulontaverikokeita tarvitse tehdä.
Onko istukan liika kasvusta jotain haittaa vauvalle, entä minulle? Ja voiko se itekseen normalisoitua rvvkojen kuluessa?

Olen niin huolissani asiasta, oma oma lääkärini ei tiennyt asiasta mitään ja tuntuu, että mistähän asiaaan saisi tietoutta, netissä aika vähän.

Kiitollisena vastausta odottaen,

sipe81
 
Hei "sipe81"!

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi, ja anteeksi että pääsin vastaamaan vasta nyt.

Tämä olikin hiukan hankalampi kysymys, joten juttelin asiasta myös meidän lääkärimme, joka on erikoistunut raskauden seurantaan, kanssa. Asiaan on vähän vaikea ottaa kantaa koska ei ole itse päässyt näkemään ja mittaamaan istukan kokoa, mahdollisuus on myös aina arviointivirheeseen. Yleisesti ajatellen iso istukka voi johtua mm. raskausdiabeteksesta, jostakin sikiön aineenvaihduntahäiriöstä, alkavasta Rh-immunisaatiosta tms. Lääkäri oli myös sitä mieltä, että äitiyspoliklinikka seuranta on jatkossa tärkeää. Varsinaista vaikutusta sikiöön on vaikea arvioida, sen näkee ajanmyötä siitä miten raskaus etenee. Asia tuskin kuitenkaan korjaantuu matkan varrella.
Toinen syy äitiyspoliklinikkaseurantaan on tietysti myös tuo kohdunsuun edessä oleva istukka, joten varmasti sinulle tästäkin syystä tulee jatkossakin seurantakäyntejä. Jos asia sinua kovasti huolestuttaa, ota yhteyttä sairaanlaan, missä tuo rakenne uä tehtiin ja kysy mahdollisuutta käydä keskustelemassa asiasta.
Onnea odotukselle!
 
Felicitas; Iso Kiitos sinulle vastauksesta! Olet nähnyt vaivaa minun puolestani, kun olet jopa lääkäriltä kysynyt asiaa.

Hyvä, että jotain mahdollisia vaihtoehtoja toit esille viestissäsi, aika sitten näyttää, mikä juttu tuo iso istukka oikein on, mutta hyvä jo tässä vaiheessa tietää ja osata alkaa asennoitumaan joihinkin mahdollisiin syihin.

Kahden vkon päästä pääsen seuraavaan ultraan, joten sitten näkee, onko jotain muuta tapahtunut.

sipe81
 

Yhteistyössä