istukka liian alhaalla

Kävin eilen rakenneultrassa ja siellä todettiin että istukka on liian alhaalla? Tai siis kuulemma voi "valua" kohdunsuun eteen? :O Varattiin sitten uutta ultra-aikaa heinäkuulle (LA elokuun lopussa), jossa sitten tarkistetaan että onko sen paikka muuttunut mihinkään päin. Se nainen sanoi vielä, että voi esiintyä pientä veristä vuotoa, ja silloin ei muuta kuin äitiyspolille näytille.

Onko kenelläkään muulla ollut tällaista tilannetta? Miten teillä on asiat edenneet? Ei ole minulle itselleni tällainen tuttua, kun ekassa raskaudessa kaikki oli OK näiden juttujen suhteen. Kai minä taas vaan panikoin turhasta (kuten yleensä)?

Heippa ! Mulla oli 2003 etinen istukka, vajaat 1½cm kohdunsuulla....Ei se siitä mihinkään noussut, tuli kielto nostella mtn painavaa ja muutenkaan rehkiä. Viikolle 35 päästiin ihan ilman mtn ja sitten mentiinkin ambulanssilla sairaalaan, kun alkoi verinen vuoto, ihan tiputellen. Toki omalla autollakin olis voinut mennä, mutta lanssi soitettiin kumminkin. Kiireellinen sektiohan siitä tuli, kun ei selkeetä tietoa, mistä veri oli peräisin. Loppu hyvin kaikki hyvin, vaikka minäkin sitä stressasin ja panikoin pitkin odotusta. Tuo istukan sijainti siis selvisi rakenneultrassa n. vkolla 20. Nyt uudelleen raskaana ollessa sitä osasi jo jotenkin suhtautua siihen, jos ja kun sama olis ollut edessä taas, mutta nyt oli paikka ihan eri.

kirjoituksesta ymmärsin että istukka ei ole kohdunsuun päällä vaan siinä reunamilla?

Monella naisella kun kohtu kasvaa niin istukan paikka myös nousee. Eli itse uskon että kätilön mainitseman "valumisen" toisena mahdollisuutena on juuri että se istukka nousee kohdun kasvaessa ylemmäksi.
Tämän vuoksi sinulla on nyt se kontrolli että nähdään onko se kasvun mukana noussut ylemmäksi vai mahdollisesti "valunut" kohdunsuulle. Monelle etinen istukka voi aiheuttaa tiputtelu vuotoa. Tällöin oot vaan yhteydessä sun oman alueen synnärille/ äiti pkl:lle. :)

Ei ole vakavaa. Tietenkin jos istukka tulee siirtymään kohdunsuun päälle niin silloin alatiesynnytys ei onnistune vaan sektiolla saat vauvan maailmaan :)
Itse uskon suurempaan todennäköisyyteen että istukka kohdun kasvun myötä nousee kuin
valuu..

Ihanaa ja rauhallista odotusta :) :heart:

Juu no sektio oliskin jo tuttu juttu sitten kun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla tosin ihan muista syistä..

Juu siis ei ole kohdunsuun päällä, vaan siinä aika liki kohdunsuuta. Toivotaan vaan ettei valuisi siitä alemmaksi enää :D Juu, niin sainkin ohjeistuksen että jos verta rupeaa vuotamaan niin äitiyspolille vaan tarkastettavaksi!

Itse stressaan muutenkin aika kovin ihan ilman mitään "lisärasituksia", outo raskaus ollut muutenkin edelliseen verrattuna.
Minulla oli neuvola tuossa ultran jälkeen ja sieltä sitten passitettiin tulehduskokeisiin kun supistelee aika ajoin melko kovinkin ja mahaa koskee :( Mikään tällainen ei ole tuttua edellisestä raskaudesta, se nyt muutenkin meni (raskausajan diabetesta lukuunottamatta) suht rauhallisesti ja ei tarvinnut muuta kuin ottaa testejä sen diabeteksen takia! Nyt tässä raskaudessa on hirveä huoli jatkuvasti että onko kaikki OK! Noh reilu 17 viikkoa enää laskettuun aikaan, voisi mennä suht nopeasti tämä!

Ja kiitoksia, toivotaan että tämä nyt menisi ilman sen suurempia ongelmia ja ei tartteis stressata enää kauheasti :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä