Istukka liian alhaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nel.

Vieras
Olen googlaillut aiheesta ja ymmärtänyt että usein liian alhaalla oleva istukka tulee siirtymään pois päin, ja siten loppuraskaus sujuu hyvin, ja normisynnytys mahdollinen.

Eniten ihmetyttää että mikä sen mahdollisen vuodon sitten aiheuttaa? miksi liian alhaalla oleva istukka alkaa vuotamaan? Tapahtuuko näin kaikissa etisistukoissa jossain vaiheessa, vai voiko selvitä loppuun asti ilman tipan tippaa? Tämä jäi lääkäriltä kysymättä.

Itsellä siis todettiin osittain liian alhaalla oleva istukka rakenneultrassa rvkolla20. Pienen pientä rusehtavaa vuotoa oli muutaman viikon ajan ensimmäisellä kolmanneksella. Siloin ei kuitenkaan ollut puhetta että se olisi johtunut istukasta...ja jäikin sitten syy epäselväksi. Hyvä asia että nyt vuotoa ei ole enää tullut. Voin kuulemma viettää normalia elämää, mutta jo liitoskivut pitävät poissa revittelystä. Joten rauhallisesti otan.

Nel.

Vielä on kontrolliultra tuon istukan sijainnin takia edessä. Mutta nyt hämmästyin sitä että vauvavakuutusta ei myönnetä jos istukan todetaan edelleen olevan väärässä paikassa. Eli sitä siis pidetään niin isona riskinä. Nyt alkoi jännittää.

Mitään vuotoa ei ole ollut, ja nyt rvko 28. Ilmeisesti se on hyvä merkki?

Kokemuksia?!

Mulla oli etinen istukka ihan viime metreille asti. Jännäsin vielä viikolla 37, että mennäänkö suunnitellulla sektiolla, vai siirtyykö istukka vielä niin, että alatiesynnytys onnistuu. Mulla oli yksi isompi vuoto, noin 300ml rv:lla 24. Se kyllä säikäytti kunnolla, mut vietiin sairaalaan ambulanssilla. Sen jälkeen meni pitkään ilman vuotoja, kunnes siinä rv 34 eteenpäin tuli lähes joka päivä niukalti vuotoa (pyyhkiessä) ja lähes joka viikko kerralla enemmän (useampi ruokalusikallinen). Käsittääkseni se vuoto johtuu siitä, että kohdunkaula voi pehmetä ja aueta tai ainakin liikkua viikkoja ennen synnytystä, jolloin istukka liikahtaa tai hiukan irtoaa ja alkaa vuotamaan. Istukkahan on oikeastaan vaan iso verisuonikimppu, joten sen rikkoutuessa verta vuotaa kyllä. Mulla oli loppuraskauden ajan ultrakontrolleja kahden viikon välein. Niin ja opastettiin, että aina jos vuotaa, niin pitää ottaa yhteys sairaalaan. Aika monena yönä jouduinkin sitten sinne soittelemaan. Yleinen ohje oli, että jos vuoto jatkuu tai runsastuu, niin ambulanssilla sairaalaan. Jos loppuu itsestään lepäämällä eikä ole runsasta, niin voi seurata kotona.

Sinällään etinen istukka ei kuulemma aiheuta esim ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Keisarileikkaus tehdään, jos synnytyksessä istukka edelleen tukkii synnytyskanavan. Mulla kävi sitten loppujen lopuksi niin hyvin, että istukka oli rv 39 noin sentin päässä kohdunsuulta ja synnytin alateitse. Vauva syntyi 40+5 käynnistetyllä synnytyksellä, käynnistettiin kaksi vuorokautta lapsivesien menon jälkeen kun ei lähtenyt itsestään käynnistymään. Se ei kyllä varmaan johtunut istukasta. Eiköhän kaikki mene ihan hyvin, syntyi lapsi sitten leikkauksella tai alateitse.

Yhteistyössä