Istukka kohdun suun päällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lähde

Uusi jäsen
03.11.2006
27
0
1
Onko kenelläkään kokemusta moisesta. Mulla on 2.6cm istukka kohdun suun päällä. Voiko tästä olla haittaa/ vaaroja sikiölle.

Kertokaa, jos tiedätte edes vähänkin, sillä mulle oli ihan uusi juttu, kun kävin rakenneultrassa.

Ei ole omakohtasta kokemusta,mut tietääkseni jos se ei siirry tiettyyn viikkoon mennessä,niin tehdään suunniteltu sektio.Mut en ole kuullut et siitä olis vaaraa sikiölle.

Ei ole minun tietääkseni vaaraa sikiölle, ainoastaan se tosiaan on että jos ei se siitä siirry ylöspäin niin muuta synnytys tapaa ei ole kuin sektio. Minulla on eteisistukka ja on noussut raskauden edetessä ylemmäs, eikä näin ollen ole mitään estettä enää alatiesynnytykselle. Minulle sanottiin silloin raskauden alkuaikana että yleensä nuo eteis istukat nousee ylöspäin kun raskaus etenee, mutta en tiedä sitten jos istukka on ihan kohdunsuun päällä.

Mulla epäiltiin myös ensin että olisi istukka kohdunsuun päällä - juuri myös rakenneultrassa. Mutta kun hän siinä tovin ultraili niin epäili että se kyllä lähtee siitä vielä ylöspäin. Lisäksi vakuuttui asiasta kun kerroin ettei mitään vuotoa ole esiintynyt raskauden aikana.
Sanoi vain lopuksi että jos se siihen jää, eikä lähde ylöspäin, niin tulee vuotoa vkolla 30 (nyt vko 27) ja sitten ultraavat uudelleen. Eipä muuten tullut puhetta "mitä jos se jää"... Kun vakuutuin niin että se siitä lähtee ylöspäin :) Mutta järkipelillä - eiköhän se sektio ole silloin kyseessä?
Merkitsi kyllä äityiskorttiin että istukka matalalla ja takaseinällä...

Mulla oli viikolla 18 istukka kohdunsuun päällä ja nousi siitä sitten viikkoon 28 mennessä pois. Voi aiheuttaa vuotoja jos on kohdunsuun päällä,mulla oli rv:lla 13 rajut vuodot mutta oli onneksi vain kerran. Käskivät heti menemään polille jos vuotoja olisi tullut lisää,mulle sanottiin että keskenmenonvaara on niin kauan kunnes istukka siirtyy.

Miulla on kans istukka kohdunsuulla. Todettiin rakenneultrassa vko 18. Menen kontrolliultraan vko 28-30 ja silloin katsotaan, onko noussut. Jos ei, NKL:lle seurantaan. Voi aiheuttaa supistelua ja vuotoja. Supistellut muutaman kerran, vuotoja ei ainakaan vielä. Kuulemma monet tapaukset nousee. En vaan mitenkään tahtoisi sektiota...

Nostan tätä keskustelua..
Jos joku haluaa kokemuksia eteisistukasta, mulle voi laittaa YV:tä. Kun itse raskausaikana etsin netistä tietoa jne., aika vähän tuntui vertaistukea löytyvän. Siksipä siis "ilmoittaudun", jos joku haluaa kysellä tms.

Mulla todettiin siis rakenneultrassa eteisistukka, jota sitten kontrolloitiin rv 28 alkaen kahden viikon välein. Vielä rv 37 istukka peitti kohdunsuun (meni 2-3 cm yli istukan reuna)mutta rv 40+1 istukan reuna oli kohdunsuun toiselta puolelta irronnut eikä vuotanut. Joten normaali alatiesynnytys oli sitten rv 40+3. Istukka ei sitten kylläkään irronnut normaalisti mutta se onkin jo toinen tarina.

Myös minulla todettiin rakenneultrassa istukan olevan reilusti kohdunsuun päällä. Nyt reilun viikon päästä ois (rv 32) uusi ultra, jossa tarkistetaan tilanne. En ollut ajatellutkaan, että siitä voisi olla sikiölle haittaa. Sektioon kuitenkin joudutaan turvautumaan, jos istukka ei ole siirtynyt. Toivon kovasti voivani synnyttää normaalisti alateitse.

Moikka lähde!

Mulla ei istukan alhainen sijainti tullut puheeksi rakenneultrassa vaan vasta viikolla 25 alkaneiden niukkojen verivuotojen alkaessa. Tuolloin siis selvisi että istukan sijainti kohdunsuun päällä aiheutti verenvuodon. Verivuotoja oli siis vain parina päivänä ja se loppui siihen eikä vauvalla ollut mitään hätää, vaikka se tietty itseä säikäyttikin. Sen jälkeen olen käynyt pari kertaa ylimääräisissä ultrissa, joissa ollaan just tarkasteltu istukan sijaintia. Istukkahan tuppaa masun kasvaessa yleensä nousta, kuten minunkin tapauksessa. Istukan sijainnin määrittäminen on tärkeää sinunkin tapauksessa synnytystavan valinnassa. Jos istukka ei jostain syystä kohdunsuulta nouse tarpeeksi ylös niin sitten vauva syntyy sektiolla. Mutta ei kannata tuossa vaiheessa murehtia koska todennäköisesti se istukka sieltä nousee :)

En halua pelotella ketään, mutta kohdunsuun päällä oleva istukka on aina riski. Jos se alkaa vuotaa niin silloin on hengenlähtö lähellä. Hyvällä ystävälläni kävi niin rv33 , ja jollei olisi asunut 5 min maitkan päässä sairaalasta, niin en tieda miten olisi käynyt. Hänellä oli jo muutaman viikon ollut "kielto" ettei saa nostaa mitään kahvikuppia painavampaa, eikä kyllä nostellutkaan, mut siti istukka alkoi vuotaa. Tää asia kiinnostaa mua siksi, että nulla itselläni oli nyt kans rv 19 ultrassa istukka kohdunsuun päällä, mut joitenkin uskon ja toivon että se siitä vielä nousee. :) Mut mulle kans se utraaja sanoi että jo nyt kannattais vältellä nostelua ja heti jos vähänkin tulee vuotoa, pitis lähtee käymään näytillä.

Mulla todettiin niskapoimu-ultrassa rv 13 istukka kohdunsuun päällä. Lääkäri rauhoitteli, että se on siinä vaiheessa ihan yleistä ja usein istukka nousee raskauden myötä ylemmäs. Rakenneultrassa rv 18+6 istukka olikin sitten noussut pois kohdunsuun päältä, joten alatiesynnytys on kuulemma ihan mahdollinen. Muutamalla ystävälläni on myös ollut sama tilanne niskapoimu-ultrassa, mutta kaikilla on tilanne normalisoitunut myöhemmillä viikoilla.

Niskapoimu-ultrassa aika monella todetaan eteisistukka ja sitä ei erikseen mainita siinä vaiheessa. Jos eteisistukka on rakenneultrassa, silloin sitä sitten seurataan joskus rv 28-32 tehtävällä ultralla. Jos on siirtynyt pois kohdunsuun päältä, synnystystapa on alatiesynnytys ja kontrolit voi lopettaa. Jos on vielä eteisistukka, kontrolleja jatketaan ja sairaalasta riippuen tehdään sektio rv 37-40. Riippuu myös siitä, onko vuotoja, supistuksia, onko kohdunkaula lyhentynyt jne.

Mulla ei ollu vuotoja mutta supistusten takia olin rv 30 alkaen saikulla kun kohdunsuu ei saanut avautua yhtään ja jatkuvasti supisteli. Ohjeena oli välttää nostelua, yhdyntäkielto ja sairaalaan lähdettävä heti jos vuoto alkaa (ambulanssilla, ei omalla autolla) tai supistukset pahenevat. Vuodosta varoiteltiin sen verran että sitä voi hulahtaa tulla reilustikin kerralla, jopa litran verran. Synnytys mulla siis meni lopulta ihan hyvin mutta alhaalla sijaitsevat istukathan saattavat olla vähän liiankin tiukassa kiinni ja niin kävi mulle. Istukka jouduttiin käsinirrottamaan ja kaavinta päälle. Kohdunsuu repesi siitä kohti, jossa istukka oli (liekö ollut seurausta istukan sijainnista ettei antanut periksi tms.) ja vuotoa oli kaikenkaikkiaan kolme litraa. Mua lohduteltiin sen vuodon suhteen etukäteen että kunhan on sairaalassa, niin pumppaavat verta tilalle sitä mukaa kun vuotaa..ja niin myös tekivät.

Eksyin selailemaan foorumia mielenkiinnosta ja törmäsin tähän viestiketjuun. Vastauksia on tullut paljon ja itse ajattelin koota teille kaikille perustietoa etisestä istukasta eli ns. etisistukasta (eteisistukka lipsahtanut osalla vahingossa ilmeisimmin).

"Jos kohdun alaosassa oleva istukka peittää osittain tai kokonaan kohdun kaulakanavan sisäsuun, on kyseessä etinen istukka (placenta praevia). Näin on noin 0.5 %:ssa raskauksista. Ns marginaalisesta istukasta puhutaan, kun istukan reuna tulee aivan kohdun sisäsuun reunaan. Kaikukuvauksessa (ks. kaikukuvaus 1) voidaan etisistukka todeta raskauden puolivälissä jopa 30 %:lla, mutta raskauden edetessä istukan reuna nousee ylemmäksi."

Yllä oli suoraa lainattua tekstiä Lääkärikirja Duodecimin tekstistä.

Täällä Liina78 oli kommentoinut, että jos verenvuotoa tulee, on jopa hengenlähtö lähellä. Julkisilla keskustelufoorumeilla ei kannata tehdä yksittäistapauksista yleistyksiä, joilla vain aiheutetaan liiallista huolta muille. Kivuton verinen vuoto on tyypillistä etisistukoille ja se tulee yleensä raskauden viimeisellä kolmanneksella, poikkeavia supistuksia ei yleensä esiinny eikä tuo verinen vuoto yleensä ala tietyn altistavan tekijän seurauksena. Tällöin on syytä ilman muuta hakeutua synnytyksiä hoitavaan sairaalaan ja tilanne arvioidaan lääkärin toimesta. Joskus voidaan jatkaa seurantaa, jos vuoto ei ole runsasta ja lapsosella on kaikki hyvin, jos taas vuoto runsasta JA/TAI istukka menee täysin kohdun sisäsuun yli, joudutaan sitten keisarinleikkaukseen elikkä sektioon.

Kiitos vaan Pennola sivistävästä vastauksesta. Osataan me muutkin googlettaa. :p Eikös näillä keskustelufoorumeilla haetakin just kokemuksia "elävästä elämästä". Tuo minun mainitsemani hengenvaara on täyttä totta tietyissä tilanteissa, ja ainakin mua varoitettiin siitä ihan toisssaan terveydenhuoltohenkilökunnan toimesta. Jokainen aikuinen ihminen osaa itse ( tai ainakin pitäisi osata ) päätellä kannattaako niistä huolestua. :hug:

ps. eteisistukka on "kansanomaisempi" nimitys etisistukasta. Se ei ole mitenkään virheellinen ilmaisu. Myös lääkärini käytti versiota eteis-.

http://www.poliklinikka.fi/?page=4598627&search=etisistukka

Liina78, eipä tarvi kiittää :) Juu, en epäile, etteikö porukka osais googlettaa, mutta ajattelin koota tietyt perusasiat, ja en minä ihan pelkällä Googlella sentään näitä tietojani heittele palstalle :P

Hengenvaara on olemassa, olet täysin oikeassa. Lähinnä siksi sanoin, ettei sitten herkimmille tule olo, ettei voi ollenkaan olla rauhassa jos tuo etinen todettu ja sitten pelätään koko ajan vuotoa, jonka kuuluukin tulla.

Tuo eteisistukka -nimitys kansankäytössä tuli minulle "uutena tietona". Kiitos siitä. Jatkossa tiedän sen, että potilaani saattavat moista sanaa käyttää :)

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Tuo eteisistukka -nimitys kansankäytössä tuli minulle "uutena tietona". Kiitos siitä. Jatkossa tiedän sen, että potilaani saattavat moista sanaa käyttää :)

Potilailta (tai siis asiakkailta) minäkin sen sanan olen oppinut/kuullut. :)

Haa, eli en ollut ainoa, joka ei tiennyt alunperin :) Niin, asiakkailta... Minusta se potilas -sana on siksi parempi, ettei se viittaa niin paljon rahaan ja palveluihin, mutta toki ehkä jonkun mielestä jotenkin ikävä sana. Toisaalta, ihminenhän potee jotakin, kun tarvitsee terveyspalveluita... Mutta tää siis vain spekulointia :)

pennolan ja liina78 keskusteluun sen verran että näin potilaana, etenkin raskaana olevana, sitä kyllä alkaa stressata vuodosta jne. luki keskustelufoorumeilla mitä hyvänsä. Eli vaikka noin 99 % niistä, joiden kirjoituksia luin odotusaikana, istukka oli noussut pois kohdunsuulta, ei sitä omalla kohdalla uskaltanut kuitenkaan toivoa. Toisaalta vuotoja en osannut pelätä eikä niitä ollutkaan vaikka ne ovatkin enemmän sääntö kuin poikkeus (mulla oli rv 28 ultrassa istukka 5 cm kohdunsuun yli eli ihan eteisistukka, ei vaan marginaalinen).

Minusta oli hyvä että sairaalassa mainittiin ihan reilusti vuotovaarasta ja siitä, kuinka massiivista vuoto voi olla ja annettiin selvät ohjeet, kuinka toimia. Se helpotti eikä ollut semmonen olo, että salaillaan tai yritetään vain rauhoitella tms. Siksipä en kai sitä vuotoriskiä pelännytkään.

Luppis, teit hyvän kirjoituksen! Kyllä se asia ilman muuta on noin ja sehän pitää tähdentääkin odottavalle, että vuotoa voi tulla ja se voi olla runsastakin, jolloin tullaan sairaalaan ambulanssilla kiireesti. Ehkä turhan pilkkuaviilaavasti tartuin siihen "hengenvaara" -sanaan, joka joskus voi olla tottakin.

Juurikin näin.

Liityn toistaiseksi tähän joukkoon jossa istukka kohdunsuun päällä. Minulla rakenneultrassa ultraaja jo epäili sitä kun ei nähnyt istukan alareunaa, tämä rv17+6, nyt tänään rv 20+3 olin erikoislääkärin vastaanotolla naistenklinikalla jossa lääkäri ultrasi ja totesi istukkani olevan kohdunsuun päällä. Kontrollikäynti asiasta on helmikuun lopulla jolloin on rv 28 menossa. Tässä kun lueskelin tietoa asiasta niin tarvitsee toivoa että se istukka tosiaan nousee ylöspäin.

Mulla havaittiin viime ultrassa (rv 21+6) että istukka on hyvin lähellä kohdunsuuta, mutta ei vielä sen päällä.. Kuitenkin kuulemma vaarana, että vauvan kasvaessa istukka voi "venyä" jonkin verran kohdunsuun päälle. Mutta tässä tilanteessa sen mahdollisuus on hyvin pieni. Kontrolliultra tästä on rv 32. Sanottiin vaan, että jos alkaa veristä vuotoa tuleen, niin heti lääkäriin.

Yhteistyössä