istukan sijainti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuttaa

Vieras
Moi!

Osaisko kukaan kertoa, miten istukan sijainti vaikuttaa vauvan liikkeiden tunnistamiseen ja synnytykseen?

Mulle lääkäri kertoi rakenneultrassa istukan olevan etuseinämässä enkä siinä sitten älynnyt kysyä siitä sen enempää. En tunne liikkeitä vielä kunnolla, silloin tällöin jotakin, nyt muutaman päivän ollut aika hiljaista (rv 20+4). Lääkäri kyllä kertoi vauvan olevan aika vilkas, ainakin silloin.

Mietin myös et onnistuuko synnytys alateitse jos istukka on etuseinämässä?

Esikoista odotan, joten kaikki aika uutta siinä mielessä...

Ei ne liikkeet aina noillakaan viikoilla vielä kovin hyvin tunnu, ja tuo etuistukka vaimentaa lisää. Pääasiallisesti kuiten vauvalla on niin hyvää tilaa liikkua vielä, että ei välttämättä potki havaittavasti usein.
Etuistukka ei tosiaan ole synnytyksessä mikään ongelma (ihan tavallinen paikka sekin), sen sijaan kohdunsuulla oleva eteisistukka voi johtaa sektioon, jos ei ajoissa siirry.

Minulla on istukka etuseinässä, ja liikkeet ovat tuntuneet rv 18 asti. Tosin aikaisemmassa raskaudessa, jossa istukka oli takaseinässä, tunsin liikkeet jo rv 16 tietämillä. Sydänäänten kuulumiseen etuseinässä oleva istukka vaikuttaa aika paljonkin. Aikaisemmissa raskauksissa minulla on kuulunut sydänäänet jo rv 10 tietämillä, mutta nyt ei kuulunut kunnolla vielä rv 14:kaan.

Etuseinässä olevasta istukasta kannattaa mainita, kun neuvolassa kuunnellaan sydänääniä. Minulla sydänäänet kuuluivat vain sivusta, mutta mahan päältä keskeltä kuului vain istukan äänet.

Tyhmä kysymys, mutta olen miettinyt tätä...

Mulla istukka takaseinässä eli selän puolella, ja sanottiin, että tuntuu liikkeet paremmin, kun vauva potkii mahaan eikä selkään, samoin kun täällä on sanottu, että jos istukka etupuolella, potkut tuntuu huonommin.

Mutta tää ei tunnu toimivan mun logiikalla: vauvahan on navastaan kiinni siinä istukassa. Jos istukka on takana, niin eikö vauvan napa ole äidin selkään päin. Miten sitten voi olla, että se potkii äidin mahaan päin, ei kai se nyt takaviistoon osaa potkia? Osaisikohan joku valaista, tässä lienee joku pointti, jota en ole tajunnut :)

Ei se vauva ole missään kovassa taipumattomassa kepissä kiinni, vaan napanuora, jolla lapsi on yhteydessä istukkaan, on elastinen ja vauva voi pyöriä napanuoran joustaessa mukana. Eli napanuora voi mennä vaikka vauvan ympäri useamman kerran kun se liikkuu. Ymmärsitkö? Eli vauvasi ei ole vain yhdessä asennossa selkääsi kohti.

Kyllä se vauva pyörii mahassa miten päin sattuu, asettuu vasta ihan viimeisillä viikoilla lähtöasentoonsa. Jos istukka on takaseinämässä niin vauva kyllä voi olla missä asennossa vain, napanuora vaan menee siellä seassa sitten, esim. jalkojen välistä. Napanuorallahan on mittaa puolisen metriä joten ei se pidä vauvaa paikoillaan :) Potkut tuntuvat ylipäätään huonosti selän puolella, mutta vauva kyllä potkii sinnekin (ja joka puolelle muualle), etuseinämässä oleva istukka vaimentaa ne mahaan osuvat potkut jotka normaalisti ovat tuntuvimpia. Synnytyksen puoleen ei ole mitään väliä onko istukka etu- vai takaseinämässä, kunhan ei ole liian alhaalla kohdunsuun päällä. Asia kyllä tarkastetaan ultrassa ja jos on alhaalla niin seurataan myöhemmin ultralla että onko noussut tarpeeksi ylös.

Juu, tokihan minä tuon ymmärrän, olisihan se hieman hassua, jos siellä taipumaton keppi olisi :)

Mutta silti luulisi, että selkäpuolella kiinni oleva potkii useammin selkään kuin mahaan ja päinvastoin, mutta silti yleisesti puhutaan juuri toisinpäin.

Kyllä tuosta liikehdinnästä tosiaan saa osansa, tässä vaiheessa (vähän puolivälin jälkeen) vauva mahtuu vielä poikittainkin, ja se tuntuu aika jännältä. Rakenneultrassa tyyppi oli juuttunut koko ajaksi poikittain.

Mulla on istukka takana ja alhaalla. Sitä kuulemma sit seuraillaan ja lääkärintarkastuksessa katotaan vähän tarkemmin, luulisin. Kuulemma kuitenki aika monella nousee 20 viikon paikkeilla, mut jos ei niin se on sit synnyksen tiellä. Toivottavasti nousee, vaikka ei kyllä sectiokaan mahdoton ajatus olisi. Liikkeitä en vielä tunne, kun yhdestoista viikko vasta menossa, mutta jännityksellä odotan :)

Kyllä näin on eli ei se napanuora mitenkään rajoita vauvelin mellastusta vatsassa :) Minulla oli istukka takaseinässä ja vauva mylläsi todellakin ihan miten päin sattui. Loppuaikoina vauva viihtyi selkä toista kylkeä kohti, sitä ennen vielä viikon 30 jälkeen mahtui hyvin kääntyilemään pää alaspäin ja ylöspäinkin miten tahtoi. Synnytyksessä kätilö sanoikin, että oli pitkä napanuora ja se oli aika mutkalla (kerran kaulan ympärikin), että kyllä oli pikkukaveri melkoista elämää kohdussa pitänyt :)

Selkäpuolella potkut tuntuvat vähemmän (olisiko siellä sisuksissa vähemmän tuntohermoja) ja vatsassa paremmin. Siksi edessä oleva istukka vaimentaa äidin tuntemia potkuja enemmän varsinkin silloin, kun vauva on vielä pieni. Ja tosiaan silloinhan (esim. viikon 20 tienoilla) vauvalla on vielä mielin määrin tilaa kohdussa eikä äiti siis tunne vielä läheskään kaikkia liikkeitä. Tämän huomaa hyvin ultrassa, kun pikkuinen riehuu kuin viimeistä päivää ja itse tuntee vain muutaman tönäisyn :)

Mulla istukkaon edessä ja liikkeet olen tuntenut viikolta 16. Meillä on oikein vilkkaasti liikkuva yksilö ja jos vielä enemmän tuntis noita liikkeitä, niin ei muuten olis hetken lepoa ittellä tämä kun onnistuu liikkumaan jatkuvasti ja kunnolla.

Yhteistyössä