Istukan koko/lapsen koko

  • Viestiketjun aloittaja Mie vain
  • Ensimmäinen viesti
Mie vain
Hei!

Esikoisen syntymä viikoilla 42+5 oli rankka kokemus , vauvalla kokoa yli 5kg (raskausajan diabetestä ei löydetty rasitustesteistä huolimatta).
Voiko olla, että istukan ollessa suuri, mulla 950g, lapsi on saanut hyvin ravintoa ja siksi iso? Miten muilla istukan koko suhteessa lapsen kokoon?
Istukka oli todella kalkkeutunut, ei varmaan enää viimeisillä viikoilla ravinnut/kuljettanut happea yhtä tehokkaasti kuin ennen.

Oisin kiitollinen vastauksista, ehkä pääsisin itseni syyttelystä (söin liikaa, annoin mennä liikaa yli, en vaatinut sektiota - vaikka vahingosta viisastuu :) )
 
Mulla oli kanssa raskausdiabets-epäily ja sitten diagnosoitiinkin ihan sillä perusteella että paino nous melkee 30kg raskausaikana... Mutta ihme kyllä, tyttö oli alle 4kiloinen syntyessään! Mut mun istukka painoi yli 600g, et en tiedä....

Älä hyvä ihminen ittees syytä, terveen lapsen sait, eikö? toisille tulee painoa enemmän ja toisille vähemmän, iha yhtä hyvä äiti olet kumminkin. Tsemppiä :hug:
 
itellä raskausviikkoja oli kasaas 38+, kun lapsi syntyi. Painoa oli 3275 ja istukka painoi 850g. Et eipä minun kohalla ainakaan aiheuttanut mitään "yli" suuruutta.

Eikä ollu raskaudenaikana mitään ns. raskausriskitekijöitä....
 
kolmas lapsi syntyi rv 39+6 4390g ja istukka 940g..paino itsellä nousi lähes 30kg,neuvolassa ei epäilty raskaus diabetestä,mutta laitoksella kyllä..

eka syntyi rv 36+1 3340g ja istukka 550g,painoa kertyi mulle 30kg
toka syntyi rv 41+1 3630g ja istukka 670g,painoa mulle kertyi 22kg
 
Olettaisin niin
Eli mulla esikoiselta painoa 8.5kg, lapsi 3.8kg ja istukka 700g. Kuopukselta painoa tuli 10kg, lapsi 4.6kg ja istukka liki 1.2kg. Ei ollut raskausdiabetestä, suvussa on isoja lapsia mut itse olen ajatellut tuon istukan koon selittävän lapsen kasvun niin isoksi. Eli tuskin syömällä vähemmän olisi ollut sen pienempi lapsi eli molemmilla kerroilla kilot jääny laitokselle. Kuopuksen kohdalla neuvolassa sanoivat etukäteen ettei haittais vaikka tulis 15kg, koska ekalta painoin jälkitarkastuksessa 5kg vähemmän kuin ekalla käynnillä raskausaikana, mut ei musta ollut enempää syömään. Mut jos istukan koko on 25% tai yli lapsen painosta, tarkistetaan kilpirauhasarvot, eli silloin voi olla siellä vikaa. Mut ap:n tapauksessa ei istukka ollut niin iso.
 
mulla kanssa iso tyttö syntyessään 4910 g ja istukan paino oli siinä 1,2 kg...elikkäs iso oli tyttö sekä istukka :p

synnärillä lääkäri jotakin mulle paasasi että vois sitä vähän miettiä mitä syö...voi pkle...minkäs teet ku RUOKA maistui...ei niinkään mikään karkki...mutta tästä viisastuneena...

painoa tuli raskauden aikana noin 20 kg.. :snotty:

eikä mua mihinkään sokerirasitustesteihin laitettu, vaikkakin olisi ehkä ollut omasta mielestäni aihetta...

tyttö syntyi sektiolla, koska synnytys pysähtyi 13 tunnin jälkeen...huh...

nyt toista odottelen, ja pidän tällä kertaa kyllä itse huolen että pääsen sokeritestiin, sekä painoarvioihin yms...


mutta loppupelissä olen todella kiitollinen terveestä ihanasta tyttärestäni :heart:
 
krisse-80
Niin, ja mä söin kanssa ku hevonen raskausaikana, painoo tuli mulle 8 kg. Mutta aineenvaihdunta vilkastu myös ihan älyttömästi, siksi ei juuri läskiä tullut. Ja makeeta ku en pystynyt syömään...
 

Mulla kaikissa kolmessa raskaudessa istukka liki saman painoinen:
Esikoinen: 3100g/550g, 38+4
Toka: 2950g/560g, 39+5
Kolmas: 3470g/550g, 42+1

Ja mun painonnousu jokaisessa raskaudessa 8-10kg. Esikoisesta lähtöpaino 52kg ja kahdesta seuraavasta 60kg.
 

Yhteistyössä