istukan kalkkeutuminen

oon rv 35+5 ja istukka alkanut kalkkeutumaan... lueskelin joitain juttuja tuosta mutta jäi nyt vähän epäselväksi että syntyykö vauva sitten aikasemmin kuin LA on vai pitääkö sitä alkaa seuraamaan ettei kalkkeudu kokonaan... voiko se olla vaarallista vai hoituuko homma niin että vauva syntyy joka tapauksessa ennenkuin istukka kalkkeutuis kokonaan???
lääkäri nii ympäripyöreen selityksen vaa anto "istukka alkaa olemaan homaansa hoitanu kun kalkkeutuu"
 
Omalla kohdallani, kun menin yliaikaiskontrolliin rv 41+5, niin ottivat minut osastolle käynnistykseen, kun oli istukka kalkkeutunut ja lapsiveden määrä vähäinen. En osaa muuta sanoa, ehkä se omalla kohdallani enemmän vaikutti osastolle ottamiseen se lapsiveden määrä. Eli aika hommansa hoitaneet systeemit itsellänikin, vauva ei vaan tahtonut heti syntyä!!!
NO ei tästä mitään apua ollut!!!
 
Hei. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa myös kalkkeutumista istukassa. Lääkärini selitti sen myös samoin, että istukalle on annettu 40 viikkoa "eli-ikää" ja nyt se on tehtävänsä kohta tehnyt. Minulla näkyi jopa reikiä istukassa ja lapsen koon vuoksi minut leikattiin seuraavana päivänä. UÄ pystytään seuraamaan istukkaa ja lääkäri varmasti tekee päätöksen kun näytää että istukka on vanha. Älä huoli!

Äiti 35+0 (tasan)
 
Mun esikoinen syntyi rv39+6 ihan normaalisti käynnistyneessä ja muutenkin normaalissa synnytyksessä. Tyttö oli vain alle kolme kiloa, vaikka viimeisessä lääkärineuvolassa ultran mukaan olisi pitänyt olla yli kolme ja puoli kiloa. Kätilö sanoi, että istukka oli kalkkeutunut ja näytti siltä, kuin kaksi viikkoa yliaikaiset istukat näyttävät. Ei siitä kuulema mitään haittaa ollut eikä sitä etukäteen tiedetty. Ainoa vaan, että vauva ei ollut enää kasvanut niin paljoa lopussa kuin kalkkeutumattomalla istukalla olisi kasvanut.

Mistä sinä tiedät, että istukka kalkkeutunut? Kiinnostaa koska odotan nyt toista lasta, enkä tiedä miten nyt vauvan koon kanssa käy.
 
lääkäri ultralla katsoi sen eilen tarkastuksessa,täällä tapana että lääkäri aina ultraa. juu mietinki tota et vauva sit ei kasva kunnolla kun nytkin oli painoarviolta viikkoa pienempi ja sf ei ollut 2 viikossa kasvanu yhtään,tosin vauva oli sinä aikana täysin laskeutunut... meilläkin esikoinen tuli viikolla 39+3 mutta ei silloin sanottu oliko kalkkeutunut tai jotain...
 
Minulla neuvolassa todettiin rv 35+1 ,että istukka on jo alkanut kalkkeutumaan. Vauva syntyi samana päivänä. Uskon ,että jos ei olisi syntynt istukkaa olisi seurattu "tiiviimmin" tai olisin ainakin näin halunnut. Syntyessään vauvan koko vastasi hyvin viikkoja ,joten istukan kunto ei kuitenkaan ollut vielä huonontunut.
 
nomulle sano vaa että ei se tänä iltana vielä synny...ja sitte käski levätä synnytystä varten... en viitti neuvolaan soittaakaan ja tarkemmin kysellä mitä lääkäri esim informoinut tiedoissa kun ei puhelimessa kuitenkaa mitään tajuais...heh.. ja enkä tietenkään osannut mitään enempää lääkäriltä eilen udella asiasta... ois vaan niin kiva tietää että laittaako täällä kotona jo juttuja valmiixi jos vauva mahdollisesti jo tulossa vai vaatiiko seurantaa neuvolassa vai mitä... ärsyttää kun eivät ne lääkärit tajua että jos eivät kunnolla informoi meitä mammoja niin sitten aletaan vaikka turhastakin hätäillä...kun en nyt kuitenkaan usko että vauvalla ainakaan heti vaaraa kun eiköhän se lääkäri olisi heti asialle jotain tehnyt...
 
Jos et saanut mitään seuranta aikaa, soita neuvolaan. He ovat siellä meitä varten.
Mutta jos sait seuranta-ajan suht. lyhyen, luota siihen.

Silti kannattaa seurata omaa vointia. Raskausmyrkytyksissä on joskus istukka alkanut kalkkeutumaan. Jos tulee näköhäiriöitä (esim.sahalaitakuviota menee koko näkökentän yli), voimakasta pääkipua, joka ei tavallisilla lääkkeillä lähde, tai ylämahakipua (puristava vanne ylämahassa). Mene heti neuvolaan, tai soita synnärille. Mutta älä nyt säikähdä. Jos sinulla ei ole ollut valkuaista pissassa ja paineet ok, voit olla aivan rauhassa.

Ja tietenkin voit seurailla lapsen liikkumista. 10 liikettä/tunti, on vähimmäisvaatimus. Jos tuo täyttyy ei ole hätää. Mutta muista,että hän välillä nukkuu. Kun olet juuri syönyt tai muuten sellainen aika, jolloin teidät että hän on aina ennen ollut aktiivisimmillaan. Laske liikkeet silloin. Tätä voit tehdä päiväittäin.

Kyllä minä laittaisin jo valmiiksi juttua, eihän ne haittaa vaikka ne on valmiina.

Luottavaisia odotusaikoja sinne!! :flower:
 

Yhteistyössä