Istuinkoroke yli 36 kg painavalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Turvaistuin alkaa olla auttamattoman pieni ekaluokkalaiselle tytöllemme. Ajattelin siis hankkia istuinkorokkeen. Mutta kaikissa näkemissäni korokkeissa on painorajoitus alle 36 kg. Suositusten mukaan alle 140 cm ja alle 10 v lasten tulisi kuitenkin istua autossa ainakin korokkeella. Tietääkö kukaan, että löytyykö sellaista yli 36 kg painavalle lapselle?

[QUOTE="mummeliisa";22487640]Tutun 6 luokkalainen tyttö on 150cm ja painaa 29kg.. HMMMM? Eikä istu turvaistuimessa. ;D[/QUOTE]

Meidän tokaluokkalainen on 137cm ja painaa 25kg eikä istu enää korokkeella.

EU-maiden yhteisesä ECE44 turvaistuinstandardissa ylin painoraja on 36 kg. Eli painavammille ei ole olemassa turvaistuinta tai koroketta. Ekaluokkalaisella tulee olla vielä turvavyöistuin, jossa painoraja on se 36 kg ja istuimessa selkänoja pään sivusuojilla. Pelkät koroketyynyt tulisi kokonaan kieltää, koska niillä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Ainoa etu niissä on, että osa niistä joissain autoissa ohjaa turvavyön lapsen kaulalta rinnalle, jos niissä on erillinen turvavyön ohjainnauha. Koska niissä ei ole kuitenkaan mitään varsinaista suojaa, lapsi vain lyö korkeammalta päänsä auton sivuikkunaan tai pilareihin korokkeen keikahtaessa sivukolarissa.

Kiitos vastauksestasi viimeisin vierailija! Eli en turhaan etsi, jos standardin mukaan sellaisia ei ole olemassakaan. Minustakin ekaluokkalaisen tulisi vielä istua jonkinlaisessa turvaistuimessa, mutta tosiaan tuo koko tulee vastaan etenkin näin talvitamineissa. Ja tietty se painorajakin vähän askarruttaa, kun on hyväksytty vain tuohon 36 kg.

Kommentit tyttäreni ruokavaliosta/painosta olivat asiattomia, ihan normaalipainoinen/pituinen on, toki pitkä ikäisekseen (134 cm ja 36 kg).

Mukavaa päivänjatkoa!

Mä olen itse hyvin pienikokoinen ja kaipaisin usein autossa jotain tyynyä pyllyn alle just tuon vuoksi että se turvavyö ei hinkkaisi kaulaa. Ja siihen kyllä kelpaisi ihan mikä tyyny vain.

Kun sellaista useimmiten ei ole niin pitkillä matkoilla jossain vaiheessa kyllästyn ja laitan sen turvavyön kulkemaan kainaloni alta...

Eli sinänsä jokin tukeva tyyny tai patjanpala lapsen pyllyn alle voisi kyllä olla hyvä idea niin turvavyön käyttö olisi miellyttävämpää.

[QUOTE="vieras";22487505]Turvaistuin alkaa olla auttamattoman pieni ekaluokkalaiselle tytöllemme. Ajattelin siis hankkia istuinkorokkeen. Mutta kaikissa näkemissäni korokkeissa on painorajoitus alle 36 kg. Suositusten mukaan alle 140 cm ja alle 10 v lasten tulisi kuitenkin istua autossa ainakin korokkeella. Tietääkö kukaan, että löytyykö sellaista yli 36 kg painavalle lapselle?[/QUOTE]

Poika täyttää ens kuussa 12v ja painaa 35kg, pituus 148cm. Ukko tunkee sen vielä korokkeelle, vaikka mä yritän sanoa, että vois jo istua pelkällä penkillä.
Mulla taas luuviulu toi mun poika, joten pakko uteliaisuutta kysyä, että kuinka pitkä sun tyttös on?

Ikäviä ja asiattomia kommentteja lapsen painosta ap:lle :( Lapsia on niin eri kokoisia ja meilläkin tytöt syövät samassa ruokapöydässä, samoja ruokia ja ovat aivan eri ruumiinrakenteisia. Mut nyt ei ollutkaan lapsen painosta sen kummemmin kysymys vaan et millainen turvaistuin yli 36 kiloiselle!

Itsekin tässä juuri etsiskelin tietoa mitä tehdä kun lapsi painaa kohta yli tuon 36kg. On kuitenkin juuri täyttänyt kuusi ja n. 127cm pitkä. Ja kyllä meillä sekä 6v. että 8v. (n. 134cm pitkä) ovat edelleen Cybexin Solutin X turvavyöistuimissa ja viihtyvät niissä hyvin. Kakkosautoon ostetaan nyt siis samanlaiset istuimet kun ovat helpot ja mukavat myös lasten mielestä :) Niissä lapset näkevät hyvin ulos, vyö menee automaattisesti oikein, ovat turvallisemmin autossa ja kaikilla on hyvä mieli :) Suosittelen sinulle ap istuinkorokkeen sijaan kunnon turvavyöistuinta. Cybexin Solution X:ssä on helppo korkeussäätö ja menee varmasti niin kauan kuin istuinta tarvitaan.

Tässä lainaus http://www.kiddy.de/fi/kiddy-palvelu/faq.html sivulta:
"Mitä tehdä kun lapsen paino ylittää turvaistuinten yläpainorajan 36 kg?
Vaikka ECE-hyväksyntä rajaa istuimien testauksen 36 kg:een, myös tätä painavampi lapsi voi istuinta käyttää. Lasten turvaistuinta tulisi käyttää aina 150 cm asti tai 12 vuoden ikään asti. Saksassa nämä rajat ovat lakisääteisiä. ADACin mukaan vain, jos lapsi on niin isokokoinen että ei mahdu yhteenkään markkinoilta löytyvään turvaistuimeen, voi virkavalta myöntää poikkeusluvan."

Yhteistyössä