Isovanhempi ei huolehdi lapsen hyvinvoinnista/turvallisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kellään muulla tällaista? Lapsia ei oikein uskalla jättää isovanhemmille hoitoon, kun ei koskaan tiedä mitä sattuu.

Tänään isompi lapsi oli ostoksilla mummin kanssa. Olin pukenut lapselle päällysvaatteiksi samettihousut ja toppatakin, koska mummi kertoi heidän menevän autolla kauppakeskukseen. No, mummi olikin sitten päästänyt lapsen parkkipaikalla leikkimään lumihankeen ja vaatteet tietysti kastuivat ihan läpi. Lapsi oli ollut hangessa lähes puoli tuntia, kun ei kuulemma tullut pois, vaikka mummi pyysi. Lapsen housut olivat sitten olleet koko loppureissun ajan märät, siis alushousuja myöten märät, eikä mummille tullut mieleen edes vaihtovaatteet.. Ette usko kuinka harmittaa, olisi näköjään kuitenkin pitänyt pukea lapsi haalariin :(

Tän päivän juttu nyt sentään oli lievä tapaus, pahempaakin on meinannut sattua. Mummi ei jotenkin uskalla rajoittaa lapsia ja lapsethan käyttää tätä hyväkseen. En voi ymmärtää, että ei kiellä edes vaarallisia asioita. Jos en itse olisi ollut mummilassa vahtimassa niin lapset olisi päästetty kiipeämään kirjahyllyyn, juoksemaan tielle, rantaan ilman valvontaa (uimataidottomat alle 5 v.), olisi kuljetettu autossa ilman turvaistuinta jne.

Mitä voi tehdä, kun puhe ei auta? Lapset eivät enää pääse mummilaan ilman isäänsä tai minua, koska en voi luottaa isovanhempiin ja se harmittaa itseäni kyllä aika paljon. Joskus tarvitsisi hoitopaikkaa ym. Kyseessä ovat minun vanhempani, miehen vanhemmat osaavat pitää lapsista huolta, mutta he asuvat satojen kilometrien päässä :(

Onneksi kohta on kesä ja pärjää haalaritta.

(Mut sit mummi tietty päästää lapsen kaivautumaan hiekkalaatikkoon niin et hiekkaa o´na alusvaatteissa ja korvissakin. :D Kokemuksella...)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
ei isovanhemmat ole velvollisia huolehtimaan sun lapsistas ollenkaan.

Entäpä jos he haluavat? Minusta on ainakin sääli olla sitten kieltämässä, kun tietää etteivä isovanhemmat kuitenkaan toimi vastuullisesti. Olisi ihanaa että voisivat viettää aikaa yhdessä ilman minun valvontaani, mutta kun ei uskalla antaa.

Ap, minulla on ihan vastaavia ongelmia. Mummo ei kiellä lapsilta yhtään mitään, ja se vaarantaa lasten turvallisuuden ja terveyden ja joka kerta menee pilalle vaatteita (yritän kyllä laittaa huonommat vaatteet lapsille kun menemme kyläilemään, vaikka kesällä hävettääkin kun kaikki kerrostalon pihalla olevat ihmiset näkevät millaisiin ryysyihin puen lapseni).

Meillä vähän samatilanne, paitsi että molemmat lapseni ovat pahasti allergisia ja isovanhemmat eivät huolehdi heillä ollessaan, että lapset eivät syö mitään allergisoivaa.

Olen moneen kertaan tehnyt selväksi mitä ruoka-aineita pitää välttää ja vien mukana lapsille omat ruoat, mutta silti saattavat antaa kaapistaan sellaista mikä ei käy, kun "oho, en huomannutkaan että siinä leivässä on vehnää" vaikka tuoteselostuksessa lukee, kun eivät viitsi lukea niitä. Tai sitten ovat ostaneet lapsille jotain herkkuja lukematta tuoteselosteesta ettei se käy, huomaavat vasta kotona ja antavat, koska käy sääliksi kun lapsi jää muuten ilman.

En enää uskalla antaa lapsia isovanhemmille vaikka jatkuvasti pyytävät lapsia luokseen yökylään tai hoitoon, mutta pakko olla itse mukana vahtimassa kun eivät muuten tajua, ettei allergiset voi syödä ihan mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumma juttu:
Miten voit olla hengissä itse?! Vai oletko kuitenkin turhan hysteerinen.

Isovanhemmat saattavat tulla suurpiirteisemmiksi ikääntyessään. Esim. itsekin olin allerginen lapsena ja vanhempani olivat todella tarkkoja ruokavaliostani, mutta lapsenlapsen maitoallergia onkin pikkujuttu, ja aina unohtuu lukea tuoteselosteet. Eikä esim. kaupassa haittaa yhtään, jos mummin kärryissä istuvalle lapselle tarjotaan leipämaistiaisia, jonka päällä on maidollista margariinia. "Eihän näin pieni määrä haittaa mitään."

Mielstäni en ole turhan hysteerinen. Viime kesänä lapset olivat hoidossa, menin hakemaan lapsia, niin lapset olivatkin keskenään rannassa. Mummi oli tullut sisälle (ei näköyhteyttä rantaan), koska isompi oli pyytänyt mummia menemään pois. Ja mummihan sitten meni. Sen jälkeen lapset eivät ole olleet siellä ilman vanhempia.

Ihminen ei kuole kuin kerran. Tiedän yhden lapsen, joka kuoli onnettumuudessa isovanhempien huolettomuuden takia. Tuolla sinun logiikalla kenenkään isovanhemman hoidossa ei kukaan voi kuolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mielstäni en ole turhan hysteerinen. Viime kesänä lapset olivat hoidossa, menin hakemaan lapsia, niin lapset olivatkin keskenään rannassa. Mummi oli tullut sisälle (ei näköyhteyttä rantaan), koska isompi oli pyytänyt mummia menemään pois. Ja mummihan sitten meni. Sen jälkeen lapset eivät ole olleet siellä ilman vanhempia.

No ei ihme ettet enää luota! Olisin niin raivoissani!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Isovanhemmat saattavat tulla suurpiirteisemmiksi ikääntyessään. Esim. itsekin olin allerginen lapsena ja vanhempani olivat todella tarkkoja ruokavaliostani, mutta lapsenlapsen maitoallergia onkin pikkujuttu, ja aina unohtuu lukea tuoteselosteet. Eikä esim. kaupassa haittaa yhtään, jos mummin kärryissä istuvalle lapselle tarjotaan leipämaistiaisia, jonka päällä on maidollista margariinia. "Eihän näin pieni määrä haittaa mitään."

On muuten ihan totta. Tai ainakin luulen, että oma isänikin oli meidän lasten ollessa pieniä hieman huolellisempi kuin nyt kuusikymppisenä vaarina, joka jätti kaksi vuotiaan valvomatta hotellin uima-altaalle kun poikkesi hotellihuoneeseen hakemaan unohtunutta uimalelua... oli kuitenkin näköetäisyyden ulkopuolella, lapsi uimataidoton, altaalla ei uimavahtia tai mitään ja altaan syvyys 1,6m.

Entäpä jos he haluavat? Minusta on ainakin sääli olla sitten kieltämässä, kun tietää etteivä isovanhemmat kuitenkaan toimi vastuullisesti. Olisi ihanaa että voisivat viettää aikaa yhdessä ilman minun valvontaani, mutta kun ei uskalla antaa.

Ap, minulla on ihan vastaavia ongelmia. Mummo ei kiellä lapsilta yhtään mitään, ja se vaarantaa lasten turvallisuuden ja terveyden ja joka kerta menee pilalle vaatteita (yritän kyllä laittaa huonommat vaatteet lapsille kun menemme kyläilemään, vaikka kesällä hävettääkin kun kaikki kerrostalon pihalla olevat ihmiset näkevät millaisiin ryysyihin puen lapseni).

Kurjaa että muillakin on vastaavaa. Oletko yrittänyt puhua järkeä ja saada muutosta aikaan? Meillä ongelma on eniten ehkä siinä, että mummi tekee aina niin kuin lapset haluavat, eikä ajattele esim. turvallisuutta ollenkaan. Yrittää kaikin tavoin välttää sen että lapsille tulee paha mieli. Kerran isompi lapsi halusi koristemaljakon mummin hyllystä, ja mummi tietenkin antoi sen lapselle. Ja tietenkin lapsi sen sitten vahingossa pudotti.. siinä tuli sitten paha mieli kaikille ja lapsikin pelästyi kovasti kun maljakko hajosi ja alkoi itkeä. Jos maljakkoa ei olisi edes annettu lapselle, niin olisi päästy pelkällä itkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kurjaa että muillakin on vastaavaa. Oletko yrittänyt puhua järkeä ja saada muutosta aikaan? Meillä ongelma on eniten ehkä siinä, että mummi tekee aina niin kuin lapset haluavat, eikä ajattele esim. turvallisuutta ollenkaan. Yrittää kaikin tavoin välttää sen että lapsille tulee paha mieli. Kerran isompi lapsi halusi koristemaljakon mummin hyllystä, ja mummi tietenkin antoi sen lapselle. Ja tietenkin lapsi sen sitten vahingossa pudotti.. siinä tuli sitten paha mieli kaikille ja lapsikin pelästyi kovasti kun maljakko hajosi ja alkoi itkeä. Jos maljakkoa ei olisi edes annettu lapselle, niin olisi päästy pelkällä itkulla.

Olen yrittänyt, mutta asia pysyy muistissa ehkä kaksi tapaamiskertaa ja sama meno jatkuu taas. Tuo juuri on uskomatonta, että mitään ei voi lapsilta kieltää. Tosin ei minultakaan hirveästi kielletty lapsena, sain esim. syödä ja juoda mitä halusin. Varsinainen curling-mummo siis ;)

Olen yrittänyt, mutta asia pysyy muistissa ehkä kaksi tapaamiskertaa ja sama meno jatkuu taas. Tuo juuri on uskomatonta, että mitään ei voi lapsilta kieltää. Tosin ei minultakaan hirveästi kielletty lapsena, sain esim. syödä ja juoda mitä halusin. Varsinainen curling-mummo siis ;)

Tuo curling-mummo on hyvä määritelmä, siitä juuri on kyse. No, muutaman vuoden päästä lapset ovat kouluikäisiä, ehkä sitten pärjätään paremmin huolettomien isovanhempien kanssa. Eipä kai tälle tilanteelle oikein mitään voi, harmittaa vain.

Meilläkin on vastaavaa ongelmaa. Ensinnäkin karkki. Sitä ostetaan ja tyrkytetään (salaa, mutta nykyään lapset kertovat) joka välissä. Aina kun ovat kylässä saavat karkkia. Tämä seikka onkin saanut mut ja miehen vähentämään käyntejä sekä hoitokertoja siellä. He eivät usko (tai anoppi ei usko) kumpaakaan meistä eikä myöskään anna xylitolpastilleja jotka ostimme heille.

Toinen asia on autoturvallisuus. Meidän lapset eivät ole koskaan kulkeneet heidän kyydillään, koska heistä turvaistuimet ovat turhaa rahanmenoa!! Mutta lastemme serkku (nyt 6-vuotias) on kulkenut useasti. Ja kovilla nopeuksilla, 120 km/h. :o Moottoritiellä siis. He hakevat useasti tän tytön ja hänen äitinsä (eli heidän tyttären) autolla n. 200km päästä ja vievät myös sinne. Samoin myös lyhyet matkat (kauppaan tms.) kuljetaan ilman istuinta. Ainoastaan vauvakaukalo oli käytössä, sen jälkeen EI MITÄÄN! :o Lapsen äiti syyllistyy tässä autoasiassa myös!!

Itse en uskalla jättää lapsiani mummulle, koska sillä on tapana kyydittää lapsia autolla ilman turvaistuimia ja oon tästä samasta asiasta puhunu monen monta kertaa...Aina sama vastaus, että ei niitä istuimia ollut vuosikymmeniä takaperinkään.

Äidillesi on vaikeaa tuottaa lapsenlapsilleen pienintäkään pettymystä, eli todennäköisesti tästä johtuen ei uskalla myöskään komentaa. Heikommalla itsetunnolla varustettu ihminen kuvittelee, että hänestä ei enää komentamisen tai kieltämisen jälkeen pidetä. Voisiko olla tällaista äitisi käytöksen takana, vai onko oikeasti vain noin ymmärtämätön vaarojen suhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Äidillesi on vaikeaa tuottaa lapsenlapsilleen pienintäkään pettymystä, eli todennäköisesti tästä johtuen ei uskalla myöskään komentaa. Heikommalla itsetunnolla varustettu ihminen kuvittelee, että hänestä ei enää komentamisen tai kieltämisen jälkeen pidetä. Voisiko olla tällaista äitisi käytöksen takana, vai onko oikeasti vain noin ymmärtämätön vaarojen suhteen?

Jostain tällaisesta on varmasti kyse. Tiedän että lapseni ovat mummille tärkeitä ja senpä takia tämä koko tilanne on niin ikävä. Hän haluaa lapsille hyvää ja olla kiva mummi, mutta se menee liiallisuuksiin. Lapsia on vain joskus pakko rajottaa ja aikuisen pitää pystyä olemaan aikuinen ja ottaa se lapsen pettymys vastaan. En tiedä, miksi tämä asia on hänelle niin vaikea :(

Yhteistyössä