Isovanhemmat - rahankäyttö ja turhuuksiin tuhlaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arggh!!! kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arggh!!! kyllästynyt

Vieras
Hei,

Meidän lapsilla on aivan ihanat isovanhemmat, mutta yksi asia on, jota en voi ymmärtää / sietää.
Isovanhemmat tuovat kotiimme joka käynnillä aina jotain tarpeetonta mm. rikkinäisen ruohonleikkurin, jossa on pikkuvika-helppo korjata (= ei voi korjata= roskiskamaa) kaapista siivottuja vanhoja vaatteita, jotka on menneet muodista pois ajat sitten (= roskiskamaa)
rakennuslehtiä vuodelta x, y ja z (=roskiskamaa) jne jne...
Lapsille taas tuliaisina aina vaatteita, jostakin alekorista- joskus on jopa lapset tykänneet vaatteista, mutta aika harvoin- ja usein vääränkokoisia. Niihin vaatteisiin vielä jätetään hintalaput, että paljonko normaalisti olisivat maksaneet. Nehän on ollut ihan pakko ostaa, kun on halvalla saanut. Sama koskee leluja jne. Ja mä niin vihaan niitä muovikrääsätavaroita, mitkä hajoaa nanosekunnissa!

Mä oon sanonut suoraan-ensin nätisti ja nyt jo vihaisesti, että meille ei ole asiaa minkään romun kanssa. Olisi ihan kiva, kun tulisivat itse käymään- meille ei ole pakko tuoda mitään.
Eiköhän taas eilen tullut 3 paria korkokenkiä lapsille- yhdetkään ei sopineet toiselle tytölle ja toiselle sopi 1 pari josta tytö sanoikin, ettei aio ikinä pitää niitä. Isovanhemmille mielisteli, että juups on tosi hyvät kengät. Vaatteita ja tavaraa on- eikä meidän maku selvästikään ole samanlainen.
Meille on niin helppo tuoda tavaraa, kun "meillä on tilaa"- on vakio selitys. Tila ja hermot alkaa loppua. Samoin jätemaksut kasvaa kivasti, kun joudutaan omaan roskikseen viskaamaan säkkikaupalla roinaa.

Kertokaa mitä mä teen? Miten saada isovanhemmat käyttämään rahansa vaikka johonkin itselleen tarpeelliseen tai kysymään vaikka, mitä vailla oltaisiin. Ja kun sanotaan, että älä osta-emme tarvitse sellaista, niin isovanhemmat eivät usko !!!

Onko isovanhemmat vanhuudenhöperöitä, kun jutut kahvipöydässäkin alkaa olemaan tarjouksia siellä ja täällä kaupassa?

Jos kerran suora ja selvä "älä osta, älä tuo meille" ei mene perille, niin sitte tekisin niin että kun tuovat tavaraa niin ette ota vastaan!! Sano siis asia SELKEÄSTI ja SUORAAN!!

Siis noinhan me on yritettykin tehdä. Milloin nyssäkät on jätetty oven eteen, loukkaannuttu verisesti jne.
ja selitys: hyväähän me vaan tarkoitettiin...nämä onkin lapsille eikä sinulle jne...
Mä oon vaan niin kypsä!

Muuten ymmärrän ap:n tuohtumuksen mutta en tuota että ale-vaatteita katsotaan noin pitkin nenänvartta. Ymmärrän, jos vaate on turha mutta en sitä, että se on huono koska se on ostettu alesta.

Huom, noillakin romujen hinnoilla, mitä ovat ostelleet ois jo saanut jotain ihan hyödyllistä ja kivaakin ostettua. Nyt nekin rahat on kaatiksella. Mä en tykkää tuhlaamisesta enkä ole hinkumassa materian perään, siksi mua varmaan niin paljon ärsyttääkin.

Joo -- pane takaisin ne tavarat, mitä ette ota. Mene autolle katsomaan, etteivät edes kanna sisään. Kun kuljettavat pari kertaa ees taas, ehkä oppivat.

Lasten vaatteista: sano suoraan, ettei ole mitään iloa siitä, kuinka halvalla jotain saa, jos se jää käyttämättä.

kierrätyskeskus on hyvä vaihtoehto. ei kannata välejä rikkoa kovin herk'ästi. Lapset tarvii isovanhempiaan.

vieläkin kipeä paikka kun omani menetin välienrikon vuoksi jo lapsena

Ei en tarkoittanut niin, että ale vaate ois huono, mutta otetaanpa esimerkki:

vauvalle tuliaisena shortsit kokoa 68 cm- nyt on syksy ja vauva on kuukauden vanha. Shortsit sopivat ehkä jouluna... Oli ollut edullinen löytö alesta- oisivat sitten kerralla hankkineet vaikka ensi kesäksi ne saamarit shoret. Ei meidän talossa talvella olla shortseissa.
Samoin vaikka ne kengät, joista kirjoitin jo aloituksessa...

[QUOTE="vieras";21903388]Muuten ymmärrän ap:n tuohtumuksen mutta en tuota että ale-vaatteita katsotaan noin pitkin nenänvartta. Ymmärrän, jos vaate on turha mutta en sitä, että se on huono koska se on ostettu alesta.[/QUOTE]

Käsitin eri tavalla tuon. Eihän hän sitä hintaa mollaa, vaan sitä, että isovanhempien on pakko "säästää" ostamalla alesta jotain mitä ei tarvitse tai edes ole sopiva. Ja todisteeksi tästä suuresta "säästämisestä" sitten jätetään hintalaput.

Siis noinhan me on yritettykin tehdä. Milloin nyssäkät on jätetty oven eteen, loukkaannuttu verisesti jne.
ja selitys: hyväähän me vaan tarkoitettiin...nämä onkin lapsille eikä sinulle jne...
Mä oon vaan niin kypsä!

Tästä vaan sun on jatkettava sitä keskustelua ja käytävä sitä listaa läpi isovanhempien kanssa. Kerrottava että ruohonleikkuria ei saanut kuntoon järkevällä työllä ja sinun piti viedä se kierrätyskeskukseen. Kerrottava että vaatteet eivät olleet sopivat ja sinä pistit ne kirpputorille.

Jos isovanhemmat haluavat ilahduttaa, mikä sinänsä on kiva ja mukava asia, keskustelkaa yhdessä mitä kannattaisi bongata kirppikseltä tai alesta, mistä voisi olla teille hyötyä.

Yritä saada aikaan keskustelua ja eri näkökulmia positiivisessa hengessä.

Mä oon kertonut koko listan (no en koko listaa, kun ois niin pitkä) isovanhemmille, mutta heistä asia on jotenkin hauska, ja ihan kun oisin lisännyt vettä myllyyn. Täällä ollessan kertovat lapsilleni, kuinka "äiti sanoi, että nämä kengät on rumat. Eihän ne ole?" Ja lapset :"Ei" , mutta isovanhempien lähdettyä toteavat kengät susirumiksi (nyt ei siis mistään ihan pikkulapsista ole kyse).

Musta tässä lapsetkin oppivat kurjalla tavalla tuhlailemaan holtittomasti, kun seuraavat läheltä isovanhempien toimintaa

Mä oon kertonut koko listan (no en koko listaa, kun ois niin pitkä) isovanhemmille, mutta heistä asia on jotenkin hauska, ja ihan kun oisin lisännyt vettä myllyyn. Täällä ollessan kertovat lapsilleni, kuinka "äiti sanoi, että nämä kengät on rumat. Eihän ne ole?" Ja lapset :"Ei" , mutta isovanhempien lähdettyä toteavat kengät susirumiksi (nyt ei siis mistään ihan pikkulapsista ole kyse).

Musta tässä lapsetkin oppivat kurjalla tavalla tuhlailemaan holtittomasti, kun seuraavat läheltä isovanhempien toimintaa

Minkä ikäisiä lapsia?
Mikseivät lapset sano suoraan etteivät pidä vaatteista ja kengistä?
Mä tyrkytän välillä jotain hutiostosta siskonlikoille ja kyllä nuo kehtaavat suoraan sanoa että ei kiitos enkä siitä suutu. Vien sitten kirppikselle tms myyntiin.

No tässä syyllinen ei oo kyllä vain isovanhemmat vaan täytyy sun myös kertoa lapsillesi, että isovanhemmille on nyt kerrottava nätisti totuus.

Miten isovanhemmat tietävät totuuden, jos suusta päästetään ihan muuta viestiä?

Huom, noillakin romujen hinnoilla, mitä ovat ostelleet ois jo saanut jotain ihan hyödyllistä ja kivaakin ostettua. Nyt nekin rahat on kaatiksella. Mä en tykkää tuhlaamisesta enkä ole hinkumassa materian perään, siksi mua varmaan niin paljon ärsyttääkin.

Hyödyllistä ja kivaa - isovahempien mielestä varmaan se mitä he ovat ostaneet on hyödyllistä ja kivaa. Toisten puolesta on vaikea sanoa mikä on tarpeellista. Fiksu kysyy kun on ostamassa lahjaa, että mitä tarvitsette.

Kaadat roskikseen sen ruohonleikkurin? Etkö tiedä että ruohonleikkuria voi korjata ja vaikka antaa jonnekin/jollekin jotka korjaavat. Sama pätee muihinkin juttuihin.
Pienet vaatteet voi lahjoittaa jne.

Yhteistyössä