Isot lyhennykset/kk

meillä kuukausi tulot yhteensä n. 3000 nyt kun olen kotona ja 4000 silloin kun olen töissä. lainaa on 175 000 ja kuukaudessa maksetaan tällä hetkellä 800 ja hieman enemmän sitten kun menen takaisin töihin.

täällä meillä päin perheasunnot ovat aika kalliita. teimme sellaisen päätöksen, että ostimme hieman kallimman asunnon, mutta sellaiselta paikalta että autoa tarvitsee erittäin harvoin. säästämme noin 100-200 euroa kuussa turhia autoilukuluja, joilla sitten maksamme asuntolainaa. lapsetkin pääsevät kävellen harrastuksiin joten ei tarvitse maksella turhia bussimaksuja.

itse aina ihmettelen kun ihmiset ostavat halvallla taloja kaupungin ulkopuolella, ja maksavat sitten autoilusta saman mokoman. autoilu se vasta kallista on, ja jos asuu kaukana palveluista on melkein pakko olla kaksi autoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 13:37 eloveena kirjoitti:
meillä kuukausi tulot yhteensä n. 3000 nyt kun olen kotona ja 4000 silloin kun olen töissä. lainaa on 175 000 ja kuukaudessa maksetaan tällä hetkellä 800 ja hieman enemmän sitten kun menen takaisin töihin.

täällä meillä päin perheasunnot ovat aika kalliita. teimme sellaisen päätöksen, että ostimme hieman kallimman asunnon, mutta sellaiselta paikalta että autoa tarvitsee erittäin harvoin. säästämme noin 100-200 euroa kuussa turhia autoilukuluja, joilla sitten maksamme asuntolainaa. lapsetkin pääsevät kävellen harrastuksiin joten ei tarvitse maksella turhia bussimaksuja.

itse aina ihmettelen kun ihmiset ostavat halvallla taloja kaupungin ulkopuolella, ja maksavat sitten autoilusta saman mokoman. autoilu se vasta kallista on, ja jos asuu kaukana palveluista on melkein pakko olla kaksi autoa.
kaikki ei vaan halua asua "keskustassa"

Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 13:41 marimint kirjoitti:
\

kaikki ei vaan halua asua "keskustassa"
Me ainakin halutaan lapsille rauhallisempi kasvuympäristö kuin "keskusta" :)

Minusta myös yli 600 ? lyhennys on suuri. Meillä ei jäisi rahaa matkusteluun eikä muuhun säästämiseen eikä autolainaan jos maksaisimme noin paljon.
Mutta edellämainituista menoista karsimalla voitaisiin kyllä olla vaan kotona ja maksaa alle 10 vuodessa laina pois.

Meillä maksellaan nyt noin 900 euroa asuntolainaa pois kuukaudessa. Asuttiin sitä ennen asumisoikeusrivarissa (vm -91, 98 m²) ja siitä maksettii yli 1000 euroa sisältäen vastikkeen, vesimaksun sekä aso-lainan lyhennyksen.

Mies on rakennusalan konsultti ja minä olen tomistotyöntekijä ja tulot veron jälkeen noin 3300 euroa. Hyvin rahat riittää mutta eipä juuri matkustella ulkomaille eikä ole kesämökkiä.

\
.

Joo...se on hinta siitä että saa asua mukavasti & leveästi

Joanna
me, ja me ja me !!!! Mikä pirun ihme jos kaks lyhentää niin laittaa vaikka 1000/ kk
Olen yh-äiti, tavallisessa työssä käyn ja tavallista palkkaa nautin. KAIKKI RAHAVIRTA ( sis minimielari ja lapsilisä ) on noin 1600/ kk.
KEVYESTI voin lyhentää ton 500 ja asua tasokkaasti.
Autolainaa maksan vielä ja muun elämän menot YKSIN päälle.
Eli johan on helvetti jos ei 2 samaan pysty !!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 12:44 Joanna kirjoitti:
me, ja me ja me !!!! Mikä pirun ihme jos kaks lyhentää niin laittaa vaikka 1000/ kk
Olen yh-äiti, tavallisessa työssä käyn ja tavallista palkkaa nautin. KAIKKI RAHAVIRTA ( sis minimielari ja lapsilisä ) on noin 1600/ kk.
Mikä sua vaivaa??? Onko meidän syy, että olet yh?

Joanna
Vastaus edelliseen ilkeilyyn.
Se, että parisuhteeni on tahdostani päättynyt, ei kuulu tähän.
Minua vain kummastuttaa miksi 2 tienaajaa lyhentävät noin vähän. En pidä todellakaan ISONA LYHENNYKSENÄ ks otsikko jotain 800: aa, sehän on VAIN 400 / nokka.
Tarkoituksenani oli täsmentää, että monet YKSIN ASUNTOLAINAA LYHENTÄVÄT pystyvät kevyesti moisiin summiin ( per nokka ) ja maksavat KAIKEN muun sen lisäksi.
Suuresti ihmettelen jos pariskunnilla ei ole varaa lyhentää reilummin, vai onko tämä taas "eletään leveesti ja pitkät lainat" -ilmiö.
Olen tosi tarkka rahan kanssa. siksi minulla on varaa autoon, omistusasuntoon, ym maalliseen. Pidin myös täyden hoitovapaan ( elin säästöilläni )
Meillä on kaikkea, ylellisyyttäkin. Parisuhteessa jos elisin, niin suorastaan rypisimme rahassa.
Ps. Yksinhuoltajuus on minun luksustani myös =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 13:57 Joanna kirjoitti:
Minua vain kummastuttaa miksi 2 tienaajaa lyhentävät noin vähän. En pidä todellakaan ISONA LYHENNYKSENÄ ks otsikko jotain 800: aa, sehän on VAIN 400 / nokka.
Tarkoituksenani oli täsmentää, että monet YKSIN ASUNTOLAINAA LYHENTÄVÄT pystyvät kevyesti moisiin summiin ( per nokka ) ja maksavat KAIKEN muun sen lisäksi.
Suuresti ihmettelen jos pariskunnilla ei ole varaa lyhentää reilummin, vai onko tämä taas "eletään leveesti ja pitkät lainat" -ilmiö.
Olen tosi tarkka rahan kanssa. siksi minulla on varaa autoon, omistusasuntoon, ym maalliseen. Pidin myös täyden hoitovapaan ( elin säästöilläni )
Meillä on kaikkea, ylellisyyttäkin. Parisuhteessa jos elisin, niin suorastaan rypisimme rahassa.
Aivan samaa olen ihmetellyt. Meillä nettotulot yhteensä vain 2700 ? mutta voidaan kyllä lyhentää 1000 ?/kk. Tällä palstalla ihmetellään heti, jos joku lyhentää lainaa enemmän tai ottaa isomman lainan.

Pupu Tupuna
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 14:13 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 13:57 Joanna kirjoitti:
Aivan samaa olen ihmetellyt. Meillä nettotulot yhteensä vain 2700 ? mutta voidaan kyllä lyhentää 1000 ?/kk. Tällä palstalla ihmetellään heti, jos joku lyhentää lainaa enemmän tai ottaa isomman lainan.
Tää on kyllä totta. :/ :x

Oiskohan kuitenkin kateutta tai jotain, jos pitää arvostella toisten maksuja tai maksukykyä.. Se on kai niin arka paikka nää raha-asiat, että helposti menee arvosteluksi. Meillä on tulot kuussa noin 2700e nettona ja maksetaan 600e, mitä jää kuussa yli, pannaan säästöön ja maksetaan könttänä lainaa pois ilman korkoja.. Nyt on vähän tiukempaa kun olen hoitovapaalla. Ei paniikkia.. :p

chinagirl
Meilla lyhentyy Suomen talolaina kuussa 1300 e/kk. Samoin taalla oli kannattavampaa ostaa oma kuin olla vuokralla. KK-lyhennys on kovempi kuin Suomessa mutta silti halvempaa kuin olla vuokralla taalla.

kukkerikuu
Ihan tavallisia töitä eikä olla mitään suuripalkkaisia, keskituloinen ja pienituloinen ennemminkin. Meille nykyinen lyhennyssumma on melkein maksimi. Just korotettiin ja näillä koroilla laina -aika lyheni yli vuodella. Nyt kun korot alhaalla, maksetaan kun pystytään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 15:11 kukkerikuu kirjoitti:
Ihan tavallisia töitä eikä olla mitään suuripalkkaisia, keskituloinen ja pienituloinen ennemminkin. Meille nykyinen lyhennyssumma on melkein maksimi. Just korotettiin ja näillä koroilla laina -aika lyheni yli vuodella. Nyt kun korot alhaalla, maksetaan kun pystytään.
Minkä verran te sitten maksatte?

mietippä sitä
\
Kyllähän se asunnon ylläpitokulutkin vaikuttaa kk-maksu kykyyn. Jos esim asut kerrostaloyksiössä helsingissä jonka arvo on esim 120t? ja kk:n asumiskulut n70-100? varmaan onnistuu lyhentääkkin vähän enemmän kun taas olisit ostanut samaan hintaan maalta vanhan kyläkoulun (400-500m2) ja asumiskustannukset vastaavasti jotain 1000-1500?/kk

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 19:58 mietippä sitä kirjoitti:
\
Kyllähän se asunnon ylläpitokulutkin vaikuttaa kk-maksu kykyyn. Jos esim asut kerrostaloyksiössä helsingissä jonka arvo on esim 120t? ja kk:n asumiskulut n70-100? varmaan onnistuu lyhentääkkin vähän enemmän kun taas olisit ostanut samaan hintaan maalta vanhan kyläkoulun (400-500m2) ja asumiskustannukset vastaavasti jotain 1000-1500?/kk
Niinhän ne vaikuttaa.Meilläkin on nykyinen koti vielä myymättä ja pitää asuminen siinä maksaa,ilmaista se ei ole.(tästä nykyisestä velkaa ei ole)
Rakennamme samaan aikaan,joten kk-maksut eivät voi olla liian suuret.

elämänilo
Meillä lyhennys 750e kk. Minä kotona 3 pienen lapsen kanssa minimi äitiyspäivärahoilla ja isä töissä ruukilla, tulot n. 2400e kk. Lyhennyksen suuruus riippuu niin perheen arvomaailmasta, mihin haluaa sijoittaa rahansa.. Meillä näin ja homma toimii!!

Yhteistyössä