Isot lapset syöttötuoleissa ravintoloissa ja rattaissa kaupoissa

Jos mun 3veeni istuu kotonakin stokken tuolissa, jotta ruokaillessa on lapsellakin ergonominen asento, niin miksi minä en ravintolassakin käyttäisi tätä hyvää tuolia?

Stokken tuoli on tarkoittu kaiken ikäisille. Jos ravintola ei tarjoa palvelua, en minäkään toki sitä käytä. Mutta miksi minä en saisi käyttää ravintolan palveluita vaan sinä?

Söisittekö te ravintolassa, jossa yletytte pöydälle kainalokorkeudelta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos mun 3veeni istuu kotonakin stokken tuolissa, jotta ruokaillessa on lapsellakin ergonominen asento, niin miksi minä en ravintolassakin käyttäisi tätä hyvää tuolia?

Stokken tuoli on tarkoittu kaiken ikäisille. Jos ravintola ei tarjoa palvelua, en minäkään toki sitä käytä. Mutta miksi minä en saisi käyttää ravintolan palveluita vaan sinä?

Söisittekö te ravintolassa, jossa yletytte pöydälle kainalokorkeudelta :headwall:
Peesi tälle kolme ja puoli -vuotiaan äidiltä! :flower:

Kärryissä saa tuo 3v istua jos itse haluaa, miten se edes on keneltäkään pois? :eek:

Syöttötuoliin en kuitenkaan tunge kun tuon 2-vuotiaan. B)

(ellei sitten satu olemaan juurikin tuo stokken tuoli joka on siis myös isommille tarkoitettu. )

vieras
Tää on taas siitä typerä keskustelu, että mistä toi 75-senttisen äiti tietää, minkä ikäisiä ne muiden lapset on?? Meilläkin poika on jo isompi kuin kaverin liki 3-vuotias vaikka oma on vasta 1,5-vuotias...

Sitä on paha lähteä arvioimaan lasten ikiä pelkän ulkoisen olemuksen perusteella, etenkin jos itellä on normaalia isompi tai normaalia pienempi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Tämä myös niin totta!!

Meidän pojat on vaan niin kummallisia, että vaikka kotona noissa istuvatkin, ravintolassa ovat aina halunneet istua niinku muukin kansa.

Alkuperäinen kirjoittaja nemoja:
musta oli aika mautonta kun kerran prismassa kassa sanoi "ai piti oikein kärryt ottaa näin isoille ostoksille" kun meillä oli ihan muutama ostos...eka menin hämilleni,mut tokasin vaan,et ehkä tälle kuitenkin ja osoitin 1,5-vuotiasta lastani. mukana oli mies,minä ja lapset..1,5 v ja 3v.kierreltiin ja kateltiin,niin en todellakaan jaksa kantaa koko reissua tyttöä sylissä...
prismassa ei kuitenkaan tosta noin vain kärryt lopu kesken.......
Mutta herranjestas, kyllähän ne KULUU käytössä ;)

vieras
No minun 1,5v poika kyllä osaa syödä tavallisella tuolillakin, mutta laitan hänet kyllä aina syöttötuoliin, jos sellainen on käytettävissä. On se meinaan vähän kurja syödä, kun just ja just ylettää lusikka lautaselle...ja joo onnistuu kyllä, mutta on huomattavasti sotkuisempaa kun syöminen syöttiksessä. Ei sekään oo musta kivaa, että esim.ravintolan tuolit sen takia ihan lapsen ruuassa, kun ruoka tippuu kun on niin hankala asento syödä...:/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas siitä typerä keskustelu, että mistä toi 75-senttisen äiti tietää, minkä ikäisiä ne muiden lapset on?? Meilläkin poika on jo isompi kuin kaverin liki 3-vuotias vaikka oma on vasta 1,5-vuotias...

Sitä on paha lähteä arvioimaan lasten ikiä pelkän ulkoisen olemuksen perusteella, etenkin jos itellä on normaalia isompi tai normaalia pienempi lapsi.
Tarkotan nyt lasta, joka osaa istua itse tuolilla ja yltää siitä syömään. Sitten syöttötuoleja ei riitä niille, jotka oikeesti niitä tarvitsee.

Ja kaupan kärreissä miun puolesta istukoon vaikka 15-kesäinen, mutta rattaissa. Mitä nyt on sokoksella ne kolmet ja joissain ostoskeskuksissa, huonekaluliikkeissä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tarkotan nyt lasta, joka osaa istua itse tuolilla ja yltää siitä syömään. Sitten syöttötuoleja ei riitä niille, jotka oikeesti niitä tarvitsee.

Ja kaupan kärreissä miun puolesta istukoon vaikka 15-kesäinen, mutta rattaissa. Mitä nyt on sokoksella ne kolmet ja joissain ostoskeskuksissa, huonekaluliikkeissä jne.
Omat rattaat mukaan?

Minä näin tänää ikeassa rattaissa 5 tai 6 vuotiaan pojan. En voi tietty mennä vannomaan mutta tää siis mun arvio lapsen iästä. Siinä se näytti aika ahtaasti niissä carenan matkarattaissa istuvan. Mä en oikeesti välitä minkä ikäisiä lapsia ihmiset niissä kuskaa mutta tuo kyllä vähän hätkähdytti kun mukana ei ollu edes sisaruksia että olis vaan leikillä niissä vaunuissa istunu..

höh
No, mikä on sitten tarkalleen se ikä, milloin lasta ei enää saa ravintolassa laittaa syöttötuoliin? Meillä kohta 3v ja kohta 1,5v ja molemmille kyllä otetaan syöttikset. Ylttävät mukavasti syömään ja yleensä vielä sitten tällä järjestelyllä viihtyvätkin ruokansa ääressä.

Mä en enää laita 3-vuotiasta niihin ostoskärryhin, kun niissähän on ainakin meillä 15 kg:n raja? Jos lapsi menee alle sen, niin samahan se on missä sitten istuu. Ja kärryosaan sitten taas on mun mielestä julmetun epähygienistä laittaa lapsi kenkineen ja ulkovaatteineen.

GRR
mua ottaa päähän, ulkonäöstä päätellen usein isovanhemmat, aikuiset jotka ottaa ne cittarin pienille lapsille tarkoitetut autokärryt, ja mukana joku koulu-ikäinen muksu kävellen, joka ei edes mahdu ko kärryyn niitä autokärryjä kun aina vaan muutamat ja selitä sitten pari vuotiaalle ettei autokärryyn pääse kun sedän mielestä on kiva niitä työntää

2:den mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Joo, meillä itseasiassa 3 ja 1,5 molemmat istuu ihan tuolilla ja IHMETTELEN jos noin "isoja" syöttötuoliin tungetaan...
Ja mä en ymmärrä miten jonku 3vuotias ees voi änkeytyä syöttötuoliin, miten se mahtuu ja on kiva istua siinä? Kaveri kysyi kun häitä järjestivät, että istuuko teidän isompi vielä syöttötuolissa, oisivat hommanneet sellaisen, no öö ei todellakaan :D

jaha
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mustakin on jotenkin outoa, jos isot lapset istuu syöttötuolissa.. :/ Kerran olin ravintolassa omien tyttärien kanssa, nuorempi oli silloin alle 2v ja isompi melkein 3v. Nuorempi istui syöttötuolissa. Viereiseen pöytään tuli äiti lapsen kanssa, joka mielestäni oli noin 4v, ainakin selvästi pidempi kuin meidän 3-vuotiaamme ja alkoi kiukkuisesti manata kun missään ei ollut syöttötuolia. Lapsi oli siis sen pituinen, että ihan selvästi olisi yltänyt tuoliltakin syömään, ja käveli paikalle, eli en usko minkääm vammankaan olleen kyseessä. Hetken sitä kuunneltuani sanoin sitten, että no te saatte meiltä, kyllä tämä pikkuinen osaa istua tavallisessakin tuolissa.. :D Ja osasihan se, otsa justiinsa ylsi pöydän reunaan mutta ihan hyvin meni syöminen. Huvitti vaan kun naapuripöydässä jouduttiin miltei väkisin tunkemaan se 4-vuotias syöttötuoliin kun ei se siihen meinannut mahtua... :whistle:
Hmm meidän 2v8kk tyttöä luullaan usein reilusti yli kolmevuotiaaksi. Kun on niin pitkä ikäisekseen. Ei kaikki ole samasta muotista tehtyjä kuitenkaan.
Että tuohon pituuteen on turha valehdella. Tuota luultiin jo viime kesänä 1v7kk iässä pariin otteeseen vähän vajaa kolme vuotiaaksi...
No, kuitenki.

jaha jatkaa
Alkuperäinen kirjoittaja jaha:
Mustakin on jotenkin outoa, jos isot lapset istuu syöttötuolissa.. :/ Kerran olin ravintolassa omien tyttärien kanssa, nuorempi oli silloin alle 2v ja isompi melkein 3v. Nuorempi istui syöttötuolissa. Viereiseen pöytään tuli äiti lapsen kanssa, joka mielestäni oli noin 4v, ainakin selvästi pidempi kuin meidän 3-vuotiaamme ja alkoi kiukkuisesti manata kun missään ei ollut syöttötuolia. Lapsi oli siis sen pituinen, että ihan selvästi olisi yltänyt tuoliltakin syömään, ja käveli paikalle, eli en usko minkääm vammankaan olleen kyseessä. Hetken sitä kuunneltuani sanoin sitten, että no te saatte meiltä, kyllä tämä pikkuinen osaa istua tavallisessakin tuolissa.. :D Ja osasihan se, otsa justiinsa ylsi pöydän reunaan mutta ihan hyvin meni syöminen. Huvitti vaan kun naapuripöydässä jouduttiin miltei väkisin tunkemaan se 4-vuotias syöttötuoliin kun ei se siihen meinannut mahtua... :whistle:
Hmm meidän 2v8kk tyttöä luullaan usein reilusti yli kolmevuotiaaksi. Kun on niin pitkä ikäisekseen. Ei kaikki ole samasta muotista tehtyjä kuitenkaan.
Että tuohon pituuteen on turha valehdella. Tuota luultiin jo viime kesänä 1v7kk iässä pariin otteeseen vähän vajaa kolme vuotiaaksi...
No, kuitenki.
Mutta tuo tilannehan nyt oli vähän tuommoinen mitä sä kuvailit, että koominen tosiaan. Meidänki tirppa on istunu tuosta 1v6kk iästä kotona ja muualla ihan normi tuolilla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KVG:
Minä näin tänää ikeassa rattaissa 5 tai 6 vuotiaan pojan. En voi tietty mennä vannomaan mutta tää siis mun arvio lapsen iästä. Siinä se näytti aika ahtaasti niissä carenan matkarattaissa istuvan. Mä en oikeesti välitä minkä ikäisiä lapsia ihmiset niissä kuskaa mutta tuo kyllä vähän hätkähdytti kun mukana ei ollu edes sisaruksia että olis vaan leikillä niissä vaunuissa istunu..
Tiedätkö mitä. Mun kummityttö on kohta 5v eikä osaa kävellä eikä koskaan opikaan. Kehitysvammaisuus ei näy sulle siitä päältäpäin. Joskus kummityttöni äiti kuljettaa tyttöä ihan tavallisissa rattaissakin.

Mua niin suututtaa nämä taivastelijat siitä mitä minkäkin kokoset ja ikäset lapset saa missäkin tehdä. On varmaan tämä sama tyttö vienyt ap:lta rattaat Sokoksellakin.

Meillä 3v istuu tavallisessa tuolissa jos ei nyt jotain stokkeja ole tarjolla, mutta 4v erityislapsen laitan kyllä syöttötuoliin jos vaan mahdollista. Varsinkin jos olen yksin noiden kahden kanssa liikenteessä.

En oikein ymmärtänyt mistä rattaista tässä oli kysymys, meillä kyllä yleensä on omat rattaat mukana ettei niitä tarvi mistään kaupoista lainailla. Mutta siltikin myöhään kävelemään oppineiden lasten äitinä tykkään että huomattavasti helpompi ja kevyempi on kanniskella sylissä/kantoliinassa/kantorepussa vauvaa kuin sellaista 2-3v lasta. Eli on kyllä muutamaan kertaan ottanut päähän kun ollaan lasten kanssa menty jonnekin paikkaan missä rattaat on kielletty ja sitten siinä isoja lapsia kanniskellessamme näkee kun joku kuitenkin päästetään sinne rattaiden kanssa kun sillä on niin pieni vauva ettei sitä jaksa kokoaikaa kantaa. :headwall:

Mentiin kahvilaan, jonka kaikki kolme syöttistä oli saman perheen käytössä. Lapset n. 5v, 3v ja 7-9kk. Kaikki istuivat syöttiksessä, myös se vanhin :whistle: Meillä oli tarvis saada meitin 1v4kk ikäselle pojalle istuin niin lasten äiti otti vauvan pois syöttiksestä ja antoi sen meille.. Tosi looginen ratkaisu :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mä olen nähnyt, että musku itse alkaa väkisin vänkäämään syöttötuoliin. Ihan raivaria välttääkseen vanhemmat sen sitten hakevat. Alkaako ehkä vauvattaa, kun vieras ympäristö jännittää, vai mikä mahtaa olla takana? Jos kotona on jo syöttötuoli laitettu pois, niin tekee ehkä siksi mieli siihen?
Tää voi olla totta! Oltiin kesäkuun alussa ravintolassa, meidän poika 3½ vuotta joka ei ole kahteen vuoteen istunut syöttötuolissa, olis välttämättä halunnut syöttötuolin! Sanoin että sitten saat syödä vauvanmösssöä, kun kato muut hakee tuolta pöydältä oliiveja, silliä, maitojuustoa ja muita herkkuja. Olikin taas yhtäkkiä iso poika =)

Alkuperäinen kirjoittaja jaha jatkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaha:
No, kuitenki.
Mutta tuo tilannehan nyt oli vähän tuommoinen mitä sä kuvailit, että koominen tosiaan. Meidänki tirppa on istunu tuosta 1v6kk iästä kotona ja muualla ihan normi tuolilla.
Meillä sama juttu, reilu yksivuotiaana lakkasi istumasta syöttötuolissa. Syöttötuolissa istuminen kai kuitenkin on ennen kaikkea siitä pituudesta kiinni. Siksi meillä ainakin on käytetty syöttötuolia, että ihan vauvana se tietenkin tukee paremmin, mutta isompana siis siksi että yltää.. Ja missä vaiheessa mä olen kenenkään pituudesta VALEHDELLUT?? :eek:

uhmisten äiti
Alkuperäinen kirjoittaja nemoja:
ja jos ne 3-4-vuotiaat juoksentelee kaupassa tai saa raivarin kun eivät jaksa kävellä,niin täällä ihmetellään miks otetaan väsyneet lapset kauppaan mukaan tms...
juuri näin :D

ikinä ei osata tehdä oikein

Yhteistyössä