Isompi lapsi hoidossa, sinä pienemmän kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eija1v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eija1v

Vieras
Onko kellään sellaista elämäntilannetta? Meillä poika 1,5 wee ollut kohta jo puoli vuotta perhepäivähoidossa, viihtyy mainiosti.

Vauva tulisi vuoden vaihteessa jos kaikki hyvin menee. tiedustelin alustavasti perhepäivähoitajien johtajalta olisiko pojan mahdollista jatkaa puoli päiväisenä, olisi sitten ikää 2 vuotta 2kk. Sanoivat siellä, että lapsen paras paikka olsisi äiteen luona kotona ja että äitillä pitäis olla joku sairaus mix ei jaksais molempia hoitaa :attn: :(

Epäilen kyllä jaksamistanikin (ensimmäinen oli koliikki), mutta haluiaisin pojan saada leikkiä jo tutuksi tulleiden ihmisten kanssa. Ja taas uusi perhe tai hoitopaikka vuoden kahden päästä, en vielä tiedä jäänkö kotiin. Jään jos se on taloudellisesti mahdollista. Olis kiva kuulla muidenkin saman tyyppisiä elämän tilanteita, KIITOS :heart:

Miulla la 23.5 ja tyttö reilu 4v,on ollu nyt pari kuukautta 2pvää viikossa hoidosa(sitä ennen vuosikkaasta asti kokoaikaisena paitsi loma-ajat) ja jatkaa kyllä samalla mallilla kun vauva syntyy.Enkä kyllä pode huonoa omaatuntoa!On kavereita ja viihdykettä muutakin kuin äiti..

Täällä päin on ainakin perhekerhoja ja puistoja joissa voi käydä päivisin. Siellä saat jutustelu kavereita itsellesi ja vanhimmalle lapsellesi leikkikavereita. Itse henkilökohtaisesti en voisi viedä tuon ikäistä hoitoon, jos itse olisin kotona.

Mä oon kans kyl sitä mieltä et jos äiti on kotona vauvan kanssa niin sillon ei isompien lasten tarvii olla päivähoidossa! Meidän neideillä on ikäeroa 1v10kk, eikä mulle tullu mieleenkään että oisin vieny isomman hoitoon,edes puolipäiväseksi.. Ja nyt kun jään äippälomalle ens keväänä, aion ottaa isommat neidit pois päivähoidosta vaikka he ovat silloin 4 ja 6 vuotiaat ja ehkä voisivatkin kaivata jo ikäistään seuraa!
Mun käy niin sääliks kun meidän tarhassa on 2 alle 3 vuotiasta hoidossa joiden äidit on kotona vauvojen kanssa! Miks lapsia pitää tehdä jos niitä ei pysty kotona hoitamaan?
Eri asia on sit jos äidillä on joku sairaus tai muu vastaava syy!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2005 klo 22:12 Fimbles kirjoitti:
Mä oon kans kyl sitä mieltä et jos äiti on kotona vauvan kanssa niin sillon ei isompien lasten tarvii olla päivähoidossa! Meidän neideillä on ikäeroa 1v10kk, eikä mulle tullu mieleenkään että oisin vieny isomman hoitoon,edes puolipäiväseksi.. Ja nyt kun jään äippälomalle ens keväänä, aion ottaa isommat neidit pois päivähoidosta vaikka he ovat silloin 4 ja 6 vuotiaat ja ehkä voisivatkin kaivata jo ikäistään seuraa!
Mun käy niin sääliks kun meidän tarhassa on 2 alle 3 vuotiasta hoidossa joiden äidit on kotona vauvojen kanssa! Miks lapsia pitää tehdä jos niitä ei pysty kotona hoitamaan?

olitko sinä vanhempien lapsien välillä opiskelussa/hoidossa? Minun piti lähtee koska opintoni oli puolta vuotta vaille valmis ja kolme vuotta takana niin ei olis kannattanu keskenkään jättää!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2005 klo 22:17 eija1v kirjoitti:
\

olitko sinä vanhempien lapsien välillä opiskelussa/hoidossa? Minun piti lähtee koska opintoni oli puolta vuotta vaille valmis ja kolme vuotta takana niin ei olis kannattanu keskenkään jättää!

Kotona olin, nyt opiskelemassa ja joudun jättämään opinnot kesken ja jatkan niitä sitten kun esikko menee kouluun

Jos lapsi on jo ollut hoidossa, niin ihan hyvin voi jatkaa ja varsinkin puolipäiväisenä. Kaveri teki näin. Itse olen ollut koko ajan kotona ja lapsilla vähän pienempi ikäero, niin en tietenkään vie hoitoon vauvan "tieltä".

Pelkään jo etukäteen, että en jaksa kahden pienen kanssa, plan b on, että sitten on pakko palkata mll:n tms lapsenvahti, vaikka olen itse kotona. (siitä kun ei saa mitään palkintoa, että vetää itsensä piippuun)

Meillä ainakin kaikki tutut ja isoäidit on töissä, pyydä tässä sitten vapaaehtoisia lapsenlikkoja.

No, minä voin kertoa hyvällä omalla tunnolla että 3 vuotiaani jatkaa perhepäivähoitajalla parina päivänä viikossa vauvan synnyttyä, koska hän todellakin kaipaa toisten lasten seuraa ja tässä pihapiirissä ei muita samanikäisiä ole, ainoa kaveri tästä läheltä on myös päivähoidossa päivisin. Olen jutellut asiasta pph:n kanssa jolla todella pitkä ura takana lasten hoitamisesta ja hän oli sitä mieltä että ehdottomasti hyvä ettei lapsen tarvi jäädä kotiin, lapseni todellakin nauttii siellä hoidossa käymisestä, olkaa muut mitä mieltä haluatte mutta mä ainakin oman lapseni tunnen parhaiten....kai sekin jo jotain kertoo että välillä vapaa päivinäkin lapsi melkein huutaa että hän haluaa mennä sinne pph:lle..koska siellä on kivaa, ja siellä on kavereita!

Tähän asiaan tuskin on yhtä oikeaa ratkaisua, mutta eihän tuomita toisten valintoja, kun ei tunneta toisten perheitä, olosuhteita eikä lapsia..lapsetkin on niin erilaisia!! =)

Olen ollut päiväkodissa töissä ja ainakin meidän ryhmässä oli oikein buumi, että kun äiti jäi vauvan kanssa kotiin, isompi lapsi jatkoi pk.ssa, vieläpä aivan normaalisti. Yksikin äiti sanoi, että ei jaksa kun pojat vaan tappelevat (ja lisää piti vaan tehdä). Minun meilestäni se on ihan äidin omasta viitseliäisyydestä kiinni, että onko lapsella kotona ollessaan kavereita ja toimintaa. Nykyään ei vaan jakseta ja se hoitoon laittaminen on niin helppoa. Kyllä minä itsekkin olen miettinyt, että kuinka jaksaisin, jos nyt esim. vuoden sisällä meille tulisi toinen. Päivähoitoon viemistä en kuitenkaan pidä ratkaisuna tähän. Sitä jaksamista kannaattaa kyllä miettiä ennen uutta raskautta.

enpä voinut olla kommentoimatta :)

kuulun myöskin siihen joukkoon joka ei aijo tuntea huonoa omaatuntoa siittä että lapsi jatkaa hoidossa kun vauva syntyy(la27.6).

Meillä 3,5v poika jatkaa päivähoidossa kesäloman jälkeen 12pv/kk
mikä siis tarkoittaa kolmea päivää viikossa.
meidän poika on viihtynyt hoidossa tosi hyvin ja joka aamu on mielellään hoitoon jäänyt. hoidosta tullessaan innoissaan kertoo mitä kavereiden kanssa on tehnyt...

herää mm. kysymys ONKO OIKEIN KATKAISTA NÄITÄ KAVERI SUHTEITA?

mielestäni on eriasia jos lapsi ei viihdy hoidossa ja jää kurkkusuorana huutamaan äidin tai isän lähtiessä.

en soimaa niitäkään jotka pitävät lapsen kotona, se on hieno asia jos pystyy järjestämään yhtä paljon kavereita,virikkeitä ja oppimistilanteita lapselle kuin esim päiväkoti, mutta itse aijon lapseni hoitoa jatkaa.

hyviä puolia mitä itse näen hoidon jatkamisessa on mm.
kaverisuhteet, niiden luominen alkaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Retket, meillä seurakunta ym järjestää melko usein teattereita ja tanssi/musiikki esityksiä päiväkodille.
askartelut, jumpat, leikkitaitojen kehittyminen, on melkoista jos kotoa löytyvät kaikki maalit ja muovailu ja askartelutarvikkeet.
varmasti tulee lapselle kaksi ulkoilua, voi olla että aina ei äiti jaksakkaan ulos lähteä. päivärytmi on takuulla säännöllinen ja sitähän näin pikkuiset tarvitsevat, lapsi oppii sääntöjä ja ryhmässä toimimista. myös mallioppiminen on helppoa kun on muita joista mallia ottaa.
ja kaiken lisäksi esim jos lapsi on puolipäivää hoidossa tai muutaman päivän viikossa...pystyn väittämään että näiden päivien jälkeen äiti jaksaa paljon paremmin leikkiä ja touhuta tämän pienen päiväkotilaisen kanssa.

onhan se totta että useamman lapsen kanssa on päivät "raskaampia". ei voi mielestäni jo ennen raskautta tietää jaksaako vai ei...toiset jaksaa hyvin toiset ei ihan niin hyvin, ei se kenestäkään huonoa äitiä tai isää tee.

tulipa pitkä =)
kiva jos jaksoitte lukea...ja nää on mun ajatuksia jokaisella on omat ajatukset ja arvot. toivotaan ettei kukaan vedä näistä hernettä nenään :D

AURINKOISTA JATKOA KAIKILLE

saana

Meillä lapset 3 ja 5 jäävät kotiin, kun meidän vaavi syntyy syksyllä. Meilläkin on lähimpään leikkipuistoon matkaa muutama kilometri, mutta mikäs sinne lasten kanssa kävellessä. Ja vaikka pienellä paikkakunnalla asummekin on täällä lapsille tarpeeksi virikkeitä On Seurakunnan kerhot, perhekerho ja iltaisin vaikka mitä harrastuksia lapsille, joten ikätovereita löytyy. Ja ainahan voi kutsua myös kavereita kylään.
Ja mielestäni lapsen jääminen kotiin äidin kanssa, ei katkaise suhteita hoitopaikan muihin lapsiin. Esikoisen kaveri meni phh:lta päiväkotiin, mutta käyvät edelleen toistensa luona kylässä ja osittain vielä samoja harrastuksiakin on, joten kaverisuhde pysyi vaikka hoitopaikka vaihtui.
Neuvolassa tosin ehdottivat, että esikoinen menisi puolipäivähoitoon päiväkotiin vauvan synnyttyä, jotta minulla olisi helpompaa. Oli sitten vaan pakko naurahtaa, että jos helpolla haluaisin päästä, niin veisin sitten vauvan hoitoon =) , enkä suinkaan helpointa lasta.
Esikoiselle pikkisisko on ollut kaikki kaikessa, enkä olisi voinut kuvitella, että hänet olisin aikoinani hoitoon vienyt, kun sisko syntyi ja myös uusi tulokas tuntuu jo nyt olevan lapsille tärkeä, joten haluan että he ovat myös kokopäiväisesti läsnä vauvan elämässä. Mutta kuten sanottu...kaikki tyylillään, näin vain meillä.

Hei vaan kaikille!!
Itselle ei ole aihe aivan ajankohtainen, kun yksi lapsi vasta kotihoidossa. Mutta mielipide kuitenkin löytyy. Itse ajattelen asian rahapuolta, jossain oli että yhden lapsen päivähoito maksaa 1000 E/kk ja itse siitä maksetaan aika pieni osa, kai max. 200 E. Tietysti jos osapäiväisenä, niin vähän edullisempi. Mutta kun yhteiskunnalla on muutenkin niitä rahareikiä niin mahdottomasti ja kansalaiset vaatii koko ajan vaan lisää. Niin mielestäni pitäisi myös miettiä säästökohteita omassa elämässään. Ei kuitenkaan sen kustannuksella, että oma terveys vaarantuu, koska se taas tietysti lisää kustannuksia.
Ja kaveri seuraa kyllä löytyy, jos jaksaa etsiä kerhoja ja käydä puistoissa. Ja onhan sellaisia maksullisia puistojakin, joihin voi viedä muutamaksi tunniksi hoitoon/leikkimään.

Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta joskus on hyvä miettiä asioita myös omaa napaa pitemmälle!!!
Hyvää kevättä vaan kaikille!!!
Sydän :heart:

\

Meillä tyttö oli melkein 3 v. kun poika syntyi. Tyttö oli tosi surullinen kun joutui jäämään pois hoidosta. Hän on tosi vilkas ja kaipaa kaikenlaista aktiviteettia päivän kuluessa. Jos ei saa energiaa purettua niin on aivan kamala.Rahan takia tyttö joutui jäämään pois hoidosta. Tästä on kylläkin aikaa nyt kaksi vuotta.

Kiitos kaikille vastauksista!!!

Kylläpä laittoi miettimään, että onko parempi saada se kiiltävä kruunu pään päälle, hoitaa lapset kotona, jolloin vauvan hoito menee aina edelle ja leikki-ikäinen saa raivareita, kun ei ole leikkikavereita. Rahaanan tässä vaihtoehdossa vielä säästyisi.

VAI

Myöntää olevansa huono äiti, joka ei jaksa hoitaa lapsiaan ja viedä esikoinen jo tuttuun leikki ympäristöön jo tuttujen kavereiden luo.

Aika kaks piippunen juttu... pitää vielä miettiä!!!

Kukaan toinen kuin lapsen omat vanhemmat eivät päätä sitä asiaa. Mielestäni myöskään päivähoidon johtaja ei ole se, kuka kertoo, missä paras paikka lapselle. Itselläni on samanlaisia mietteitä, että jatkaisiko vanhempi poika vauvan synnyttyä päiväkodissa, jossa viihtyy valtavasti, vai keksitäänkö kerhoja ja harrastuksia muutamalle päivälle viikossa. Mutta riittääkö nekään, kun poika kaipaa niin valtavasti päiväkotia ja kavereita. Joskus kun olen itse sairaslomalla, muka hyvänä äitinä, pitänyt pojankin kanssani kotona, kyselee poika koko ajan, että milloin pääseee päiväkotiin... Että semmoset mietteet on edessäpäin meilläkin... ;)

juuri kun pääsin hehkuttamaan päiväkodin etuja ja sen tärkeyttä meidän lapselle...

niin eikö päiväkodin johtaja soittanut ja sanonut ettei paikkoja syksyksi olekkaan :'(

en pelkää omaa jaksamista vaan pelkään että en saa järjestettyä niitä virikkeitä ja kavereita lapselleni :ashamed:

no sain kyllä sen verran aikaiseksi että ilmoitin poikani syksyn seurakunnan kerhoon joka on kahdesti viikossa...onhan sekin jotain...

voimia kaikille oman päätöksensä kanssa kammaileville...

saana

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2005 klo 13:50 eija1v kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista!!!

Kylläpä laittoi miettimään, että onko parempi saada se kiiltävä kruunu pään päälle, hoitaa lapset kotona, jolloin vauvan hoito menee aina edelle ja leikki-ikäinen saa raivareita, kun ei ole leikkikavereita. Rahaanan tässä vaihtoehdossa vielä säästyisi.

Pakko vielä kommentoida tähän, että meillä ei vauva mennyt esikoisen edelle. Kyllä se vauva joutaa myös sen minuutin-kaksi odottamaan, että esikoiselle saa ruuan lautaselle yms, eikä se kakkavaippakaan minuutista ole kiinni. Ja esikoinen vastaavasti itse luopui siitä, että äiti nukuttaa vieressä, kun pikkusisko kerran äitiä tarvitsi.

Meillä poika kohta 4v alotti tammikuussa tarhassa puolipäiväsenä kolmena päivänä viikossa kuntoutuksellisista syistä (joulukuussa todettiin laaja-alainen kehityshäiriö). Ite oon kohta 11-kuisen kanssa kotona enkä tosiaankaan pode huomaa omaatuntoa siitä että isompi on tarhassa ja me juniorin kanssa kotona. Meidän kohdalla on paras ratkaisu se että vanhin on tarhassa, jossa hän saa (ja on saanutkin) kavereita ja oppii uusia asioita sekä saa tarvitsemiaan virikkeitä mitä meillä kotona ei välttämättä voi järjestää. Toki meillä kotonakin tehdään kaikenlaista yhdessä.
Vanhimmalla on lähinnä puhe viivästynyt ja muitakin taitoja on vielä hakusessa, siksi lääkärit suosittelivat päiväkotia. Ja olisimme muutenkin laittanut pojan tarhaan ilman lääkäreiden lausuntojakin :)
Meillä tämä järjestely on toiminut tosi hyvin ja poika tykkää mennä tarhaan ja on tosi ilonen kun menen hakemaan kotiin kun on saanut leikkiä muiden lasten kanssa ja tehdä kaikkea mukavaa.
Kukin tyylillään, annetaan kaikkien kukkien kukkia :flower: =)

Lisään tähän vielä:
Aiempi kirjoitukseni oli siis ihan vaan mun mielipide, jokainen siis tehköön niinkun parhaaksi näkee! Mutta mielestäni alle 3 vuotias ei tarvitse kodin ulkopuolisia virikkeitä ja en itse viitsisi nähdä sitä vaivaa että lähtisin viemään 4 tunniksi aamulla lasta päiväkotiin, tulisin kotiin ja taas kohta lähtisin hakemaan lasta kotiin.. Helpompi mielestäni on olla kotona jolloin kaikki saavat mm. nukkua aamulla pitkään..

Meillä esikoinen on päivähoidossa 10 päivää kuussa ja olen sitä mieltä, että se on lapselle hyväksi. Jaksan itsekin paremmin olla lapsen kanssa kun hän tulee hoidosta. Ja ne välipäivät jotka on kotona menee hyvin kun on saanut olla vauvan kanssa muutaman päivän ja omistaa aikaa vauvalle.

Jokainen tosiaan päättää itse laittaako isomman hoitoon kun vauva tulee. Kannatan kyllä hoidon jatkamista jos lapsi on siellä jo ehtinyt olla ennen vauvan tuloa. Meillä ainakin poika on innoissaan aina kun on hoitopäivä ja kyselee koska taas pääsee hoitoon.

Hyvillä mielin voit esikoisesi pitää hoidossa vauvan synnyttyä jos vaan talous antaa myöden.

mellä myös esikoinen hoidossa 2pv vkossa ihan sen takia että sais olla kavereiden kanssa ja helpottaahan se kotonakin tietty.ollut samassa hoitopaikassa 2v asti niin en raaskinut lopettaa kokonaan kun syksyllä pitää kummiskin eskariin.

Yhteistyössä