Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Toi on tietty omaisille vähän raskasta.
onko julmaa ajatella että olisi kuitenkin parempi mammalle päästä jo taivaaseen.
Sinne papan kaveriksi, pappa on häntä siellä odottanut jo yli 30 vuotta.
Ei se julmaa ole, sehän on aika inhimillistä, kun se tavallaan ratkaisisi tilanteen.
Mutta koska näin ei ehkä tapahdu, niin kannattaa miettiä sukulaisten kanssa sitä hoitokotia tai muuta ratkaisua. Ja
mummulta ei tartte kysyä, koska mummo ei ihan oikeasti enää ole sillätavalla läsnä.
Nyt mulla nousi jo karvat pystyyn. Muistisairaaltakin pitää kysyä mielipidettä...vaikka hän ei kykenisi enää omista asioistaan täysin päättämäänkään. Muistisairaallakin on oikeus omiin mielipiteisiin (vaikka hoitopaikka jouduttaisiinkin hommaamaan). Lähtökohdat tulevaisuudelle eivät ole hyvät, jos ajatus on tuo, ettei dementoituneelta edes tartte kysyä.
Ootko sä ollut koskaan dementikkoa hoitamassa? Mä oon muutamia nähnyt. Ei siinä oikein ole järkeä, että jankutetaan mummolee, hei muutatko palvelutaloon ja mummo sanoo en muuta, kyllä minä täällä omassa pirtissä, vaikka ei edes enää muistaisi syödä, eikä tuntisi omaisiaan.
Mä hoidan muistisairaita joka hemmetin päivä ja vielä on tarkoitus käydä lisäkoulutus validaatioon ja demikoulutus. ..Kuten sanoin, raja tulee jossain vastaan ja päätökset tekee joku muu. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, että muistisairas saa osallistua päättämään omista asioistaan. Tietyssä vaiheessa ne päätökset voivat olla esim. haluaako vaaleaa vai tummaa leipää...Tuossa vaiheessa kun kerran voi vielä kommunikoida, pitäisi yhdessä vanhuksen kanssa alkaa miettiä ratkaisuja tulevaisuuden suhteen. Silloin edetään oikealla tavalla. Tietenkin kun en ole itse näkemässä ap:n mummoa, en voi tietää hänen muistisairautensa vaihetta.
Onko ap:n mummolla diagnoosia, Minimental-pisteet??? lääkitys? Onko poissuljettu muut muistia huonontavat asiat kuin varsinainen muistisairaus?