isoäitini on jo pahasti dementoitunut,voi olla hänen viimeinen kesänsä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellalettas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hellalettas

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
5 623
0
36
Onneksi kävin katsomassa häntä viikonloppuna, vaikka ei minua tunnistanutkaan.
mulla oln unissa pitkään isoäitini kiusannut, oli pakko nähdä hänet.

mammani ei siis tunniisatnut edes omaa poikaansa, isääni. Menimme sinne yhdessä ja kun kysyin, että muistako minut hän vain katsoi pitkään. Kun sanoin nimeni hän katsoi uudelleen ja ositti isäni sormella ja sanoi, oks toi sun tyttös.

Mamma tunnistaa vain isäni kaksi nuorinta veljeä ja sairaanhoitajan, muuten hän elelee omissa maailmoissaan. Ei muista syödä jos kotisairaanhoitaja ei tee hänelle ruokaa ja katso että hän syö.

Mua vaan pelottaa että mammalle voi käydä mitä vaan kun on YKSIN päivisin mökissään. Ei suostu menemään mihinkän palvelutaloon. Ovia ei voi lukita,koska muuten ei hoitajat tai omaiset pääse sisään.
isäni nuorin vei tosin asuu kotona mamman kanssa, mutta hän on päivisin töissä.

Dementia on aika julma tauti.. Entä jos antaisitte hoitajille avaimet? (toisaalta, ihmisen lukitseminen taloon, vaikka omaankin, on aika julmaa sekin...)

Mutta entäs ne hälymatot yms. Eli matto, joka hälyyttää, jos siitä poistuu, sellaisia on..jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Hurjaa. Toisaalta mamma on varmaan niin tottunut, että osaa asustella siellä, kun kotonaan on. Muistaako se syödä? Muistaako se missä vessa on?

mamma ei muista syödä, siksi hoitaja tekee sen ruan. vessassa osa käydä. en niinkän pelkää että mamma katoaa, mutta sitä että kuka van voi tulla ovesta, kun se ei ole lukossa. Hän kun ei kuulekaan enää kunnolla, joten ei aina huomaa jo sjoku tulee sisälle. vaikka hän maalla asuukin niin sielläpäin liikkuu usein esim .mustalaisnaisia myymässä liinoja

Kyllähän kotihoidolla yleensä avaimet on, mutta ei ketään voi oikein lukitakaan sisälle. Entäs jos tulee tulipalo? Nykyään on saatavilla monenlaisia kulunvalvontalaitteita, joiden avulla kotona selviytyminen mahdollistuu. Kuitenkin mummosi voi vielä kommunikoida, niin kannattaisi varmaankin ensiksi nostaa kotihoidon käynnit maksimiin...turvapuhelin, onko sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Olis ehkä kuitenkin parasta alkaa miettiin jotain muuta asumispaikkaa mammalle, ihan hänen oman turvallisuuden takia.

Pojat ovat yrittäneet saada mamman tajuamaan, mutta kuka nyt kotoaan haluaisi lähteä, hän on asunut samassa talosa jo 58 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Hurjaa. Toisaalta mamma on varmaan niin tottunut, että osaa asustella siellä, kun kotonaan on. Muistaako se syödä? Muistaako se missä vessa on?

mamma ei muista syödä, siksi hoitaja tekee sen ruan. vessassa osa käydä. en niinkän pelkää että mamma katoaa, mutta sitä että kuka van voi tulla ovesta, kun se ei ole lukossa. Hän kun ei kuulekaan enää kunnolla, joten ei aina huomaa jo sjoku tulee sisälle. vaikka hän maalla asuukin niin sielläpäin liikkuu usein esim .mustalaisnaisia myymässä liinoja

Yksillä tutuilla oli tuonkuntoinen pappa hoidossa. Lopulta pappa tuli niin kärttyiseksi, että alkoi ajaa pois näiden tuttujen vieraita ja puhui koko ajan hevosistaan ja kuinka niillä on nälkä yms. Ihan lopuksi pappa alkoi käydä pissalla takapihalla. :( Hänestä tuli vähän aggressiivinen sitten, kun hän ei enää tuntenut näitä ihmisiä, vaan koki olevansa kaapattu. Monta vuotta papalla meni hyvin, niin kauan, kuin se tunsi nää ihmiset omikseen.

Sehän se vaikea, kun on ihan hyvässäkunnossa oleva ihminen, liikkuu ja menee ja kaikkea, mutta ei vaan muista mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Kyllähän kotihoidolla yleensä avaimet on, mutta ei ketään voi oikein lukitakaan sisälle. Entäs jos tulee tulipalo? Nykyään on saatavilla monenlaisia kulunvalvontalaitteita, joiden avulla kotona selviytyminen mahdollistuu. Kuitenkin mummosi voi vielä kommunikoida, niin kannattaisi varmaankin ensiksi nostaa kotihoidon käynnit maksimiin...turvapuhelin, onko sitä?

Minä en tiedä onko turvapuhelinta.
En asu lähelläkään mammaani, muuten haluaisin hoitaa häntä.
tauti kehittyi salakavalasti, arvaamatta. kolme vuotta siten, ku olen mammani viimeksi nähnyt oli vielä ihan selväjärkinen, toki vanhus nyt joskus unohtelee asioita, varsinkin poikiensa lasten ja lastenlasten nimiä,jos niitä alkaa olla toistakymmentä. ja vanhuksethan useinkin höpöttävät vanhoista ajoista.

Todella harva meistä kestään varmaankaan kotoaan haluaa lähteä, mutta dementikon on oikeastikkin parempi olla vaikka jossain ns. hoivakodissa. Yleensä kaikki niissä asuvat (tai riippuu tottakai paikasta) viihtyy siellä ja vaaratilanteet vähenevät. Ja jos mummasi on dementikko saavat omaiset päättä (tai edunvalvoja) palvelutaloon muutosta, sillä dementikko ei voi enään itse tehdä niin isoja päätöksiä.

Voinko minä tehdä mitään mammani hyväksi? Asun 800km päässä joten hoitaminen ei onnistu, mutta joku asia mitä voisin tehdä niin että mamma muistaisi kuka minä olen. Onhan hän minulle tarkeä, vaikka viime vuosina emme usein nähnetkään ( välimatkan takia) Mamman luona vietin paljon lapsena aikaa.

Voinko minä tehdä mitään mammani hyväksi? Asun 800km päässä joten hoitaminen ei onnistu, mutta joku asia mitä voisin tehdä niin että mamma muistaisi kuka minä olen. Onhan hän minulle tarkeä, vaikka viime vuosina emme usein nähnetkään ( välimatkan takia) Mamman luona vietin paljon lapsena aikaa.

Helpottaisko ajatella, että mammasi on jo niin toisessa ajassa, ettet saa häneen kuitenkaan yhteyttä?

Helpottaisko ajatella, että mammasi on jo niin toisessa ajassa, ettet saa häneen kuitenkaan yhteyttä?

kyllä hän välillä jotakin tästä ajasta välillä muistaa, mutta ihmiset ja kasvot ovat usein unohtuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Samuli03:
Todella harva meistä kestään varmaankaan kotoaan haluaa lähteä, mutta dementikon on oikeastikkin parempi olla vaikka jossain ns. hoivakodissa. Yleensä kaikki niissä asuvat (tai riippuu tottakai paikasta) viihtyy siellä ja vaaratilanteet vähenevät. Ja jos mummasi on dementikko saavat omaiset päättä (tai edunvalvoja) palvelutaloon muutosta, sillä dementikko ei voi enään itse tehdä niin isoja päätöksiä.

No näinhän se on..jos mamma on jo pahasti dementoitunut, niin ei hän ole kykenevä päättämään siitä missä asuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Olis ehkä kuitenkin parasta alkaa miettiin jotain muuta asumispaikkaa mammalle, ihan hänen oman turvallisuuden takia.

Pojat ovat yrittäneet saada mamman tajuamaan, mutta kuka nyt kotoaan haluaisi lähteä, hän on asunut samassa talosa jo 58 vuotta.

Ehkäpä hän on jo siinä tilassa ettei ole enää kykenävä tekemään päätöksiä omasta puolesta ja ne päätökset pitäisi nyt tehdä häntä ja hänen turvallisuutta ajatellen jonkun muun. Vaatii kovia hermoja ja sydämen "kylmettämistä" mutta luulisi hänen terveyden ja turvallisuuden menevän kuitenkin etusijalle.

ikävä kyllä dementia on inhottava tauti/sairaus. Pelkäämpä ettei hän enää opi muistamaan ketään uusia, mutta positiivista on, että hän sentäs joitakin ihmisiä vielä tunnistaa ja muistaa. Voithan sinä soitella mammalle ja tukea näin hänen sosiaalisia suhteita. Kyll'ä hän varmasti tykkää jos hänelle soitetaan vaikkei muista/tiedä kuka siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Samuli03:

Riippuu ihan siitä, missä vaiheessa muistisairaus on. Monesti vanhus pärjää kohtuullisen hyvin (turvalaitteiden ja kotiavun turvin) kotonaan tutussa ympäristössä. Vieraassa ympäristössä toimintakyky saattaa romahtaa suurestikin. Kotona voi hyvin selviytyä ihan itsekseen, laitoksessa ollaakin hetkessä kahden autettavia. Tietenkin jossain tulee raja vastaan, ettei kotona enää pärjää edes avun turvin.

ja olen myös sitä mieltä, että kannattaa laittaa hänelle paikkahakemus johonkin ryhmä tms kotiin. Ei kukaan varmastikkaan omasta kodistaan halua lähteä,mutta tosiaan jos ei itse osaa enää vastata omista tarpeista on jonkin muun tehtävä se hänen puolestaan.

Toi on tietty omaisille vähän raskasta.

onko julmaa ajatella että olisi kuitenkin parempi mammalle päästä jo taivaaseen.
Sinne papan kaveriksi, pappa on häntä siellä odottanut jo yli 30 vuotta.

Ei se julmaa ole, sehän on aika inhimillistä, kun se tavallaan ratkaisisi tilanteen.
Mutta koska näin ei ehkä tapahdu, niin kannattaa miettiä sukulaisten kanssa sitä hoitokotia tai muuta ratkaisua. Ja mummulta ei tartte kysyä, koska mummo ei ihan oikeasti enää ole sillätavalla läsnä.

On se julma tauti. Munkin mummo sinnitteli pitkään kotona kotisairaanhoidon ja kulunvalvonnan turvin mutta siinä vaiheessa kun se keitti kattilassa kukkamultaa oli aika miettiä jokin muu hoitopaikka. Nyt asuu ihanassa palvelukodissa. Muistaa omat lapsensa mutta ei enää mua. Kunto on kuitenkin vielä hyvä, jospa olis vielä muutama hyvä vuosi edessä ennenkuin päätyy hoivalle syötettäväksi ja vaipotettavaksi. Sekin on edessä ennen pitkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
On se julma tauti. Munkin mummo sinnitteli pitkään kotona kotisairaanhoidon ja kulunvalvonnan turvin mutta siinä vaiheessa kun se keitti kattilassa kukkamultaa oli aika miettiä jokin muu hoitopaikka. Nyt asuu ihanassa palvelukodissa. Muistaa omat lapsensa mutta ei enää mua. Kunto on kuitenkin vielä hyvä, jospa olis vielä muutama hyvä vuosi edessä ennenkuin päätyy hoivalle syötettäväksi ja vaipotettavaksi. Sekin on edessä ennen pitkää.

mun mammakin on jo 84 vuotias, mielestäni hän o elänyt pitkän elämän, joten en toivo sitä vaippaelämää hänelle.Minusta se on julmaa elämän pitkittämistä, suurinosa niistä vaipoissa olijoista haluiaisvat jo pästä pois tästä maailmasta

Toi on tietty omaisille vähän raskasta.

onko julmaa ajatella että olisi kuitenkin parempi mammalle päästä jo taivaaseen.
Sinne papan kaveriksi, pappa on häntä siellä odottanut jo yli 30 vuotta.

Ei se julmaa ole, sehän on aika inhimillistä, kun se tavallaan ratkaisisi tilanteen.
Mutta koska näin ei ehkä tapahdu, niin kannattaa miettiä sukulaisten kanssa sitä hoitokotia tai muuta ratkaisua. Ja mummulta ei tartte kysyä, koska mummo ei ihan oikeasti enää ole sillätavalla läsnä.

Nyt mulla nousi jo karvat pystyyn. Muistisairaaltakin pitää kysyä mielipidettä...vaikka hän ei kykenisi enää omista asioistaan täysin päättämäänkään. Muistisairaallakin on oikeus omiin mielipiteisiin (vaikka hoitopaikka jouduttaisiinkin hommaamaan). Lähtökohdat tulevaisuudelle eivät ole hyvät, jos ajatus on tuo, ettei dementoituneelta edes tartte kysyä.

mun ukki tunnisti kolme viimeistä vuotta vain omahoitajansa...
ei vaimoaan, ei lapsiaan,
eli nuoruttaan ja sota-aikaa...
ja silti 3v eli ihan omissa maailmoissaan...tosin valvotuissa oloissa

sitten lähihoitaja harjoittelia antoi karkin vaikka se oli kiellettyä ( ukin kohdalla luki seinässä hoitajien huoneessa ) ja tukehtui siihen...
meni siinä 19v neitokaisen ammatti pipariksi..
ei saa työskennellä vanhusten eikä lasten kanssa koskaan

Yhteistyössä